• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۸۳۹۶۸۲
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۶
اقتصادی

مشکلات تامین ارز در سال ۹۷ مانع از واردات خودرو شد

سخنگوی کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس دولت در برنامه بهارستان ضمن اشاره به لایحه دولت برای واردات خودرو گفت : دولت در حقیقت می‌خواهد دو تا از بندهای ماده ۴ قانون ساماندهی خودرو را رعایت نکند.

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما رادیو اقتصاد در برنامه بهارستان با آقای محسن زنگنه نائب رئیس محترم برنامه و بودجه و سخنگویمشکلات تامین ارز در سال ۹۷ مانع از واردات خودرو شد کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس بحث و گفتگو گرد.

مقدمه مجری : آقای محسن زنگنه - نائب رئیس محترم برنامه و بودجه و سخنگوی کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس گفتند که هیچ نیازی به ارائه لایحه دو فوریتی تازه ای درباره واردات خودرو از سوی دولت به مجلس نیست .

سوال : بحث واردات خودرو و نگاه متفاوتی که در مجلس و دولت درباره آن وجود دارد این هفته یکی از محورهای استیضاح وزیر صمت هم تصادفا بود بفرمایید که چرا مجلس و دولت در اجرای این مصوبه واردات خودرو با اختلاف نظر مواجه هستند ؟

زنگنه : در مورد واردات خودرو یک مشکلی وجود دارد که من فکر می کنم اصولا مسیر هم در مجلس ، هم دولت و هم مجمع تشخیص اصلا مسیر اشتباهی دارد پیش می‌رود. اصولا ما هیچ قانونی برای منع واردات نداریم، یعنی اگر الان وزارت صمت و گمرک تصمیم بگیرند خودرو‌های با ۲۰ سال کارکرد را هم وارد کشور بکنند ما هیچ منع قانونی نداریم، منتها به تبع خودرویی که می‌آید باید استاندارد‌های سازمان استاندارد کشور را رعایت بکند از لحاظ آن بحث‌های زیست محیطی و ....آن چیزی که باعث شد واردات خودرو متوقف بشود، قانون یا بخشنامه‌ای در خصوص منع واردات نبود، آن مسئله‌ی مشکلاتی بود که در تامین ارز ما در سال ۹۷ با آن مواجه شدیم. سال ۹۷ به جهت این که یک مرتبه ما یک شوک ارزی داشتیم و به شدت تقاضا برای ارز افزایش پیدا کرد، از این طرف برای کالا‌های اساسی و دارو دولت با کمبود ارز مواجه شد، آمد کالا‌های وارداتی را گروه بندی کرد، گروه یک شدند دارو و کالا‌های اساسی، گروه دو مثلا شدند برخی مواد اولیه کارخانجات به همین ترتیب.
برخی از کالا‌ها در گروه‌های هفت و هشت قرا رگرفتند از جمله خودرو، یعنی بانک مرکزی اعلام کرد به جهت مشکلاتی که در منابع ارزی دارد، به همین جهت به خودرو ارز تخصیص نمی‌دهد، چرا؟ چون منابع برای کالا‌های اساسی و ... ممکن است با مشکل مواجه شود. بنابراین اصولا اصلا واردات خودرو منع قانونی ندارد که ما بخواهیم مثلا برویم به دولت اجازه بدهیم، آن چیزی که ما در قانون بودجه ۱۴۰۲ آوردیم که مجمع رد کرد، اتفاقا دولت را مکلف کردیم، گفتیم آقای دولت تو که می‌توانی بیاوری چرا نمی‌آوری؟ پس موظفش کردیم که به مبلغ دو میلیارد دلار اگر اشتباه نکنم خودروی کارکرده را وارد کند که مجمع رد کرد.

