• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۷۶۰۳۸۲
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۰
اقتصادی » صنعت

از تامین مواد اولیه داخلی تا خارجی؛ مشکلات قطعه سازان خودرو

­دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی گفت: قطعه سازان چند سالی است که با مشکلاتی از جمله تامین مواد اولیه داخلی و بعد از تحریم ها، تامین مواد خارجی دست و پنجه نرم می‌کنند.

از تامین مواد اولیه داخلی تا خارجی؛ مشکلات قطعه سازان خودروآقای آرش محبی نژاد در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه صنعت خبرگزاری صدا و سیما، با بیان اینکه قطعه سازان در تامین مواد اولیه با چالش‌های زیادی رو به رو هستند، افزود: چالش‌هایی که قطعه سازان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند مربوط به حال حاضر نیست و چندین وقت است که با آن‌ها سرو کار دارند و هر روز نیز بر این چالش‌ها اضافه می‌شود. اصلی‌ترین چالش به عرضه مواد اولیه که هیچ گونه ارزبری یا وابستگی مواد خام به خارج کشور ندارد، بر می‌گردد. این مواد به قیمت پایه منفی ۵ درصد فوب خلیج فارس در بورس کالا عرضه می‌شود‏, آنجا هم به دلیل کمبود کفایت عرضه معمولا به مراتب بالاتر از قیمت بین المللی به دست تولید کننده می‌رسد. 
 
وی ادامه داد: از جمله این مواد اولیه، می‌توان به صنعت پتروشیمی یا پلیمر اشاره کرد که عمدتا گاز اتیلن یا محصولات داخلی را استفاده می‌کنند؛ همچنین صنایع فولاد‏, آلومینیوم، مس و ... از سنگ معدن در داخل کشور استفاده می‌کنند. این مواد هیچ ارزبری ندارند، اما تولید کننده باید آن‌ها را به نرخ جهانی خریداری کنند، متاسفانه در کشور با تغییر و نوسانات نرخ ارز مواد اولیه داخلی زودتر از مواد اولیه خارجی نوسان پیدا می‌کند که اصولا افزایشی هم هست. 
 
دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی گفت: از زمانی که خودرو تحریم شد، تامین مواد خارجی آن نیز با مشکل رو به رو شد که برای دور زدن تحریم، خسارت و هزینه‌های بالایی را متحمل شدیم، بعلاوه اینکه در نقل و انتقال ارز نیز مشکلات زیادی داریم. 
 
به گفته محبی نژاد، نوسان نرخ ارز یکی از مشکلات اصلی قطعه سازان است‏ زیرا؛ قیمت تمام شده تولید خودرو در کشور با قیمت ارز مستقیما تغییر می‌کند در صورتی که توان خرید مردم با نرخ ارز تناسب ندارد و این باعث ایجاد معضل اقتصادی در کشور می‌شود، قیمت تمام شده خودرو همزمان با قیمت ارز بالا می‌رود، اما در مقابل قدرت خرید مردم کاهش می‌یابد که منجر به سرکوب قیمتی می‌شود و تولید کننده زیان می‌بیند.
 
دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی اضافه کرد: این صنعت نیاز دارد که از اقتصاد آزاد تبعیت کند تا مشکلاتی مانند شکاف بازار و مابه تفاوت قیمت درب کارخانه تا بازار از بین رود. 
 
