پخش زنده
امروز: -
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس گفت: استفاده از فناوریهای نوین آموزشی در مدارس جدید با کمک شرکتهای دانشبنیان و بهرهگیری از هوش مصنوعی در بخشهای زیرساختی و آموزشی و محتوایی، مدارس آینده را به مدرسههایی روزآمد تبدیل میکند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش، حمیدرضا خانمحمدی در نخستین رویداد ملی مدارس آینده گفت: ضرورت به روز بودن مدارس در همه ابعاد اعم از ساختار سازهای و معماری و زیرساختهای آموزشی امری مهم و اولویتدار است که باید مطابق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش برای مدارس آینده مورد توجه قرار گیرد.
وی افزود: مدارس باید در مسیر استفاده از فناوریهای نوین آموزشی و کمکآموزشی و بهرهگیری از هوش مصنوعی در مسائل مختلف سازهای و محتوایی به روز شوند تا برای نسل جدیدِ دانشآموزان و دوره فراگیری مدارس آینده باید با رویکردی آیندهنگرانه ایجاد شوند. ضمن اینکه در عرصه مدرسهسازی باید افزایش تعداد مجتمعهای آموزشی جدی گرفته شود.
معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه توجه به ماهیتِ اجتماعی و فراتحصیلی مدرسه در مدارس آینده باید مورد توجه قرار داشته باشد، خاطرنشان کرد: مدارس نباید صرفا به آموزش سرفصلهای درسی در کلاسها محدود باشند. بر همین اساس ارتقاء هویتی مدارس از محیطهای صِرف درسآموزی به فضاهای جامعهمحور یک ضرورت است و جریان آموزش در مدارس باید به مبانی هویتساز اجتماعی و اولویتهای جامعه متصل باشد.

خانمحمدی مدارسِ پویا و روزآمد را پلههای اولیه تحقق اهداف مسیر توسعه ایران اسلامی عنوان کرد و گفت: نگرش مقام معظم رهبری (مدظله العالی) به فعالیتهای دانشبنیان باید در مدارس تقویت شود؛ بنابراین مدارس آینده نباید از عرصههای نوین فناوری مانند هوش مصنوعی، شبیهسازها و متاورس در حوزه آموزش غافل شوند.
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس با تاکید بر اینکه نسلِ جدید دانشآموزان باید در مدارسِ همتراز با عصر خودشان تحصیل کنند، اظهار کرد: ایجاد فضاهای تفریحی، ورزشی و مکمل مانند زمین بازی، اتاق نمایش، زمین ورزشی و سایر فضاهای جنبی مورد تاکید است. در عین حال نیز توجه به بوم و اقلیم در طراحی مدارس جدید به عنوان اولویت مهم باید در دستور کار قرار داشته باشد.
وی بر لزوم توجه ویژه به مسائل سازهای و به ویژه معماری و سیمای ساختمان مدارس جدید و آینده نیز تاکید کرد و افزود: معماری امری مهم در جوامع انسانی است که بخش مهمی از فرهنگ را تشکیل میدهد. در مدارس که یکی از کانونهای اصلی فرهنگسازی هستند باید به معماری ایرانی-اسلامی و معماری منطبق با بوم و اقلیم هر منطقه توجه ویژهای شود؛ بنابراین در ساخت مدارس جدید باید از طراحیهای بدون هویت معماری فاصله گرفته شود.
معاون وزیر آموزش و پرورش مورد توجه قرار دادن مسائل زیستمحیطی را نیز یکی دیگر از اصول مهم مدرسه سازی در دوره حاضر و برای آینده عنوان کرد و گفت: توجه به مدیریت سبز و مسائل محیط زیستی در همه ابعاد مدارس اعم از مدرسهسازی و آموزش ضرورت است. در ساخت مدارس جدید باید از سیستمهای سازهای و فناوریهای روز صنعت ساختمان بهره بگیریم و در مسیر ساخت مدارس سبز حرکت کنیم.
خانمحمدی با اشاره به اهمیت ایجاد فضاهای آموزشی باکیفیت برای دانشآموزان دارای نیازهای ویژه تصریح کرد: وقتی از آموزش صحبت میکنیم، همه کودکان و نوجوانان مد نظر ما هستند و باید همین میزان دقت و اهمیت در ساخت مدارس آینده را برای دانش آموزان دارای نیازهای ویژه مد نظر داشته باشیم. بر همین اساس همه به روزرسانیهای مورد تأکید مدارس، در حوزه آموزش معلولان جسمی، دیرآموزان و کودکان استثنایی باید با اولویت مورد توجه باشد.