• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۸۴۱۵۰۱
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۳:۴۴
اجتماعی » جامعه و شهری

وظایف و عملکرد اتحادیه تاکسیرانی

اتحادیه تاکسیرانی کشور به نمایندگی از وزارت کشور کارهایی را به صورت تخصصی در حوزه تاکسیرانی انجام می دهد.

به گزارش خبرگزرای صدا و سیما رادیو اقتصاد در برنامه شغل آزادوظایف و عملکرد اتحادیه تاکسیرانی با آقای مرتضی ضامنی، مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی کشوری گفتگویی انجام داد .جزییات گفتگو را در ادامه می خوانید.

مجری: از ابتدا لطفا در مورد اتحادیه تان یک مقدار توضیح بفرمایید که چه کارهایی انجام می دهید و چطور با رانندگان تاکسی در ارتباط هستید چطور دغدغه و مطالباتشان را بررسی می کنید بفرمایید؟

آقای ضامنی: اتحادیه تاکسیرانی های شهری کشور اتحادیه ای است که مجمع عمومی آن را سازمان های تاکسیرانی سراسر کشور تشکیل می دهند و ذیل مجموعه وزارت کشور فعالیت دارد و به نمایندگی از وزارت کشور کارهایی را به صورت تخصصی در حوزه تاکسیرانی انجام می دهد از جمله مباحثی مانند بحث نوسازی ناوگان فرسوده ، توسعه ناوگان، سیاستگذاری و کمک و پشتیبانی از سامانه تاکسیرانی در کشور و به نوعی رابط بین رانندگان و شهرداریها و دولت هست و صدای رانندگان در مجموعه دولت همواره از طریق اتحادیه تاکسیرانی شهری کشور به گوش دوستان می رسد.

مجری: یعنی در واقع شما پیگیر مشکلات و دغدغه هایشان هستید درست است؟ آقای ضامنی ما همین ابتدای برنامه دارد پیامک ها به دستمان می رسد و راننده های تاکسی دغدغه هایشان را مطرح می کنند و از شما سوال دارند چند تا پیامک داریم که گفتند ما چند سالی است که تاکسی مان دیگر واقعا فرسوده شده و بسیار پرهزینه است ما چطور باید این را کمک بکنند به ما اتحادیه که ما بتوانیم این را تعویض بکنیم آیا تسهیلاتی به آن‌ها تعلق می‌گیرد یا خیر؟

ضامنی: در همه شهر‌های کشور بر بستر سامانه نوسازی فرآیند نوسازی ناوگان فراهم است در خصوص تسهیلات خب ما تسهیلات را به صورت محلی در برخی از شهر‌ها داریم بحث شهرداری‌ها در راستای تکالیف قانونی خودشان از جمله ماده ۹ قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت تکلیف مدیریت و راهبری حوزه تاکسیرانی شهری در شهر خودشان را دارند و به تبع آن مثل همه مشاغلی که در حوزه شهرداری هست این جا هم شهرداری‌ها باید حمایت‌ها را انجام بدهند برای این گروه از شهر‌ها فرآیند نوسازی باز هست به صورت اقساطی می‌توانند ورود پیدا کنند و شهرداری تسهیلات را پرداخت بکند این ور هم هماهنگی‌ها با خودروسازی مبنی بر تحویل خودرو به قیمت کارخانه و انجام شده در برخی از شهرداری‌ها متاسفانه شهرداری‌ها این همراهی و همکاری لازم را علی رغم این که تکلیف قانونی دارند خب انجام نمی‌دهند ما در اتحادیه با همکاری مجموعه وزارت کشور خب یک تعدادی تسهیلات هر ساله فراهم می‌کنیم ولیکن با توجه به گستردگی و تعداد بالای ناوگان فرسوده در کشور مقدور نیست برای همه این‌ها ازاین کار و تسهیلات فراهم بشود فلذا شهرداری‌ها در این شهر‌ها باید کمک کنند در شهر‌هایی که دیگر واقعا مشکل دارند ما از این سمت با همکاری برخی نهاد‌ها مثل کمیته امداد و بنیاد شهید و بسیج مستضعفین و این‌ها ما کار‌هایی را انجام دادیم، ولی عرض کردم به علت تعداد زیاد ناوگان فرسوده همواره یک تعدادی از افراد از این فرایند باز می‌مانند و یک گرفتاری ویژه‌ای هم که در این چند سال ما داریم که مشکل شده فرآیند نوسازی و این عزیزان این دغدغه را دارند افزایش سرسام آور قیمت خودرو در سه چهار سال گذشته است که ما با افزایش‌های صد درصد ۲۰۰ درصد در این حوزه مواجه بودیم در یک زمانی در سنوات گذشته یک بار در سال که افزایش قیمتی در خصوص ناوگان اعلام می‌شد هم ما برنامه ریزی می‌کردیم و هم می‌توانستیم از دولت برای یک سال یک تمهیداتی را بیندیشیم هم این که خود راننده برنامه ریزی را انجام می‌داد ولیکن الان در هر ماه ما باید منتظر باشیم که قیمت جدید درج بشود و این باعث می‌شود فرآیند نوسازی و برنامه ریزی اقتصادی را هم برای ما و هم برای راننده‌ها مشکل کند و با توجه به این که خودرو‌های تاکسی خودرو‌هایی هستن که دارند حمل و نقل عمومی را انجام می‌دهند و وابسته به منافع عمومی هستند می‌طلبد که مجموعه وزارت صمت به یک دیدگاه دیگری با این حوزه برخورد کند و لااقل این حوزه را در راستای مسئولیت‌های اجتماعی خودش به گونه‌ای برنامه ریزی کند که در یک سال ما شاهد یک قیمت ثابت باشیم.

