• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۶۹۷۲۷۲
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰
اقتصادی » صنعت

عمق ساخت داخل ماشین آلات راه‌سازی ۴۰ درصد است

رئیس انجمن تولیدکنندگان و واردکنندگان ماشین آلات راه‌سازی و معدنی گفت: میانگین عمق ساخت داخل ماشین آلات سنگین در کشور ۴۰ درصد است و تولید داخل پاسخگوی نیاز کشور نیست.

آقای محمد فاطمی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه صنعت خبرگزاری صداوسیما افزود: در حال حاضر یکی از چالش‌های عمده در حوزه معدنکاری و راه‌سازی، وجود ماشین آلات فرسوده است که عمر بسیاری از آن‌ها بیش از ۱۵ تا ۲۰ سال است. 
 
وی با بیان اینکه توسعه معادن نیازمند ماشین آلات به روز و نو است، گفت: براساس آماری که خود وزارت صمت اعلام می‌کند، حدود ۱۷ هزار ماشین آلات فرسوده معدنی و راه‌سازی در کشور وجود دارد که باید از رده خارج و ماشین آلات نو جایگزین آن‌ها شوند.
 
فاطمی ادامه داد: این موضوع در حالی مطرح می‌شود که ساخت ماشین آلات سنگین زمان بر است و شرکت‌های تولید داخل توان تولید این تعداد از ماشین آلات را در کوتاه مدت ندارند؛ علاوه بر آنکه امکان ساخت برخی دامتراک‌ها یا لودر‌ها در کشور وجود ندارد.
 
وی با بیان اینکه، ماشین‌های سنگین با توجه به کارکردی که دارند در سایز‌های مختلف به لحاظ تناژ تولید می‌شوند، گفت: شرکت‌های مطرح ماشین سازی دنیا، ۲۷ نوع لودر تولید می‌کنند در حالی که تولیدکنندگان داخلی تنها ۳ سایز لودر تولید می‌کنند و بر همین مبنا گفته می‌شود که نیازی به واردات لودر نیست و فعالان صنعتی و معدنی با نیاز به هر نوع سایز لودر، فقط همین تولید داخل را خریداری کنند.
 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
 
رئیس انجمن تولیدکنندگان ماشین آلات راه‌سازی و معدنی افزود: هدف گذاری و سرمایه گذاری تولید داخل در حوزه ماشین آلات سنگین مربوط به قطعات فلزی است، در حالی که اصلی‌ترین بخش تولید در حوزه ماشین آلات سنگین مربوط به ساخت موتور است که توان تولید آن در داخل وجود ندارد.
 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
 
وی با بیان اینکه ارزش یک ماشین راه سازی در ارزش افزوده فناوری آن است نه در ارزش افزوده فلز آن، گفت: اخیرا گفته شده که برای افزایش عمق ساخت داخل در این حوزه، سرمایه گذاری برای تولید شاسی انجام شود، در حالی که این قطعه نیز فلزی است و تاثیری بر ایجاد ارزش افزوده در ساخت ماشین آلات ندارد.
 
فاطمی همچنین به چالش‌هایی که در واردات ماشین آلات سنگین وجود دارد، اشاره کرد و گفت: از زمان ثبت سفارش تا زمانی که یک ماشین راه‌سازی وارد کشور شود، حدود ۱۲ تا ۱۵ ماه زمان لازم است، این در حالی است که ثبت سفارش‌ها ۶ ماهه انجام می‌شود و در این میان اگر به هر دلیلی سیاست ممنوعیت واردات اتخاذ شود، امکان ورود کالایی که ثبت سفارش آن انجام شده، وجود ندارد. 
 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
 
وی، دومین چالش واردات و تامین ماشین آلات سنگین را مربوط به حوزه استاندارد دانست و افزود: ماشین آلات سنگین براساس استاندارد‌های جهانی تولید می‌شود و دستگاه‌های تست استاندارد آن‌ها خاص است که تنها در اختیار چند شرکت بین المللی است، با این حال زمانی که یک ماشین سنگین وارد کشور می‌شود، سازمان استاندارد می‌گوید که باید استاندارد آن در داخل تایید شود، در حالی که آزمایشگاه‌ها و دستگاه‌های تست استاندارد این ماشین آلات در کشور وجود ندارد.
 
رئیس انجمن تولیدکنندگان ماشین آلات راه‌سازی و معدنی ادامه داد: همین موضوع باعث می‌شود که گاهی اوقات تا ۷ ماه یک دامتراک در گمرک دپو شود، علاوه بر آنکه جدا کردن موتور از ماشین به برخی از تجهیزات و قطعات الکترونیکی این ماشین آلات نیز آسیب می‌رساند.
 
