جذب سرمایه گذاری خارجی و بخش خصوصی در توسعه ساپکو
مدیرعامل ساپکو با اشاره به سیاستهای کلان دولت مبنی بر خصوصی سازی صنعت خودرو گفت: برنامههای ساپکو در حوزههای مختلف بر جذب سرمایه گذاری خارجی و بخش خصوصی در طرحهای توسعهای متمرکز شده است.

به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما از ایران خودرو؛ آقای بهروز غفاری افزود: رسالت اصلی ساپکو توسعه خودکفایی و تعمیق فعالیتهای مبتنی بر طراحی و مهندسی استوار بوده و در همین راستا این شرکت باید محور جذب ایدههای دانش بنیان، توسعه خودکفایی و فعالیتهای مبتنی بر طراحی مهندسی با اولویت جذب سرمایههای بخش خصوصی و خارجی باشد.
وی با اشاره به فرآیندهای اصلی سازمان اعم از مهندسی، تأمین کیفیت و مالی، فرآیندهای پشتیبان را تسهیل گر فرآیندهای اصلی برشمرد و واردات قطعات و مجموعهها از خارج را غیرقابل قبول و جزو اولویتهای خودکفایی ساپکو دانست.
غفاری بر تغییر ماهیت فعالیتهای حوزه مالی به اقتصادی، تاکید کرد و افزود: مدیریت مالی باید پیگیری از طرحها و تأمین را مدنظر قرار داده و تراکنشهای مالی شرکت ساپکو با ایران خودرو باید سالانه ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش داشته باشد.
وی بر ضرورت تخصیص سرمایه ثابت برای طرحها و فرآیندهای توسعهای تاکید کرد و گفت: انتظار از مدیران مالی این است که فعالیتهای حوزه مالی بر مبنای سیاست گذاری و تأمین منابع مالی مناسب برای ساپکو باشد.
مدیرعامل ساپکو ادامه داد: برنامه ریزی در بسیاری از موارد نیازمند بازنگری سیاستهای تخصیص منابع است و تنظیم و کنترل سفارشها توسط برنامه ریزی، ضامن بهبود سیاستهای تخصیص منابع خواهد شد.
وی با اشاره به مشکلات ناشی از قیمت گذاری و کمبود نقدینگی بر ضرورت شناسایی نقاط بهبود توسط برنامه ریزی و پیشگیری از انباشتگی خریدهای خارجی و کمبودهای تأمین و تولید تاکید کرد.
غفاری، تفکر تعارض توجه به کیفیت با افزایش تولید را غیرقابل قبول دانست و گفت: اگر فرآیندهای ارزیابی سازندگان در حوزههای مختلف مالی، اقتصادی، کیفیت، تولید و ... به درستی انجام شود و در انتخاب سازندگان دقت کافی مدنظر قرار گیرد، معایب کیفی کاهش یافته و رضایت حداکثری مشتری حاصل خواهد شد.
مدیرعامل ساپکو بر ضرورت بهره مندی از ظرفیت شرکتهای بازرسی در فرآیند انتخاب و ارزیابی سازندگان تاکید کرد و افزود: با سیاست گذاری درست و بررسی مسائل کیفی به صورت ریشهای و بنیادی و رفع آن رضایت مشتری به دست خواهد آمد.
غفاری ادامه داد: با بهبود مستمر و شناسایی گلوگاههای تولید در زنجیره تأمین شاهد روند افزایش تولید خواهیم بود.
وی با اشاره به سهم ۲۵ درصدی خودروساز در فرآیند تولید با یادآوری اهمیت جایگاه زنجیره تأمین در فرآیندهایی نظیر کیفیت، میزان تولید، قیمت تمام شده و خودکفایی بر ضرورت مدیریت و ظرفیت سازی زنجیره تأمین توسط ساپکو تاکید کرد و گفت: ساپکو سهم ۷۰ تا ۷۵ درصدی در مدیریت زنجیره تأمین و ارتقای سطح تولید، کیفیت، خودکفایی، طراحی و مهندسی زنجیره تأمین را ایفا خواهد کرد.
غفاری توسعه سیاستهای خودکفایی به سمت زنجیره تأمین را ضروری دانست و بر کاهش تهدیدها و تبدیل آنها به فرصت از گذرگاه تبدیل ساپکو به مرکز خودکفایی و توسعه فعالیتهای دانش بنیانی و مهندسی تاکید کرد.