• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۷۰۰۶۲۱
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۹

آیا اولین راه آهن تاریخ ایران را رضا خان ساخت؟!

اولین ریل راه آهن ایران بین بندرانزلی و پیربازار ساخته شده بود که ۱۲ کیلومتر آن تا اواسط دوره پهلوی اول فعال بود.

به گزارش سرویس وبگردی خبرگزاری صدا و سیما ، بیشتر ما گمان می‌کنیم که نخستین راه آهن ایران در زمان رضاخان ساخته شده است، ولی این موضوع صحت ندارد و سال‌ها قبل از اینکه رضا شاه خط ریلی راه آهن ایران را از شمال به جنوب بکشد اولین ریل راه آهن ایران بین بندرانزلی و پیربازار ساخته شده بود که ۱۲ کیلومتر آن تا اواسط دوره پهلوی اول فعال بود و بعد‌ها هم در همین دوره جمع‌آوری شد.

ماجرای ساخت نخستین راه آهن ایران را در ادامه بخوانید.

آیا اولین راه آهن تاریخ ایران را رضا خان ساخت!

نکته بسیار جالب توجه این است که لوکوموتیو این خط نیز همچنان باقی است. این لوکوموتیو در سازمان بنادر بندرانزلی قرار دارد و تاریخ ۱۸۴۸ را بر روی خود دارد که سند تاریخی بسیار مهمی محسوب می‌شود، چرا که شروع در ایران فعالیت باقی لوکوموتیو‌ها نیز از سال ۱۸۸۲ میلادی و مربوط به خط تراموایی میان تهران و شاه عبدالعظیم به طول ۸۷۰۰ متر بود.

لوکوموتیو بین بندر انزلی و پیربازار رشت میراث صنعتی بسیار مهمی محسوب می‌شود، زیرا نخستین و قدیمی‌ترین راه آهن ایران است؛ شاهان قاجار نیز به اروپا بسیار زیاد سفر می‌کردند و برای همین با دیدن ریل راه آهن تمایل به استفاده از آن و ساخت ریل در ایران نشان دادند. در واقع احداث راه‌آهن از طرح‌هایی بود که ناصرالدین‌شاه بعد سفرش به اروپا به آن علاقه‌مند شد و تلاش کرد که آن را در ایران اجرا کند.

اولین راه آهن و قطار  تاریخ ایران
انتخاب گیلان در آن زمان هم برای کشیدن نخستین ریل راه آهن گزینه بیراهی نبوده است، زیرا در زمان قاجار گیلان از مهم‌ترین مراکز تجاری ایران محسوب می‌شده و در مسیر مبادلات تجارت شمال به اروپا هم به «دروازه اروپا» معروف بوده است. به ویژه اینکه روابط بازرگانی ایران و روسیه در عصر قاجار گسترش پیدا کرده بود، برای همین ایجاد خط راه آهن رشت – پیربازار ضرورت بسیار داشت. از طرفی در بندر پیربازار انبار‌های بزرگی برای نگهداری و ترخیص کالا‌هایی بود که از روسیه وارد می‌شد؛ بنابراین این راه آهن به واردات و صادرات ایران و روسیه از راه زمینی سرعت بخشید.

کمپانی روسی خوشتاریا راه‌آهن رشت – پیربازار را دایر کرد و به این ترتیب رشت به انزلی مرتبط شد. قبل از احداث راه آهن نیز تردد از رشت به انزلی سخت بود. انتقال کالا‌ها هم از طریق قایق‌های باری و رودخانه انجام می‌شد که به جز سخت بودن مقرون به‌صرفه نبود و زمانبر هم بود.

در ابتدای خیابان سعدی، ایستگاه راه‌آهن رشت – پیربازار بود که از امتداد خیابان سعدی عبور می‌کرد. راه آهن نیز از بغل پل بوسار به سمت خمسه‌بازار می‌رفت. از آن‌جا به پیله‌ملا، کماکل، لیلکی رچان، تخت‌پل، فخب، درازراشی، رجب‌آباد و پیربازار عبور می‌کرد. همین مسیر را نیز خط ماشین می‌گفتند.

احداث این راه‌آهن همچنین  سبب رونق برخی محله‌های رشت مانند محله باقرآباد شد. در گذشته این محله راسته سازندگان کالسکه و گاری بود. گفته می‌شود راننده ترن هم شخصی به نام علی بهرام پور بود که یک پایش مشکل داشت و می‌لنگید.


در مجله «فلاحت» حسن مشرف نفیسی (مشرف الدوله) نیز برای نخستین بار درباره این راه آهن نوشت. او در این مجله به قیمت بلیت این قطار که یک قِران بوده و اینکه عده مسافرین ترن از ۱۰۰ نفر تجاوز نمی‌کرد اشاره کرده است.

