• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۸۲۵۸۷۵
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۸
اجتماعی » جامعه و شهری

ارتقای ایمنی مسیرهای منتهی به مشهد مقدس اولویت وزارت راه است

مدیر کل دفتر توسعه ایمنی راه و حریم سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: بهسازی و ارتقای ایمنی مسیر طریق الرضا از سمت تهران و مسیر استان گلستان به مشهد از اولویت های وزارت راه است.

ارتقای ایمنی مسیرهای منتهی به مشهد مقدس اولویت وزارت راه استبه گزارش خبرگزاری صداوسیما رادیو سلامت در برنامه نیم نگاه به گفتگو با آقای مجید صباغ زاده مدیر کل دفتر توسعه ایمنی راه و حریم سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای پرداخته، جزئیات این گفتگو به شرح ذیل است:
سوال: اجازه بدهید من با پیامک‌های شنوندگان شروع کنم، چون می‌خواستم شما یک گزارشی از سال ۱۴۰۱ برای ما بفرمایید که چه اتفاقاتی افتاد و چقدر از این تعداد نقاط حادثه خیز بر عهده سازمان راهداری هست برای رفع آن شرایط چقدر تغییر کرده و اگر تغییر نکرده مشکلات چیست این‌ها را بگویید و قبل از این که برود سراغ وضعیت کلی کشور راجع به کمربندی همدان بفرمایید، راجع به اتوبان کاشان بفرمایید راجع به استان خراسان رضوی بفرمایید که چقدر امکان بهبود محور‌های مواصلاتی این مناطق هست؟
صباغ زاده: در استان همدان یکی از نقاط خیلی مهمی که چندین سال بود مشکلات زیادی را برای مردم در کل کشور ایجاد کرده بود بحث گردنه اسدآباد بود که خوشبختانه این پروژه فکر می‌کنم امسال دیگر نهایی و تکمیل بشود
سوال: پیش بینی زمانی می‌شود برایش کرد؟
صباغ زاده: گردنه اسداباد یکی از گردنه‌های برفگیر و کولاک گیر کشور است که استان‌های جنوبی و مرکزی را به غرب کشور متصل می‌کند ما هر ساله شاهد این بودیم در زمان‌هایی که بارش برف داشتیم که این محور بواسطه مشکلاتی که داشت مشکلات زیادی را برای راننده‌ها داشت ما تقریبا چیزی حدود سه سال هست که بحث تعریض گردنه و احداث باند دوم بحث تکمیل روشنایی و همچنین جداسازی مسیر رفت و برگشت را داریم. الان فکر می‌کنم چیزی حدود دو کیلومتر دیگرش باقی مانده که جزو برنامه امسال مان است و انشاالله گردنه اسداباد امسال طرحش تکمیل می‌شود به علاوه این که ما یک گذرگاه‌های فراری هم برای وسایل نقلیه سنگین آماده کردیم که در صورتی که عزیزان دچار مشکل بشوند می‌توانند از جاده خارج بشوند و به صورت ایمن متوقف بشوند.
سوال: به شش ماهه اول می‌رسد؟
صباغ زاده: سعی بر این که این اتفاق بیفتد لذا ما را مقید به زمان نکنید که کار به کیفیت خوبش انجام شود سعی مان این است که امسال این پروژه تکمیل بشود و موارد دیگری هم هست راه‌هایی که در همدان مسیر‌های پرترددمان هست سعی کردیم بحث ارتقا حفاظ میانی را جزو برنامه مان گذاشتیم و از یکی دو سال پیش شروع شده و در حال تکمیل هست.
سوال: خود کمربندی چه؟ می‌گویند چرا خود همدان کمربندی ندارد؟
صباغ زاده: این موارد مربوط به ساخت هست. سازمان راهداری وظیفه نگهداری راه‌های موجود را دارد، یعنی راهی که موجود هست وظیفه نگهداری اش بر عهده ما هست.
سوال: خود وزارت راه برنامه ریزی دارد در این باره؟ شما خبر دارید؟
صباغ زاده: در صورتی که منابع مالی اش تامین شود قاعدتا تمامی این پروژه‌ها قابل انجام خواهند بود، ولی اولویت بندی که در کشور انجام می‌شود اول اولویت‌های در راس را اجرا می‌کنند مثل مسیر‌هایی که در جنوب شرقی کشور مطرح هست بحث راه آهنی که در سمت چابهار به زابل هست، زاهدان هست این‌ها پروژه‌های اولویت داری هستند که در حال اجرا هستند و با سرعت خوبی دارد پیش می‌رود. بر اساس اولویت این پروژه‌ها در شرکت ساخت و توسعه زیربنایی حمل و نقل کشور تعریف می‌شود و مطابق با منابع مالی در اختیار دوستان عملیات اجرایی اش انجام خواهد شد.
