• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۶۴۲۸۱۹
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۰
اجتماعی » جامعه و شهری

طرح تفصیلی تهران با رویکرد توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی بازنگری می‌شود

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با تأکید بر اینکه اجرای طرح TOD در شهر تهران یک ضرورت است، گفت: طرح تفصیلی شهر تهران می‌بایست با رویکرد توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی مورد بازنگری قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، حمیدرضا صارمی با اشاره به اینکه روزانه ۱۹.۴ میلیون جابجایی با خودرو در شهر تهران انجام می‌شود، اظهار داشت: اکنون نسبت زمان تأخیر به زمان سفر ۳۸.۳ درصد است؛ بنابراین می‌توان گفت که اگر اقدامات و برنامه‌های انجام شده در این حوزه، موثر واقع شده بود، امروز با چالش ترافیک و مشکلات اجتماعی ناشی از آن مواجه نبودیم.

صارمی ادامه داد: نکته دیگری که باید در بحث کنترل ترافیک به آن توجه داشت، این است که نمی‌توان جمعیت شهر تهران را کاهش داد و روش‌های سلبی و ایجاد محدودیت در ساخت و ساز نیز که تاکنون اعمال شده، حاصلی جز افزایش فشار تقاضا برای مسکن و تورم بالا در این حوزه نداشته، تا جایی که دسترسی به مسکن را برای دهک‌های مختلف جامعه دشوار کرده است.

وی با بیان اینکه TOD بدون وجود ایستگاه‌های حمل و نقل عمومی پرسرعت معنا پیدا نمی‌کند، اظهار داشت: نکته قابل توجه این که هدف طرح مذکور، صرفاً محدوده‌های سکونتی نیست بلکه محدوده‌های خدماتی را نیز در بر می‌گیرد. با توجه به اینکه ۱۷.۴ درصد سفر‌ها در شهر تهران، آموزشی و حدود ۴۳.۴ درصد مربوط به اشتغال است، اگر بتوانیم این دو نوع سفر را مدیریت کنیم، مشکل ترافیک پایتخت را حل کرده ایم و یکی از راهکار‌های مدیریتی، استقرار کاربری‌های آموزشی و خدماتی در محدوده ایستگاه‌های مترو و BRT است.

طرح تفصیلی تهران با رویکرد توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی بازنگری می‌شود

وی اضافه کرد: TOD به دنبال ایجاد مناطق پیاده محور خودکفا است، به این معنا که در مرحله اول برای کاهش سفرها، در اطراف ایستگاه‌های مترو یا BRT یک محله خودکفا ایجاد و تمام خدمات مورد نیاز شهروندان در آنجا تأمین می‌شود تا تمام سفر‌ها در آنجا به صورت پیاده صورت گیرد. در مرحله دوم، اگر قرار باشد، بخشی از خدمات در مناطق دیگر مستقر شوند، این خدمات باید در اطراف ایستگاه‌های مترو یا BRT باشد تا به راحتی بتوان برای دریافت خدمات از یک ایستگاه به ایستگاه دیگر تردد کرد. بدین ترتیب عدالت فضایی درشهر تهران محقق می‌شود و سفر‌های درون شهری ر ا نیز می‌توان کنترل کرد.

رئیس کارگروه توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی توضیح داد: نظام طرح تفصیلی و برنامه ریزی در شهر تهران، عمده تراکم‌ها را مبتنی بر بزرگراه‌ها اعطا کرده و همین موضوع منجر به قفل شدن بزرگراه و خیابان‌ها شده است، چراکه ساکنین آن محدوده‌ها به دلیل عدم دسترسی آسان به ایستگاه‌های حمل و نقل، ترجیح می‌دهند برای تردد در سطح شهر از خودروی شخصی استفاده کنند، در حالی¬که اگر این تراکم به سمت ایستگاه‌های مترو و BRT برود، شهروندان برای استفاده از وسایل حمل و نقل ترغیب می‌شوند.

صارمی ادامه داد: به لحاظ علمی، TOD برای شهر تهران، یک ضرورت است و باید در این حوزه از تجارب طرح‌های توسعه شهری نیز استفاده کرد و اکنون که موعد بازنگری طرح تفصیلی فرا رسیده است، لازم است که طرح تفصیلی شهر تهران با رویکرد توسعه مبتنی بر حمل ونقل همگانی بازنگری شود، البته این مدل باید بومی سازی شود تا طبق قوانین، اسناد، زمینه و هویت شهر ما تدوین و اجرا شود.

وی تصریح کرد: برخی گمان می‌کنند که در این طرح قرار است، به تراکم شهر افزوده شود، اما این تصور اشتباه است، چراکه ما در اجرای این طرح، صرفاً جابجایی تراکم انجام می‌دهیم؛ بنابراین در TOD، نه تراکم فروشی و نه بلند مرتبه سازی در کار نیست. ما می‌توانیم بارگذاری تراکم را در قسمت‌هایی از شهر که دسترسی به مترو و سایر وسایل حمل و نقل عمومی آسان نیست، کم کنیم و آن تراکم را به بخش‌هایی که قرار است TOD در آنجا اجرایی شود، انتقال دهیم.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با بیان اینکه یکی دیگر از اهداف توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی، محله محوری و ایجاد نشاط و سرزندگی در شهر است، اظهار داشت: توجه به کاربری زمین در اجرای این طرح از اهمیت بالایی برخوردار است و حتماً باید تأمین سرانه‌های خدماتی در آن، مورد توجه قرار گیرد تا به این ترتیب رشد شهری نیز کنترل شود.

