• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۶۷۶۸۱۸
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۷
اقتصادی » گمرک، حمل و نقل

هوشمند شدن حمل ونقل جاده ای کشور

شرکت های حمل و نقل کشور، ادغام و شرکت حمل ونقل بزرگ مقیاس هوشمند، تشکیل خواهد شد.

خدمات زیرساختی حمل و نقل جاده‌ای ایرانبه گزارش خبرگزاری صدا وسیما: رادیو اقتصاد در برنامه روزی نو با آقای امیرشیرازی، معاون امور اطلاع رسانی دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گفتگویی داشته که به شرح ذیل میباشد: 

سوال: برهیچ کس پوشیده نیست اهمیت این اصل، اساسا بدون حمل و نقل آن هم در جایی که اقتصاد کشوری مثل ایران روی آن استوار است و موقعیت ویژه ژئوپلیتیکی که ایران دارد و حمل و نقل از هر حیث اهمیت دارد بار‌ها هم درباره آن تاکیدات ویژه‌ای را از عالی‌ترین مقام کشور تا کارشناسان متعدد از این جنبه شنیدیم. امروز مشخصا از یک عرصه آن صحبت می‌کنیم امروز که داریم صحبت می‌کنیم ۱۴۰۱، آیا ایران دارای یک زیرساخت برای شرکت‌های بزرگ مقیاس هوشمند در حوزه خدمات زیرساختی حمل و نقل جاده‌ای هست؟
امیرشیرازی: بله، ما الان یک سری شرکت‌های بزرگ مقیاس هوشمند داریم که با تجمیع یکسری شرکت‌های حمل و نقل سراسری مان که در کشور وجود دارند، با همکاری بازارگاه‌های الکترونیکی که از سازمان مجوز دارند، این‌ها با هم ادغام می‌شوند و یک شرکت حمل ونقل بزرگ مقیاس هوشمند تشکیل می‌دهند.

سوال: یعنی الان ما می‌توانیم بگوییم نشانی داریم مثل آنچه که در حوزه سواری‌های شخصی و مسافربری شهری داریم؟
امیرشیرازی: نه به آن شکل که شما در نظر بگیرید، چون شرایط حمل و نقل دفتران شهری با برون شهری خیلی متفاوت است مثلا مسافر یک مسافر هست، ولی اینجا شما می‌خواهید یک باری را حمل کنید در نتیجه برای تامین ناوگان، برای تامین راننده لازم است که شرکت‌های بزرگ مقیاس ما در حقیقت شرکت‌های سراسری ما از طریق بازارگاه الکترونیکی کمک شوند و بتوانند ناوگان و راننده مجازی که بتوانند در جاده‌ها حرکت کنند و حمل بار انجام بدهند کمک کنند و این کار اتفاق بیفتد. به همین خاطر ما یکسری شرکت‌های حمل و نقل سراسری در کشور داریم که این‌ها یک شرکت‌های توانمند هستند که می‌توانند در کل کشور فعالیت کنند. با بازارگاه‌های الکترونیکی که همان پلتفرم‌های روی اینترنت هستند و اپلیکیشن‌هایی که دارند این‌ها با هم ادغام می‌شوند و یک شرکت بزرگ مقیاس هوشمند و کامل را تشکیل می‌دهند و در کل گستره کشور می‌توانند بارنامه صادر کنند و حمل و نقل هوشمندی را تجربه کنند.

سوال: پس الان کسب و کار‌های فناور و هم شرکت‌های هوشمند در حمل و نقل ایران می‌توانند بارنامه هم صادر کنند؟
امیرشیرازی: بله می‌توانند صادر کنند، الان بر اساس سیاست‌هایی که در حوزه حمل و نقل ما اتخاذ شده، به بازارگاه‌های الکترونیکی مان فارغ از این که با یک شرکت حمل و نقل سراسری بخواهند ادغام شوند و یک شرکت بشوند، امکان صدور بارنامه برای وانت بار‌ها به ایشان اعطا شده است؛ همین الان می‌توانند در آن استانی که آمدند و آن پلتفرم شان را بالا آوردند با تغییر اساسنامه شان که بیایند یک بخشی را به آن اضافه کنند که می‌توانند در بخش حمل و نقل کار کنند و اصلاح آن اساسنامه می‌آیند و از سازمان مجوز صدور بارنامه برای وانت بار‌ها را می‌گیرند و می‌توانند در این عرصه کار کنند و وانت بار هم یک فضای بسیار خوبی است که شرکت‌های بازارگاه‌های الکترونیکی می‌توانند در آن عملیات انجام بدهند.

