• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۶۵۹۴۱۶
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۷
علمی و فرهنگی » علم و فناوری

برگزاری مدرسه‌ای برای ارتقای دانش پژوهشگران و فهم فضای مدیریتی صنعت خودرو

مدرسه سیاست‌گذاری علم و فناوری با عنوان "شهید فخری‌زاده" با هدف ارتقای سطح شناخت و دانش پژوهشگران و فهم بهتر فضای مدیریتی صنعت خودرو در ایران، به همت حلقه مطالعات صنعت خودرو دانشگاه امام صادق (ع) به مدت ۱۰۰ ساعت برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما: محور‌های مدرسه سیاست‌گذاری علم و فناوری شامل سه سطح "آشنایی با موضوع سیاست‌گذاری راهبردی نوآوری و مدیریت تکنولوژی"، "بررسی مسائل توسعه فناوری در صنعت خودرو" و "بررسی برخی تجارب در انتقال فناوری در صنعت خودروی ایران" بود که با حضور بیش از ۱۴ تن از اساتید این حوزه برگزار شد.

بنا به ضرورت دانشی، سطح اول دوره به صورت عمومی و با پایه قرار دادن کتاب مدیریت استراتژیک نوآوری تکنولوژیک برگزار شد. در این سطح طی ۱۴جلسه، کتاب مدیریت استراتژیک نوآوری تکنولوژیک ملیسا شیلینگ تدریس شد.

در سطح دوم مدرسه اساتید به تشریح چالش‌های اساسی صنعت و ریشه‌های آن و نقش مدیریت فناوری در صنعت خودرو پرداختند. در این سطح از مدرسه مسائلی همچون زیست بوم توسعه فناوری خودرو، مدل اطلس فناوری در صنعت خودرو، مدیریت انتقال تکنولوژی در صنعت خودرو، ساختار‌های سازمانی صنعت خودرو و چالش‌های پیش‌روی تحقیق و توسعه و نوآوری در صنعت خودرو تبیین شد. همچنین ضمن بررسی علل اساسی عدم توسعه صنعت در ایران، تاریخچه سیاستگذاری فناوری در صنعت خودرو مورد بررسی قرار گرفت.

در سطح سوم مدرسه به منظور درک بهتر شرکت‌کنندگان از فضای مدیریت فناوری در صنعت خودرو اساتید به ارائه تجربیات و نظرات خود پرداختند. در این مدرسه تلاش شد تا ضمن افزایش ارتباط با فضای واقعی صنعت و ایجاد بستری برای تجربه‌نگاری مدیریت در صنعت خودرو، مسائل و چالش‌های اساسی مدیریت فناوری در این صنعت مورد بررسی قرار بگیرد.

در پایان این مدرسه آیین اختتامیه مدرسه سیاست‌گذاری علم و فناوری شهید فخری‌زاده در سالن شهید مطهری دانشگاه امام صادق علیه‌السلام برگزار شد.

ابراهیم شجاعت از اعضای حلقه مطالعات صنعت خودروی دانشگاه امام صادق (ع) در مراسم اختتامیه مدرسه سیاست‌گذاری علم و فناوری شهید فخری‌زاده به معرفی حلقه مطالعات صنعت خودرو و کار‌های انجام شده در این مدرسه پرداخت و با تبیین سه فاز اطلاع، تحلیل، تجویز تاکید کرد که بدون فهم دقیق و عمیق مسئله، امکانی برای تجویز درستی که مشکلی را حل کند، وجود ندارد.

دکتر محمد نورورزی، معاون پژوهشی دانشکده معارف اسلامی و مدیریت دانشگاه امام صادق (ع) با اشاره به چهار سطح تعامل دانشگاه و صنعت و تبیین چگونگی کمک دانش آموختگان علوم اجتماعی به صنعتگران و مهندسان گفت: علوم اجتماعی در چهار سطح ابزار، ارائه پیوست‌های اجتماعی، نقد و بررسی، تولید نظریه و مفاهیم می‌تواند به صنعتگران کمک کند و این کار بدون مشارک و کمک خود صنعتگران ممکن نیست.

