• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۸۳۰۱۲۶
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۹
اقتصادی » گمرک، حمل و نقل

حمل و نقل ایمن، مسئولیت همگانی،شعار سال راهداری و حمل و نقل جاده‌ای

آقای معیاری مدیر کل ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: کشور‌هایی که در بحث کاهش سوانح جاده ای موفق بوده اند، این کار را با جلب مشارکت همگانی مردم انجام داده اند.

حمل و نقل ایمن، مسئولیت همگانی،شعار  سال راهداری و حمل و نقل جاده‌ایبه گزارش خبرگزاری صداوسیما رادیو اقتصاد در برنامه روزی نو به مناسبت روز ملی حمل و نقل به گفتگو با آقای دکتر معیاری مدیر کل ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای پرداخته، جزئیات این گفتگو به شرح ذیل است:
سوال: در سال ۱۴۰۲ برنامه‌های ویژه‌ای را داریم؟ با توجه به همه تجارب کارشناسی و آگاهی که نسبت به جاده‌های کشور، خودرو‌ها و فناوری‌های آن‌ها، موقعیت رانندگان در همه‌ی ناوگان صنعتی، تجاری، مسافری و در عین حال عمومی مردم دارید، وضعیت امروز ما چیست؟ آیا امسال شعاری هم دارد یا نه؟
معیاری: ضمن گرامیداشت روز ملی ایمنی حمل و نقل هفتم اردیبهشت ماه بدون معطلی و فوت وقت بیشتر دوست دارم شعار امسال را که حمل و نقل ایمن و مسئولیت همگانی هست را خدمت شما اعلام کنم که برای رسیدن به آن به مشارکت تمامی استفاده کنندگان از راه اعم از رانندگان، سرنشینان و همچنین کسانی که در راه ذی مدخل هستند بحث طراحی راه، ساخت خودرو و همچنین کنترل‌ها و آموزش‌هایی که بایستی به رانندگان داده شود در بحث پلیس راهور و راهنمایی رانندگی، ما این‌ها را با این هدف تعیین کردیم که خدمت شما هستم.
سوال: اتفاقا خیلی نکات ظریفی در این موضوع و اشاراتی که شما داشتید نهفته است، اول این که ما در مجموع آیا مقایسه‌ای را در جهان داریم که بتوانیم رتبه کشور را که برآیند همه این موارد هست، برنامه ریزی، طراحی، ساخت، ایجاد و اصلاح و حتی فرهنگ شهروندانی که مسئولیت دارند و یا در این مسیر هستند که از راه‌ها استفاده می‌کنند می‌توانیم بگوییم رتبه ما کجاست و الان نقاط قوت ما در کنار ضعف‌هایی که وجود دارد چیست؟
معیاری: متاسفانه نکته‌ای که به آن اشاره کردید جایگاه ما نسبت به کشور‌های پیشرفته خیلی عقب هست و می‌توان گفت در بین کشور‌های در حال توسعه هم جایگاه مناسبی را از نظر کشته شدگان در راه‌ها، در تصادفات رانندگی چه در درون شهر و چه در برون شهری، جایگاه خوبی را نداریم، این به دلیل این است که در این زمینه برخلاف مثلا اقداماتی که برای مبارزه با کرونا شد در کشور، چون می‌دانید در سال‌هایی که اوج کرونا بود، ایران در وضعیت خیلی خوبی بود، چون توانستند با اقداماتی که جلب مشارکت همگانی بود، توانستند به مهار این ویروس کشنده و مخرب بپردازند، ولی در زمینه ایمنی راه همه منتظرند که یکسری مسئولین یک اقداماتی را انجام بدهند، فقط و فقط به همین بسنده شده است.
در همین رابطه هم بایستی ما با همین هدف رفتیم بررسی کردیم دیدیم در دنیا کشور‌هایی که موفق بودند، توانستند جلب مشارکت همگانی را در این زمینه داشته باشند، ما هم در همین خصوص شعار امسال را با این عنوان انتخاب کردیم که به تصویب کمیسیون ایمنی راه‌ها رسید و تمامی دستگاه‌های ذی مدخل در امر ایمنی کار کنند.
