• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۷۶۰۶۶۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۶:۱۱
سیاسی » مجلس

مشکل صنعت خودروسازی کشور علم و فناوری نیست

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور با بیان اینکه مشکل صنعت خودروسازی کشور علم و فناوری نیست، گفت: اگر می‌خواهیم دانش بنیان‌ها بتوانند در حوزه قطعات خودرو ورود کنند، نیاز است که بازار خودرو اصلاح شود.

مشکل صنعت خودروسازی کشور علم و فناوری نیستبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خانه ملت، روح‌الله دهقانی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور درباره استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌نبیان در صنعت خودروسازی، گفت: قصه خودرو پیچیده و غم‌انگیز است، به صورت عمومی دانش‌بنیان‌ها یکی از بزرگترین کمک‌هایی که می‌توانند به این حوزه داشته باشند، مربوط به قطعه‌سازان است در واقع کارفرمای دانش بنیان‌ها قطعه سازان هستند که از دانش‌بنیان‌ها بخواهند کار‌هایی انجام دهند که این فعالیت‌ها شامل طراحی، بهبود کیفیت و عمر و کاهش قیمت می‌شود.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور افزود: قطعه‌ساز خود پیمانکار یا اصطلاحا فروشنده به خودروساز است، خودروساز نیاز دارد با توجه به قیمتی که می‌تواند در بازار بفروشد، قطعه خوب تامین کند، زمانیکه قیمت خودرو بطور مثال ۱۰۰ واحدتعیین می‌شود، سهم قیمتی قطعات به دست می‌آید پس از این مرحله، و زمانیکه خودروساز به قطعه‌ساز قیمت قطعه را اعلام می‌کند، قطعه‌ساز به قیمت اعلامی نگاه می‌کند؛ اگر بهای اعلام شده مناسب باشد و سود کافی داشته باشد، کیفیت تولیدات خود را ارتقا می‌دهد و سعی می‌کند با کاهش قیمت سود خود را افزایش دهد، اما اگر قیمت اعلامی از سوی خودروساز، به گونه‌ای باشد که قطعه ساز به سختی بتواند قطعه تولید شده فعلی را تولید کند، اعتباری برای هزینه در تحقیق و توسعه و .. نمی‌ماند در نتیجه بازار دانش‌بنیان‌ها نیز بسته می‌شود. اگر می‌خواهیم دانش بنیان‌ها در حوزه قطعات خودرو ورود کنند، بازار خودرو باید اصلاح شود

وی اضافه کرد: اگر می‌خواهیم دانش بنیان‌ها بتوانند در حوزه قطعات خودرو ورود کنند، نیاز است که بازار خودرو اصلاح شود در واقع این سیستم را نباید از پایین درست کنیم، این گونه نیست که دانش بنیان‌ها قطعه خوب بسازند، قطعه نیز برای تولید خودرو استفاده شود و سپس خودرو در بازار عرضه شود؛ در این زمینه سیستم باید از بالا اصلاح شود.

دهقانی درباره اینکه بازار به لوازم یدکی خوب و باکیفیت نیاز دارد و قیمت این محصولات نیز در بازار بالا است، گفت: این گونه نیست؛ زمانیکه می‌گویید قیمت بالا است باید توجه کرد که اگر هزینه آب، برق گاز را کنار بگذاریم، قیمت مواداولیه، پول کارگر، قالب و... نیز بالا است.

وی در پاسخ به این موضوع که قیمت موارد مذکور ریالی است، اما قطعه‌ای که به دست مردم می‌رسد براساس نرخ دلار است، توضیح داد: این گونه نیست؛ حقوق کارگر ریالی است، اما افزایش می‌یابد، قیمت آب و برق بالا می‌رود، مواد اولیه بالا می‌رود در واقع هزینه‌های مجموعه‌ها کماکان رشد دارد، من نمی‌گویم که قطعه‌سازان هیچ فرصتی برای کار دانش بنیان ندارند هرگز صحبتم این نیست، در واقع در حال حاضر شرکت‌های دانش بنیانی هستند که با قطعه سازان کار می‌کنند منظور من این است که ممکن است زمانی در مورد، کار موردی صحبت کنیم و زمانی درباره جریان؛ اگر می‌خواهیم جریان راه بیافتد، نخست باید صنعت خودروسازی کشور اصلاح شود.