مهندس حسین کرمی، معاون سابق ساپکو نیز با اشاره به ارتباط صنعت و دانشگاه، دغدغه صنعت را سودآوری پایدار عنوان و تصریح کرد: با صنعت باید با این ادبیات صحبت کرد. برای ارتباط صنعت و دانشگاه نیاز به موجودیتی است که بتواند ادبیات دانشگاهی را برای صنعت قابل درک و فهم کند و بر این اساس وجود مؤسسه‌هایی نظیر مکنزی امری ضروری است.

وی یادآور شد: برای شروع یک فعالیت رادیکال مانند به وجود آوردن موسسه‌ای که نظیر آن در کشور وجود ندارد، تعداد توفیقات بسیار مهم‌تر از کیفیت توفیقات است. زیرا این توفیقات کوچک، اما زیاد، باور و عزم را برای ادامه مسیر در افراد تقویت می‌کند.

در ادامه دکتر منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت، با اشاره به همپایی فناورانه در کشور و با توضیح روند توسعه موتور توربو فن در صنایع نظامی، نقطه آغاز آن را در جمع آوری تجارب موجود و ایجاد توانایی اورهال موتور‌ها در دهه هفتاد دانست که در ادامه با توانایی تولید موتور‌های باتوان ۵۰۰ وات در دهه هشتاد همراه شد و پس از آن در دهه نود با برنامه‌ریزی برای طراحی و تولید موتور‌های با توان یک مگاوات ادامه پیدا کرد.

وی از تجربه توسعه موتور توربوفن به عنوان یک تجربه موفق در همپایی فناورانه یاد کرد و گذری بر وضع همپایی فناورانه دیگر صنایع مانند صنایع نفتی و معدنی داشت که موفق به همپایی نشده بودند.

منطقی موفقیت در توسعه فناوری را به دو عامل وجود راهبرد مشخص در نهاد‌های بالادستی و وجود راهبرد توسعه فناوری در خود بنگاه تقسیم کرد و دلیل موفقیت بخش نظامی در توسعه موتور‌های توربوفن را همین موجود بودن راهبرد‌ها و اهداف نهاد بالادستی در این موضوع دانست.

وی دلیل بعضی عدم موفقیت‌ها در صنعت خودرو و برخی صنایع دیگر را همین موجود نبودن راهبرد‌های بالا دستی در حاکمیت دانست.

منطقی خاطر نشان کرد: در سیاست‌گذاری فناوری اغلب بالاسری‌ها نسبت به بنگاه‌ها عقب‌تر هستند. برای مثال توفیقات دهه هشتاد در صنعت خودرو به دلیل وجود سیاست‌های توسعه‌ای در خود بنگاه بوده است که خود همین وجود سیاست‌های درون بنگاهی بسیار وابسته به نگرش مدیران آن مجموعه است.

وی با بیان این‌که تجربه توسعه فناوری در صنعت خودرو در سه دهه پس از جنگ به صورت آزمون و خطا بوده است، یادآور شد: با این حال مسیر طی شده از لحاظ منطق اجرا درست بوده و مشکلات و نقد‌ها ناظر به روند اجرایی این مسیر است که به عنوان مثال می‌توانست در زمان بسیار کوتاه‌تری طی شود.

منطقی در ادامه با اشاره به برنامه وزارت صمت برای ارتقای فناوری‌های کلیدی در حوزه حمل و نقل، در دسترس‌ترین آن‌ها را خودرو‌های متصل دانست.

وی از وجود نمایشگاه‌های آتی دستاورد‌های صنعت خودرو خبر داد و گفت: راهبرد‌های توسعه فناوری در صنعت خودرو پس از منقح شدن در اختیار عموم قرار خواهد گرفت تا بتوان از نقد‌ها و نظرات برای اصلاح و ارتقای آن استفاده کرد.