سوال: عنوانش را یک بار دیگر دقیق می‌فرمایید
معیاری: بله "حمل و نقل ایمن، مسئولیت همگانی "
سوال: ما پیام‌های زیادی، شما حتما یکی از شنوندگان رادیو هم هستید، ما در طول ۲۴ ساعت بخصوص برنامه‌های شبانگاهی ما بزرگترین مجموعه‌ی خدمت رسان حمل و نقل کشور را همراه خودش دارد، رانندگانی که در بخش تجاری و صنعتی ایران فعال هستند و چه در حوزه‌ی داخلی و حتی ترانزیت؛ عمدتا نکاتی که ما متوجه می‌شویم اشکالات فرهنگی و بعد از آن اشکالات فنی است، این برای مجموعه‌ی اداره ایمنی ترافیک راهداری کشور روشن است و این تشخیص درست است؟
معیاری: کاملا مشخص است، بله، همانطور که عرض کردم بحث نقش عوامل انسانی خیلی در تصادفات مهم بوده است ما این چند سالی که تصادفات را بررسی کردیم و تحلیل‌های عمیقی را روی تصادفات و علل شکل گیری و تشدید آن تصادفات بررسی‌هایی که انجام دادیم به نتایج ملموسی رسیدیم از این که نقش عامل انسانی و بخصوص حواس پرتی و عدم توجه به جلو در رانندگی خیلی می‌توانسته نقش داشته باشد، بحث رانندگی در حالت خستگی و خواب آلودگی، ساعت‌های زیاد رانندگی، این‌ها همه تاثیرات زیادی را در شکل گیری و افزایش تصادفات و تلفات داشته است.
یکسری عوامل هم در تشدید تصادفات یا بالا رفتن شدت تصادفات نقش داشتند که آن هم بحث‌های مربوط به تخطی از سرعت هست، سرعت مجازی که در راه‌ها در روی تابلو‌ها نصب شده است، ما در این رابطه هم یکسری هدفگذاری‌هایی را انجام دادیم که امسال همگام با اهداف موثری که در کشور‌های دیگر دنیا هم به این پرداختند ما هم به آن پرداختیم و با شدت بیشتری امسال انشاالله این را پیگیری می‌کنیم بحث مدیریت سرعت و اصلاح اعداد سرعت در راه‌ها است که راننده بتواند با اعتماد بیشتری به تابلو و راه و با توجه به آن‌ها بتواند سفر ایمن تری را داشته باشد.
می‌دانید آمار تصادفات امسال ما خیلی بالاتر رفت، ما جلسه‌ای که در کمیسیون ایمنی راه‌ها دیروز داشتیم اعلام سازمان پزشکی قانونی اعداد نگران کننده‌ای را دادند از سال گذشته، در سال ۱۴۰۱ ما تا انتهای سال بیش از ۱۹ هزار نفر کشته در راه‌ها داشتیم که این عدد خیلی نگران کننده است و لازم است که به آن توجه شود.
سوال: فکر می‌کنم شما براحتی می‌توانید مثل بسیاری از کشور‌های جهان، چون نمونه‌های این را حتما اگر شما هم ندیده باشید، حتما همکاران شما در روابط عمومی وظیفه شان این است که بتوانند این را در رسانه‌های گروهی جهان هم جستجو کنند کما این که ابتکارات در ایران هم کم نیست هنرمندان بسیاری و رسانه‌های گروهی می‌توانند در قالب‌های مختلفی به جز گفت و شنود‌ها و نوشتار‌ها از ابزار‌های هنری استفاده کنند و جامعه را مورد خطاب قرار بدهند، رادیو تلویزیون فرصت‌های زیادی در بیلبورد‌های شما هم همین طور و امکانات آگاه سازی عامه که ما را به خودمان متوجه کند که باید چطور رانندگی کنیم و شاهد این همه تلفات و خسارات نباشیم، ولی این ابزار را در ایران نمی‌بینیم.
معیاری: بله ما یکی از تاکیدهایمان بود در کمیسیون ایمنی راه‌ها که عزیزانی که می‌توانند هشدار دهنده باشند، آگاهی دهنده باشند، بالابردن سطح آگاهی مردم از خطراتی که در رانندگی در راه‌های برون شهری هست خیلی مهم است.
