• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۶۷۲۰۳۶
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۱
اقتصادی » صنعت

فشار استاندارد‌های اجباری بر تولید خودرو

رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودرو کشور گفت: در جلسه اخیر با سازمان استاندارد مقرر شد تا کارگروهی برای بررسی برخی استاندارد‌هایی که بستر اجرای آن وجود ندارد یا کاربردی نیست مانند هشدار عبور از خط، تشکیل شود.

فشار استاندارد‌های اجباری بر تولید خودروبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما از ایران خودرو؛ آقای محمدرضا نجفی منش در نشست تبیین فرصت‌های اقتصادی عبور مستقیم تولید در صنعت خودرو، افزود: با همین رایزنی‌ها استاندارد، از اجرای استاندارد سوخت یورو ۶ عقب نشینی کرده و اکنون استاندارد یورو ۴ مبنا قرار گرفته است و بر این اساس باید فشار استاندارد‌های اجباری ۸۵ گانه بر تولید کم شود.
 
وی گفت: شناخت گلوگاه‌های تولید به رفع مشکلات صنعت خودرو با استفاده از توانمندی دانش‌بینان‌ها و دانشگاه‌ها کمک می‌کند، اما اقدامات انجام شده باید در چارچوب جهاد تبیین به اطلاع مردم و حاکمیت برسد. 
 
نقدینگی گلوگاه اصلی استمرار تولید مستقیم؛ عدالت نسبی در پرداخت مطالبات قطعه‌سازان
دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور نیز در این نشست ثبات و پایداری تولید و عرضه خودرو و بهبود روند وصول مطالبات از مشتریان و پرداخت به قطعه سازان را از مزایای عبور مستقیم خودرو دانست و گفت: اکنون عدالت نسبی در پرداخت این مطالبات شکل گرفته و حتی اگر ظلمی نیز در این زمینه باشد، علی السویه است.
 
آقای آرش محبی‌نژاد، کاهش میزان خواب سرمایه مشتریان با ایران خودرو به دلیل دپوی خودرو‌های ناقص در کف کارخانه، کاهش تأخیر در پرداخت مطالبات قطعه‌سازان و هزینه‌های تعهدات معوق و تأخیر در تحویل خودرو را دستاورد دیگر عبور مستقیم تلقی کرد و افزود: دپوی خودرو‌های ناقص علاوه بر هزینه‌های انبارداری و افت کیفیت محصولات ایران خودرو به ابزاری برای هجمه به خودروسازان با کاهش عرضه خودرو تبدیل شده و موجب نارضایتی مشتریان، زنجیره تأمین و حتی خودروسازان شده بود که با برنامه ریزی اکنون شاهد توقف تولید ناقص و عبور مستقیم تولید هستیم که حاصل ساعت‌ها کار و تلاش شبانه‌روزی بوده است.
 
وی تکمیل یک خودرو را نیازمند منابع انسانی، مالی (ارزی و ریالی) مواد اولیه و انرژی دانست و گفت: برای طی این فرآیند برخی گلوگاه‌ها وجود دارد گرچه در تولید قطعات برخی خودرو‌های پرتیراژ با عمق ساخت داخل ۵۵ تا ۷۵ درصد گلوگاه کم‌تری وجود داشت و با تحریم‌های خارجی و داخلی مشکلاتی در زمینه تأمین برخی قطعات مانند چیپ‌ست ایجاد شد، اما در خودرو‌های جدید و کم تیراژ نیز با کمبود قطعاتی مانند چیپ‌ست، میل سوپاپ، رینگ و گیربکس اتوماتیک مواجه هستیم که باید با کمک نظام بانکی در زمینه تأمین منابع مالی میزان تولید این قطعات افزایش یابد. 
 
محبی‌نژاد با بیان این که سیاست‌های انقباضی بانک‌ها، تورم و حجم نقدینگی فزاینده، کمبود نقدینگی و کاهش سرمایه در گردش خودروسازان تولید را با مشکل مواجه کرده که امیدواریم با عرضه خودرو در بورس این مشکلات رفع شود، افزود: مشکلات گمرکی برای ترخیص قطعات نیز مزید بر علت شده و برای رفع این مشکل پیشنهاد داده بودیم تا علاوه بر مسیر سبز و قرمز، مسیر آبی برای ترخیص قطعات در نظر گرفته شود چرا که اکنون به دلیل گرفتاری‌های گمرکی شاهد ۱۰ هزار میلیارد تومان خواب سرمایه هستیم و به دلیل مشکلاتی مانند نبود آزمایشگاه مرجع در برخی موارد شاهد خواب۳۰ تا ۴۵ روزه قطعات در گمرکات هستیم.
 
