• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۸۱۹۹۹۶
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۶
اجتماعی » انتظامی و حوادث

ضریب ایمنی راه و ارتقاء و بهبود مبلمان جاده‌ای به بودجه نیاز دارد

جانشین رئیس پلیس راهور فراجا با اشاره به اینکه میزان بخشندگی راه‌های کشور، نمره بیشتر از ۵۰ از صد را نمی‌گیرد گفت: هر گونه تغییر در ضریب ایمنی راه و ارتقاء و بهبود مبلمان جاده‌ای حتما با صرف بودجه و اعتبار مورد نیاز امکانپذیر است.

ضریب ایمنی راه و ارتقاء و بهبود مبلمان جاده‌ای به بودجه نیاز داردبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما، سردار سیدتیمور حسینی  جانشین رئیس پلیس راهور فراجا در برنامه افق روشن رادیو سلامت  درباره مبلمان جاده ایی گفتگو کرد .

سوال : مبلمان جاده ای یکی از مباحثی است که شاید در بررسی علل بروز حوادث جاده ای مغفول مانده است چقدر فقدان علائم هشدار دهنده ، روشنایی ، وضعیت سطح راه و همین طور تابلوها در بروز حوادث جاده ای موثر بودند بررسی نشده و شاید هم می شود ما اطلاع نداریم به هر حال تلاش بر این است که مبلمان جاده ای کشور ما تقویت بشود ، در صحبتی که با مسئولی از سازمان راهداری داشتیم راجع به روشنایی با ایشان صحبت کردیم که چرا برخی از جاده های ما روشنایی لازم را ندارد و این می تواند در بروز حوادث جاده ای موثر باشد معتقد بودند که در سطح جهان هیچ الزامی برای روشنایی تمام جاده ها وجود ندارد چه بسا که روشنایی حتی منجر به بروز حادثه بشود ، اما در تحلیل پلیس وضعیت چگونه است و آمارها و بررسی های پلیس در خصوص نقش مبلمان جاده ای در بروز حوادث جاده ای چه چیزی را نشان می دهد ؟

