• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۶۴۵۷۲۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۵
اقتصادی » اقتصاد کلان
رئیس مرکز دادرسی مالیاتی:

رضایت مودیان در ۷۵ درصد پرونده‌های حل اختلاف حاصل می‌شود

رئیس مرکز دادرسی مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور گفت: در ۷۵ درصد از پرونده‌های مربوط به اعتراض و شکایت مودیان، رضایت شاکی حاصل و پرونده ختم می‌شود.

رضایت مودیان در ۷۵ درصد پرونده‌های حل اختلاف حاصل می‌شودبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما، علی رستم پور روز دوشنبه در حاشیه نشست با ماموران و مسئولان امور مالیاتی جنوب استان تهران در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: ۲۵ درصد، مجموع برگ تشخیص‌هایی که توسط ماموران مالیاتی صادر به عنوان طرح اعتراض به هیات‌های حل اختلاف ارجاع می‌شود.
 
وی یادآور شد: در صورتی که مودی به نتیجه رای هیات بدوی اعتراضی نداشته باشد، حکم قطعی صادر و در غیر این صورت به هیات تجدید نظر ارجاع می‌شود.
 
رستم پور اظهار داشت: ۲۵ درصد پرونده‌ها در هیات بدوی به هیات تجدید نظر ارجاع داده و برای آن رای قطعی صادر می‌شود.
 
رئیس مرکز دادرسی مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور گفت: شاکی پرونده که شامل مودی یا اداره امور مالیاتی است، در صورت اعتراض به حکم هیات تجدید نظر می‌توانند مساله را در هیات هم عرض مطرح کنند.
 
وی خاطرنشان کرد: نزدیک به یک درصد مجموع پرونده‌هایی که در شورای حل اختلاف مالیاتی مطرح می‌شود به مرحله هیات هم عرض می‌رسد.
 
علت دعوای مالیاتی اغلب پذیرش مالیات تعیین شده است
 
رستم پور به عمده مسائلی که منجر به طرح شکایت و اعتراض در امور مالیاتی می‌شود، اشاره کرد و ادامه داد: این مسائل متعدد است، اما در زمان مواجهه با شخصیت‌های حقوقی، اغلب علت شکایات اعتراض به نتیجه رسیدگی به پرونده‌های مالیاتی و معطوف به پذیرفتن یا نپذیرفتن هزینه هاست.
 
به گفته وی گاه شکایات مربوط به استفاده از اعمال معافیت هاست، مودی انتظار اعمال معافیت‌هایی را دارد که مورد پذیرش قرار نگرفته است و از همین رو طرح شکایت می‌کند.
 
رئیس مرکز دادرسی مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه در شورای حل اختلاف برنده و بازنده معنا ندارد، گفت: اساس رسیدگی به شکایات و اعتراض ها، اعاده حق شاکی که شامل مودی یا اداره امور مالیاتی است می‌شود.
 
رئیس مرکز دادرسی مالیاتی: رضایت مودیان در ۷۵ درصد پرونده‌های حل اختلاف حاصل می‌شود
 
صداقت رمز مواجه نشدن با چالش‌های مالیاتی
 
وی در توصیه به مودیان برای مواجه نشدن با مشکلات مالیاتی و طرح دعوا و اعتراض اعلام کرد: در صورتی که مودیان در ابراز اظهارنامه ها، مسائل را بر مبنای حقیقت مطرح و مستندات و مدارک مالی را نگهداری و در زمانبندی مناسب ارائه کنند، با چنین مشکلاتی مواجه نمی‌شوند.
 
رستم پور اضافه کرد: امروز نظام مالیاتی به لحاظ اطلاعات ذخیره شده در پایگاه‌های خود، دسترسی قابل قبولی به داده‌های مالیاتی و مالی دارد در نتیجه مودیان برای جلوگیری از ورود به چالش با ماموران مالیاتی، باید صداقت را در ابراز اظهارنامه‌ها رعایت کنند.
 