خودروسازی صنعتی است که در تیراژ قیمت کاهش می‌یابد

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور در تشریح این اصلاح، توضیح داد: خودروسازی صنعتی است که در تیراژ قیمت کاهش می‌یابد رمز اصلی خودروسازی تیراژ است؛ در بازار کشور ما چند خودروساز یا مونتاژکننده خودرو داریم؟ چند نوع محصول در سال تولید می‌کنیم؟

مشکل صنعت خودروسازی کشور علم و فناوری نیست

وی گفت: ۱۰ تا خودروساز هر کدام برای ۵ خودرو و در واقع برای ۵۰ نوع خودرو قطعه می‌خواهند، زمانیکه تولید قطعه به این میزان پراکنده می‌شود، دیگه نمی‌تواند به قیمت برسد، در دنیا اگر یک خودرو ۱۲۰۰۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰۰۰ دستگاه بفروشد، قیمت سربه سر می‌شود، حال آنکه کل بازار ما ۱.۵ میلیون دستگاه است و یک نوع خودرو ۱۰۰ هزار دستگاه، نوع دیگری از خودرو ۷۰ هزار دستگاه تولید می‌شود در این شرایط مشخص است که تولیدباکیفیت نخواهد بود و مجبور هستند که گران تولید کنند، اما زمانیکه یک خودروساز باشد که در سال ۳ نوع خودرو تولید کند، یک سیستم وجود دارد که تیراژ بزرگ سفارش می‌دهد و از آنجا که تقاضا برای تولید یک قطعه زیاد می‌شود، صرفه اقتصادی دارد که قطعه ساز سرمایه گذاری مناسب و بزرگی انجام دهد.

