• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۸۶۶۷۲۰
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰

وزش باد موافق برای حمل و نقل دریایی ، بدون آلایندگی

کشتی‌های تجاری غول‌پیکر مدت‌هاست به سوخت انبار‌های بسیار آلاینده متکی بوده‌اند. اما EcoClipper، یک کشتی بدون آلایندگی است که به سبک یک قرن گذشته بادبان‌ها را دوباره به کار گرفته است.

به گزارش سرویس وبگردی خبرگزاری صدا و سیما ، وقتی از جورن لانگلان Jorne Langelaan، موسس و مدیر عامل شرکت کشتیرانی هلندی EcoClipper می‌پرسم که اولین سفر کشتی او چگونه پیش می‌رود، مثل این است که بیش از یک قرن پیش با تاجری در اسکله‌های اروپایی آن زمان گپ می‌زنم. او درباره پیشرفت کشتی De Tukker که در سال ۱۹۱۲ ساخته شد، می‌گوید: در ابتدا باد‌ها واقعاً مطلوب بودند. شکلات، روغن زیتون و نوشیدنی از اولین اقلام محموله آن هستند.
 
در مسیر هلند به پرتغال، مانند هزاران دریانورد در قرن‌های گذشته، خدمه کشتی دی توکر مجبور شدند نزدیک باد‌های اقیانوس اطلس حرکت کنند تا از سواحل غربی فرانسه به سمت جنوب پیشروی کنند. لانگلان می‌گوید: در غیر این صورت، با جریان‌های موجود در آنجا و باد‌های غالب می‌توان به راحتی به سمت خلیج بیسکای کشیده شد. EcoClipper که دارای پنج کارمند در ساحل و پنج خدمه است، تا به امروز حدود ۱ میلیون یورو سرمایه جمع آوری کرده است که نیمی از آن شامل وام است.
 
کربن زدایی به روش دریایی
آیا آینده کشتیرانی به طرز عجیبی شبیه گذشته خود خواهد بود؟ شاید! این صنعت مطمئناً با چالش بزرگی در سبز شدن مواجه است. در سطح جهانی، کشتیرانی ۳ درصد از انتشار گاز‌های گلخانه‌ای را به خود اختصاص می‌دهد؛ اما این بیش از آن چیزی است که به نظر می‌رسد، کربن‌زدایی کشتی‌ها بسیار دشوار است، زیرا کشتی‌های تجاری غول‌پیکر مدت‌هاست به سوخت انبار‌های بسیار آلاینده متکی بوده‌اند.
 
در سطح جهان تا ۹۰ درصد کالا‌ها با کشتی حمل می‌شود و تقاضا نیز در حال افزایش است، بنابراین تأثیر بالقوه آب و هوایی کشتیرانی حتما در آینده افزایش می‌یابد، مگر اینکه سوخت‌های پاک‌تر یا فناوری‌های آلایندگی صفر به عنوان جایگزین‌های مناسب ظاهر شوند.
 
یکی از موانع مقیاس است. کشتی De Tukker می‌تواند حداکثر محموله حدود ۸۰ تن را حمل کند که در قیاس با محموله‌های ۲۰۰۰۰۰ تن یا بیشتر که بزرگترین کشتی‌های کانتینری می‌توانند جابجا کنند، بسیار کم است.
 
اما لانگلان می‌گوید: از شرکت‌هایی که می‌خواهند ردپای کربن خود را کاهش دهند و از انتقال آلاینده‌های صفر بهره ببرند، پیشنهاداتی دریافت کرده است. برای مثال، چند شرکت ساختمانی بین المللی اخیراً با او در تماس بوده اند، زیرا برخی از آن‌ها برای کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای سالانه خود تحت فشار هستند.
 
لانگلان اشاره می‌کند: De Tukker فقط یک کشتی بدون آلاینده نیست، این کشتی همچنین بسیار آرام است، به این معنی که عملا هیچ خطر آلودگی صوتی وجود ندارد، که بر زندگی دریایی تأثیر منفی‌ای گذارد. کشتی در واقع موتور دارد، اما خدمه او به ندرت از آن استفاده می‌کنند. این کشتی تقریباً با نصف سرعتی که معمولاً کشتی‌های تجاری بزرگ مدرن به آن می‌رسند، حرکت می‌کند.
 
در سال‌های آینده، لانگلان و همکارانش امیدوارند: ناوگان کاملی از کشتی‌های بادبانی جدید ساخته شده را بر اساس طرحی که از کشتی‌های باری کلاسیک هلندی الهام گرفته است، وارد بازار کنند. لانگلان خاطرنشان می‌کند که کشتی‌های Clipper – از جمله کاتی سارک معروف – در طول سال‌ها توسعه دریایی به خوبی تنظیم و آب دیده شده اند.
 
بادبان‌ها به بازی برگشته اند
 
برای جو بنکس، مدرس علوم کشتی و مهندسی دریانوردی در دانشگاه ساوتهمپتون، رویکرد EcoClipper قطعا رویکردی پرشور است. او می‌گوید: آن کشتی‌های تاریخی زیبا بودند و بازگشتشان یک نوستالژی پر منفعت است.
 
با این حال، او استدلال می‌کند؛ ناوگان غول پیکر موجود از کشتی‌های تجاری عظیم است که سزاوار بیشترین تمرکز است. شرکت‌های کشتیرانی می‌توانند با اضافه کردن بادبان‌های مینیاتوری به کشتی‌های خود، تأثیرات آب و هوایی خود را کاهش دهند و به آن‌ها اجازه استفاده از انرژی باد را می‌دهند.
 
