پخش زنده
امروز: -
سخنگوی وزارت صمت از آغاز واردات خودرو خبر داد و گفت: خرداد و تیرماه عرضههای واردات بسیار سنگینتر و مدلهای متنوع تری را خواهیم داشت .
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، رادیو ایران در برنامه سلام صبح بخیر
با حضور امید قالیباف ،سخنگوی وزارت صمت به موضوع خودرو های وارداتی پرداخت.
سوال: در رابطه با خودروهای وارداتی عنوان شده بود که کسانی که ثبت نام کرده بودند منتظر دریافت پیامک باشند تا بقیه مراحل را طی بکنند شما جزئیاتش را بفرمایید.
قالیباف: آن مرحله اول عرضهی خودروی وارداتی در سامانه، تقریبا شاید سه هفته پیش اگر اشتباه نکنم انجام شد و کسانی که نوبت جلوتری داشتند برای انتخاب، انتخاب کردند و در نهایت این هزار و ۱۰۸ خودروی چانگان مشتریان خودشان را شناختند. بعد از آن فرآیند به این صورت خواهد بود که احتمالا همین هفته شرکت سایپا که وارد کننده هست پیامکی را برای متقاضیان و خریداران ارسال میکند در پی آن عزیزان باید بروند برای عقد قرارداد، تکمیل وجه و در نهایت هم تحویل خودرو، خودروها تقریبا ۵۰۰ تای آن که ترخیص و الباقی آن هم به سرعت دارد کارهای ترخیصش انجام میشود، به همین شکل عرضههای دیگری هم ما این هفته، هفتههای آینده خواهیم داشت.
سوال: میخواستم بپرسم که بقیه واردات به چه سمت و سویی میرود؟ چون این هزار تا خودتان میدانید که یک جورایی فعلا دست گرمی است.
قالیباف: بله دقیقا، من عرض کردم ما الانی که داریم با هم صحبت میکنیم از روی خط تولید شرکتهایی که دارند برای ما در کشورهای دیگر خودرو میسازند خودرو داریم تا مرحله بعد از آن که میشود بارگیری خودرو، حمل خودرو روی کشتی و رسیدن آن به گمرکات ایران و تخلیه آن و ترخیص آن و تحویل خودرو، تمام این مراحل را ما الان خودروی وارداتی داریم در آن، منتها آن قسمتی از زنجیر که در واقع پیک کار است احتمالا برای خردادماه میافتد یعنی ما خرداد و تیرماه عرضههای بسیار سنگینتر و مدلهای متنوع تری را خواهیم داشت انشاالله.
سوال: قیمت تمام شده چقدر با بازار آزاد اختلاف دارد؟
قالیباف: اینها که مشابه بازار آزاد ندارند یعنی نمیشود که مشابهی از این مدلهایی که دارد میآید پیدا کرد که من اختلافش را بتوانم عرض کنم، ولی بهرحال اینها ممکن است با قیمتهای متفاوت ارز وارد بشوند یعنی الان این سری که داریم مثلا تحویل میدهیم در مرحله آخر هست با یک رقم ارز مبادلهای ...
سوال: ملاک محاسبه ارز بازار آزاد است؟
قالیباف: نه نه همین را میخواهم بگویم یعنی اینها از تالار دوم بانک مرکزی قیمت هایشان در میآید و تامین میشوند نوعا. این قیمت تالار مبادله ارز و طلا هر روز متفاوت است و اینها بستگی به این دارد که با چه قیمتی تامین شده باشند و قیمت زیادی آن بر همان اساس ...
سوال: ملاک قیمت روزی هست که پیامک دعوتنامه برای ایشان میرود؟
قالیباف: نه ملاک قیمت روزی است که تامین ارز برای شرکت وارد کننده انجام شده است یعنی آن شرکت وارد کننده ارز را با آن قیمت گرفته و داده برای خرید خودرو و آنجا در فاکتورهایش میآید همانطور در فاکتور حتی خریدار هم متوجه میشود که این با کدام نرخ ارز. البته خدا را شکر سامانه مبادله ارز و طلا قیمت هایش در این مدتی که تشکیل شده با ثبات بوده و تغییرات خاصی نداشته است بنابراین مشتریها نگران این که مثلا نوبت شان دیرتر است و احتمالا گرانتر دستشان میرسد علی القاعده نباید باشند.
سوال: الان عدد و رقمی که دوستان ابتدای امر در حساب وکالتی خودشان گذاشتند، عدد و رقم بالاخره قابل توجهی هست، سود مشارکت چند درصد است و چطور محاسبه میشود با مشتریان؟
قالیباف: این مسئله بر میگردد به نظام بانکی، ما از بانکها خواستیم و مشتریان هم باید این را مطالبه کنند که حداقل یعنی کف سود سپرده یعنی میشود سپرده کوتاه مدت، برای آن مبلغ بلوکه شده که ۵۰۰ میلیون تومان است باید لحاظ بشود،
سوال: البته مشتریان که نمیتوانند مطالبه کنند ..