مجری: خصوصا برای رانندگان تاکسی که اصلا خودرو وسیله‌ای است برای امرار معاش شان، شما فرمودید که شهرداری‌ها علی رغم تکلیفی که دارند همکاری نمی‌کنند توی بعضی از شهرها، این را شما چطور پیگیری می‌کنید و مطالبات رانندگان تاکسی را جویا می‌شوید از این شهرداری‌ها و این‌ها به کجا ارجاع می‌شود؟

ضامنی: همواره پیگیری و تلاش و جلسات ما با مجموعه‌های شهرداری‌ها هست حالا یکسری از شهرداری‌ها واقعا ناتوان هستند در تامین اعتبارات آن‌ها را یک بحثی باهاشان داریم، ولی یکسری از شهرداری‌ها شهرداری‌های برخوردار هستند و وقتی صحبت می‌شود اولویت هایشان به حوزه حمل و نقل و نوسازی نمی‌رسد این‌ها را با جلسات پی در پی‌ای که داریم و جلساتی که مخصوصا در مجموعه وزارت کشور به صورت دوره‌ای با این‌ها برگزار می‌شود تکلیف‌هایی به این‌ها انجام می‌شود همانطوری که دوستان مستحضر هستند هرساله مثلا امسال که در قانون بودجه یک تکلیفات ویژه به شهرداری‌ها یک تمهیداتی دیده شد و یک اعتباراتی در اختیار شهرداری‌ها قرار داده بشود که این‌ها بتوانند از آن محل در راستای نوسازی اقدام کنند و امیدواریم که از این اعتبارات و منابعی که پیش بینی شد در بودجه امسال شهرداری‌ها با توجه به تکلیف قانونی که دارند در این حوزه تدبیر کنند و تسهیلات نوسازی را فراهم کنند.

مجری: آقای جلالی پیامک فرستادند و گفتند آیا امکانش هست راننده‌های تاکسی‌های اینترنتی از طریق اتحادیه بیمه درمان و بازنشستگی بشوند؟

آقای ضامنی: مسافربر‌های اینترنتی ما اولا تاکسی را تعریف کنیم تاکسی خودروی زردرنگی است که پلاک عمومی ت دارند قاعدتا این می‌شود تاکسی، خودرو‌هایی که در حوزه آژانس‌های تاکسی تلفنی و یا مسافربر‌های اینترنتی کار می‌کنند این‌ها قاعدتا خودروی عمومی نیستند که این‌ها دارند حمل و نقل سفارشی را به نوعی انجام می‌دهند این‌ها کرایه شان کرایه‌های آزادی است که خود شرکت‌هایی که در آن فعالیت می‌کنند این کرایه را می‌گذارند و مشخص می‌کنند این‌ها زیرنظر اتحادیه تاکسیرانی نیستند زیر نظر مجموعه وزارت صمت و اتحادیه کسب و کار‌های مجازی هستند و این طرف خودرو‌هایی که در حوزه تاکسیرانی کار می‌کنند و تاکسی‌های رسمی هستند ناوگانی هستند دکه دارند حمل و نقل عمومی انجام می‌دهند کرایه شان هر ساله توسط شورای شهر کرایه کنترل شده‌ای است که بعضی وقت‌ها هم از درصد تورم هم حتی پایین‌تر است.

مجری: تاکسی‌های سبز هم زیرنظر شما هستند؟

آقای ضامنی: بله تاکسی‌هایی که پلاکشان پلاک تاکسی است دیگر یعنی پلاک ت دو نقطه است.