وی ماشین آلات، تجهیزات و فناوری را از دیگر گلوگاه‌ها و زمینه بهبود فرآیند‌ها دانست و گفت: مقرر شده تا وزیر اقتصاد در جلسه شورای پول و اعتبار مشکلات تامین نقدینگی را مطرح تا ۳۰ درصد تسهیلات مختص تأمین سرمایه در گردش باشد، اکنون تولید در مدار ثابتی قرار گرفته و جریان تامین نقدینگی و مواد اولیه را تثبیت کرده است.
 
محبی نژاد تأمین منابع انسانی را گلوگاه دیگر تولید قلمداد کرد و افزود: در این بخش با مشکل مواجه هستیم چرا که نیرو‌های دهه ۸۰ که وارد چرخه تولید شده‌اند به کارآمدی نیرو‌های دهه ۴۰ و ۵۰ نیستند و برخی به دنبال ترک کار برای گرفتن بیمه بیکاری هستند، همچنین ریزش و مهاجرت نیرو‌های ماهر به دلیل مسائل معیشتی بیشتر شده و به نظر می‌رسد در آینده نزدیک منابع انسانی یکی از گلوگاه‌های اصلی تولید باشد، در بخش انرژی و تأمین گاز و برق، نیز صنایع جزو بخش‌های پیشرو برای قطع این حامل‌ها هستند.
 
در ادامه این نشست، نایب رئیس انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو در تبیین گلوگاه‌های زنجیره تأمین قطعات خودرو گفت: در راستای شناخت گلوگاه‌های تأمین قطعات باید گفت که پیش هزینه‌های بالای خودرو‌های ناقص کف خطوط تولید، خودروسازان را در پرداخت مطالبات قطعه سازان با مشکل مواجه کرده بود، اما اکنون با تولید مستقیم وضعیت پرداخت این مطالبات بهتر شده است.
 
آقای شاپور سامعی با بیان این که برای تولید روزانه ایران خودرو، قطعه سازان قادر به تأمین مداوم قطعات نبودند گفت: اکنون با تثبیت تولید و بازگشت پول ناشی از تجاری سازی خودرو‌های ناقص به چرخه تولید خودرو و قطعات روند تأمین قطعه بهبود یافته و اکثر قطعه سازان می‌گویند که حتی در روز‌های جمعه نیز با یک شیفت کامل کار می‌کنند، این در حالی است که قبلا میزان تولید قطعات حرکت سینوسی داشت و گرچه در برخی روز‌ها به روزانه ۳ هزار دستگاه می‌رسید، اما روز بعد به ۱۶۰۰ دستگاه کاهش می‌یافت.
 
وی با اشاره به این که این نوسان به تولید ضربه می‌زد، افزود: اکنون ایران خودرو با شناخت گلوگاه‌های تأمین، وضعیت تولید قطعات را به سمتی برده که با وجود تشدید تحریم ها، نوسان نرخ ارز و ... هماهنگی خوبی بین خودروساز و قطعه سازان ایجاد شده است و با تبادل نظر قطعه سازان با ایران خودرو ساپکو مقرر شده تا در سه ماهه آخر امسال میزان تولید محصولات ایران خودرو به ۶۵ تا ۷۰ هزار دستگاه برسد.
 
