• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۸۵۳۱۰۷
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۸
اقتصادی » بازاروتجارت

ارز آوری ۲۰ میلیارد دلاری با اجرای راه آهن رشت- آستارا

مدیرکل ساخت وتوسعه راه آهن منطقه ۲ می‌گوید: اجرای پروژه راه آهن رشت- آستارا، سالانه حدود ۲۰ میلیارد دلار برای کشور ارزآوری در بردارد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، محمد منجمی مدیرکل ساخت و توسعه راه آهن منطقه ۲ کشور که با حضور در میز اقتصاد امروز شبکه خبر به بیان مشخصات فنی و مزایای راه آهن رشت - آستارا می‌پرداخت، گفت: امیدواریم ظرف مدت یک ماه اقدامات در خصوص تهیه نقشه و مراحل ساخت اجرایی شود، البته پیمانکار این پروژه که قرارگاه خاتم الانبیاست، بخشی از این پروژه را اجرا کرده و امیدوار هستیم ظرف مدت سه سال با حضور پیمانکاران ایرانی این راه‌آهن ساخته شود.
مدیرکل ساخت و توسعه راه آهن منطقه ۲ اظهار کرد: ظرفیت حمل بار راه‌آهن رشت- آستارا ۱۵ میلیون تن است که در صورت رسیدن به این میزان از ظرفیت جابه‌جایی بار شاهد ارزآوری حدود ۲۰ میلیارد دلار خواهیم بود.
وی گفت: ظرفیت حمل بار این راه‌آهن در سال نخست بهره‌برداری ۱۰ میلیون تن برآورد شده که به میزان ۹.۶ میلیون تن تقاضای حمل بار دارد. همچنین راه‌آهن رشت - آستارا ظرفیت جابه‌جایی حدود ۹۹۰ هزار نفر مسافر را در سال بیستم بهره‌برداری خواهد داشت.