سوال: مسیر بزرگراه کاشان را خیلی گله‌مند هستند می‌گویند خیلی چاله و چوله دارد.
صباغ زاده: بزرگراه کاشان هم بعنوان یکی از بزرگراه‌هایی که به صورت مشارکتی احداث شده الان در اختیار شرکت نگهداری آزادراه هست که بخش خصوصی هست و زیرمجموعه شرکت ساخت و توسعه است که من با اطلاعاتی که دارم بخش‌های زیادی از این آزادراه ترمیم و مرمت شده و بخش‌های دیگری که خراب است با مشکلات چاله و چوله دارد این هم جزو برنامه کاری دوستان ما در شرکت ساخت و توسعه زیربنایی حمل و نقل کشور هست.
سوال: تمام مسیر‌های بزرگراهی در اختیار این شرکت است؟ یا این که نه بخشی از آن در اختیار خود راهداری است؟
صباغ زاده: پروژه‌هایی که به صورت مشارکتی هست این‌ها نگهداری اش تا مدت مشخصی طبق قرارداد بر عهده خود سازنده است اگر الان من بخواهم بگویم آزادراه‌هایی که در اختیار خود سازمان راهداری هست مثلا آزادراه تهران – قم در اختیار سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای است که وظیفه نگهداری اش را بر عهده دارد.
سوال: کاشان بخشی از این مسیر نمی‌شود؟
صباغ زاده: نه، از عوارضی قم که خارج می‌شویم به سمت کاشان تا اصفهان و کنارگذر شرقش و کنار گذر غرب اصفهان، این‌ها در حوزه‌ی شرکت ساخت و شرکت مشارکت کننده است.
سوال: اگر این شرکت به تکالیف خودش عمل نکند، ناظر بر نحوه‌ی اجرای وظایف این شرکت چه کسی است با توجه به این که عوایدی کسب می‌کند؟
صباغ زاده: بحث نظارت این با خود شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور است که دوستان هم سرمایه گذاری کردند و وقت زیادی هم می‌گذارند که بتوانند یک بستر مناسبی را برای هموطنان ایجاد کنند، منتها اطلاعات تکمیلی را، چون بنده ندارم نمی‌توانم بگویم.
سوال: یعنی خودشان هم سرمایه گذاری می‌کنند هم بهره بردارند، هم ناظرند؟
صباغ زاده: نه عرض کردم بعضی از پروژه‌ها به صورت مشارکتی است دولتی و خصوصی است. یعنی بخشی از هزینه را دولت سرمایه گذاری می‌کند وزارت راه و بخش دیگری از آن را بخش خصوصی سرمایه گذاری می‌کند و بر اساس آن سرمایه گذاری که انجام می‌شود، درآمد حاصل از تردد را تا یک مدت مشخصی بخش خصوصی دریافت می‌کند که بتواند هزینه‌هایی که انجام داده تامین کند و در کنار آن نگهداری اش را هم انجام خواهد داد.
سوال: یک تلفن بشنویم، ما خواسته بودیم که در مسیر‌هایی که تردد می‌کنند مشکلات را بازگو کنند. (صدای شنونده: یکی از مشکلاتی که هست در جاده‌ها مخصوصا از شمال که بر می‌گردیم تهران شهرستان رودبار است با این که چند سالی است اتوبان را زدند، ولی آن یک تکه رودبار هنوز باز نشده است و بخاطر همین در رودبار همیشه ترافیک بیش از حدی بوجود می‌آید چه در رفت و چه در برگشت، چون باید از آن شهر رد بشوی و بروی، خواهشا ببینید که چه مسئله‌ای هست و زودتر این راه‌ها را درست کنید که مردم زیاد وقت شان گرفته نشود)
صباغ زاده: این پروژه که هموطن ما فرمودند باز همان موضوعات بحث توسعه راههاست و احداث راه جدید است که آزادراه قزوین – رشت بخش عمده‌ای اش انجام شده فقط یک قسمت کوچکش مثل منطقه رودبار که انشاالله دوستان ما در شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل که الان در حال کار هستند، بتوانند با تامین منابع مالی شان زودتر این پروژه را به بهره برداری برسانند، این مشکلی که دوستمان مطرح کردند مرتفع خواهد شد.