رئیس مرکز دادرسی مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور بحث دیگر را حفظ و ارائه مستندات و مدارک مالی دانست و گفت: مردم بسیاری از هزینه‌ها را در دفاتر مالی خود ثبت می‌کنند، اما مستندات را نگه نمی‌دارند که در چنین شرایطی وارد چالش با مامور مالیاتی می‌شوند و مامور نیز موظف به نپذیرفتن است.
 
وی با بیان اینکه رعایت این نکات از طرح بسیاری از دعاوی و اعتراضات جلوگیری می‌کند، افزود: از سوی دیگر گاه مودیان گاه به علت سهل انگاری مدارک و مستندات را نگهداری می‌کنند، اما در زمان مقرر برای ثبت در دفاتر مالیاتی ارائه نمی‌کنند، مامور مالیاتی نمی‌تواند کار را معطل نگاه دارد.
 
رستم پور یادآورشد: مودی در چنین شرایطی اسناد و مدارک را در هیات‌ها مطرح می‌کند و بر همین اساس اطاله دادرسی، تاخیر در وصول مالیات و دیگر مسائل می‌شود.
 
حداقل یک میلیون تومان هزینه رسیدگی به هر پرونده شکایت در شورای حل اختلاف
 
رئیس مرکز دادرسی مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور به مدت زمان و هزینه بررسی هر پرونده اشاره کرد و گفت: بر اساس برآورد اولیه هزینه سربار هر پرونده‌ای که وارد هیات حل اختلاف می‌شود، کمتر از یک میلیون تومان نمی‌تواند باشد.
 
وی اظهارداشت: زمان مورد نیاز برای رسیدگی به شکایات نیز بستگی به نوع پرونده دارد، اما در هر مرحله، از زمان طرح اعتراض تا اجرای دیگر مراحل، ۲ تا سه ماه زمان می‌برد که در مجموع می‌توان برآورد زمانی رسیدگی به هر پرونده از چهار تا ۶ ماه می‌رسد.
 
رستم پور روند رسیدگی به پرونده‌های مودیان بزرگ مالیاتی را متفاوت خواند و خاطرنشان کرد: به پرونده‌های مربوط به مودیان بزرگ خارج از نوبت رسیدگی می‌شود، چون برای سازمان امور مالیاتی اولویت دارند.
 
رئیس مرکز دادرسی مالیاتی سازمان امور مالیاتی گفت: منظور از پرونده‌های بزرگ آن دسته از مودیانی هستند که سهم عمده‌ای از منابع مالیاتی را تامین می‌کنند، بخش کمی از پرونده‌ها شاید ۲۰ درصد از پرونده ها، نزدیک به ۹۰ درصد منابع دولتی را تامین می‌کنند از همین رو به اختلافات آنان در فرآیند دادرسی باید به سرعت رسیدگی شود.
 
