• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۷۳۹۵۱۱
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۶

طولانی‌ترین پل تاریخی ایران با طول ۱۰۰۰ متر و ۵۰۰ سال قدمت+ فیلم

این پل ظاهراً در زمان شاه عباس اول و در جریان احداث جاده کاروان رو ساخته شده است.

طولانی‌ترین پل تاریخی ایران با طول ۱۰۰۰ متر و ۵۰۰ سال قدمت+ فیلمبه گزارش سرویس وبگردی خبرگزاری صدا و سیما،پل تاریخی لاتیدان که به طولانی‌ترین پل تاریخی ایران نیز شهرت دارد در سال 1372 بر اثر وقوع سیلاب در نزدیکی روستای نیم کار شهرستان خمیر از خاک بیرون آمد.

این پل با 500 سال قدمت و طول یک کیلومتر دارای 233 دهانه بوده که امروزه تنها 33 دهانه آن سالم و بیش از 200 متر آن قابل احیاء است. بخش‌هایی از این پل در سالهای 1379 و 1386 در دو مرحله با هزینه 80 میلیون تومان مرمت شده است.

برای دیدن طویل‌ترین پل ایران باید به جنوب ایران و استان هرمزگان سفر کنید.

در 50 کیلومتری غرب بندرعباس روی رود «کول» پلی بسیار بلند و طویل ساخته شده است که برای تجسم اندازه آن کافی است بدانید طول پل لاتیدان چیزی حدود سه برابر سی و سه پل اصفهان است.

عرض پل لاتیدان به دلیل طولانی بودن آن در بخش‌های مختلف متغیر است. یکی از اصلی‌ترین دلایل تخریب قسمت میانی پل، نبود امکان ساخت پی و شالوده محکم برای آن به دلیل شدت جریان آب رود است. مصالح به کار رفته در ساخت این پل سنگ‌های تراش نخورده و ناهمگون است که توسط ملاط به یکدیگر متصل شده‌اند.

این پل ظاهراً در زمان شاه عباس اول و در جریان احداث جاده کاروان رو ساخته شده و نقش موثری در نقل و انتقال نیرو و تدارکات برای باز پس گیری منطقه خلیج فارس از استعمارگران پرتغالی داشته است. رودخانه کول از رودهای پر آب منطقه بوده و در این محل دارای بستر عریض و طغیان‌های فصلی است. بر همین اساس، در مسیر جاده کاروان رو، احداث پلی طویل بر بستر رودخانه ضرورت داشته است.

پل لاتیدان طولانی‌ترین پل تاریخی ایران و یکی از باشکوه‌ترین آنهاست.

این پل به جهت سهل انگاری در شالوده سازی و شاید تعجیل در ساخت آن برای حمله به پرتغالی‌ها و همچنین طغیان‌های شدید رودخانه، مدت نسبتاً کمی بعد از ساخت قسمتی از آن فرو ریخت. در بازدیدی که انگلرت کمپفر از این پل در سال 1686 میلادی داشته، قسمت‌هایی از آن فرو ریخته بود. پل لاتیدان در زمان آبادانی بیش از هزار متر طول داشته و متشکل از سه قسمت شرقی، غربی و دیواره سدی بین آن دو بوده است.

امروزه از قسمت شرقی حدود 270 متر و از قسمت غربی ویرانه 147 متر باقی مانده، ولی از دیواره سدی به جهت اینکه در معرض جریان اصلی رودخانه قرار داشته، آثار زیادی برجای نمانده است.

این دیواره حدود 800 متر طول، 2 متر ارتفاع و حدود 7 متر عرض داشته و ظاهراً در فواصل معین با جرزهای نیم دایره تقویت می‌شده است. از قسمت غربی پل تنها بقایای 17 پایه که به طور منظم و در یک محور ساخته شده‌اند، باقی مانده که قابل بازسازی نیست.

این پایه‌ها در جهت بالا رود و پایین رود دارای موج شکن‌های نیم دایره بوده و مصالح و شیوه ساخت آنها مشابه بخش‌های دیگر پل است. به نظر می‌رسد که عرض پل در قسمت غربی 6.80 متر و بیشتر از قسمت شرقی بوده است.

از قسمت شرقی که 270 متر طول و 33 دهانه یا چشمه داشته، آثار بیشتری برجای مانده است. این قسمت پل 5.40 متر عرض (1.60 متر کمتر از قسمت غربی) داشته و با شیب ملایمی بر ارتفاع آن افزوده می شده است؛ به طوری که از یک متر در کناره رودخانه به 6 متر و با احتساب جان پناه‌ها به 5/6 متر در میانه می‌رسیده است. 33 دهانه این قسمت دارای ابعاد مختلفی بوده‌اند که از کناره تا میانه وسیع‌تر می‌شده است.

در حال حاضر حدود 20 دهانه این قسمت سالم برجای مانده که نشان دهنده معماری پیشرفته و درخور توجه آن است. در ابتدای این قسمت 9 دهانه کوچک فرعی وجود دارد که پل از آن به بعد کامل می‌شود. از نهمین دهانه به بعد، پل 17 دهانه به عرض 5.40 و 17 پایه به عرض 3.80 متر دارد. عرض بیست و ششمین دهانه 5.80 متر است که در جریان اصلی آب قرار دارد. قسمت شرقی پل با دهانه‌های دیگر و مطابق با همین عرض ادامه پیدا می‌کند؛ هرچند جریان اصلی رودخانه آسیب‌های زیادی به این قسمت وارد ساخته است.