 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
ابلاغ رسمی ضوابط آرد با ۱۰ درصد سبوس‌گیری به نانوایی‌های زنجان
آتش سوزی بازار فروش لوازم یدکی در طالبیه بغداد
رطوبت ۹۴ درصدی هوا در جنوب غرب خوزستان
تقویم روز و اوقات شرعی بیست و ششم آبان به افق آبادان و خرمشهر
لزوم اقدام عملی برای حمایت از فعالان حوزه خرما
جلوگیری از گسترش سرطان در بدن با رادیو دارو‌ها
پایان کار تیرانداز ایران در تفنگ تپانچه ۱۰ متر
اطلاعیه قطع برق در برخی مناطق شاهرود و سرخه
ایجاد مرکز اسناد ملی در لرستان یک مطالبه مهم است 
پایان کار ورزشکاران ناشنوا ایران در روز نخست المپیک
۳۰ آبان آخرین مهلت استعفای داوطلبین شوراهای روستا
کشته شدن ۳ نفر دیگر در اقیانوس آرام در حمله ارتش آمریکا
طلای سرخ خوانسار بر سر سفره ها
درخشش سانداکاران ایران با ۶ نشان رنگارنگ
لطافت باران در هوای مناطق مختلف آذربایجان شرقی
پیشرفت ۶۵ درصدی احداث جاده پشتکوه فریدونشهر
تقویت سامانه بارشی در نیمه شمالی و غرب کشور
تشکیل خانه احزاب به زودی
هوش مصنوعی، تحول در طراحی و تولید نانومواد و دستگاه‌های الکترونیکی
مصاف ایران و برزیل در یک چهارم نهایی
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
شیراز لرزید
هوای اصفهان سالم شد
توصیه‌های هواشناسی کشاورزی استان همدان
ختم ۴۲ درصد پرونده‌ها در شورا‌های حل اختلاف به سازش
تکذیب استعفای اعضای دولت
رکورد ۱۹۰ روزه در ساخت ۱۵۰۰ واحد مسکونی
استخدام در صداوسیما - استان مرکزی
بدون تعارف با رئیس سازمان هواشناسی کشور
آغاز اصلاح یک موسسه اعتباری ناتراز
اطلاعیه دانشگاه تهران درباره حواشی رویدادی در دانشکدگان هنر‌های زیبا
قطع آب اداره‌های دولتی پر مصرف
فرهنگ در خدمت بی فرهنگی
بارش باران در مناطق مختلف خوزستان
فعالیت سامانه بارشی تا روز دوشنبه در استان کرمانشاه
بازی‌های همبستگی اسلامی، فربد تالشی هم به نیمه نهایی ساندا رسید
اجرای طرح تعریض آزادراه کرج قزوین  (۴ نظر)
اطلاعیه کارگروه شرایط اضطرار آلودگی هوای استان مرکزی  (۳ نظر)
نیروی دریایی سپاه پاسداران یک نفتکش را توقیف کرد  (۲ نظر)
رفاهیات در فیش‌های حقوقی بازنشستگان، مشمول کسور نمی‌شود  (۲ نظر)
بارش باران در برخی از مناطق خوزستان  (۱ نظر)
تولد نهمین فرزند سرگرد یزدی  (۱ نظر)
تجدید دیدار استاد و دانشجویان پس از ۳۴ سال در مشهد  (۱ نظر)
میدری: شیوه جدید کالابرگ از آذرماه اجرایی می‌شود  (۱ نظر)
ولایتی: آینده‌ای روشن در انتظار ایران و عراق است  (۱ نظر)
رد ادعا‌های بی‌اساس گروه ۷ در رابطه با جمهوری اسلامی ایران  (۱ نظر)
پیش بینی بارش باران و رگبار در استان تهران  (۱ نظر)
افتتاح طرح‌های نوین گردشگری در هفته کیش  (۱ نظر)
پرداخت وام برای جایگزینی موتورسیکلت‌های فرسوده در یزد  (۱ نظر)
صیانت از مرز‌ها با استقرار دستگاه‌های اپتیکی و الکترونیکی  (۱ نظر)
تنش در روابط چین و ژاپن  (۱ نظر)