سوال: به علت این که گفته بود که خودرو‌های سبک و سنگین و یک چنین بحثی ظاهرا مطرح شده بود؟

زنگنه: بله، الان دولت یک لایحه داده، متن لایحه اش این است که می‌گوید آقای مجلس شما به من اجازه بده من بروم خودروی کارکرده بیاورم، خب برو بیاور، مگر اصلا نیاز به مصوبه مجلس است؟ بعد بند دومش درماده دو گفته به من اجازه بده که بند‌های دو و سه ماده ۴ قانون ساماندهی خودرو رعایت نکنم، خب، آن قانون چه می‌گوید؟ پس ببینید دولت در حقیقت می‌خواهد ماده ۴ قانون ساماندهی خودرو را دو تا از بندهایش را می‌خواهد رعایت نکند، این دو تا بند چیست؟ آن ماده ۴ می‌گوید دولت مجاز است واردات خودرو انجام بدهد به چند شرط. بند دوم، شرط دومش این است که آن شرکت نمایندگی بزند یا نمایندگی داشته باشد و انتقال فناوری انجام بدهد، یعنی ما الان این دو تا مسئله را مشکل داریم.

سوال: الان دولت از مجلس می‌خواهد اجازه بگیرد که این دو تا مقوله را رعایت نکند و خودرو وارد کند؟