قالیباف: چرا بعضی از بانکها این کار را خودشان میکنند برای این که مشتری و پول از دست شان نرود این کار را میکنند، بعضیها نمیکنند، در آن صورت مشتری مختار است که برود در یک بانک دیگری این کار را بکند، البته الان نه دیگر الان بلوکه شده است، اما آن زمانی که میخواست این اتفاق بیفتد و این امکان وجود داشت من خودم چند نوبت گفتم و اطلاع رسانی کردم که از بانکها بخواهید ما هم با بانکها صحبت کردیم که کف سود کوتاه مدت را به سپردهها و آن مبلغ بلوکه شده بدهند.
سوال: یک نکتهای هم هست در رابطه با خودروهای داخلی هم بگوییم، بعد از انتقاداتی که شده بود که چرا قیمت جدید اعلام نمیشود؟ دیروز سخنگوی شورای رقابت گفتند که ما نباید اعلام کنیم و وزارت صمت باید قیمتهای جدید را اعلام کند. در این خصوص هم توضیح بفرمایید.
قالیباف: این از این ابداعات جدید است این که مثلا سخنگوی دستگاهی بیاید بگوید که مصوبات من را فلان وزارتخانه ابلاغ کند من نمیدانم از نظر منطق شماچقدر پذیرفته است و همین طور شنوندگان
سوال: ایشان گفتند وظیفه شورای رقابت صدور دستورالعمل و تثبیت قیمتها بوده است.
قالیباف: باشد اشکال ندارد همان را اطلاع رسانی کنند ما بقیه اش را انجام میدهیم، همان را هم انجام نمیدهند یعنی یک نامه محرمانه فرستادند که اصلا قابل انتشار نیست و میگویند وزارت صمت. ما اصلا نه صلاحیت این را داریم که مصوبات دستگاه دیگری را اطلاع رسانی کنیم و نه وظیفه ماست که بخواهیم در مورد مصوبات شورای رقابت اطلاع رسانی کنیم.
در گذشته هم شما خودتان شاهد بودید که در ادوار گذشته شورای رقابت شخص رئیس شورای رقابت میآمد نشست خبری میگذاشت از فرمول قیمتی اش دفاع میکرد و جانانه هم دفاع میکرد، چون بعد از آن میآمدند مثلا در اخبار در گفتگو مثلا مینشستند ما مثلا مخالفین را هم میآوردیم یک تنه جواب همه را میداد یعنی مسئولیت پذیری در حد بسیار خوبی خودش را نشان میداد و آن قسمتی که مربوط به اجرای فرمول میشد که وظیفه وزارت صمت بود هم وزارت صمت باید پاسخگو باشد یعنی این مرد این جاست که شورای رقابت بیاید و استحصال بکند که چرا به این چارچوب یا فرمول قیمتی رسیده، وزارت صمت بیاید در اجرا بگوید چگونه میخواهد اجرا کند و احیانا مثلا در مورد تغییرات قیمتی که حین اجرا پیش میآید بیاید توضیح بدهد اینها کاملا مشخص است.
بهرحال دیگر این هم یک مدلی است که... فقط امیدوارم این هزینههایی که این مسائل نوآورانه و بدیع دارد به جامعه تحمیل میکند زودتر تمام شود واقعا دیگر صبر مردم و سهامداران و بازار خودرو و فعالان این عرصه دیگر حدی دارد.
سوال: از سال گذشته بالاخره این کشمکش و دعوا بود جاهای مختلف در رابطه با هم بحث واردات خودرو، هم بحث تغییر قیمت خودرو که امیدواریم ختم به خیر شود. پس با این وضعیت الان عرضهی خودروسازان داخلی مان به چه شکل است؟ یعنی این روزها عرضه دارند یا منتظرند ...
قالیباف: نه، ما یک ثبت نام در قالب طرح یکپارچه تخصیص خودرو انجام دادیم، حدود ۹۴۰ هزار تا تقاضا را جمع کردیم و الان باید به اینها نوبت دهی بکنیم و گفتیم که قیمت، قیمت روز شورای رقابتی خواهد بود، حالا هر زمان شورای رقابت قیمتها را اعلام بکند یا حداقل ضابطه قیمت گذاری را اعلام کند، اطلاع رسانی کند، ما نوبت دهی را انجام میدهیم و بر اساس آن مردم که تقاضا کردند در این سامانه متوجه میشوند که چه زمانی میتوانند خودرویشان را خریداری کنند.
سوال: پس منتظر هستیم که دوستان در شورای رقابت بالاخره دل را به دریا بزنند و تکلیف را روشن کنند.