سردار حسینی : به هر شکل نکته مهمی است بحث مبلمان جاده ای و الزاماتی که برای یک تردد ایمن وجود دارد و به هر حال این را هم باید عرض کنم که این موضوع موضوعی نیست که بنا به میل و سلیقه و نظر افراد بخواهد طراحی بشود ، همه ی این مسائل دارای استانداردهایی است که در همه ی دنیا پذیرفته شده و حکومت های مختلف درکشور های مختلف ، ملزم به رعایت و اجرای این استانداردها هستند . مشخصا راجع به روشنایی محورها اشاره کردید ، قطعا روشنایی معبر یا جاده بر اساس نوع راه تعریف می شود ، حتما راههای آزادراهی ما نیاز به نور کافی و روشنایی دارند ، حتما راههای صعب العبور در کوهستان ها و گردنه ها ، حتما نیاز به روشنایی و نور دارند ، ولی من هم همین اعتقاد را دارم ، قرار نیست که همه ی جاده های ما به لحاظ روشنایی تامین بشوند ، هیچ استانداردی هم این را نمی گوید . ما اساسا وقتی که به راه بعنوان یکی از مولفه های موثر در حوزه ی جابجایی و حمل و نقل و یا بعنوان یکی از مولفه های جدی در وقوع تصادف نگاه می کنیم ، آن را باید حائز یکسری شرایط بدانیم ، در همه ی دنیا امروز خطای انسان پذیرفته شده یعنی همه پذیرفتند که انسان موجودی است که می تواند بهرحال مرتکب خطا بشود ، خطا چیست ؟ خطا متفاوت از یک رفتار پرخطر است ، کسی که در یک راه دارای پیچ و قوس و با وجود خط ممتد و با وجود نداشتن میدان دید کافی مبادرت به گرفتن سبقت می کند ، حتما ما اسم این عمل را خطا نمی گذاریم ، این دیگر خطا نیست ، بهرحال یک رفتار پرخطری است که می تواند منجر به تصادف هم بشود ولی بخشی از رفتارهای کاربران ما که عامل انسانی هستند کاملا می تواند بعنوان خطا محسوب بشود ، مثلا می گویم ، من یک مسیر را دارم می روم آن آمادگی لازم را هم ندارم به لحاظ جسمی ، یک مقدار خسته و خواب آلود هستم ولی با همه این تفاسیر مبادرت به رانندگی می کنم این خطاست یعنی احتمال دارد که ما در حین ....
سوال : خطایی که آگاهانه دارد صورت می گیرد ..
سردار حسینی : بله هر چند که آگاهانه هم باشد امکان این که من در طول مسیر دچار خستگی و خواب آلودگی بشوم وجود دارد .
سوال : پس همچنان سهم عامل انسانی را شما بیشتر از سایر عوامل می دانید .
سردار حسینی : من می خواهم این را بگویم که اگر من به هر دلیلی در یک مسیر و یا راهی به یک تصادفی رانندگی من منجر بشود ، این راه با مبلمان استاندارد و امکانات و قابلیت های استانداردی که دارد ، باید این قابلیت را داشته باشد که بتواند خطای من را جبران کند .
سوال : که جاده های ما این قابلیت را دارند ؟
سردار حسینی : اگر هم داشته باشند به نظرم خیلی قابل توجه نیست آن درصدی مثلا اگر ما بخواهیم از صد در صد آن قابلیت درصدی را معین کنیم ، حتما راههای ما الان دارای کمتر از 50 درصد از آن قابلیتی است که اصطلاحا به آن بخشندگی گفته می شود یعنی در ادبیات مهندسی راه می گویند راه باید بخشنده باشد . اگر بخواهیم میزان بخشندگی راههای کشور را ما به آن یک نمره بدهیم ، نمره بیشتر از 50 از صد را نمی گیرد یعنی حتما زیر 50 هست و این را باید حتما روی آن کار کنیم .
 نمی شود بگوییم نیست واقعا دوستان ما در مجموعه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای تمام تلاش و هم و غمشان این است که حتی الامکان این ضریب ایمنی را ارتقا بدهند ولی مستحضر هستید که تمام اقدامات و فعالیت های این حوزه نیاز به بودجه ی کافی دارد ، نیاز به اعتبار کافی دارد ، خودبه خود و با نصیحت و توصیه حتما این اتفاق نمی تواند بیفتد ، هر گونه تغییر در ضریب ایمنی راه و ارتقاء و بهبود این مبلمان جاده ای حتما با صرف بودجه و اعتبار مورد نیاز امکانپذیر است .
سوال : به هر حال باید در بودجه سالانه کشور اهتمام ویژه ای به این بحث بشود که متاسفانه به نظر می رسد که این طور نیست اما در پایان گفت و گویمان می خواستیم اشاره ای هم به طراحی منظر راه داشته باشیم به هر حال راه و مسیر که یک راننده طی می کند باید جذابیت دیداری هم داشته باشد ، به ویژه در مسیرهای جنوبی کشور ، جاده های جنوبی مان که بخاطر آن کویری بودن ، این مسیر خودش فی نفسه می تواند برای راننده خسته کننده باشد ، این که چقدر می توانیم به سمت طراحی منظر جاده هم پیش برویم به نظر شما می تواند کمک کننده باشد ؟