دهقانی تصریح کرد: زمانیکه در سال از یک قطعه فقط ۲۰ هزار تا تولید می‌شود در حالیکه ممکن است سال بعد نیز نیازی به تولید به این قطعه نباشد، سرمایه گذاری مناسب انجام نمی‌گیرد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور افزود: مشکل صنعت خودروسازی کشور علم و فناوری نیست، ما در خودروسازی نهایت دانش‌ها را داریم، هیچ موضوعی در حوزه سواد، علم و فناوری صنعت خودروسازی نیست که در کشور وجود نداشته باشد، مشکل اصلی مدل اقتصادی درستی است که برای این حوزه باید پیاده شود تا این جریان راه بیافتد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
مشکل صنعت خودروسازی کشور علم و فناوری نیست
مشکلش میدونین کجاست
گرانفروشی، کم فروشی در کیفیت،دلالی و واسطه گری، احتکار در پارکینگ ب نام نقض در قطعه،وقتی زنگ میزنی نمایندگی مگه ما ک نداریم ولی فلانی داره با قیمت بالاتر میخوای بدم،تو نمایندگی باید داشته باشی ن غیر نمایندگی،پس برای چ من ب نمایندگی زنگ زدم!!!،اون یکی خودرو تولید کرده گفته چون سال تاسیس شرکت ۱۳۶۵ هست پس قیمت خودرو اتوماتش۱،۳۶۵،۰۰۰،۰۰۰تومنه؟؟؟!!!
یعنی هیچ منطقی برای قیمت گذاری خودرو رعایت نکرده،و خیلی چیزای دیگه...........
نظر شما
آخرین اخبار
ادای احترام امام‌جمعه زنجان به مزار شهید گمنام
ایران بیش از یک میلیون گنج پنهان دارد
برگزاری مرحله نهایی نخستین مسابقات بین‌المللی قرائت قرآن کریم در پاکستان
طرح رویش و تامین مالی ارزی از مسیر بازار سرمایه
سکته چشمی و نارسایی‌های کلیوی از عوارض عدم کنترل قندخون
استاندار کرمانشاه :
بازشناسی هویت ایرانی با رویداد «وطن پارسی»
آغاز کنگره بین‌المللی علامه نائینی در نجف اشرف
هزار کارگاه ضایعاتی بدون مجوز در کرمان
لاریجانی: ایران هیچ‌وقت مذاکرات واقعی را نفی نکرده است
کشف ۹۳ کیلوگرم تریاک از باک کامیونی در نی ریز
ظرفیت سیستان و بلوچستان برای کاهش قیمت کالا‌های اساسی
بهره برداری طرح‌های عمرانی و محرومیت‌زدایی در هرمزگان
انتقاد مجارستان از روند پذیرش کشور‌های جدید در اتحادیه اروپا
هشدار معاون وظیفه عمومی استان همدان درباره بکارگیری مشمولان غایب توسط کارفرمایان
خراسان جنوبی، ایستگاه اعزام دانش آموزان و دانشجویان به حج عمره
مروری بر دو برنامه از قاب تلویزیون
دروغ پردازی به سبک صهیونیست‌ها
گلباران مزار شهدای مهاباد به مناسبت سالگرد تشکیل بسیج
اصلاح و تکمیل آیین نامه جدید مالکیت و بهره‌برداری در حوزه حمل و نقل هوایی
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
اعلام نحوه فعالیت بانک‌ها در روز‌های پنجشنبه در مشهد و خراسان رضوی
توضیح نهاجا درباره عبور جنگنده میگ ۲۹ از آسمان تهران
اجرای طرح زوج و فرد از درب منزل در کرج
نماینده مجلس: سهمیه بندی بنزین خودرو‌های صفر مبهم است
مهلت افتتاح حساب وکالتی برای ثبت‌نام خودرو‌های وارداتی تا ۱۰ آذر
جزئیات قانون جدید سهمیه‌بندی بنزین/ هر فرد تنها یک کارت سوخت
آغاز ثبت نام قطعی در کاروان‌های حج تمتع ۱۴۰۵ از روز ۱۵ آذر ماه ۱۴۰۴
ایجاد ۱۰ هزار فرصت شغلی در استان اردبیل
قیمت گذاری مجدد مرغ، افزایش هزینه یا تخلف در توزیع نهاده‌ها
گیجگاه ۱۴۰۴/۰۹/۰۵
حاشیه‌هایی از جنس متن در بهارستان
پیش‌فروش محصولات سایپا ویژه ۳ گروه از متقاضیان
شیوع آنفولانزا و غیر حضوری شدن مدارس و دانشگاه‌های هرمزگان
تساوی خانگی استقلال مقابل الوصل؛ صعود آبی ها به هفته پایانی کشید
قاچاق با کارت سوخت شخصی
تعطیلی مدارس آذربایجان غربی فردا سه‌شنبه  (۱ نظر)
اجرای طرح زوج و فرد از درب منزل در کرج  (۱ نظر)
تشدید اجرای طرح زوج و فرد در اصفهان از فردا  (۱ نظر)
دستگیری فرد هتاک به مقدسات در اراک  (۱ نظر)
توضیح سفیر ایران درباره سفر لاریجانی به پاکستان  (۱ نظر)
مهد کودک‌ و پیش دبستانی‌ها تعطیل؛ کلاس‌های مجازی هم میزبان مدارس  (۱ نظر)
پیش‌فروش محصولات سایپا ویژه ۳ گروه از متقاضیان  (۱ نظر)
اقامه نماز باران در کوهسار  (۱ نظر)
مسدود شدن مسیر‌های منتهی به جنگل‌های تنکابن   (۱ نظر)
مهر و موم نانوایی کم فروش  (۱ نظر)
اختلال پیام رسان بله در حال بررسی است  (۱ نظر)
آغاز طرح جایگزینی ۳ میلیون موتورسیکلت فرسوده در تهران  (۱ نظر)
تشدید پایش مصارف غیرمجاز و توسعه کنترل‌های هوشمند برق در تهران  (۱ نظر)
موج هشدار دهنده آنفلوانزا در روزهای آلوده  (۱ نظر)
اقدام گسترده پلیس برای مقابله قاطع با مجرمین در محلات لرستان  (۱ نظر)