سوال: دلیلش اقتصاد آن منطقه نیست؟ چون ما که گذر می‌کنیم می‌گوییم اگر همه اش بشود بزرگراه، بعد دیگر چه کسی می‌خواهد از آن مسیر رد شود از داخل شهر بهرحال آنجا خیلی فروشگاه‌های مختلف هست که محصولات آن منطقه را به فروش می‌رساند؟
صباغ زاده: اجازه بدهید که جواب را مسئولین مربوطه اش خدمت شما بدهند.
سوال: خراسان رضوی را بفرمایید که کلی گفتند فکری به حال مسیرهایش بکنید داخل استان خیلی جاده‌ها وضعیت نامناسب است.
صباغ زاده: در استان خراسان رضوی ما بحث آزادراه مشهد را داریم که حفاظ میانی اش اشتباه هست و فکر می‌کنم حدود ده کیلومتر دیگرش باقی مانده که جزو برنامه امسال مان است که بتوانیم حفاظ میانی اش را ارتقا بدهیم و اصلاحش کنیم و بعد مسیر مهم‌تر این که مسیری که به سمت مشهد هست مسیر طریق الرضا هست که از سمت تهران شروع می‌شود به سمت گرمسار - شاهرود و بعد به سمت سبزوار و مشهد مقدس می‌رسد که ما برنامه‌های ارتقای ایمنی در این مسیر داریم بحث نقاط پرتصادفش را با همت و سعی بیشتری داریم کار می‌کنیم که بتوانیم آن‌ها را اصلاح کنیم، البته مشکلاتی را ما در مسیر داریم که سعی می‌کنیم به نحو احسن اصلاحش کنیم.
شما اگر مسیر را خودتان به صورت زمینی حرکت کرده باشید ما در میانه مسیر مناطق مسکونی بسیار زیادی داریم چالش‌هایی که ما در مناطق مسکونی داریم بحث سرعت وسایط نقلیه و ترکیب شان با بافت مسکونی هست که دوستان بعضی هایشان بواسطه اینکه ما سرعتگاه می‌زنیم و یا مدیریت سرعت می‌کنیم، چون سرعت سفرشان پایین می‌آید ناخوشایند هست سفر برایشان، ولی ما مجبور هستیم بواسطه همین بحث بافت مسکونی، سرعت‌ها را کاهش بدهیم و در آن محدوده‌های مسکونی مدیریت سرعت بکنیم.
بحث استراحتگاه‌هایی که دوستان قبلا تعریف می‌کردند که خوشبختانه الان در این محور ما استراحتگاه به اندازه کافی داریم فقط مهم این است که دوستان و مسافران محترم بعد از هر دو ساعت رانندگی یک ربع تا بیست دقیقه در این استراحتگاه‌ها استراحت کنند و با آرامش بیشتری به سفر خودشان ادامه بدهند، در مسیر مشهد به سمت گلستان هم ما اقداماتی را در دست اجرا داریم و می‌توان گفت که مهم‌ترین مسیر‌هایی که به سمت مشهد مقدس هست برنامه‌های اصلاحی و ارتقای ایمنی وجود دارد.
سوال: من داشتم فکر می‌کردم که چقدر خوب است این طور کاربردی شما برای ما استان به استان توضیح بدهید خوب است در برنامه صبحگاهی مان یک بخش ثابت داشته باشیم که گاهی ما از شما بخواهیم که برنامه ریزی استان‌های مختلف را برای توسعه یا بهبود وضعیت ایمنی راهش را بگویید حالا توسعه راهش را باید خود وزارت راه بخش‌های مربوطه در موردش صحبت کنند، مدیران مربوطه، ولی خوب است که رانندگان ما با خبر بشوند از وضعیت ایمنی راه‌ها، نقاط حادثه خیز و وضعیت نقشه راه بهبود ایمنی واقعا همه در این فرصت کوتاه نمی‌گنجد.