مجری: چرا اکثر تاکسی‌ها اصلا لاستیک ندارند و خیلی هم گران است یک تسهیلاتی در نظر نمی‌گیرند از تعاونی به آن‌ها بدهند بعد هم چرا بازنشسته‌ها بیشتر می‌آیند تاکسیرانی و سیستم را اشغال کردند و جوانان جایشان تنگتر شده و نمی‌توانند ورود کنند، چون پولش را ندارند حالا بازنشسته‌ها پاداش بازنشستگی شان را می‌گیرند و می‌آیند تاکسی می‌خرند شده ۴۰۰ میلیون تومان و ما شهرستانی‌ها نمی‌توانیم؟

آقای ضامنی: در بحث لاستیک این حوزه حوزه‌ای است که وزارت صمت باید کمک کند به ما ما بسیار پیگیر شدیم هم در حوزه روغن و هم در حوزه لاستیک که یک سهمیه اختصاصی تخصیص بدهند به حوزه تاکسیرانی در دو سه سال گذشته که تلاطم بازار خیلی اختلاف قیمت بسیاری بود از کارخانه تا بازار این اتفاق افتاد که حدود ۴۰۰ حلقه لاستیک بین رانندگان محترم توزیع شد درخواست و پیگیرمان از وزارت صمت همچنان پابرجاست داریم پیگیری می‌کنیم که بتوانیم این مسیر را مجددا فعال کنیم که تقاضای ما از دوستان وزارت صمت این است که اینجا به ما کمک کنند در حوزه اقلام مصرفی دوستان مثل لاستیک و روغن ما این را می‌توانیم فرآیند عرضه‌ای از تولید به مصرف را در حوزه تاکسیرانی داشته باشیم در بحث بازنشسته‌ها متاسفانه درسنوات گذشته این اتفاق افتاده و یک بخش عمده‌ای از رانندگان که در حال حاضر فعال هستند از بازنشستگانی هستند که در سنوات گذشته با این‌ها تاکسی دادند ولیکن با توجه به فعالیت سامانه‌ها و بروز شدن اطلاعات در حوزه تاکسیرانی این‌ها الان دارد مدیریت می‌شود و اولویت با افرادی است که حالا هم جوان هستند و هم شغل دیگری ندارند و هم حتی المقدور بازنشست نیستند ولیکن در شهر‌هایی که مشکل هست در تامین راننده قاعدتا شهرداری‌ها هم ناگزیر هستند به عنوان اولویت چندم از این گزینه استفاده کنند. ما همچنان پیگیری می‌کنیم و تقاضایمان از وزارت صمت این است که اگر صدای ما را به نمایندگی از ۳۲۰ هزار راننده تاکسی در کشور می‌شنوند این است که در این فضایی که واقعا تورم خیلی مشکل ساز شده و سفره این زحمتکشان را کوچک‌تر کرده می‌توانیم شرایطی را فراهم کنیم که لااقل این‌ها اجناس را به قیمت مصوب تهیه کنند ما زیرساخت‌های نرم افزاری را تمام آماده کردیم علام کردیم به مجموعه وزارت صمت و امیدواریم که دوستان همراهی کنند این فرآیند را انشاالله راه بیاندازیم.

مجری: باز یکی از دوستان پیام فرستادند گفتند با این ماشین‌های بی کیفیت واقعا نمی‌شود کار کرد یک ترتیبی بدهید ماشین‌های با کیفیتی انتخاب بشود برای حداقل تاکسیرانی و در سال چند دفعه قیمت خودرو و کالا بالا می‌رود نرخ تاکسی هم شناور هست؟

ضامنی: حالا با کیفیت که من و شما هم اگر بخواهیم برویم خودروی شخصی هم بخریم همین خودرو‌ها را باید بخریم و استفاده کنیم در حوزه شهری که صنعت خودروسازی کشورما اگر بنا به اعلام این دوستمان اگر محصولاتش بی کیفیت هست خب این یک چیز عمومی است که حالا سازمان ملی استاندارد و دستگاه‌های مرتبط باید به این موضوع ورود کنند اگر بخواهیم از مثلا خودرو‌های خارجی توی این حوزه استفاده کنیم خب علت این که قیمت‌ها خیلی قیمت‌های بالایی خواهد شد از لحاظ صرفه اقتصادی باز این بخش را مشکل جدی داریم. مجری: بعضی از دوستان پیامک فرستادند و گفتند که بعضی از تاکسی‌ها دربستی سوار می‌کنند نظارت شما اتحادیه به چه صورتی است بر عملکرد و کار رانندگان تاکسی؟