سردار حسینی : واقعا خیلی ما نمی توانیم روی این بحث و روی این موضوع سرمایه گذاری کنیم کشور ما یک کشور پهناور است اقلیم مان هم تقریبا می توان گفت اقلیم گرم و خشک است ، غالبا و بیشتر این پهنه این وضعیت را دارد ، تنها کاری که می توانیم انجام بدهیم این است که در فواصل مناسب نسبت به ایجاد مجتمع های رفاهی و تیرپارک ها اقدام کنیم که مثلا در استان هایی مثل کرمان ، سیستان و بلوچستان ، فارس ، خوزستان ، یزد ، اصفهان ، سمنان که فاصله ی شهرها نسبتا از همدیگر زیاد است شما مثلا در گیلان و مازندران شما شاید بر فرض مثال خیلی از جاها متوجه نشوید که از حوزه یک شهر وارد یک شهر دیگر شدید حتی ، کاملا به هم پیوسته هستند تنها کاری که می شود انجام داد این است که ما محل هایی را بعنوان استراحتگاه ایجاد کنیم که راننده بعد از حداکثر هر دو ساعت رانندگی که دارد در این مسیر ، بتواند حداقل یک ربع بیست دقیقه این محل را برای استراحت ببیند و بایستد و یک تمدد مجددا توان و نیرویی داشته باشد و مجددا به رانندگی خودش ادامه بدهد لذا آنچه که بعنوان مطلوبیت دیداری مدنظر شما هست واقعا امکانپذیر نیست و فقط این راهکار ، راهکاری است که عرض کردم و باید روی این موضوع سرمایه گذاری بشود که آن هم موانع خاص خودش را دارد و الان جای بحث آن نیست .
پایان
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
خاموشی ۲۰ فلر نفتی در خوزستان
عزاداری مردم کیش در شب شهادت حضرت فاطمه زهرا (س)
حال و هوای شب شهادت حضرت زهرا(س) در حرم بانوی کریمه
شرایط اقتصادی برای دولت و مردم قابل قبول نیست
پیام تسلیت رئیس جمهور در پی شهادت دکتر مرتضی رضیعی
مراسم عزاداری شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) در قرارگاه منطقه‌ای کربلا
آیین وداع با پیکر مطهر شهدای گمنام
دیدار بسیجیان پلدختر با نماینده ولی فقیه در لرستان
همایش فاطمی هیئت‌های مذهبی دانش‌آموزی زنجان
تکمیل و پایش اطلاعات انبارها و مراکز نگهداری کالا در شهریار
واگذاری زمین به ۱۲۲ هزار خانواده مشمول قانون جوانی جمعیت
تشکیل کمیسیون هنر و رسانه بنیاد شهید
تاکید نمایندگان مجلس بر افتتاح بیمارستان شهدای اسلامشهر تا دهه فجر
لاریجانی: برای دنیا راهی جز مقابله با رژیم صهیونی نمانده است
تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، ۳ آذر ۱۴۰۴
تقویم و اوقات شرعی زنجان در ۳ آذر ۱۴۰۴
تقویم و اوقات شرعی دوشنبه ۳ آذر ۱۴۰۴ به افق قم
تجلی غربت مادر در نمایش آیینی خیر کثیر
بیشه لرستان در مسیر ثبت جهانی
کوه‌پیمایی بسیجیان و صعود به قله‌ی گرین دلفان
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
تصاویر ناسا از منطقه آتش سوزی در جنگل الیت چالوس
راه‌اندازی بازارچه‌های میوه و تره بار درون شهری در همدان
مدارس استان البرز غیر حضوری شد
افتتاح واحد تولیدکارتن‌ در ارومیه
چندین شهید و زخمی در حمله رژیم‌صهیونیستی به ضاحیه بیروت
چاقوی زنجان؛ تلفیق مهارت، هنر و تاریخ ۱۷۰۰ ساله
ضرورت حفظ اتحاد و انسجام ملی
عزاداری شب شهادت حضرت زهرا (س) در حسینیه امام خمینی
مدارس ابتدایی استان تهران ۴ و ۵ آذر مجازی شد
«اذان نگو بلال»، کاری از گروه هوش مصنوعی شبکه نمایش
پیچیدن عطر شهید گمنام در زنجان
وجود ۱۲۰ اندیشکده برای براندازی نظام و رخنه در بنیان خانواده 
تقویم و اوقات شرعی یکشنبه ۲ آذر ۱۴۰۴ به افق قم
محل اختفای این صهیونیست‌ها را فاش کنید ۱۰ هزار دلار نقد جایزه بگیرید
تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، ۲ آذر ۱۴۰۴
غیرحضوری شدن مدارس در سه شهر و چند روستای استان مرکزی  (۲ نظر)
کشتی فرنگی المپیک ۲۰۲۵ ناشنوایان؛ دزفولی طلایی شد  (۲ نظر)
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به یک باشگاه سیاسی تبدیل شده  (۱ نظر)
بامداد مرگبار در پایتخت؛ ۴ فوتی در تصادفات آخرین جمعه آبان ماه  (۱ نظر)
آمریکا و سه کشور اروپایی «توافق قاهره» را کشتند  (۱ نظر)
مصرف ۳ تا ۵ برابری برق در کولر‌های گازی  (۱ نظر)
رکورد ۸۸ کیلومتر ریل‌گذاری درطرح چابهار – زاهدان  (۱ نظر)
مدنی‌زاده: نوسان کوتاه‌مدت بورس نباید سرمایه‌گذاران را بترساند  (۱ نظر)
ترک‌ فعل در اجرای قانون جوانی جمعیت جرم است  (۱ نظر)
۱۵ متر سقوط برای نجات یک زندگی در کوه صفه اصفهان  (۱ نظر)
«آخرین دیدار»، در خبر‌های امروز رسانه  (۱ نظر)
بالا گرفتن تنش میان اروپا و آمریکا بر سر اوکراین  (۱ نظر)
تقویت هویت ملی و دینی دو محور کلیدی وزارت آموزش و پرورش است  (۱ نظر)