وی با بیان اینکه TOD مهم‌ترین کلان پروژه این دوره مدیریت شهری تهران در حوزه کالبدی شهر است، افزود: تهیه دو سند موضعی و موضوعی توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی، براساس مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری و برنامه پنجم توسعه شهر تهران برای شهرداری تهران الزام شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
سیاست های تشویقی برای فرزند آوری باید افزایش یابد
حکیم ۷۰ ساله ایجرود؛ بیست و سه کتاب با نور مکتب‌خانه
اجرای برج‌ نگاره «قهرمان» بر پیکره برج آزادی
پیشرفت چشمگیر سیل‌بند خدابنده
پرداخت تسهیلات به دهیاری‌ها برای ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی
تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، ۲۸ آبان ۱۴۰۴
تقویم و اوقات شرعی چهاشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۴ به افق قم
از خزر تا شانگهای؛ ایران مسیرهای تازه همکاری منطقه‌ای را می‌گشاید.
تقویم و اوقات شرعی زنجان در ۲۸ آبان ۱۴۰۴
نهایی شدن ۲ طرح مهم شهرسازی در کمیسیون ماده پنج تبریز
درخشش زندان مراغه برای صلح و سازش در پرونده‌های قصاص
آغاز سوپر لیگ والیبال با مصاف سپاهان و مدافع عنوان قهرمانی
اعزام ۳۶ دانش آموز کیش به اردوی راهیان نور
اطلاعیه افت فشار یا قطعی آب در برخی مناطق تبریز
احضار و ارشاد عاملان درگیری جلوی مدرسه دخترانه در تبریز
ارسال پیامک‌های درخواست واریز وجه شگرد کلاهبرداران
اعزام دانش‌آموزان هشترودی و نظرکهریزی به مناطق عملیاتی جنوب کشور
نفس آسمان اصفهان گرفته است
تداوم افزایش غبار و آلاینده های جوی در سمنان
برگزاری همایش ملی بهداشت حرفه‌ای، ایمنی کار و محیط زیست در تبریز
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
بازدید استاندار کرمان از کلاس‌های کانکسی هنرستان فدک
برندگان مرحله ششم پیش‌فروش سکه مشخص شدند
تقویم و اوقات شرعی زنجان سه شنبه ۲۷ آبان
قصه چهار سال بلاتکلیفی استخر نیمه‌تمام ولیعصر زنجان
هشدار هواشناسی مازندران؛ کاهش کیفیت هوا در راه است
برپایی نمایشگاه عرضه محصولات روستایی در چهار باغ اصفهان
­ اسماعیلی، مرد طلایی کشتی فرنگی ایران
غیرحضوری شدن مدارس ابتدایی چند شهر و روستای استان مرکزی
ماموریت ستاد امر به معروف و نهی از منکر فرهنگی و ترویجی است
گرامیداشت صدمین سالگرد تاسیس کتابخانه عمومی در اهر
کاروانسرا و پل گویجه‌بل تحت حفاظت وزارت میراث‌فرهنگی قرار گرفت
رژیم‌صهیونی خسارات دفاع‌مقدس‌۱۲روزه را سانسور می‌کند
مشارکت در مسیر مدیریت شهری
تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، ۲۷ آبان ۱۴۰۴
بارش نخستین برف پاییزی در ارمغانخانه استان زنجان
۳۰۰ کیلومتر بزرگراه در سیستان و بلوچستان افتتاح می‌شود  (۱ نظر)
آموزش مجازی مدارس و دانشگاه‌های رشت همزمان با برگزاری اجلاس استان‌های ساحلی خزر  (۱ نظر)
وعده افزایش ۵۰ درصدی حقوق و درآمدزایی برای دانشجویان PhD  (۱ نظر)
سردار حسن‌زاده: قدرت موشکی ایران مهار شدنی نیست  (۱ نظر)
قانون اساسی بالاترین سند ملی برای دفاع از کشور  (۱ نظر)
آغاز مذاکرات ایران و چین برای اتصال ریلی شرق به غرب  (۱ نظر)
منابع انسانی موتور محرک تعلیم‌وتربیت است  (۱ نظر)
اهدای اعضای زنِ ۳۵ ساله دچار مرگ مغزی در بیمارستان شهید ستاری قرچک  (۱ نظر)
اهدا ۱۰۳ واحد خون به بیماران در شهرستان خرامه  (۱ نظر)
طرح نماد، سرمایه‌های اجتماعی را حفظ می‌کند  (۱ نظر)
استاد دانشگاه امیرکبیر در لیست پراستناد‌های ۲۰۲۵  (۱ نظر)
دیپلمات روس: قطعنامه آمریکا درباره غزه بسیار مبهم است  (۱ نظر)
راه اندازی خط تولید موتور‌های کم مصرف در سمنان  (۱ نظر)
جامعه ایران در آستانه ورود به «سیاه‌چاله جمعیتی»  (۱ نظر)