پخش زنده
امروز: -
معاون بین الملل وزیر امور خارجه گفت: در مذاکرات با کشورهای 1+5 تاکید کرده ایم که انتهای مذاکرات باید به رسمیت شناختن حق غنیسازی و رفع تحریمها باشد و ما نیز در این زمینه درخصوص اعتمادسازی گام برمیداریم.
به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر ، سید عباس عراقچی در ارتباط تلفنی از نیویورک با برنامه «نگاه یک» شبکه اول سیما با اشاره به این که در مجمع عمومی سازمان ملل احترام ویژه ای به هیئت ایرانی گذاشته شد افزود: آقای روحانی در این سفر پنج روزه گسترده و جدی ظاهر شد و مذاکرات و ملاقاتهای دو طرفه از حد تعارف فراتر رفت و محتوایی و جدی بود.
عضو هیئت اعزامی ایران به نیویورک در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا در گفتگوهای مقامات ایرانی و آمریکا درباره لغو تحریمها صحبتی شد؟ گفت: آن چه که در این گفتگوها تاکید شد در مبحث هسته ای بود و ما در مذاکرات با 1+5 تاکید کردیم که باید چشم اندازی برای این مذاکرات تعریف شود که بدانیم از کجا حرکت کنیم و آخر خط باید رفع همه تحریم ها باشد و ایران غنی سازی را ادامه دهد و ما هم خود را موظف می دانیم در این مسیر نگرانی های طرف مقابل را رفع کنیم.
عراقچی در پاسخ به این سوال که در مذاکرات هسته ای چه می دهیم و در مقابل چه می گیریم؟ افزود: قرار نیست از حقوق مردم ایران به ویژه حقوق هسته ای چیزی را بدهیم یا کم کنیم و این تلقی اشتباه از برد-برد است؛ بلکه باید هر دو طرف احساس برنده شدن کنند.
وی ادامه داد: برنده شدن ما به معنای تثبیت حقوق مردممان در بحث هسته ای است و برنده شدن طرف مقابل هم زمانی است که نگرانی هایش برطرف شود.
عراقچی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا در این مذکرات پیش شرطی هم می پذیرید؟ گفت: اگر پیش شرط به معنای کوتاهی از حقوقمان باشد نمی پذیریم، اما در روند مذاکرات رسیدن به چارچوب مشترک که دو طرف در آن چارچوب حرکت کنند نامش پیش شرط نیست.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا ایران در این مذاکرات حاضر خواهد بود غنی سازی را تعلیق کند؟ افزود: تعلیق غنی سازی براساس آن چه که در 10 سال گذشته حرکت کرده ایم غیر ممکن است و غنی سازی در هر شرایطی باید ادامه پیدا کند، اما درخصوص سطح، میزان، شکل و مکانش می توانیم مذاکره کنیم به شرطی که اصل حقوق ما را نفی نکند.
وی گفت: اوباما و برخی دیگر از کشورهای غربی فعالیت های هسته ای ما در چهارچوب «انپیتی» را پذیرفته اند اما بر این که این حق شامل غنی سازی شود اذعانی نکردهاند.
عراقچی افزود: محور اصلی مذاکرات با 1+5 این است که حقوق جمهوری اسلامی ایران مبنی بر غنی سازی را به رسمیت بشناسند و اگر این موضوع محقق شد راه برای مذاکره باز می شود.
وی گفت: اگر 1+5 به این درک مشترک با جمهوری اسلامی ایران برسد که انتهای مذاکرات به رسمیت شناختن حق غنی سازی و رفع تحریم ها باشد، میتوانیم گامهای متفاوتی را برای اعتماد سازی برداریم.
عراقچی افزود: به طور قطع هدف غایی این مذاکرات باید برگشت پرونده هستهای ما از شورای امنیت باشد.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که محتوای دیدار ظریف با وزرای خارجه 1+5 چه بود؟ گفت: آقای ظریف در این دیدار بر غیرقانونی بودن تحریمها تاکید کرد و تذکرات لازم را در این باره داد، اما از آنها خواست پس از این به آینده فکر کنند.
عراقچی افزود: در این دیدار طرف روسی و چینی اعلام کردند در این مسیر کمک خواهند کرد.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که مذاکرات آینده با کشورهای 1+5 در چه سطح، زمان و مکانی انجام می شود؟ گفت: درخصوص سطح مذاکرات قرار شد رایزنی هایی صورت گیرد، اما حضور ظریف و اشتون قطعی است و مقرر شد مذاکرات 23 و 24 مهر (15 و 16 اکتبر) در ژنو انجام شود.
گفتگوی تلفنی با ملاقات از لحاظ دیپلماتیک تفاوت دارد
معاون بین الملل وزیر امور خارجه هم گفت : میان گفتگوی تلفنی و ملاقات از لحاظ دیپلماتیک تفاوت وجود دارد.
سیدعباس عراقچی درباره دستاوردهای سفر رئیس جمهور به آمریکا افزود : هنوز در ابتدای مسیری طولانی هستیم ضمن اینکه بدبینی های خود را به آمریکا بر اساس رهنمودهای مقام معظم رهبری مد نظر داریم.
