• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۶۵۰۹۸۹
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۹
اقتصادی » صنعت

ابلاغ راهبرد‌های توسعه خدمات پس از فروش کالا‌های سرمایه‌ای

­وزیر صنعت، معدن و تجارت، فرآیند جدید و راهبرد‌های اصلی برنامه‌ریزی و توسعه خدمات پس از فروش کالا‌های سرمایه‌ای و بادوام تولیدی و وارداتی در کشور را ابلاغ کرد.

ابلاغ راهبرد‌های توسعه خدمات پس از فروش کالا‌های سرمایه‌ایبه گزارش خبرگزاری صدا و سیماِ؛ آقای سید رضا فاطمی امین در این ابلاغیه با اشاره به بازطراحی ساختار سازمانی، انجام تغییرات متناسب در نمودار سازمانی وزارت صمت و ایجاد معاونت «تجارت و خدمات» با تمرکز بر توسعه کمی و کیفی ارائه خدمات در کشور در سطوح مختلف، به‌ویژه ارائه خدمات پس از فروش کالا‌های سرمایه‌ای و بادوام و به استناد قانون حمایت از مصرف کنندگان و قانون حمایت از مصرف کننده خودرو و آیین نامه‌های مربوطه، فرآیند جدید و راهبرد‌های اصلی برنامه‌ریزی و توسعه خدمات پس از فروش کالا‌های سرمایه‌ای و بادوام تولیدی و وارداتی در کشور را اعلام کرد.
 
بر اساس این ابلاغیه که جایگزین ابلاغیه‌های قبلی، از جمله نامه شماره ۱۰۴۵۴۵/۶۰ مورخ ۱۲ تیرماه ۱۳۹۸ وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت شده است، همه الزامات برای اعمال ضوابط خدمات پس از فروش بر اساس ماده (۴) قانون حمایت از مصرف کنندگان و قانون حمایت از مصرف کنندگان خودرو و آیین نامه‌های مربوطه بر اساس ساختار شناسنامه خدمات پس از فروش (گارانتی) و همچنین شناسه کالا و شناسه رهگیری، در سامانه‌های ذیربط اعمال می‌شود.
 
کالا‌های مشمول الزام خدمات پس از فروش، برحسب نوع کالا توسط کمیته‌ای متشکل از معاون تجارت و خدمات (رئیس)، مدیرکل دفتر خدمات فنی، مهندسی و نگهداری (دبیر)، نماینده سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان، نماینده سازمان توسعه تجارت و نمایندگان معاونت صنایع حمل و نقل، معاونت صنایع عمومی و معاونت صنایع ماشین آلات و تجهیزات حسب موضوع تعیین و اعلام می‌شود.
 
همچنین ویژگی‌های لازم برای خدمات پس از فروش کالا‌های مشمول، نظیر شرایط خدمات پس از فروش کالا‌های داخلی یا وارداتی، مدت زمان اعتبار، تعداد و تعهدات شبکه خدمات، امتیازات مورد نیاز، زیرساخت‌های مورد نیاز و الزام دارا بودن نماینده رسمی از سوی این کمیته تعیین و اعلام می‌شود.
 
مراحل بررسی و ارزیابی شرکت خدمات پس از فروش و شناسنامه ضمانت نامه (خدمات پس از فروش) به شرح زیر است:‌
 
۱- درخواست ثبت شده هر شرکت در سامانه خدمات پس از فروش، از حیث ارزیابی قابلیت‌ها و زیرساخت‌های در اختیار بر اساس ویژگی‌های تعیین شده کمیته توسط دفتر خدمات فنی، مهندسی و نگهداری بررسی و نتیجه از طریق سامانه جامع گارانتی به اطلاع متقاضی خواهد رسید. گواهی نمایندگی‌های شرکت‌های خارجی نیز در چارچوب همین رویه خواهد بود.
 
۲- پس از تایید صلاحیت شرکت، دفتر خدمات فنی، مهندسی و نگهداری، «شناسنامه خدمات پس از فروش» پیشنهادی متقاضی را از حیث زیرساخت‌های در اختیار و خدمات پس از فروش تضمین یا تعهد شده مورد ارزیابی قرار داده و بر اساس اسناد و مدارک مورد نیاز و ظرفیت ارائه خدمات، نسبت به رد یا تأیید درخواست متقاضی اقدام می‌نماید. برای این منظور دفتر مذکور می‌تواند از شرکت‌های بازرسی مورد تأیید وزارت صنعت، معدن و تجارت استفاده کند.
 
۳- صدور شناسه کالا و شناسه رهگیری برای کالا‌های مشمول، مستلزم ثبت شناسنامه خدمات پس از فروش است.
 
همچنین ارائه دهندگان خدمات پس از فروش مکلف به سپردن ضمانت نامه بانکی متناسب با حجم فعالیت خود (طبق ضوابط اعلامی کمیته) به سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان خواهند بود.
 
در ارتباط با کالا‌هایی که به استناد قانون یا تشخیص کمیته، نمایندگی رسمی از تولید کننده جزء الزامات است، در صورت دارا بودن شروط زیر، نمایندگی رسمی احراز می‌شود:
 
۱- دارا بودن قرارداد رسمی مستقیم یا غیرمستقیم با تولید کننده، که اصالت آن با تشخیص سازمان توسعه تجارت احراز می‌شود.
 
۲- ارائه تعهد خدمات پس از فروش، شامل طی مراحل مذکور در دستورالعمل حاضر، نظیر ثبت «شناسنامه خدمات پس از فروش» در سامانه، تأمین شبکه خدمات دهندگان و ارائه خدمات پس از فروش در طول دوره تعهد و تضمین
 
تبصره ۱- ضمانت مذکور نزد سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان تودیع می‌شود.
 