صباغ زاده: من در مورد مسائل ایمنی اش صحبت کردم یک بحثی هم که دوستان اصرار می‌کنند و تذکر به ما می‌دهند و تذکراتشان هم به جا هست بحث رویه آسفالت است ما یک سامانه‌ای داریم به نام سامانه مدیریت روسازی که به صورت مکانیزه سطح رویه را برداشت می‌کند و اولویت بندی می‌کند، بحث روکش راه‌ها در سازمان راهداری بر اساس یک طرح مکانیزه تعریف می‌شود یعنی بر اساس میزان خرابی که در سطح رویه راه‌ها هست با اولویت راه‌ها برنامه ریزی می‌شود و هر ساله مطابق با منابع مالی در اختیار، سعی می‌کنیم که آن ارتقاء انجام بشود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
تصویب حسابرسی سال مالی شورای اسلامی شهر تبریز
زنجان؛ واحدهای فرآوری کلید توسعه صادرات کشاورزی
باید ذات مداخله‌جوی غرب را بازشناسی کرد
ریشه‌کنی گرانی شرط اثرگذاری عملکرد دستگاه‌های نظارتی
چمن ورزشگاه یادگار امام (ره) آسیب دیده است
تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، ۱۹ آبان ۱۴۰۴
خراسان جنوبی خاستگاه اردو‌های جهادی
زنجان؛ پشت درهای بسته یک مرکز تعویض پلاک
تقویم و اوقات شرعی دوشنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۴ به افق قم
راه‌اندازی ۸ جایگاه جدید سی‌ان‌جی در سراسر کشور
ضرورت همکاری دستگاه‌های اجرایی در ثبت وقایع حیاتی
برگزاری نشست تخصصی تسهیل صادرات در مناطق آزاد
شهروندان اهری ۴۵ درصد بیشتر از استاندارد جهانی آب مصرف می‌کنند
آغاز برداشت بادام‌زمینی در هوراند
برگزاری جشنواره بزرگ ورزش‌های همگانی، گرامیداشت هفته کیش
همه پای ترویج کتاب و کتاب‌خوانی
اعلام محدودیت‌های ۴۸ ساعته به‌دلیل آلودگی هوا در استان تهران
افزایش غلظت غبار در سمنان
آغاز طرح آموزش رانندگان ناوگان عمومی مازندران برای کاهش تصادفات
رئیس جمهور همراه با ملی‌پوشان فوتبال کشورمان پا به توپ شد
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
آغاز پیش‌فروش ۳ محصول سایپا
تقویت توان دفاعی ونزوئلا با دریافت سامانه‌های پدافند روسی
رشد ۵۶ درصدی طرح های سرمایه‌گذاری در استان خراسان جنوبی
غیرحضوری شدن مدارس ابتدایی و متوسطه اول شهر‌های آلوده خوزستان تا آخر آبان
موافقت‌مجلس با کلیات طرح اصلاح قانون‌محکومیت‌های‌مهریه
بازی‌های همبستگی اسلامی؛ ازبکستان، حریف تیم فوتسال ایران در نیمه‌نهایی
افشای ابعاد جدیدی از همکاری خبرنگاران شبکه ایران اینترنشنال با موساد
خام فروشی در زنجیره فولاد
عراقچی: فعلا امکان مذاکره با آمریکا وجود ندارد
تقویم و اوقات شرعی یکشنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۴ به افق قم
ادعای رسایی درباره انتصاب دادستان دستگیر شده، صحت ندارد
حل تنش افغانستان و پاکستان محور گفتگوی متقی و عراقچی
سهم استان زنجان از درآمدهای معدنی کجا هزینه می‌شود؟
زلزله ۳ و ۳ دهم ریشتری در سی سخت
پاکستان می‌تواند پلی برای اتصال ایران به شرق آسیا باشد
تسهیلات وام ازدواج  (۲ نظر)
آغاز پیش‌فروش ۳ محصول سایپا  (۱ نظر)
تهران تا آخر پاییز بارش باران ندارد  (۱ نظر)
اتحادیه اروپا: الفاشر تبدیل به گورستان بشریت شده است  (۱ نظر)
پیوند دو ملت ایران و پاکستان ناگسستنی است  (۱ نظر)
پلمب ۶ کافه به علت برگزاری جشن هالووین  (۱ نظر)
هوای اصفهان و ۳ شهر مجاور آلوده است  (۱ نظر)
جزییات معافیت از صدور صورت‌حساب الکترونیکی در سامانه مودیان ۱۴۰۴  (۱ نظر)
اهواز آلوده‌ترین شهر کشور  (۱ نظر)