ارز آوری ۲۰ میلیارد دلاری به صورت سالیانه
منجمی درباره مزایای این پروژه ریلی توضیح داد: راه‌اندازی این خط ریلی و آسان‌تر کردن سفر گردشگران خارجی و داخلی می‌تواند منجر به توسعه گردشگری کشور شود.
وی افزود: به طور کلی حمل‌ونقل ریلی به عنوان ترابری سازگار با محیط زیست شناخته می‌شود و احداث راه‌آهن رشت - آستارا در بخش باختری استان گیلان، هم در توسعه استان نقش ایفا می‌کند و هم موجب کاهش سوانح و تصادفات می‌شود. از سوی دیگر این پروژه در کاهش عوارض زیست محیطی و جلوگیری از رشد بی رویه شهر‌ها در کرانه راه‌ها نیز تأثیر گذار است.
مدیرکل ساخت و توسعه راه آهن منطقه ۲ درباره مشخصات فنی این پروژه گفت: برای ساخت این پروژه ریلی، احداث ۶۳ دستگاه پل به طول حداکثر ۴۰ کیلومتر و یک دستگاه تونل در نظر گرفته شده است. عملیات زیرسازی ۱۰ کیلومتر ابتدایی مسیر به صورت دوخطه در قالب راه‌آهن قزوین - رشت - بندر کاسپین در مرحله پایانی و آماده ریل‌گذاری است. راه‌آهن رشت - آستارا به بیش از ۲۱ هزار تن ریل نیاز دارد.
منجمی ادامه داد: این پروژه ریلی دارای یک دستگاه درجه ۱ (آستارا)، سه ایستگاه درجه ۲ (صومعه سرا، اسالم_ تالش و لوندویل) و پنج ایستگاه درجه ۳ (رضوانشهر_ پونل، ماسال، پره سر، حویق و لیسار) است.
وی به جنبه‌های زیست محیطی این پروژه نیز اشاره کرد و گفت: بنابر توافق صورت گرفته با سازمان محیط زیست و طبق برنامه ریزی صورت گرفته در اجرای این پروژه کمترین میزان خسارت به جنگل‌ها از جمله جنگل گیسوم وارد می‌شود.
مدیرکل ساخت و توسعه راه آهن منطقه ۲ تاکید کرد: این محور ۱۰ ایستگاه دارد که ایستگاه رشت آن ساخته شده و حدود ۵ ایستگاه تشکیلاتی و باری و ۳ ایستگاه مسافری دارد که ظرفیت جابه جایی این مسیر ریلی یک میلیون نفر است.
به گفته منجمی، راه‌آهن رشت- آستارا در سال اول ساخت با توجه به تملک اراضی باید پیشرفت ۲۵ درصدی داشته باشد و در سال سوم ۵۰ درصد و در سال سوم و پایانی باید ۲۵ در صد باقی مانده به اتمام برسد.
وی خاطر نشان کرد: از لحاظ امنیت اقتصادی این پروژه برای بسیاری از کشور‌ها با مهم است و با توجه به وارد شدن سرمایه مضاعف از این طریق این پروژه‌ها می‌تواند سرمایه بسیار زیادی را هم برای کشور‌های اطراف ایجاد کند.
منجمی تاکید کرد: مسیر ریلی رشت - آستارا می‌تواند مدت حمل بار را از مبدا و مقصد فنلاند به مبدا یا مقصد ایران به صورت ترکیبی دریایی_ ریلی به ۱۲ روز کاهش دهد، در حالی که حمل دریایی بار در این مسیر ۳۳ روز زمان نیاز دارد. همچنین مسیر فنلاند به پاکستان را به ۱۸ روز و مسیر فنلاند به هند را به ۲۰ روز کاهش خواهد داد.
مدیرکل ساخت و توسعه راه آهن منطقه ۲ گفت: حمل بار از فنلاند به تایلند و بالعکس از طریق ناوگان دریایی ۴۵ روز زمان می‌برد، در حالی که با تکمیل راه‌آهن رشت - آستارا این مسیر به صورت دریایی_ ریلی به ۲۱ روز کاهش خواهد یافت. همچنین مسیر ریلی رشت - آستارا حلقه نهایی کریدور شمال-جنوب محسوب می‌شود، این کریدور نیز به عنوان پل ارتباطی کشور‌های اروپایی با اقیانوس هند و خلیج فارس به شمار می‌رود و ارتباط کشور‌های شمال اروپا، اسکاندیناوی و روسیه از طریق ایران با کشور‌های حوزه خلیج فارس، حوزه اقیانوس هند و جنوب شرقی آسیا را فراهم خواهد کرد.
وی تکمیل کریدور شمال-جنوب را فرصت بی نظیری برای جذب بالاترین حجم از بار روسیه و ترانزیت آن از طریق ایران دانست و افزود: این پروژه با افزایش درآمد‌های ترانزیتی در رشد شاخص‌های اقتصادی کشور نیز تأثیر گذار است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
برگزاری مراسم آیینی عصر شعر یلدایی در فریدونشهر
فعالیت ۵۳ مزرعه ماهی سردابی و گرمابی در ملایر
هدف‌گذاری پتروشیمی برای ظرفیت ۱۳۰ میلیون تنی در برنامه هفتم
سنت چله بران عروس در بین عشایر مغان
بویین میاندشت ، سردترین نقطه کشور با منفی ۲۱ درجه
معرفی اعضای کمیته فنی انتخابی تیم ملی کشتی آزاد
ظرفیت خالی ۲۰ میلیارد دلاری در صنعت پتروشیمی به‌دلیل کمبود خوراک
کشف ۷ میلیارد لوازم خانگی فاقد مجوز در مهر
تجلیل استاندار خوزستان از مقام مادران توان‌یاب
هشدار در خصوص یخ زدگی کنتور‌ها در شهر بهمن در شهرستان آباده
برگزاری همایش مدیریت مصرف انرژی با مشارکت صنعت پتروشیمی
فراخوان مشمولان اعزامي پايه خدمتي دی ماه ۱۴۰۴
بزرگداشت آیت الله شاهچراغی در تهران
بیش از ۳۴۰ مورد بازرسی از واحدهای صنفی ماه جاری در نقده
دعوت از ۱۶ بازیکن برای شرکت در اردوی تیم ملی فوتبال ساحلی ایران
کشف ۲ هزار لیتر گازوئیل فاقد مجوز در فراشبند
تجلیل از مرزبانان در نقطه صفر مرزی سلماس در آستانه شب یلدا
شب نشینی یلدا در بین عشایر فسا
هم‌اکنون آرامش در سطح استان برقرار است
اهدای جهیزیه به نوعروسان مددجو در اندیکا
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
مناطق مختلف فارس ، سیراب از بارش رحمت الهی
عقیل کشاورز جاسوس موساد اعدام شد
چطور فلش مموری اطلاعات را ذخیره می‌کند؟ | آشنایی با ساختار داخلی USB Flash
نیرو‌های مسلح به سرعت در حال ترمیم کاستی‌ها هستند
دور سوم مرحله پنجم کالابرگ الکترونیکی واریز شد
امشب؛ پایان مهلت ثبت نام محصولات ایران‌خودرو
توقف خروج کامیون ها از دوغارون تایباد
ادامه بارندگی در کشور؛ بارش همچنان در نوار شرقی
حقوق آذرماه بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تأمین اجتماعی در حال پرداخت است
جزئیات تغییر ساعت کاری دستگاه‌های اجرایی از اول دی
افزایش شمار جانباختگان در سیلاب جنوب کشور به ۷ نفر
حرکت صنعت هسته‌ای ایران در تراز کشور‌های پیشرفته جهان
از یک الزام مقرراتی تا موتور محرک توسعه پایدار در ساختمان
نیم صفحه نخست روزنامه‌های ورزشی ۲۹ آذر
تعویق دیدار نفت و گاز گچساران و پیکان در جام حذفی فوتبال
پیاده روی بزرگ خانوادگی فردا در گرگان  (۴ نظر)
مناطق مختلف فارس ، سیراب از بارش رحمت الهی  (۲ نظر)
مشترکان پرمصرف گاز هزینه‌های بالاتری پرداخت می‌کنند  (۱ نظر)
امشب؛ پایان مهلت ثبت نام محصولات ایران‌خودرو  (۱ نظر)
کاهش سهم گاز صنایع، زیر سایه مصرف بخش‌های غیرتولیدی  (۱ نظر)
اغازبکار ادارات استان کرمان فردا ۲۹ آذرماه با دو ساعت تاخیر  (۱ نظر)
جان باختن یکی از امدادگران هلال احمر حین عملیات در شهرستان جهرم  (۱ نظر)
غیرحضوری شدن مدارس در برخی مناطق استان قم فردا شنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۴  (۱ نظر)
فعالیت حضور مدارس فردا شنبه در گلستان  (۱ نظر)
برف و باران، پاییز فارس را بدرقه کرد  (۱ نظر)
بارش برف و لغزندگی همه محور‌های خراسان شمالی  (۱ نظر)
ایران ریاکاری آمریکا در «دلسوزی برای مردم ایران» را محکوم کرد  (۱ نظر)
وضعیت مدارس برای روز شنبه  (۱ نظر)
آمریکا در حمایت از رژیم صهیونی ۲ قاضی لاهه را تحریم کرد  (۱ نظر)
نشست بررسی راهکار‌های وحدت حوزه و دانشگاه در رشت  (۱ نظر)