وی افزود: تاکید بر تایید استاندارد ماشین آلات نو در حالی مطرح می‌شود که واردات ماشین آلات دست دوم که عمر برخی از آن‌ها بیش از ۱۰ تا ۱۵ سال است، اجباری برای تایید استاندارد ندارند.
 
فاطمی گفت: عمر مفید استفاده از ماشین آلات سنگین ۵ تا ۱۰ سال است و در همه کشور‌ها ماشین آلاتی که عمر بالای ۱۰ سال دارند از رده خارج می‌شوند، اما با توجه به نیاز کشور برای تامین ماشین آلات سنگین، مجبور به واردات ماشین آلات از رده خارج شده دیگر کشور‌ها هستیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
تصویب حسابرسی سال مالی شورای اسلامی شهر تبریز
زنجان؛ واحدهای فرآوری کلید توسعه صادرات کشاورزی
باید ذات مداخله‌جوی غرب را بازشناسی کرد
ریشه‌کنی گرانی شرط اثرگذاری عملکرد دستگاه‌های نظارتی
چمن ورزشگاه یادگار امام (ره) آسیب دیده است
تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، ۱۹ آبان ۱۴۰۴
خراسان جنوبی خاستگاه اردو‌های جهادی
زنجان؛ پشت درهای بسته یک مرکز تعویض پلاک
تقویم و اوقات شرعی دوشنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۴ به افق قم
راه‌اندازی ۸ جایگاه جدید سی‌ان‌جی در سراسر کشور
ضرورت همکاری دستگاه‌های اجرایی در ثبت وقایع حیاتی
برگزاری نشست تخصصی تسهیل صادرات در مناطق آزاد
شهروندان اهری ۴۵ درصد بیشتر از استاندارد جهانی آب مصرف می‌کنند
آغاز برداشت بادام‌زمینی در هوراند
برگزاری جشنواره بزرگ ورزش‌های همگانی، گرامیداشت هفته کیش
همه پای ترویج کتاب و کتاب‌خوانی
اعلام محدودیت‌های ۴۸ ساعته به‌دلیل آلودگی هوا در استان تهران
افزایش غلظت غبار در سمنان
آغاز طرح آموزش رانندگان ناوگان عمومی مازندران برای کاهش تصادفات
رئیس جمهور همراه با ملی‌پوشان فوتبال کشورمان پا به توپ شد
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
آغاز پیش‌فروش ۳ محصول سایپا
تقویت توان دفاعی ونزوئلا با دریافت سامانه‌های پدافند روسی
رشد ۵۶ درصدی طرح های سرمایه‌گذاری در استان خراسان جنوبی
غیرحضوری شدن مدارس ابتدایی و متوسطه اول شهر‌های آلوده خوزستان تا آخر آبان
موافقت‌مجلس با کلیات طرح اصلاح قانون‌محکومیت‌های‌مهریه
بازی‌های همبستگی اسلامی؛ ازبکستان، حریف تیم فوتسال ایران در نیمه‌نهایی
افشای ابعاد جدیدی از همکاری خبرنگاران شبکه ایران اینترنشنال با موساد
خام فروشی در زنجیره فولاد
عراقچی: فعلا امکان مذاکره با آمریکا وجود ندارد
تقویم و اوقات شرعی یکشنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۴ به افق قم
ادعای رسایی درباره انتصاب دادستان دستگیر شده، صحت ندارد
حل تنش افغانستان و پاکستان محور گفتگوی متقی و عراقچی
سهم استان زنجان از درآمدهای معدنی کجا هزینه می‌شود؟
زلزله ۳ و ۳ دهم ریشتری در سی سخت
پاکستان می‌تواند پلی برای اتصال ایران به شرق آسیا باشد
تسهیلات وام ازدواج  (۲ نظر)
آغاز پیش‌فروش ۳ محصول سایپا  (۱ نظر)
تهران تا آخر پاییز بارش باران ندارد  (۱ نظر)
اتحادیه اروپا: الفاشر تبدیل به گورستان بشریت شده است  (۱ نظر)
پیوند دو ملت ایران و پاکستان ناگسستنی است  (۱ نظر)
پلمب ۶ کافه به علت برگزاری جشن هالووین  (۱ نظر)
هوای اصفهان و ۳ شهر مجاور آلوده است  (۱ نظر)
جزییات معافیت از صدور صورت‌حساب الکترونیکی در سامانه مودیان ۱۴۰۴  (۱ نظر)
اهواز آلوده‌ترین شهر کشور  (۱ نظر)