سیل به راه آهن بندر انزلی – پیربازار رشت بسیار آسیب زده و بعد‌ها هم کارشکنی‌هایی بسیاری سبب برچیده شدن آن شد. به همین دلیل فعالیت این راه‌آهن نیز به بیش از ۹ سال نرسید.

منبع: تاریخ ما

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
تأکید دیوان عالی کشور بر تقویت آموزه‌های دینی در کاهش جرایم
کاهش واردات و کسری تجاری آمریکا با تعرفه‌های ترامپ
برنامه ریزی برای برگزاری رزمایش خدمت در سمنان
انار پربار آزادتپه؛ موتور محرک اقتصاد روستا
افتتاح دهکده گردشگری گلابر استان زنجان با حضور وزیر میراث فرهنگی
آغاز اجرای طرح‌های پیشران در اصفهان
کالابرگ در دوراهی انتخاب
کشتی فرنگی بازی‌های همبستگی اسلامی؛ هدایتی چهارمین طلایی ایران
بدرقه تا بهشت
ترمیم شکاف حقوق دوران خدمت و بازنشستگی
افتتاح مجتمع آب‌رسانی به دو روستای شهرستان صالح‌آباد با ۲۲ میلیارد تومان هزینه
بازدید نخست‌ وزیر داغستان از ظرفیت‌های بندر کاسپین
مشاغل نو با ایده‌های نو درمسیر تولید
تن پوش نو برقامت گردشگری پاییزی در کهگیلویه و بویراحمد
صرفه‌جویی ۷۵ میلیارد دلاری با توسعه صنعت سی‌ان‌جی
روزی برای نوزادانی که زودتر از موعد متولد شدند
هشدار مسمومیت با گاز در نیمه سرد سال
تجلیل از کتابداران و کتاب خوانان نمونه استان اردبیل
گشایش نمایشگاه کتاب در یاسوج
بازگشت تراز گردشگری خارجی کشور به رشد مثبت
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
بازدید استاندار کرمان از کلاس‌های کانکسی هنرستان فدک
برندگان مرحله ششم پیش‌فروش سکه مشخص شدند
فوت فرزاد خوش برش در بیمارستان 
تقویم و اوقات شرعی زنجان سه شنبه ۲۷ آبان
غیرحضوری شدن مدارس ابتدایی چند شهر و روستای استان مرکزی
چه کسی باعث ناترازی بانک آینده شد؟
دریای خزر، نیازمند همکاری مشترک استانهای ساحلی پنج کشور
پیگیری دغدغه رئیس جمهور در سیستم آموزش عالی کشور
تداوم تخلفات در نبود نظارت
قصه چهار سال بلاتکلیفی استخر نیمه‌تمام ولیعصر زنجان
زبان معیار ۱۴۰۴/۰۸/۲۷
خطیب‌زاده: آمریکا برای مذاکره واقعی و نتیجه‌محور آماده نیست
گام جدید واشنگتن علیه کاراکاس
­ اسماعیلی، مرد طلایی کشتی فرنگی ایران
برپایی نمایشگاه عرضه محصولات روستایی در چهار باغ اصفهان
۳۰۰ کیلومتر بزرگراه در سیستان و بلوچستان افتتاح می‌شود  (۲ نظر)
غیرحضوری شدن مدارس ابتدایی چند شهر و روستای استان مرکزی  (۲ نظر)
آموزش مجازی مدارس و دانشگاه‌های رشت همزمان با برگزاری اجلاس استان‌های ساحلی خزر  (۱ نظر)
سردار حسن‌زاده: قدرت موشکی ایران مهار شدنی نیست  (۱ نظر)
قانون اساسی بالاترین سند ملی برای دفاع از کشور  (۱ نظر)
آغاز مذاکرات ایران و چین برای اتصال ریلی شرق به غرب  (۱ نظر)
منابع انسانی موتور محرک تعلیم‌وتربیت است  (۱ نظر)
طرح نماد، سرمایه‌های اجتماعی را حفظ می‌کند  (۱ نظر)
دیپلمات روس: قطعنامه آمریکا درباره غزه بسیار مبهم است  (۱ نظر)
استاد دانشگاه امیرکبیر در لیست پراستناد‌های ۲۰۲۵  (۱ نظر)
راه اندازی خط تولید موتور‌های کم مصرف در سمنان  (۱ نظر)
جامعه ایران در آستانه ورود به «سیاه‌چاله جمعیتی»  (۱ نظر)
استقبال ترامپ با تشریفاتی کم‌سابقه از ولیعهد عربستان  (۱ نظر)
ادامه خدمت‌رسانی به سیل‌زدگان هزارانی  (۱ نظر)
رکوردشکنی پالایشگاه گاز شهید هاشمی‌نژاد در تأمین انرژی شمال شرق کشور  (۱ نظر)