تبصره ۲- ارزش تضمین ارائه شده، معادل قیمت افزوده شده بابت تضمین خدمات پس از فروش کالا می‌باشد که بر اساس خدمات تضمین شده در «شناسنامه خدمات پس از فروش» و پیشنهاد متقاضی، به تأیید سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان می‌رسد.
 
تبصره ۳- سقف ارزش تضمین هفت درصد است و موارد استثناء توسط کمیته تعیین می‌شود.
 
تبصره ۴- در صورت احراز وجود شبکه خدمات پس از فروش توسط دفتر خدمات فنی، مهندسی و نگهداری، نیاز به تودیع تضمین فوق الذکر نخواهد بود.
 
۳- ارائه تعهد تأمین قطعات یدکی از طریق واردات قطعات معادل دو درصد ارزش واردات
 
دوره ضمانت و تعهد برای کالا‌های وارداتی دارای خدمات پس از فروش، حداقل معادل کالا‌های تولید داخلی مشابه خواهد بود.
 
سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان مسوولیت بازرسی و رسیدگی به شکایات شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پس از فروش را با همکاری اداره‌های کل صنعت، معدن و تجارت استانی برعهده خواهد داشت.
 
ارائه دهندگان خدمات پس از فروش، توسط دفتر خدمات فنی، مهندسی و نگهداری و بر اساس مصوبات کمیته، به‌صورت دوره‌ای، رتبه بندی و اعتبار سنجی می‌شوند. با تصویب کمیته، از ارائه خدمات توسط شرکت‌هایی که حائز رتبه لازم نشوند، جلوگیری به‌عمل خواهد آمد.
 
فرآیند اجرایی این دستورالعمل در صورت ضرورت از طریق ادارات کل صنعت، معدن و تجارت استان‌ها و با نظارت معاونت تجارت و خدمات قابل اقدام خواهد بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
تشکیل کارگروه تدوین شیوه‌نامه امر به معروف و نهی از منکر در دستگاه‌های اجرایی
کشف ۴۰۰ قلم اشیاء تاریخی در سنندج
بسیج، یادآور روحیه‌ای استوار از ایمان، همدلی و خدمت صادقانه است
پایان مسابقات قهرمانی نوجوانان بیسبال در مشهد
مهمترین عناوین روزنامه‌های جهان
راه اندازی سامانه فرود اتوماتیک در فرودگاه آبادان
غبار روبی مزارش شهدا در جغتای
آزادکاران نوجوان تهران در راه بغداد
قطعنامه ضدایرانی آژانس بررسی شد
صدور مجوز جدید توسعه در غرب کارون در گرو رفع مشکلات زیست‌محیطی نفت
شب شعر فاطمی در برخوار
بیانیه شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی به مناسبت هفته بسیج
برگزاری مسابقات جام قهرمانی شهدای اقتدار در البرز
صادرات بیش از صد تن گوجه فرنگیِ مُهر به کشورهای آسیایی
تجدید میثاق بسیجیان ساوجبلاغ با آرمان‌های انقلاب
رکورد ۸۸ کیلومتر ریل‌گذاری درطرح چابهار – زاهدان
ایران جان مدرسه را رسانه ایی می کند؛ امضای تفاهم نامه همکاری شبکه آموزش با آموزش و پرورش
نبرد آلومینیوم، ملوان در جام حذفی
موفقیت فنی کم‌سابقه در صنعت گاز ایران
هشدار استاندار آذربایجان‌غربی نسبت به بحران پسماند
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
امامی، آذرپیرا و زارع به دیدار فینال راه یافتند - قاسم پور در دیدار رده بندی
قطعی آب در برخی مناطق شهر کرمانشاه
تشکیل کار گروه اضطرار آلودگی هوا
تعطیلی مدارس مشهد و مدارس شهری تربت حیدریه، نیشابور و تربت جام، فردا شنبه اول آذر
غیر حضوری شدن مدارس برخی شهرهای آذربایجان شرقی
واکنش زلنسکی به توافق پایان دادن به جنگ روسیه و اوکراین
آلودگی هوای ۱۴ شهر خوزستان در وضعیت قرمز و نارنجی
تعطیلی ۵روزه مهد‌های کودک و پیش دبستانی استان تهران
عزاداری ایام شهادت حضرت زهرا(س) با حضور رهبر انقلاب
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به یک باشگاه سیاسی تبدیل شده
بامداد مرگبار در پایتخت؛ ۴ فوتی در تصادفات آخرین جمعه آبان ماه
تعطیلی مقطع تحصیلی ابتدایی در ارومیه
زعفران، میراثی کهن برای آیندگان
پیش بینی هواشناسی هرمزگان ۳۰ آبان
غیرحضوری شدن مدارس در سه شهر و چند روستای استان مرکزی
خط و نشان کشیدن وزیران خارجه آلمان و انگلیس برای روسیه  (۱ نظر)
بامداد مرگبار در پایتخت؛ ۴ فوتی در تصادفات آخرین جمعه آبان ماه  (۱ نظر)
غیرحضوری شدن مدارس در سه شهر و چند روستای استان مرکزی  (۱ نظر)
آمریکا و سه کشور اروپایی «توافق قاهره» را کشتند  (۱ نظر)
مصرف ۳ تا ۵ برابری برق در کولر‌های گازی  (۱ نظر)
وداع مردم فارس با شهدای گمنام  (۱ نظر)
ترک‌ فعل در اجرای قانون جوانی جمعیت جرم است  (۱ نظر)