سوال: چیزی که الان خیلی جلب توجه می‌کند این زنجیره به طور کامل بتواند در یک رفاه و آسایش نسبی از نظر کارکرد باشد. چه خودرویش، بیمه اش، بارش، گازوئیلش و تامین لاستیک و قطعاتش، می‌توانیم ادعا کنیم که الان اینگونه است؟ نیم ساعت پیش بود اشاره کردم در ایران حمل و نقل عمدتا خود راننده و خود مالکی است و این هم یکی از داستان‌های عجیب ما است درست مثل حوزه کشاورزی که ما نتوانستیم آن طور که باید بیاییم و به صورت جمعی و مشارکتی کار کنیم. الان می‌توانیم بگوییم که وضعیت خوبی داریم، روز حمل و نقل از آن صحبت کنیم؟
امیرشیرازی: شرکت‌های بازارگاهی ما که الان چیزی حدود ۲۹ شرکت بازارگاهی از سازمان مجوز فعالیت گرفتند. ما به ایشان یک سری دسترسی‌ها دادیم. مثلا به ایشان الان داریم اطلاعات راننده و ناوگان را استعلام می‌توانند از ما بگیرند که آیا این‌ها که در بخش حمل و نقل کار می‌کنند و راننده هستند یا نه؟ آیا این ناوگانی که بار را بخواهد حمل کند آیا مثلا معاینه فنی دارد یا نه؟ یا مثلا همان راننده آیا کارت سلامت دارد؟ که از نظر سلامت جسمی و روانی مرتب هست که این کار را انجام بدهد؟ آخرین تصویر راننده را برای ایشان ارسال می‌کنیم، حتی این سرویس را می‌دهیم که شماره همراهش را با کد ملی اش تطابق می‌دهیم و می‌گوییم که این شماره همراه برای این شماره ملی است، حتی آخرین بارنامه‌ای که آن ناوگان و راننده حمل کرده را هم خدمتشان ارائه می‌کنیم، یعنی کلیه دسترسی‌هایی که باید یک بازارگاه الکترونیکی داشته باشد، که بتواند در این عرصه فعالیت کند را کاملا در اختیار بازارگاه قرار می‌دهیم به صورت برخط هم هست، در لحظه داریم این کار را برایشان انجام می‌دهیم که بتوانند در این عرصه فعال باشند و کارشان را انجام بدهند.

سوال: این درست، امروز وضعیت آن‌ها مناسب است؟ چون آن‌ها گاهی گله مندی‌هایی را دارند.

امیرشیرازی: بله گله مندی دارند، ولی الان سازمان تصمیم گرفته که بخش وانت بار را کاملا در اختیار بازارگاه‌ها قرار بدهد.

سوال: و کامیون و کامیونت و تریلر به چه صورت است؟

امیرشیرازی: در فاز بعدی شان است. الان باید دوستان بازارگاهی بیایند و فعال شوند و بیایند خودشان را نشان بدهند در عرصه وانت بار. الان سهم وانت بار در صدور بارنامه ما حدود ۲۰ درصد است، در صورتی که خودتان در جاده‌ها تردد می‌کنید می‌بینید که چقدر وانت است که در سطح جاده حرکت می‌کند، در شهر‌های کوچک مثلا سمت شمال کشور، به سمت تهران و جا‌های دیگر را شما در نظر بگیرید وانت بار‌هایی هستند که این‌ها بدون سند حمل دارند می‌روند خدایی نکرده اگر تصادفی اتفاق بیفتد بیمه نیستند که خسارتشان را بتوانند بگیرند.