روی پایه‌های قسمت اصلی این بخش از پل، آبگذرهایی در دو طبقه تعبیه شده که در مواقع طغیان، آب را از خود عبور داده و همچنین سبب صرفه جویی در مصالح و کاهش وزن پل می‌شده است. پایه‌های پل در این بخش حدود یک متر بالاتر از سطح آب و حداقل 2.50 متر بالاتر از بستر رودخانه قرار دارد.

طولانی‌ترین پل تاریخی ایران با طول ۱۰۰۰ متر و ۵۰۰ سال قدمت+ فیلماضلاع پایه‌ها در جهت مخالف و موافق جریان آب دارای موج شکن‌هایی با قوس جناغی است تا فشار آب به پایه ها را بشکند. طول این پایه ها 10.15 متر است. روی این پایه‌ها، جرزهایی به طول 8.80 و عرض 1.45 متر ساخته شده و بین آنها، آبگذرهایی در دو طبقه جا گرفته است. طاق دهانه‌های اصلی و آبگذرهای روی پایه‌ها به این جرزها متکی است. ارتفاع آبگذر طبقه اول 20/2 و طبقه دوم 1/50 متر است.

سطح گذر پل لاتیدان را با سنگ‌های مسطح فرش و لابه‌لای آنها را با ملات پر کرده بوده‌اند. پل رود کول با توجه به بستر رسوبی و غیر مستحکم رودخانه، فاقد یک شالوده مستحکم و یکپارچه است و ظاهراً حتی رودخانه در این محل برای جلوگیری از شسته شدن بنیان پایه‌ها، سنگ فرش نشده و پی‌ها هر کدام به طور مستقل روی بستر رسوبی رودخانه نهاده شده است. پل تاریخی لاتیدان در فهرست آثار ملی کشورمان نیز به ثبت رسیده است. منبع : خبرگزاری مهر

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
آیین نکوداشت سردار شهید رضا شکری پور
افشای ابعاد جدیدی از همکاری خبرنگاران شبکه ایران اینترنشنال با موساد
بازی‌های همبستگی اسلامی؛ شه‌بخش دومین برنز ایران را به نام خود زد
نیرو‌های مسلح باوجود خطر، پای لانچر‌های پرتاب موشک ایستادند
شهسواری: بازی با اوگاندا دشوارتر از انتظار بود
آغازعملیات مرمت حمام تاریخی کوی خورد قمصر
مله؛ محصولی منحصر‌به‌فرد از خراسان جنوبی در آستانه ثبت جهانی
بازی‌های همبستگی اسلامی؛ عبدلی: خوشحالم نخستین طلایی ایران شدم
طرح دوم مسیر چشمه‌چاهی سیروان- ورمیان در انتظار تامین اعتبار
رشد شاخص‌های عملکرد اقتصادی مناطق آزاد در هفت ماه گذشته
خام فروشی در زنجیره فولاد
آغاز آموزش رانندگان عمومی حمل و نقل در اصفهان
زلزله ۳ و ۳ دهم ریشتری در سی سخت
کشف زمین خواری ۱۱ میلیاردی در فریدن
ادامه تلاش ها برای نجات کوهنورد گیلانی
اجرای طرح «اهدای کتاب به کتابخانه‌های عمومی» در زنجان
انتشار اطلاعات شخصی زمینه‌ساز سوءاستفاده مجرمان سایبری
بزرگداشت شهید رویداد تسخیر لانه جاسوسی در شاهرود
عرضه مکمل‌های سوخت در جایگاه‌های ایلام، ممنوع!
معرفی نفرات برتر رقابت‌های جودو و دفاع شخصی انتخابی گیلان
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
استخدام در سازمان صداوسیما
آغاز پیش‌فروش ۳ محصول سایپا
آغاز گازسوز کردن رایگان خودرو‌های شخصی
سرلشکر صفوی: کلید ساخت ایران قدرتمند سواحل مکران است
تقویت توان دفاعی ونزوئلا با دریافت سامانه‌های پدافند روسی
افشای حمله موشکی ایران به منطقه‌ای سری در سرزمین‌های اشغالی در جنگ ۱۲ روزه
پایان اسکان آسیب‌دیدگان دفاع مقدس ۱۲ روزه در هتل‌ها
آغاز رسمی رویداد ملی ایران جان در خراسان جنوبی
آغاز رویداد ملی ایران جان، خراسان جنوبیِ ایران
افزایش قیمت برخی از داروهای بیماران خاص
ایران جوان ۱۴۰۴/۰۸/۱۷
کشور با همراهی مردم و نیرو‌های مسلح، پیروز جنگ ۱۲ روزه شد
نشست سران قوا برگزار شد
سامانه نوبت‌دهی اینترنتی مراکز درمانی تأمین اجتماعی راه‌اندازی شد
جایزه صلح نوبل را به حامی جنایات رژیم صهیونیستی دادند
تسهیلات وام ازدواج  (۲ نظر)
آغاز پیش‌فروش ۳ محصول سایپا  (۱ نظر)
تهران تا آخر پاییز بارش باران ندارد  (۱ نظر)
اتحادیه اروپا: الفاشر تبدیل به گورستان بشریت شده است  (۱ نظر)
پیوند دو ملت ایران و پاکستان ناگسستنی است  (۱ نظر)
هوای اصفهان و ۳ شهر مجاور آلوده است  (۱ نظر)
پلمب ۶ کافه به علت برگزاری جشن هالووین  (۱ نظر)
جزییات معافیت از صدور صورت‌حساب الکترونیکی در سامانه مودیان ۱۴۰۴  (۱ نظر)
اهواز آلوده‌ترین شهر کشور  (۱ نظر)