• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۷۵۵۴۱۰
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۹
علمی و فرهنگی » علم و فناوری

چگونگی عملکرد پهپادهای رادارگریز چین

گروهی از پژوهشگران در آسمان جنوب غربی چین در حال آزمایش طرح بال جدیدی هستند که به گفته آن‌ها می‌تواند به هواپیما‌های بدون سرنشین کمک کند تا بهتر از چنگ رادار فرار کنند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، به گفته محققان این پهپاد که دم ندارد، به نظر می‌رسد نسخه کوچک شده بمب افکن B ۲ Spirit نیروی هوایی ایالات متحده باشد و می‌تواند بدون استفاده از بالابر، شَهپَر یا برآافزا (قطعات متحرک لولایی معروف به دم بالابر که به کنترل پرواز کمک می‌کند) پرواز کند.

دانشمندان در این مقاله گفتند که طی یک پرواز آزمایشی، هواپیمای بدون سرنشین بالا رفت، چرخید و با مهار هوای فشرده داخل موتور جت و در حالی که دم بالابر‌های هواپیما در جای خود قفل شده بودند، به طور کامل با بی‌تعادلی ناشی از تلاطم سازگار شد.

بنابر اعلام چاینامورنینگ پست، به گفته محققان جریان هوای پرسرعت که توسط دستگاهی به نام محرک، فعال کننده، جمع‌آوری و توزیع می‌شد، یک لایه هوای قدرتمند، اما با دقت کالیبره‌شده در اطراف بال‌های هواپیمای بدون سرنشین تشکیل داد که این امر به هواپیما اجازه می‌داد به همان اندازه هواپیما‌هایی که از قطعات مکانیکی استفاده می‌کنند، دور بزند یا به سمت پایین حرکت کند.

«ژانگ لیو» که تیم تحقیقاتی را رهبری می‌کرد و در توسعه جنگنده رادارگریز J-۲۰ چین و سلاح‌های مافوق صوت شرکت داشت، گفت: شکل این هواگرد رادارگریز به دقت برای آیرودینامیک و رصد کم طراحی شده است.

به گفته محققان، سکان‌های مکانیکی می‌توانند سطح هواپیمای طراحی‌شده را مختل کنند و به طور قابل‌توجهی مقدار ناحیه انعکاس‌دهنده رادار را افزایش دهند و در نتیجه سطح مقطع راداری را افزایش دهند. قطعات مکانیکی نیز با ایجاد شکاف، لبه‌های تیز و برجستگی باعث قطعه‌بندی بال می‌شوند.

به گفته آنها، این عناصر ناهموار روی سطح بال سبب ایجاد یک محیط کششی و انعکاس راداری اضافی می‌شود.

سُکّان(rudder) ابزاری است که در شناور‌ها و هواگرد‌ها برای تغییر جهت حرکت بکار می‌رود. سکان عموما از یک تیغه و میله و لولا تشکیل شده و به پاشنه شناور متصل است و در زیر آب قرار دارد. سکان به بدنه ناو یا هواپیما لولا شده است و با حرکت دادن دسته یا اهرمی به چپ و راست می‌چرخد. این صفحه جریان شاره را در اطراف بدنه ناو یا هواپیما تغییر می‌دهد و بدین وسیله جهت حرکت آن را عوض‌می‌کند.

هدایت یک هواگرد با استفاده از هوای موتور جت فشرده خود ایده جدیدی نیست. در دهه ۱۹۷۰، ارتش ایالات متحده یک پروژه تحقیقاتی را برای افزایش قابلیت جابجایی بمب افکن‌های کم سرعت با معرفی هوای با گردش سریع به بال‌ها آغاز کرد.

DEMON، یک هواپیمای آزمایشی که توسط شرکت صنایع دفاعی و هوافضایی بریتانیایی بی‌ای‌ئی سیستمز (BAE Systems) ساخته شده است، همچنین مانور‌های «جاتو» را در سال ۲۰۱۰ انجام داد.

جاتو نوعی برخاست با کمک به منظور کمک به هواگرد‌هایی با بار بیش از اندازه برای برخاستن به واسطه فراهم کردن رانش بیشتر با استفاده راکت‌های کوچک است.

به گفته تیم ژانگ، اما هیچ هواگردی که قادر به اجرای همزمان دور زدن و حرکت کردن باشد، وجود نداشته است. تغییر مسیر هواپیما می‌تواند به قدرت زیادی نیاز داشته باشد، به خصوص در هنگام صعود، اما کشیدن هوای بیش از حد تازه از موتور می‌تواند منجر به از دست دادن سریع نیروی رانش شود.

برای حل این معضل، تیم ژانگ هوای اضافی را از توربین کمپرسور موتور منحرف کرد، طراحی بی‌سابقه‌ای که به جداسازی کامل جمع‌آوری گاز و تولید نیروی رانش منجر شد.

 محققان چینی بدون افشای جزئیات گفتند که راهی برای خنک کردن موثر حجم زیادی از جریان جت هوای گرم پیدا کرده‌اند.

بر اساس این مقاله، یک محرک قرار داده شده در زیر بال که جریان‌های هوایی را که از جهات مختلف به بیرون پرتاب می‌شود را کنترل می‌کند، گشتاور کافی برای هدایت کشتی ایجاد می‌کند.

در طی یک پرواز آزمایشی، محققان گفتند پهپاد آن‌ها قادر به انجام مانور‌های نرم و سریع، با زمان پاسخ کمتر از ۰.۰۲ ثانیه از دستور تا عمل بود که این امر نشان دهنده پتانسیل فناوری جدید برای جایگزینی اجزای مکانیکی در پرواز است.

