• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۹۰۶۰۴۷
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۴۰۲ - ۰۲:۰۰
اقتصادی » آب و انرژی

وزارت نفت مکلف به ساماندهی کارت‌های سوخت هوشمند است

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران درباره الزامات استفاده از کارت هوشمند سوخت گفت: بر اساس قانون تاپایان شهریور امسال، ۹۰ درصد خودرو‌های بنزین سوز و ۹۵ درصد خودرو‌های نفت گاز سوز باید از کارت‌های سوخت خود استفاده کنند.

وزارت نفت مکلف به ساماندهی کارتهای سوخت هوشمنداستبه گزارش خبرگزاری صداوسیما،علی اکبر نژادعلی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران با حضور در رادیو اقتصاد به تکلیف شرکت ملی نفت اشاره کرد و افزود : بر اساس تبصره ۱۴ قانون بودجه ۱۴۰۲ وزارت نفت و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی مکلف شده در نیمه اول سال ۱۴۰۲ ساماندهی کارت‌های هوشمند سوخت در جایگاه‌ها و استفاده از کارت سوخت هوشمند شخصی را انجام دهد.
وی گفت : ۹۰ درصد خودروهای بنزین سوز و ۹۵ درصد خودروهای نفت گاز سوز باید از کارت‌های سوخت خود استفاده کنند.
مشروح گفتگو به این شرح است : 
مجری: جالب است روزنامه دریا که تو منطقه جنوب کشور منتشر می شود  یک گزارش دارد در صفحه اول و صفحات داخلی مفصل تر، نوشته با اجرای طرح استفاده از کارت سوخت شخصی در استان هرمزگان روزانه یک میلیون و سیصد هزار لیتر بنزین صرفه جویی شد، یعنی انضباط هست نه اذیت.
سوال: ظاهرا این طرح دارد جلو می آید کسب و کار امروز خبرداد که در یکی از پمپ بنزین های تهران، بنزین سوپر از طریق کارت بانکی دارد به صورت آزمایشی انجام می شود، در پیام های کوتاه ما راجع به آن صحبت کردیم جالب است که رانندگان کامیون و اتوبوس گفتند که در برخی از جایگاه ها که کارت نیست آنها در می مانند از تامین سوختشان و حتی می گویند که کاش یک فکری به حال ما می کردید تا ما بتوانیم سوخت آزاد بزنیم، تازه ترین اطلاعات و دیدگاه ها را بشنویم از شما به عنوان مقام عالی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران
 نژادعلی: با توجه به شایعاتی که در اصل دارد توی فضای مجازی حالا توسعه و گسترش پیدا می‌کند که حالا دلایلش هم دیگر مشخص نیست که چرا واقعا این شایعات به این وسعت در حال گسترش است من نیاز هست که یک شفاف سازی کلی بکنم و ملت ایران در جریان موضوع قرار بگیرند که چه اتفاقی در اصل افتاده و چه اتفاقاتی باید بیفتد، ما براساس بند ه تبصره ۱۴ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ یعنی قانون بودجه سال جاری، به منظور بهبود نظام توزیع بنزین و نفت گاز، قانون، وزارت نفت را مکلف کرده که تا پایان شهریورماه استفاده از کارت شخصی وسیله نقلیه، برای خودرو‌های بنزین سوز تا ۹۰ درصد و برای خودرو‌های نفت گاز سوز تا ۹۵ درصد پیاده سازی بشود، ما از ابتدای سال جاری براساس ابلاغیه همین بند قانونی، آمدیم بعد از اطلاع رسانی‌های مناسبی که در حوزه‌های مختلف، شهرستان‌های مختلف مان انجام شد، تمامی کارت‌های سوختی را که مردم درخواست کرده بودند چه به صورت کارت‌های المثنی و چه به واسطه خودرو‌های نو شماره و نوپلاکی را که شماره گذاری می‌شد کارت‌های این‌ها را آماده کردیم و پست هم زحمت کشیدند این‌ها را در اختیار مردم قراردادند، روی