پخش زنده
امروز: -
کتاب «دستکاری در رسانههای اجتماعی؛ پروپاگاندای رایانشی» توسط نشر همشهری به چاپ دوم رسید.
به گزارش خبرگزاري صدا وسيما ، کتاب «دستکاری در رسانههای اجتماعی؛ پروپاگاندای رایانشی» نوشته ساموئل سی.وولی و فیلیپ ان.هاوارد با ترجمه عباس رضایی ثمرین و رسول صفر آهنگ بهتازگی توسط نشر همشهری به چاپ دوم رسیده است.
مطالب اینکتاب حاصل پژوهشهای دو نویسندهاش هستند و ماهیتی میانرشتهای دارند که در تقاطع حوزههای ارتباطات، علوم سیاسی، علوم اجتماعی و علوم رایانه انجام شدهاند. ایناصطلاح به پدیده متاخر انتشار اطلاعات غلط و دستکاری دیجیتال اشاره دارد. پروپاگاندای رایانشی بهعنوان یکروش ارتباطی، به استفاده از الگوریتمها، فرایندهای خودکار و نظارت انسانی با هدف مدیریت فضای کلی رسانههای اجتماعی یا توزیع اطلاعات گمراهکننده از طریق اینشبکهها اطلاق میشود.
نویسنده کتاب از حیث فنی بهعنوان مجموعهای از متغیرها، مدلها، کدها و الگوریتمها تعریف میشود که در اختیار افراد ایجادکننده، پلتفرمهای خدماترسان و شرکتهایی است که از آنها سود میبرند.
اینتوصیف «فنی» یا مکانیکی ممکن است باعث شود پروپاگاندای رایانشی را غیرمغرضانه و اجتنابناپذیر تلقی کنیم و چنینبرداشتی میتواند منجر به خلق موقعیتهای خطرناک شود؛ موقعیتهایی که ما را قانع میکنند برای درک روندهای پیچیده اجتماعی-فنی و فهم تاثیر فراگیر پروپاگاندای رایانشی در سیاست، دنبال «علوم دادههای اجتماعی» باشیم.
کتاب پیشرو ۹ فصل دارد که بهترتیب عبارتاند: «روسیه؛ منشا اطلاعات غلط دیجیتالی»، «اوکراین؛ تهدیدهای خارجی و چالشهای داخلی»، «کانادا؛ ساخت انواع روباتها»، «لهستان؛ رواج اکوسیستمهای دستکاری در شبکههای اجتماعی»، «تایوان؛ مواجهه دموکراسی دیجیتال با خودکامگی خودکار»، «برزیل؛ مداخله روباتهای سیاسی در رخدادهای اساسی»، «آلمان؛ داستان اخطارآمیز»، «ایالات متحده؛ ایجاد اجماع آنلاین» و «چین؛ مدل جایگزین یک تمرین متداول».
چاپ دوم اینکتاب با ۳۶۶ صفحه، شمارگان ۳۰۰ نسخه و قیمت ۱۵۰ هزار تومان منتشر شده است.