به گفته محققان، این پاسخ سریع با استفاده از حسگر‌های پیشرفته و دیگر فناوری‌های توسعه‌یافته داخلی امکانپذیر شد.

بنابر اعلام چاینامورنینگ پست، چین همچنین در حال توسعه یک بمب افکن رادارگریز دوربرد و فن‌آوری‌های جدید برای بهبود عملکرد پروازی چنین هواگرد‌هایی است، تیم ژانگ گفت که فناوری جدید آن‌ها می‌تواند کاربرد‌هایی در هواپیما‌های جت موجود یا آینده پیدا کند و به لطف طراحی ساده عملکرد پرواز را با هزینه نسبتاً پایین افزایش دهد.

در حالی که محققان جزئیات فنی کمی در مورد ساختار محرک خود در این مقاله ارائه کردند، آن‌ها گفتند که در طراحی آن‌ها اکثر اجزای پیچیده مانند یک کمپرسور اضافی، یک ژنراتور الکتریکی و مخازن ذخیره گاز فشار بالا و تاق ضربی را حذف کرده‌اند. یافته‌های این مطالعه در مجله «Acta Aeronautica et Astronautica Sinica» منتشر شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
بسیج پایگاهی در خط مقدم خدمات اجتماعی
امضا تفاهم نامه حمایت از مددجویان و نیازمندان کمیته امداد گلستان
رونق گردشگری در آذربایجان‌شرقی
کشف محموله سوخت به ارزش ۴ و نیم میلیارد تومان در شیراز
فیلم های سینمایی «میاژاگان» و «افلاطون» در مسیر پخش ازقاب سیما
مردمی بودن برنامه‌های هفته مقاومت
دیدار استاندار خوزستان با جمعی از ایتام در شب یلدا
تشییع پیکر استوار دوم امیرحسام جوینده فردا در صومعه سرا
رونق عرضه صادراتی و داخلی فرآورده‌های هیدروکربوری
یزد در کانون بازآرایی زنجیره ملی فولاد؛ نقشه راه پایدار صنعت فولاد تا افق ۱۴۱۰
آزادی ۵۵ زندانی کرمانی به مناسبت شب یلدا
مشکلات سامانه آموزشی مجازی شاد
ماه رجب؛ فرصتی برای وصال و استغفار
تصویب آیین‌نامه حمایت از قهرمانان ورزشی دانشجویی در دانشگاه مازندران
خیر ماندگار یلدای مهربانی
برگزاری محفل هفتگی انس با قرآن دانش‌آموزی
گره ترافیکی البرز به زودی باز می‌شود
برگزاری جشن شب یلدا و آغاز ماه مبارک رجب در سرکنسوگری ایران در نخجوان
کاهش حاشیه سود فولادسازان به ۶ درصد؛ زنگ خطر برای صنعت فولاد
صدور ۱۲۲ هزار سند کاداستری تک برگ در استان یزد
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
دبیر: اجازه رفتن امیر رضا به جمهوری آذربایجان را نخواهم داد
فارسی ها فردا با ۱.۵ ساعت تأخیر سرکار می روند
فردا ادارات و مدارس با تأخیر آغاز به کار می‌کنند
سردار وحیدی: همه تحولات منطقه‌ای را زیر نظر داریم
۳۰۰۰ اتوبوس جدید تا سال آینده وارد ناوگان کشور می‌شود
پایان مهلت ثبت‌نام یازدهمین مرحله فروش محصولات ایران‌خودرو
دوران دیپلماسی ناوچه‌های توپدار تمام شده است
قالیباف: اولویت با ترمیم کابینه توسط دولت است
بارش باران در شمال شرق کشور، امروز ۳۰ آذر
صفحه نخست روزنامه‌های ورزشی ۳۰ آذر
کاهش ۹ میلیون لیتری مصرف روزانه بنزین
تعیین نحوه تعدیل اقساط مهریه مطابق با نوسانات نرخ طلا و سکه
مدرسه تلویزیونی با رویکرد آموزش واقعی و عدالت‌محور به‌طور جدی دنبال می‌شود
۲۴ محور شریانی و غیر شریانی مسدود است
فردا؛ پایان مهلت ثبت‌نام آزمون پذیرش دانشجو معلم سال ۱۴۰۵
مناطق مختلف فارس ، سیراب از بارش رحمت الهی  (۵ نظر)
امشب؛ پایان مهلت ثبت نام محصولات ایران‌خودرو  (۱ نظر)
دبیر: اجازه رفتن امیر رضا به جمهوری آذربایجان را نخواهم داد  (۱ نظر)
دوران دیپلماسی ناوچه‌های توپدار تمام شده است  (۱ نظر)
اغازبکار ادارات استان کرمان فردا ۲۹ آذرماه با دو ساعت تاخیر  (۱ نظر)
غیرحضوری شدن مدارس در برخی مناطق استان قم فردا شنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۴  (۱ نظر)
کاهش ۹ میلیون لیتری مصرف روزانه بنزین  (۱ نظر)
تعیین نحوه تعدیل اقساط مهریه مطابق با نوسانات نرخ طلا و سکه  (۱ نظر)
فعالیت حضور مدارس فردا شنبه در گلستان  (۱ نظر)
برف و باران، پاییز فارس را بدرقه کرد  (۱ نظر)
حمایت از تولید داخل، محور توسعه نساجی کشور  (۱ نظر)
ایران ریاکاری آمریکا در «دلسوزی برای مردم ایران» را محکوم کرد  (۱ نظر)
بارش برف و لغزندگی همه محور‌های خراسان شمالی  (۱ نظر)
وضعیت مدارس برای روز شنبه  (۱ نظر)
آمریکا در حمایت از رژیم صهیونی ۲ قاضی لاهه را تحریم کرد  (۱ نظر)