پایان
 

 

 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
دانشگاه موتور محرکه و محور توسعه جامعه
مصرف گاز بخش خانگی به مرز ۳ میلیارد مترمکعب رسید
رقابت ورزشکاران بسیجی نقده در مسابقات کراسفیت(تمرینات ویژه تناسب اندام)
تساوی و صعود مسکینی به مرحله حذفی
ضرورت ارتقای آمادگی استان کرمان در برابر بحران‌های احتمالی
برگزاری یادواره شهدای آبروی محله در کدکن
دَین شبکه استانی ایلام به آبدانان، ادا شد
تداوم وضعیت ناسالم هوا در سمنان
تکریم خانواده شهیدان محمد علیزاده و سلیمان برنا در نقده
توضیحات طحان نظیف درخصوص حق پخش مسابقات ورزشی
افتتاح ۱۲۵۱ طرح محرومیت‌زدایی و اقتصاد مقاومتی در آذربایجان شرقی
حضور ۲۵ کشور در مرحله نهایی مسابقات هوش مصنوعی و برنامه‌نویسی رایان
برترین‌های کایاک کراس مشخص شدند
خوزستان میزبان اردوی تیم‌ملی بوکس نونهالان
کشف لاستیک‌های قاچاق در میامی
مسجد جامع کرمانشاه پس از یک قرن سنددار شد
انتخاب ۲۴۶ نفر به عنوان اعضای مرکزی انجمن اولیا و مربیان استان
اولین رویداد استانی کرمان برای حل مشکل کاهش جمعیت
افتتاح نیروگاه خورشیدی ۲۵۰ کیلوواتی در خوزستان
برطرف شدن خاموشی معابر بوکان تا فردا پنجشنبه
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
اعلام نحوه فعالیت بانک‌ها در روز‌های پنجشنبه در مشهد و خراسان رضوی
توضیح نهاجا درباره عبور جنگنده میگ ۲۹ از آسمان تهران
اجرای طرح زوج و فرد از درب منزل در کرج
نماینده مجلس: سهمیه بندی بنزین خودرو‌های صفر مبهم است
مهلت افتتاح حساب وکالتی برای ثبت‌نام خودرو‌های وارداتی تا ۱۰ آذر
جزئیات قانون جدید سهمیه‌بندی بنزین/ هر فرد تنها یک کارت سوخت
ایجاد ۱۰ هزار فرصت شغلی در استان اردبیل
آغاز ثبت نام قطعی در کاروان‌های حج تمتع ۱۴۰۵ از روز ۱۵ آذر ماه ۱۴۰۴
قیمت گذاری مجدد مرغ، افزایش هزینه یا تخلف در توزیع نهاده‌ها
گیجگاه ۱۴۰۴/۰۹/۰۵
حاشیه‌هایی از جنس متن در بهارستان
تساوی خانگی استقلال مقابل الوصل؛ صعود آبی ها به هفته پایانی کشید
پیش‌فروش محصولات سایپا ویژه ۳ گروه از متقاضیان
شیوع آنفولانزا و غیر حضوری شدن مدارس و دانشگاه‌های هرمزگان
قاچاق با کارت سوخت شخصی
تعطیلی مدارس آذربایجان غربی فردا سه‌شنبه  (۱ نظر)
تشدید اجرای طرح زوج و فرد در اصفهان از فردا  (۱ نظر)
اجرای طرح زوج و فرد از درب منزل در کرج  (۱ نظر)
خسارت سالانه آلودگی هوا در کشور؛ نزدیک به ۴۰ میلیارد دلار  (۱ نظر)
دستگیری فرد هتاک به مقدسات در اراک  (۱ نظر)
توضیح سفیر ایران درباره سفر لاریجانی به پاکستان  (۱ نظر)
مهد کودک‌ و پیش دبستانی‌ها تعطیل؛ کلاس‌های مجازی هم میزبان مدارس  (۱ نظر)
مسدود شدن مسیر‌های منتهی به جنگل‌های تنکابن   (۱ نظر)
اقامه نماز باران در کوهسار  (۱ نظر)
پیش‌فروش محصولات سایپا ویژه ۳ گروه از متقاضیان  (۱ نظر)
مهر و موم نانوایی کم فروش  (۱ نظر)
اختلال پیام رسان بله در حال بررسی است  (۱ نظر)
آغاز طرح جایگزینی ۳ میلیون موتورسیکلت فرسوده در تهران  (۱ نظر)
تشدید پایش مصارف غیرمجاز و توسعه کنترل‌های هوشمند برق در تهران  (۱ نظر)
موج هشدار دهنده آنفلوانزا در روزهای آلوده  (۱ نظر)