وی با اشاره به اینکه برخی تحلیل ها در داخل، نوعی فضای روانی است گفت : مردم بدانند که انتظارات باید معقول باشد.
عراقچی در پاسخ به این پرسش که درخواست گفتگوی تلفنی میان روسای جمهور ایران و آمریکا را ابتدا کدام طرف مطرح کرد؟ افزود : مقامات آمریکایی ابتدا درخواست ملاقات با آقای روحانی را مطرح کردند و در این زمینه اصرار زیادی داشتند اما وقتی قبول نکردیم آنها ایده گفتگوی تلفنی را مطرح کردند و این اوباما بود که تماس تلفنی را برقرار کرد.
عضو هیئت اعزامی ایران به نیویورک گفت : درباره اینکه چه کسی ابتدا تقاضای گفتگوی تلفنی کرد خیلی نباید وارد جزئیات شد و آنچه مهم است این بود که تقاضا برای آمدن به سمت ایران از طرف اوباما مطرح شد و این ناشی از قدرت و صلابت کشورمان است.
وی افزود : باید مراقب بود که در این مباحث و کشمکش ها، موضوع اصلی گم نشود و این نکته مهم است که چگونه کشوری که خود را ابرقدرت می داند برای دیدار با رئیس جمهورمان به التماس می افتد.
مجری برنامه در ادامه پرسید : زمانی که طرف آمریکایی اینگونه القا می کند که درخواست گفتگوی تلفنی ابتدا از طرف ایران مطرح شده است چه اعتمادی می توانیم به ادامه مذاکرات با آمریکا داشته باشیم؟
عراقچی پاسخ داد : البته این سخن را یکی از مقامات آنها مطرح کرد اما زمانیکه با اعتراض ما مواجه شدند گفتند اصلاح می کنیم.
وی افزود : البته هیچگاه اطمینان صد در صدی به آمریکا نداشتیم و در ادامه مسیر هم نخواهیم داشت و همان بدبینی که مقام معظم رهبری هم فرمودند مد نظر ماست.
عراقچی در پاسخ به این پرسش که اگر قرار بر گفتگوی تلفنی بود چرا ملاقات رو در رو انجام نشد گفت : ملاقات حضوری با گفتگوی تلفنی تفاوت ماهوی دارد؛ طرف آمریکایی اصرار به ملاقات حضوری داشت اما چون آن را به صلاح ندانستیم آنها ایده های دیگری را مطرح کردند.
معاون بین الملل وزیر امور خارجه ادامه داد : البته این گفتگوی تلفنی هم به یکسری تعارفات و مباحثی درباره بحث هسته ای محدود شد.
معاون بین الملل وزیر امور خارجه در ادامه گفت: علاوه بر سوریه ، گروه های تروریستی و معارض سوریه هم به سلاح های شیمیایی دسترسی دارند که این خلع سلاح باید در سوریه کامل صورت گیرد نه فقط مربوط به سوری ها باشد.
سیدعباس عراقچی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که ایران در بحث سوریه چه مواضعی دارد؟ افزود: ما به دنبال راهکار سیاسی در سوریه هستیم و باید گفتگوهای ملی میان دولت و معارضان واقعی سوریه صورت گیرد.
وی گفت: اکنون بحث کنفرانس بین الملل ژنو 2 مطرح است و چه ما در این اجلاس دعوت شویم و چه نشویم از راهکار سیاسی در سوریه حمایت می کنیم و به دنبال گفتگوهای سوری - سوری هستیم و هیچ کس حق ندارد ورود پیدا کند.
عراقچی با اشاره به این که استفاده از سلاح های شیمیایی را قویاً محکوم می کنیم افزود: این سلاح را ضد بشری و ضد اخلاقی می دانیم و حرمت شرعی برای آن قائلیم اما مدارکی وجود دارد که گروه های تروریستی و معارض سوری هم به این سلاح ها دسترسی دارند و هرگونه خلع سلاح شیمیایی در سوریه باید کامل صورت گیرد.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که حضور ایران در ژنو 2 قطعی شده است یا خیر؟ گفت: هنوز درخصوص حضور ایران و حتی زمان برگزاری آن تصمیم قطعی گرفته نشده است اما احتمال دارد نیمه نوامبر برگزار شود.
عضو هیئت اعزامی به نیویورک در ادامه این برنامه در پاسخ به سوالی مبنی بر این که ظریف و کری حول چه مواردی با هم دیدار و گفتگو داشتند؟ افزود: این گونه دیدارها معمولی است و چون آقای ظریف ، با 5 وزیر خارجه کشورهای 1+5 ملاقات کرده بود کری درخواست چند دقیقه مذاکره را با ظریف داشت که این مذاکره با پذیرش ظریف حدود نیم ساعت انجام شد.
وی گفت: کری در این گفتگو همان مواضع اوباما را مبنی بر پذیرش حقوق هسته ای ایران بیان و آقای ظریف هم خاطرنشان کرد که اصل حقوق هسته ای ایران قابل مصالحه نیست اما درباره ابعاد آن می توان مذاکره کرد.