سامعی از بهبود فرآیند‌های تولید قطعات و خودرو‌ها خبر داد و گفت: با این روند به نظر می‌رسد پایان امسال از نظر تولید کمی و کیفی و رضایت قطعه سازان در زمینه پرداخت مطالبات‌شان به یادماندنی باشد و از طرف انجمن قطعه سازان با ایران خودرو پیمان می‌بندیم که سال خوبی را برای تولید رقم زنیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
برداشت ۲۰ هزار تن وش پنبه از کشتزار‌های خراسان شمالی 
توسعه نخلستان های هویزه
تقویم روز و اوقات شرعی ششم آذر به افق آبادان و خرمشهر
افتتاح مجموعه فرهنگی اوحدیه مراغه 
«شریک جرم» و «نبرد خاموش»، از شبکه مستند
اطلاعیه قطع برق در برخی مناطق ایوانکی
تهران حاضر، ایران غایب؛ روایتی کوتاه از کنفرانس تهران
پایان سرشماری پاییزه حیات وحش در خراسان شمالی
تولید ۱۱۰ تن گوشت شتر در خراسان شمالی
به پنج‌شنبه خوش آمدید
نگاهی به فیلم‌های امروز شبکه‌های سیما
انتقاد عراقچی از عملکرد سه کشور اروپایی در شورای امنیت
نیم صفحه نخست روزنامه‌های ورزشی ۶ آذر
نامه ایران به شورای امنیت درباره نقش آمریکا در تجاوز به تهران
گلایه شهروندخبرنگار اشنویه‌ای از مشکل تجهیزات گرمایشی سالن‌های ورزشی
پاییز در مازندران؛ از جاده‌های رنگی تا هوای دل‌پذیر
اعلام آثار راه‌یافته به ۲ بخش جشنواره جهانی فیلم فجر
اعمال قانون خودرو‌های آلاینده نیازمند سامانه‌های هوشمند است
گفتگوی زنده استاندار همدان با مردم
تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، ۶ آذر ۱۴۰۴
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
توضیح نهاجا درباره عبور جنگنده میگ ۲۹ از آسمان تهران
نماینده مجلس: سهمیه بندی بنزین خودرو‌های صفر مبهم است
اجرای طرح زوج و فرد از درب منزل در کرج
اعلام نحوه فعالیت بانک‌ها در روز‌های پنجشنبه در مشهد و خراسان رضوی
ایجاد ۱۰ هزار فرصت شغلی در استان اردبیل
جزئیات قانون جدید سهمیه‌بندی بنزین/ هر فرد تنها یک کارت سوخت
مهلت افتتاح حساب وکالتی برای ثبت‌نام خودرو‌های وارداتی تا ۱۰ آذر
قیمت گذاری مجدد مرغ، افزایش هزینه یا تخلف در توزیع نهاده‌ها
گیجگاه ۱۴۰۴/۰۹/۰۵
حاشیه‌هایی از جنس متن در بهارستان
شیوع آنفولانزا و غیر حضوری شدن مدارس و دانشگاه‌های هرمزگان
تساوی خانگی استقلال مقابل الوصل؛ صعود آبی ها به هفته پایانی کشید
آغاز ثبت نام قطعی در کاروان‌های حج تمتع ۱۴۰۵ از روز ۱۵ آذر ماه ۱۴۰۴
قاچاق با کارت سوخت شخصی
تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، ۵ آذر ۱۴۰۴
تعطیلی مدارس آذربایجان غربی فردا سه‌شنبه  (۱ نظر)
۹ صندوق سرمایه‌گذاری سود سهامداران را مکانیزه واریز کردند  (۱ نظر)
تشدید اجرای طرح زوج و فرد در اصفهان از فردا  (۱ نظر)
اجرای طرح زوج و فرد از درب منزل در کرج  (۱ نظر)
خسارت سالانه آلودگی هوا در کشور؛ نزدیک به ۴۰ میلیارد دلار  (۱ نظر)
دستگیری فرد هتاک به مقدسات در اراک  (۱ نظر)
توضیح سفیر ایران درباره سفر لاریجانی به پاکستان  (۱ نظر)
مهد کودک‌ و پیش دبستانی‌ها تعطیل؛ کلاس‌های مجازی هم میزبان مدارس  (۱ نظر)
مسدود شدن مسیر‌های منتهی به جنگل‌های تنکابن   (۱ نظر)
اقامه نماز باران در کوهسار  (۱ نظر)
مهر و موم نانوایی کم فروش  (۱ نظر)
اختلال پیام رسان بله در حال بررسی است  (۱ نظر)
پیش‌فروش محصولات سایپا ویژه ۳ گروه از متقاضیان  (۱ نظر)
تشدید پایش مصارف غیرمجاز و توسعه کنترل‌های هوشمند برق در تهران  (۱ نظر)
اقدام گسترده پلیس برای مقابله قاطع با مجرمین در محلات لرستان  (۱ نظر)