تامین نیروی کامیونها با خطوط کابل برق
یک مطالعه جدید از دانشکده مهندسی «جرجیا تِک» نگاهی دقیقتر به استفاده از خطوط کابل بالاسری (OCL) برای تامین انرژی مورد نیاز کامیونها انداخته و جوانب زیست محیطی و اقتصادی فناوری تامین نیروی آن را بررسی کرده است.

به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما ، ، کابلهای برق از حدود ۱۴۰ سال پیش در بالای سر واگنها و اتوبوسهای برقی نصب شده است.
کابلهای برق در کشور ژاپن برای تامین برق قطارهای تندرو مورد استفاده قرار گرفته است. اکنون کشورهای آمریکا، آلمان و سوئد در حال آزمایش یک فناوری در بزرگراهها هستند با این امید که از این طریق انتشار گازهای آلاینده از کامیونها را از میان ببرند.
این تیم تحقیقاتی میگوید که این فناوری برای برخی از کشورها از جمله آمریکا، سوئد و آلمان ایدهآل است، اما در برخی کشورها مانند هند و چین و در برخی ایالتهای آمریکا «کنتاکی» تا زمانی که شبکه برق پاکتر نشده است نباید استفاده شود.
بنابر اعلام «تکاکسپلور» ، طبق این تحقیق، قرار دادن کامیونهای برقی در جاده در مناطقی که شبکههای برق آلاینده هستند بیش از آنکه سود داشته باشد زیان خواهد داشت.
برای کشورهایی مانند هند، لهستان و آفریقای جنوبی که وابستگی شدید به سوختهای فسیلی دارند، قرار دادن کامیونهای برقی در بزرگراهها به این معنی است که بجای از بین بردن انتشار گازهای آلاینده محل انتشار آنها جابجا میشود.
همچنین به گفته این محققان، استفاده از فناوری OCL مستلزم وجود زیرساختهایی با هزینه بالا است، اما مزایای این فناوری در مناطقی که از انرژیهای خورشیدی، باد و سایر منابع پاک استفاده میکنند بیش از هزینه آن است.
در میان کشورهای مورد بررسی سوئد بهترین وضعیت را برای این فناوری دارا است چرا که ۹۹ درصد از انرژی برق آن از منابع تجدیدپذیر تولید میشود.
کشورهای آلمان، برزیل، فرانسه و بلژیک نیز وضعیت مناسبی دارند. این در حالی است که کشورهای چین، هند، لهستان، آفریقای جنوی و استونی آماده استفاده از این فناوری نیستند.