زنگنه: بله، می‌گوید ما برویم یک خودرویی وارد کنیم که اگر نمایندگی فروش هم نداشت اشکال نداشته باشد، فناوری اش را هم نیاورد اشکال نداشته باشد؛ حالا من سوالم از دولت این است که برند‌هایی که در کشور هست الان این‌ها مگر فناوری شان را انتقال دادند؟ یا خودرو‌های چینی مگر فناوری شان را انتقال دادند؟ این که ما اینجا آوردیم فناوری شان را انتقال بدهند به این معناست که باصطلاح ما یک قراردادی را با آن شرکت ببندیم که مثلا برخی از حوزه‌های خودرو را ما بتوانیم در کشور مونتاژ کنیم، خودمان مثلا تولید کنیم، فردا آن شرکت ایراد حقوقی نگیرد. در مورد نمایندگی هم همین است، عرض ما این است که الان ما قرار نیست برویم یک خودرویی را وارد کنیم که اصلا در دنیا ناشناخته باشد، ما می‌خواهیم یک خودرویی وارد کنیم که برند مشخصی باشد تمام برند‌های مطرح دنیا امروز در کشور ما دارند خدمات پس از فروش می‌دهند، حالا یا رسمی یا غیررسمی، پس این که نیازی نیست فناوری هم که ما حذف کنیم اتفاقا حذفش خطرناک است ما این را که آوردیم در قانون ساماندهی به این جهت است که می‌خواهیم به یک معنا از تولید کننده‌ی قطعات مان حمایت کنیم، بگوییم آن‌ها هم امکان برایشان باشد که برخی قطعات را بتوانند سوار کنند؛ بنابراین من فکر می‌کنم که این بازی که بین دولت و مجلس و مجمع دارد رفت و آمد می‌کند، هیچ نیازی به قانون ندارد ضمن این که اگر قرار باشد باز مجلس طرحی را هم بر فرض مصوب کند و این به مجمع تشخیص برود مجدد شورای عالی نظارت مجمع باز هم با همان دلایلی که قانون بودجه را رد کردند می‌توانند باز هم این لایحه دو فوریتی را هم رد کنند. این آن چیزی بود که بنده عرض کردم و هنوز هم معتقدم که ما نیاز به دو فوریت در این زمینه نداریم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
نمایش مظلومیت قربانیان بمباران شیمیایی سردشت با راه‌اندازی موزه صلح
صالح‌آباد و جنت آباد یکپارچه در بدرقه شهید گمنام
لرستان،سوگوار شهادت ام ابیها
بازدید ۳۷ هزار گردشگر داخلی و خارجی از قلعه بسطام چایپاره
استقبال دانش اموزان و دانشجویان از پیکر مطهر شهدای گمنام
بازگشت پول به حساب سیزده مالباخته در فضاي مجازي
الگوی مصرف سوخت صنایع در مهر ۱۴۰۴ اعلام شده بود
بازگشت مسافرانی که هم میمهانند و هم میزبان
بهره برداری از طرح جهادی ساخت مدرسه در شهرستان شوشتر
وداع با پیکر پاک و مطهر شهدای گمنام در شهرکرد
توقف روند افزایشی ابتلا به آنفلوآنزا در خراسان رضوی
کارآفرینی موفق در بالاجاده؛ توسعه واحد پرورش قارچ با تکیه بر صبر و باور
ضبط پوشاک مستعمل قاچاق درمیاندوآب
افتتاح و کلنگ زنی طرح‌های عمرانی فرماندهی انتظامی گیلان
برخورد با واحد‌های آلاینده شهرک صنعتی چرمشهر
جمع آوری بیش از ۲۳۱ هزار برگ از اسناد شهدا در آذربایجان غربی
آغاز هفته دوم لیگ برتر والیبال با برتری خانگی شهداب
بازدید مسئولان از کتابخانه سردار شهید سیاوش امیری
شکارچی مسلح نیمه‌شب در بهاباد زمین‌گیر شد
شکست گیتی پسند صدرنشین در روز برتری مس سونگون
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
ذخیره سازی ۴۰۰ هزار تن پیاز در انبار‌های فلاورجان
تصاویر ناسا از منطقه آتش سوزی در جنگل الیت چالوس
تعطیلی مدارس و ادارات در برخی شهرستان‌های آذربایجان‌غربی به دلیل آلودگی هوا فردا یکشنبه ۲ آذر
کارشناسی ارشد، یکساله و دکتری سه ساله می‌شود
غیر حضوری شدن مدارس و دانشگاه‌ها در روز‌های سه شنبه و چهار شنبه
تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها و تأخیر در شروع کار ادارات در شهرستان‌های آذربایجان‌غربی
آغاز فرایند عرضه خودرو‌های وارداتی از فردا
تعطیلی مراکز آموزشی و ادارات برخی مناطق آذربایجان شرقی
راه‌اندازی بازارچه‌های میوه و تره بار درون شهری در همدان
فردا، تشییع پیکر شهدای گمنام دفاع مقدس
ضرورت توجه مسئولان به فراهم شدن زمینه بروز استعدادها
اجرای طرح زوج و فرد از درب منزل در تهران
مدارس استان البرز غیر حضوری شد
ایران جوان ۱۴۰۴/۰۹/۰۱
یک کشته و ۱۶ مصدوم در تصادف بزرگراه بستان آباد _ تبریز
غیرحضوری شدن مدارس در سه شهر و چند روستای استان مرکزی  (۲ نظر)
کشتی فرنگی المپیک ۲۰۲۵ ناشنوایان؛ دزفولی طلایی شد  (۲ نظر)
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به یک باشگاه سیاسی تبدیل شده  (۱ نظر)
بامداد مرگبار در پایتخت؛ ۴ فوتی در تصادفات آخرین جمعه آبان ماه  (۱ نظر)
آمریکا و سه کشور اروپایی «توافق قاهره» را کشتند  (۱ نظر)
مصرف ۳ تا ۵ برابری برق در کولر‌های گازی  (۱ نظر)
رکورد ۸۸ کیلومتر ریل‌گذاری درطرح چابهار – زاهدان  (۱ نظر)
مدنی‌زاده: نوسان کوتاه‌مدت بورس نباید سرمایه‌گذاران را بترساند  (۱ نظر)
ترک‌ فعل در اجرای قانون جوانی جمعیت جرم است  (۱ نظر)
۱۵ متر سقوط برای نجات یک زندگی در کوه صفه اصفهان  (۱ نظر)
«آخرین دیدار»، در خبر‌های امروز رسانه  (۱ نظر)
ضرورت اجرای طرح‌های نوآورانه برای توسعه اقتصاد دریامحور در کیش  (۱ نظر)
بالا گرفتن تنش میان اروپا و آمریکا بر سر اوکراین  (۱ نظر)
بازدید وزیر اقتصاد از بزرگترین گلخانه هیدروپونیک خاورمیانه  (۱ نظر)
تقویت هویت ملی و دینی دو محور کلیدی وزارت آموزش و پرورش است  (۱ نظر)