وی همچنین با بیان اینکه در زنجیره تامین خودرو قطعه سازان نقش بسزایی دارند، گفت: در ساخت یک خودرو، بیش از ۸۶ درصد ارزش افزوده یک خودرو به عهده قطعه سازان و زنجیره تامین است که بقیه آن مانند رنگ بدنه به خودروساز باز می‌گردد. بار اصلی تامین نقدینگی، ساخت، تولید قطعات و مدیریت زنجیره تامین در هر رده‌ای به عهده قطعه سازان است و هر روز هم نقش آن‌ها با ارتقای تامین قطعات و مجموعه‌های خودرو پررنگ‌تر می‌شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
نصب آزمایشی سامانه رویت پذیری مصرف در اصفهان
اجرای پیوسته طرح تحول زمین‌شناسی از بوشهر به مکران
باران بالستیک در جهنم صهیونی
شیراز میزبان اختتامیه پویشی ملی برای شعر و رسانه
همایش شهید مفتح، تلاشی برای پیوند نسل جدید با ایده‌های تمدن‌ساز شهید مفتح است
کشف گنج یاب ۱۰ میلیارد ریالی در بیضا
افزایش صادرات چاپی ایران
کشف اتصالات فلزی قاچاق در پایانه مرزی مهران
با مخلان نظم و امنیت بدون اغماض برخورد می‌کنیم
دستگيري عامل 9 فقره سرقت از ساختمان هاي نيمه کاره شهربابک
دستگيري عامل 9 فقره سرقت از ساختمان هاي نيمه کاره شهربابک
ایران از غنی‌ترین کشور‌های اسلامی در ذخایر ژنتیکی دام‌های بومی
بازدید فرمانده کل ارتش از توان رزم یگان‌ها در غرب کشور
۱۲ هزار میلیارد تومان خسارت حوادث اخیر به بخش کشاورزی
اطلاعیه قطع گاز در کوی مندلی اهواز
آموزش‌وپرورش محور تحول نقشه جامع علمی کشور است
امضا تفاهم‌نامه میان دانشگاه حکیم سبزواری و دانشگاه کربلا
بازگشت بيش از 26ميليارد به حساب مالباختگان با پيجويي هاي پليس فتا کهنوج
پیشگیری مؤثر نیازمند آموزش، پیگیری میدانی و اقدام هوشمندانه است
رده بندی فیفا در دسامبر ۲۰۲۵؛ ایران سال را با بیستمی به پایان می‌برد
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
دبیر: اجازه رفتن امیر رضا به جمهوری آذربایجان را نخواهم داد
فردا ادارات و مدارس با تأخیر آغاز به کار می‌کنند
فارسی ها فردا با ۱.۵ ساعت تأخیر سرکار می روند
پایان مهلت ثبت‌نام یازدهمین مرحله فروش محصولات ایران‌خودرو
سردار وحیدی: همه تحولات منطقه‌ای را زیر نظر داریم
۳۰۰۰ اتوبوس جدید تا سال آینده وارد ناوگان کشور می‌شود
دوران دیپلماسی ناوچه‌های توپدار تمام شده است
قالیباف: اولویت با ترمیم کابینه توسط دولت است
کاهش ۹ میلیون لیتری مصرف روزانه بنزین
بارش باران در شمال شرق کشور، امروز ۳۰ آذر
صفحه نخست روزنامه‌های ورزشی ۳۰ آذر
تعیین نحوه تعدیل اقساط مهریه مطابق با نوسانات نرخ طلا و سکه
یارانه حمایتی «یسنا» برای مادران باردار واریز شد
۲۴ محور شریانی و غیر شریانی مسدود است
مدرسه تلویزیونی با رویکرد آموزش واقعی و عدالت‌محور به‌طور جدی دنبال می‌شود
مناطق مختلف فارس ، سیراب از بارش رحمت الهی  (۵ نظر)
امشب؛ پایان مهلت ثبت نام محصولات ایران‌خودرو  (۱ نظر)
دبیر: اجازه رفتن امیر رضا به جمهوری آذربایجان را نخواهم داد  (۱ نظر)
دوران دیپلماسی ناوچه‌های توپدار تمام شده است  (۱ نظر)
اغازبکار ادارات استان کرمان فردا ۲۹ آذرماه با دو ساعت تاخیر  (۱ نظر)
کاهش ۹ میلیون لیتری مصرف روزانه بنزین  (۱ نظر)
تعیین نحوه تعدیل اقساط مهریه مطابق با نوسانات نرخ طلا و سکه  (۱ نظر)
غیرحضوری شدن مدارس در برخی مناطق استان قم فردا شنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۴  (۱ نظر)
حمایت از تولید داخل، محور توسعه نساجی کشور  (۱ نظر)
برف و باران، پاییز فارس را بدرقه کرد  (۱ نظر)
معلم کهگیلویه و بویراحمدی حائز رتبه دوم کشوری  (۱ نظر)
بارش برف و لغزندگی همه محور‌های خراسان شمالی  (۱ نظر)
واریز یارانه حمایتی «یسنا» برای مادران   (۱ نظر)
وضعیت مدارس برای روز شنبه  (۱ نظر)
زنگ خطر همه گیری آنفلوانزا در فارس  (۱ نظر)