منطقی با اشاره به اینکه انتقاد باید جلوبرنده باشد نه متوقف کننده، گفت: آماده شنیدن انتقادات و پیشنهادات از سمت کرسی‌های دانشگاهی هستیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
سفارت آمریکا، لانه جاسوسی بود
راه‌آهن کشور محور ترانزیت جدید هند و روسیه شد
فروش دارو در مطب‌ها ممنوع!
تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، ۱۴ آبان ۱۴۰۴
سرمربی آخال: سپاهان باید سپاس گزار تیم داوری باشد
تالاب بین‌المللی قوریگل در خطر خشکی دائمی قرار دارد
تقویم و اوقات شرعی چهارشنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۴ به افق قم
زنجان؛ قلب تپنده مسگری کشور
دستگیری سارقان خودرو با ۱۲ فقره سرقت در تبریز
نویدکیا: شب ناامیدکننده‌ای بود؛‌ تساوی لحظه‌آخری خوشحالی ندارد
معاون رئیس جمهور بر توسعه شهر‌های هوشمند تاکید کرد
ضرورت توسعه ظرفیت‌های صنعتی و معدنی آذربایجان شرقی
سند دار شدن ۱۳۴ هزار و ۳۶۶ قطعه از اراضی کشاورزی آذربایجان شرقی
بردیف بهترین بازیکن دیدار سپاهان و آخال شد
ماندگاری هوای سرد در سمنان
آغاز بکار ششمین نمایشگاه بین‌المللی شهر هوشمند و هوش مصنوعی ایران
رونق آبزی‌پروری در کرمان
توقیف دو هزار خودروی شوتی در استان کرمان
بروز‌رسانی سند جامع پدافند غیرعامل چهارمحال و بختیاری
۲ برابر شدن سرانه ورزشی تبریز
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
اعمال محدودیت‌های ترافیکی راهپیمایی ۱۳ آبان زنجان
تعطیلی مدارس، دانشگاه ها و ادارات دولتی ۸ شهرستان هرمزگان؛ ۱۴ آبان
درگذشت پزشک گچسارانی
بازگشت پرواز‌های لوفت هانزا به ایران
تسخیر لانه جاسوسی، تصمیمی ملی برای استقلال ایران
سه نفر با اهدای عضو مرحومه مبینا حمصیان به زندگی بازگشتند
بازتاب گسترده بیانات رهبر معظم انقلاب در رسانه‌های آمریکای لاتین
آغاز راهپیمایی ۱۳ آبان با شعار، متحد و استوار مقابل استکبار،در مشهد
تقویم و اوقات شرعی سه شنبه ۱۳ آبان ۱۴۰۴ به افق قم
جذب بیش از ۸۰ متخصص در مراکز درمانی لرستان
تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، ۱۳ آبان ۱۴۰۴
۱۳ آبان روزی حماسه ساز در قیام دانش آموزان متعهد
هر روز، یک ۱۳ آبان؛ جوانان زنجانی آماده خلق حماسه
برگزاری راهپیمایی ۱۳ آبان در سراسر کشور
سیزدهم آبان، روز یک صدایی ملت برای مبارزه با استکبار
تعطیلی مدارس برخی مناطق هرمزگان  (۳ نظر)
کرملین: مسکو از نزدیک تحولات ونزوئلا را زیر نظر دارد  (۲ نظر)
عراقچی: غنی سازی صفر امکان ندارد  (۲ نظر)
نتایج قرعه کشی طرح عادی ایران خودرو اعلام شد  (۱ نظر)
به جزایر ایران حمله شود همانجا پاسخ کوبنده می‌دهیم  (۱ نظر)
افشای هویت جانیان صهیونی به دست گروه سایبری حنظله  (۱ نظر)
قهرمانی تیم رباتیک دانش آموزی ایران در آسیا  (۱ نظر)
تظاهرات مخالفان رئیس جمهور صربستان  (۱ نظر)
دیدار عراقچی با پدر زندانی ایرانی در ترکیه  (۱ نظر)
انتقاد افغانستان از نقض حریم هوایی این کشور از سوی آمریکا  (۱ نظر)
بازتاب درخشش طلایی والیبال دختران ایران در تارنمای شورای المپیک آسیا  (۱ نظر)
سخنگوی سپاه: ما غافلگیر نشدیم و آرایش سپاه جنگی بود  (۱ نظر)
گلنور به دیدار پاس کردستان می‌رود  (۱ نظر)
برگزاری راهپیمایی ۱۳ آبان در مشهد، متمرکز در میدان شهدا  (۱ نظر)
ارتش رژیم اشغالگر محور «فیلادلفیا» را بست  (۱ نظر)