آقای ضامنی: ما در هر شهری یک سازمان داریم ذیل شهرداری به نام سازمان مدیریت و نظارت بر امور تاکسیرانی که به صورت تخصصی در آن شهر مربوطه این امورات را انجام می‌دهد و قاعدتا بازرسینی دارند که این‌ها فعالیت می‌کنند و عملکرد رانندگان را رصد می‌کنند ولیکن ما دو گروه تاکسی داریم یکسری تاکسی‌های خطی هستند که خطوطی برای این‌ها مشخص شده و در خطوط شان هم حضور و غیاب دارند و فعالیت دارند یک بخشی از تاکسی‌ها تاکسی‌های گردشی هستند تاکسی‌هایی که در سطح شهر می‌توانند گردش داشته باشند و نسبت به جابجایی مسافر اقدام کنند این گروه از تاکسی‌ها یکی از کاربری هایشان هم پاسخگویی به همین نیاز ناوگان دربستی است که شهروندان تقاضا دارند و بالاخره این هم یک نیازی است که حوزه تاکسیرانی باید این را پاسخ بدهد تاکسی‌های خطی در خطوط خودشان باید فعالیت کنند و آن‌ها اجازه این کار را ندارند، ولی در بخش تاکسی‌های گردشی یک بخشی شان در صورتی که این درخواست برایشان بیاید می‌توانند در چارچوب ضوابطی که تاکسیرانی شهرشان برایشان ترتیب داده از این استفاده کنند، ولیکن در صورت که شهروندان احساس بکنند که تخطی در این خصوص صورت گرفته در هر شهر یک کانال ارتباطی وجود دارد بین شهروندان و شهرداری شهر مربوطه می‌توانند شکایت خودشان را ثبت کنند کمیته‌های انضباطی داریم که در این‌ها تخلفات رانندگان مورد بحث قرار میگیرد و در صورتی که راننده‌ای تخلف انجام داده باشد و ثبت و تایید بشود این تخلف، برخورد متناسب با آن آیین نامه انضباطی و افراد خاطی صورت می‌گیرد.  

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
آخرین اخبار
فرهنگ سازی مالیات آبادانی به دنبال دارد 
صیانت از وفاق ملی وظیفه همه مسئولان است
احداث ۶۰ کیلومتر راه روستایی در سراب
تشریح اقدامات وزارت آموزش و پرورش در دفاع مقدس ۱۲ روزه
بررسی مشکلات ۱۵ واحد تولیدی و صنعتی استان تهران
دستگیری ۲ نفر در پرونده شهادت محیط‌بان؛ ادامه پیگیری‌ها برای دستگیری ضارب سوم
مقابله منسجم با قاچاق حیات‌وحش در دستور کار سازمان حفاظت محیط زیست
آتش‌سوزی ۲۰ هکتار از پارک ملی تندوره درگز
بازدید فعالان رسانه‌ای بین المللی از نمایشگاه هسته‌ای
سفره‌های زیرزمینی مفیدترند یا سدها؟
پاکدامن، نامزد عضویت در کمیته ورزشکاران فدراسیون جهانی شمشیربازی
تصویب بسته تامین منابع مالی برای بازسازی واحد‌های تولیدی؛ به‌زودی
جلسات صحن و کمیسیون‌های مجلس ۱۴۰۴/۰۴/۲۹
خودروسازان بدهکار؛ داد قطعه‌سازان را درآوردند!
ثبت جهانی دره خرم‌آباد گامی برای توسعه گردشگری در لرستان
ورود بلاکچین به تأمین مالی تولید
تقویم روز و اوقات شرعی دوشنبه ۳۰ تیر
ثبت ارزش ۹.۴ هزار میلیارد ریالی در فروش روزانه بورس انرژی
رئیس فدراسیون تکواندو سفیر ملی صبر شد
غزه تنهاتر و مظلوم‌تر از همیشه
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
زمین لرزه ۵/۱ ریشتری در فاضل آباد
تشکیل یگان‌های جدید «تکاوران تفنگدار دریایی» در کشور
از دل تهدید تا اوج اقتدار؛ ۱۲ روزی که ایران را دوباره ساخت
زلزله بیش از ۵ ریشتری در فاضل آباد گلستان
وزیر ورزش نایب قهرمانی تیم والیبال نوجوانان ایران را تبریک گفت
شورای نگهبان؛ نهادی حاکمیتی با پشتوانه مردمی و نظارت مستمر قانونی
احسان حاج‌صفی به سپاهان بازگشت
عرضه امتیاز صادراتی؛ ابزار جدید تسهیل تجارت خارجی
جعفری: دختران ایران فراتر از انتظار ظاهر شدند
رزمایش مشترک دریایی ایران و روسیه فردا برگزار می‌شود
نتایج روز چهارم هفته سوم و برنامه آخرین روز مرحله مقدماتی
توصیه‌های ستاد مرکزی اربعین به زائران کربلای معلی
مردم ایران باطل السحر نقشه‌های دشمنان ایرانند
انفجار یک ساختمان در خیابان باهنر رشت
موافقت با تشکیل کمیسیون مشترک سازمان ملی مهاجرت براساس اصل ۸۵ قانون اساسی