اوباما برای ترمیم آبروی خود ناچار به گفتگوی تلفنی شد
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز در برنامه نگاه یک گفت : اینکه اوباما پس از رد درخواستش مبنی بر ملاقات با آقای روحانی، گفتگوی تلفنی را مطرح کرد برای ترمیم آبروی از دست رفته اش بود.
سید علاء الدین بروجردی افزود : برای اوباما که پاسخ مثبتی از درخواستش برای ملاقات با رئیس جمهور کشورمان دریافت نکرد ضربه شدید حیثیتی بود و قبول گفتگوی تلفنی از سوی آقای روحانی به نوعی برای حفظ آبروی از دست رفته اوباما بود.
وی تاکید کرد : اگر آقای روحانی پیشنهاد رئیس جمهور آمریکا را پذیرفت به این علت بود که بیش از این ضربه حیثیتی به آمریکا وارد نشود.
بروجردی با اشاره به اینکه مسئله ما با آمریکا با گفتگو و تماس های تلفنی حل نمی شود گفت : مشکل ما با آمریکا در زمینه سیاست ها و نگرش این کشور به انقلاب اسلامی و جهان اسلام است.
وی ادامه داد : سیاست های آمریکا در مواجهه با ایران، خصمانه است زیرا اگر این گونه نبود در کنگره آمریکا برای براندازی نظام ایران بودجه تصویب نمی کردند.
نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی افزود : نخستین گام آمریکا باید تغییر رفتار و سیاست خصمانه به سیاستی مشخص و بدون دشمنی نسبت به انقلاب اسلامی ایران باشد.
وی با اشاره به اینکه بدهکاری آمریکا به کشور و انقلابمان فراوان است گفت : تا زمانی که ماهیت گفتمانی رئیس جمهور و کنگره آمریکا درباره ایران تغییر نکند حداقل خوشبینی به این کشور هم ساده انگاری است.
بروجردی افزود : کمتر کشوری وجود دارد که توان گفتن "نه" را به آمریکا دارد اما آقای روحانی در پاسخ به درخواست اوباما برای ملاقات، "نه" گفت و این ناشی از موضع اقتدار جمهوری اسلامی ایران است.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت : اینکه اوباما در سخنرانی اش در مجمع عمومی سازمان ملل از فتوای مقام معظم رهبری درباره سلاح هسته ای و همچنین در خصوص پذیرش حق دستیابی ایران به فعالیت های صلح آمیز انرژی هسته ای سخن گفت ادبیات جدیدی بود که ناشی از قدرت نظام ماست.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: لابی صهیونیست در آمریکا و برخی کشورهای منطقه مخالف جدی اقدامات اخیر اوباما در خصوص ارتباط تلفنی با روحانی هستند.
سید علاءالدین بروجردی در برنامه «نگاه یک» شبکه اول سیما افزود: اکنون در بازی پیچیده سیاسی و معادله چند مجهولی قرار داریم و این گونه نیست که فقط ما هستیم و دولت آمریکا و لا غیر.
وی گفت: در هر حال آمریکا باید در مواجه با ایران در عمل گام بردارد به این ترتیب که تحریم ها را لغو کند و حق فناوری هسته ای ما را به رسمیت بشناسد.
این نماینده مجلس افزود: فکر می کنم زمینه برای مذاکراتی که بتواند حقوق ما را تأمین کند و به نوعی توافق برسیم وجود دارد.
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه نرمش قهرمانانه در سفر نیویورک چگونه تفسیر می شود؟ گفت: اگر در کنار حفظ اصول بتوانیم امتیاز بگیریم به معنای نرمش قهرمانانه و هوشمندی و کیاست در رفتار با دیگران است.
بروجردی افزود: ماحصل نرمش قهرمانانه در این سفر این است که از گذرگاه فعل عبور کنیم و بسیاری از خاکریزهای فتح نشده، فتح شود تا به نقطه تعامل برسیم و مسئلهای به نام هستهای در کشور وجود نداشته باشد.
وی گفت: البته در این بین لابی صهیونیسم کاملاً با هر گونه رویکرد جدید میان ایران و آمریکا مخالف است و درون هیئت حاکمه آمریکا نیز نظر واحدی وجود ندارد اما جمع بندی سیاسی همین است که شاهدیم.
بروجردی در بخش دیگری از این برنامه، آمریکاییها و همپیماناناش را بازنده اصلی در موضوع سوریه خواند و افزود: از روز نخست، ایران مخالف جنگ آمریکایی ها در سوریه بود و روسیه و چین هم مخالف جنگ بودند و این اتفاق جدیدی بود که در نهایت منجر به شکست آمریکایی ها در بحث سوریه شد.
وی ادامه داد: آمریکاییها به بهانه موضوع سلاح شیمیایی و پیوستن سوریه به کنوانسیون منع استفاده از این سلاحها موضوع را خاتمه دادند.
بروجردی گفت: تمام تلاش آمریکاییها این بود که سوریه را زمین گیر کنند، اما شرایط به ضرر تروریستها رقم خورد.