او اضافه می‌کند: اتوماسیون همچنین می‌تواند به کارآمد کردن بادبان‌ها تا حد امکان کمک کند. بنکس می‌گوید: غریزه من این است که با نگاه کردن به تجهیز کشتی‌های موجود به سیستم‌های خودکار مدرن، تأثیر بیشتر و مفید تری در زمینه کاهش آلودگی خواهیم داشت.
 
او و همکارانش در دانشگاه ساوتهمپتون قرار است پروژه‌ای را برای آزمایش اثر افزودن بادبان جمع شونده به ارتفاع ۲۰ متر به یک کشتی باری به نام Pacific Grebe که سال هاست برای حمل زباله‌های هسته‌ای استفاده می‌شود، آغاز کنند. EcoClipper هنوز هم می‌تواند نقش مهمی در برجسته کردن فضایل حمل و نقل محموله با بادبان داشته باشد.
 
آقای لنگلان به نکته دیگری نیز اشاره می‌کند: یکی از راه‌های کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای صرفاً ارسال کمتر کالا‌ها و به طور کلی کاهش تأثیر بشر بر روی سیاره آبی مان است. او با تمسخر گفت: من واقعاً نباید این را به عنوان مالک کشتی بگویم. 
 
در پایان باید دید که آیا شرکت‌های بزرگ حمل و نقل دریایی کالا به ایده استفاده از بادبان روی خوشی نشان خواهند داد یا خیر.
 
منبع : سیناپرس
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
مرگ راننده نیسان در زنجان به‌ علت نبود مثلث خطر
مردم و مجلس ۷ آذر ۱۴۰۴
رهاسازی یک بهله بالابان در ارتفاعات البرز
کرگلین؛ روستایی که کشاورزی و دامداری را دوباره جان بخشید
ایریکو؛ پیشتاز بازسازی و نوسازی ناوگان ریلی کشور در زنجان
اجتماع باشکوه رزمندگان اسلام در ساوجبلاغ
سهمیه‌بندی جدید بنزین از نیمه دوم آذر اجرایی می‌شود
تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، ۷ آذر ۱۴۰۴
تمدید مهلت ثبت نام جشنواره دانشجوی نمونه ۱۴۰۴
تقویم و اوقات شرعی جمعه ۷ آذر ۱۴۰۴ به افق قم
عادی سازی مواد مخدر با چاشنی طنز
ملت ایران، سر استقلال ایران و هویت خود با کسی تعارف ندارند
رونمایی از سامانه "راه نیکان" در آذربایجان‌غربی
برگزاری اجلاسیه شهدای نهبندان
وزش باد شدید در سمنان
نظارت بر بازار متولی ندارد
برگزاری مراسم گرامیداشت شهدای منطقه خلیل آباد و داداش آباد تبریز
خون شهدا پشتوانه اقتدار جمهوری اسلامی ایران
پاکسازی ساحل غربی کیش با حضور دوستداران طبیعت
رزمایش اقتدار گشت‌های رضویون بسیج در شهرستان چوار
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
سهمیه سوخت به خودرو تعلق می‌گیرد، نه مالک
رهبر انقلاب امشب با مردم سخن می گویند
رهبر انقلاب: پیغام با واسطه ایران به آمریکا دروغ محض است
دیدار حساس بانک شهر و استقلال جویبار
اعمال قانون خودرو‌های آلاینده نیازمند سامانه‌های هوشمند است
۴۸ ساعت طلایی درمان آنفلوآنزا، کلید بهبودی سریع
معرفی مسئول جدید نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام نور لرستان
تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، ۶ آذر ۱۴۰۴
گفتگوی زنده استاندار همدان با مردم
تقویم و اوقات شرعی پنجشنبه ۶ آذر ۱۴۰۴ به افق قم
زنجان؛ وقتی بیمه، مرهم درد کشاورز نمی‌شود
عادی سازی مواد مخدر با چاشنی طنز
معوقات سایپا همچنان ادامه دارد
گسترش ویروس آنفلوانزا
پاییز در مازندران؛ از جاده‌های رنگی تا هوای دل‌پذیر
تعطیلی مدارس آذربایجان غربی فردا سه‌شنبه  (۱ نظر)
اجرای طرح زوج و فرد از درب منزل در کرج  (۱ نظر)
تشدید اجرای طرح زوج و فرد در اصفهان از فردا  (۱ نظر)
پیش‌فروش محصولات سایپا ویژه ۳ گروه از متقاضیان  (۱ نظر)
دستگیری فرد هتاک به مقدسات در اراک  (۱ نظر)
مهد کودک‌ و پیش دبستانی‌ها تعطیل؛ کلاس‌های مجازی هم میزبان مدارس  (۱ نظر)
توضیح سفیر ایران درباره سفر لاریجانی به پاکستان  (۱ نظر)
اقامه نماز باران در کوهسار  (۱ نظر)
آغاز طرح جایگزینی ۳ میلیون موتورسیکلت فرسوده در تهران  (۱ نظر)
اختلال پیام رسان بله در حال بررسی است  (۱ نظر)
تشدید پایش مصارف غیرمجاز و توسعه کنترل‌های هوشمند برق در تهران  (۱ نظر)
موج هشدار دهنده آنفلوانزا در روزهای آلوده  (۱ نظر)
اقدام گسترده پلیس برای مقابله قاطع با مجرمین در محلات لرستان  (۱ نظر)
مصرف گاز بخش خانگی به مرز ۳ میلیارد مترمکعب رسید  (۱ نظر)