وی ادامه داد: این نوع پرونده‌ها هم با دقت خاصی بررسی می‌شوند، از سوی دیگر، چون ارقام بسیار بالایی حتی در حد چند هزار میلیارد تومان در آن‌ها مطرح است، مودیان نیز به دنبال آن هستند که مالیات کمتری پرداخت کنند و حداکثر استفاده را از مزایای قانونی داشته باشند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
بنده با ارائه صورت حساب بانکی اعلام کردم نه میلیون و پانصد هزار تومان اجاره در سال ۹۹ دریافت کرده ام. متاسفانه ممیز و رییس دارایی منطقه شرق پس از اعتراض من را به پرداخت شش میلیون و چهارصد هزار تومان مالیات مجبور کرده اند.
شش میلیون و چهارصد هزار تومان مالیات و سه میلیون و پانصد هزار تومان اتحادیه پوشاک به دلیل اینکه مستاجر من به اتحادیه خیاطان پرداخت میکرده و من انصراف نداده بودم.
متاسفانه هبچ کس جوابگو نیست.
نظر شما
آخرین اخبار
تأکید دیوان عالی کشور بر تقویت آموزه‌های دینی در کاهش جرایم
کاهش واردات و کسری تجاری آمریکا با تعرفه‌های ترامپ
برنامه ریزی برای برگزاری رزمایش خدمت در سمنان
انار پربار آزادتپه؛ موتور محرک اقتصاد روستا
افتتاح دهکده گردشگری گلابر استان زنجان با حضور وزیر میراث فرهنگی
آغاز اجرای طرح‌های پیشران در اصفهان
کالابرگ در دوراهی انتخاب
کشتی فرنگی بازی‌های همبستگی اسلامی؛ هدایتی چهارمین طلایی ایران
بدرقه تا بهشت
ترمیم شکاف حقوق دوران خدمت و بازنشستگی
افتتاح مجتمع آب‌رسانی به دو روستای شهرستان صالح‌آباد با ۲۲ میلیارد تومان هزینه
بازدید نخست‌ وزیر داغستان از ظرفیت‌های بندر کاسپین
مشاغل نو با ایده‌های نو درمسیر تولید
تن پوش نو برقامت گردشگری پاییزی در کهگیلویه و بویراحمد
صرفه‌جویی ۷۵ میلیارد دلاری با توسعه صنعت سی‌ان‌جی
روزی برای نوزادانی که زودتر از موعد متولد شدند
هشدار مسمومیت با گاز در نیمه سرد سال
تجلیل از کتابداران و کتاب خوانان نمونه استان اردبیل
گشایش نمایشگاه کتاب در یاسوج
بازگشت تراز گردشگری خارجی کشور به رشد مثبت
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
بازدید استاندار کرمان از کلاس‌های کانکسی هنرستان فدک
برندگان مرحله ششم پیش‌فروش سکه مشخص شدند
فوت فرزاد خوش برش در بیمارستان 
تقویم و اوقات شرعی زنجان سه شنبه ۲۷ آبان
غیرحضوری شدن مدارس ابتدایی چند شهر و روستای استان مرکزی
چه کسی باعث ناترازی بانک آینده شد؟
دریای خزر، نیازمند همکاری مشترک استانهای ساحلی پنج کشور
پیگیری دغدغه رئیس جمهور در سیستم آموزش عالی کشور
تداوم تخلفات در نبود نظارت
قصه چهار سال بلاتکلیفی استخر نیمه‌تمام ولیعصر زنجان
زبان معیار ۱۴۰۴/۰۸/۲۷
خطیب‌زاده: آمریکا برای مذاکره واقعی و نتیجه‌محور آماده نیست
گام جدید واشنگتن علیه کاراکاس
­ اسماعیلی، مرد طلایی کشتی فرنگی ایران
برپایی نمایشگاه عرضه محصولات روستایی در چهار باغ اصفهان
۳۰۰ کیلومتر بزرگراه در سیستان و بلوچستان افتتاح می‌شود  (۲ نظر)
غیرحضوری شدن مدارس ابتدایی چند شهر و روستای استان مرکزی  (۲ نظر)
آموزش مجازی مدارس و دانشگاه‌های رشت همزمان با برگزاری اجلاس استان‌های ساحلی خزر  (۱ نظر)
سردار حسن‌زاده: قدرت موشکی ایران مهار شدنی نیست  (۱ نظر)
قانون اساسی بالاترین سند ملی برای دفاع از کشور  (۱ نظر)
آغاز مذاکرات ایران و چین برای اتصال ریلی شرق به غرب  (۱ نظر)
منابع انسانی موتور محرک تعلیم‌وتربیت است  (۱ نظر)
طرح نماد، سرمایه‌های اجتماعی را حفظ می‌کند  (۱ نظر)
دیپلمات روس: قطعنامه آمریکا درباره غزه بسیار مبهم است  (۱ نظر)
استاد دانشگاه امیرکبیر در لیست پراستناد‌های ۲۰۲۵  (۱ نظر)
راه اندازی خط تولید موتور‌های کم مصرف در سمنان  (۱ نظر)
جامعه ایران در آستانه ورود به «سیاه‌چاله جمعیتی»  (۱ نظر)
استقبال ترامپ با تشریفاتی کم‌سابقه از ولیعهد عربستان  (۱ نظر)
ادامه خدمت‌رسانی به سیل‌زدگان هزارانی  (۱ نظر)
رکوردشکنی پالایشگاه گاز شهید هاشمی‌نژاد در تأمین انرژی شمال شرق کشور  (۱ نظر)