کارت‌های هوشمند سوخت شخصی مردم، هم سهمیه نرخ اول ۱۵۰۰ تومانی هست و هم سهمیه اعتباری نرخ دوم سه هزار تومانی، اعداد سهمیه هم تغییری نکرده همان سهمیه‌هایی که از قبل مردم می‌توانستند استفاده بکنند، همان سهمیه‌ها هم روی کارت سوختشان هست، حالا این بهبود نظام توزیع بنزین به خاطر این هست که ما وقتی که شخصی با کارت شخصی خودش سوختگیری می‌کند عملا براساس فرآیند‌های داده‌ای و بررسی‌های داده ای، می‌توانیم متوجه بشویم که در چه گروه‌های خودرویی، ما باید چه تمهیداتی را ببینیم برای این که ملت راحت‌تر باشند، استفاده از کارت جایگاه که به صورت اضطراری ما فقط در داخل جایگاه‌ها قرار دادیم، آنجا مشخص نمی‌کند که کدام خودرو سوختگیری کرده، به خاطر همین موضوع بحث ساماندهی کارت‌های داخل جایگاه را داشتیم، جمع آوری کارت و اینکه جایگاهی در واقع کارت اضطراری یا کارت جایگاه نداشته باشد اصلا همچنین چیزی امکان ندارد و نیست و ما برای شرایط اضطرار که کسی کارتش، کارت شخصیش همراهش نیست و یا اینکه کارت شخصیش گم شده و یا مشکلی برای کارتش حادث شده باشد مجبوریم و موظفیم که کارت به تعداد مناسب در جایگاه قرار بدهیم که مردم کارشان را انجام بدهند.
سوال: اگر قرار باشد که همین جمله آخر شما را بخواهیم فصل الخطاب بگیریم، درست است نمی شود یک تصمیم جامع گرفت، اگر قرار است با کارت شخصی مان بخواهیم که سوخت استفاده بکنیم باید برویم به این سمت که ما ایجاد دردسر نکنیم و شما تصور کنید که من رفتم درجایگاه و الان سکوی یک، و کارت ندارم و می خواهم از کارت جایگاه استفاده بکنم، ماشین دیگری هم مثل من فکر کرده در سکوی دو آمده و می خواهد و باید منتظر من بماند، در سکوی سه هم یک کسی نوبتش هست و آن هم می خواهد که بدون کارت بزند، شما تصور کنید که چه شرایطی می شود، می شود همان داستانی که در بندرعباس حتی دادستان وارد شده و دیدم در یکی از روزنامه ها ، روزنامه های جنوب همین ، الان نگاهش بکنم خدمت شما بگویم که آمده پنج تا حکم صادر کرده در جایگاه ها،  که صدور پنج دستور قضایی برای رفع معطلی در پمپ بنزین ها، نماینده آنجا هم گفته صف های طولانی سوخت در شان مردم هرمزگان نیست، اگر قرار هست که سامان بدهیم فکر نمی کنید که این انضباط باید قطعی باشد؟
 نژادعلی: اصلا ما کارت اضطراری را از ابتدا که سامانه هوشمند سوخت ایجاد شد از سال ۱۳۸۶، کارت‌های اضطراری، فقط برای شرایط اضطرار بود، صراحت این بند قانونی یعنی بند ه تبصره ۱۴ قانون بودجه امسال هم به همین هست که ۹۰ درصد مردم قدر مسلم کارت‌های سوخت شخصی خودشان را به هنگام ورود به جایگاه همراه خودشان دارند و باید دااصلا ما کارت اضطراری را از ابتدا که سامانه هوشمند سوخت ایجاد شد از سال ۱۳۸۶، کارت‌های اضطراری، فقط برای شرایط اضطرار بود، صراحت این بند قانونی یعنی بند ه تبصره ۱۴ قانون بودجه امسال هم به همین هست که ۹۰ درصد مردم قدر مسلم کارت‌های سوخت شخصی خودشان را به هنگام ورود به جایگاه همراه خودشان دارند و باید داشته باشند که که سوختگیری با کارت خودشان انجام بشود به میزان مناسب، حجم توزیعی هم که در جایگاه وجود دارد، کارت اضطراری هم در داخل جایگاه قرار داده شده این طور نیست که مثلا ما بگوییم که کارت در جایگاه‌ها نیست، کارت به تعداد مناسب و باتوجه به حجم توزیع شان در اختیارشان قرار داده شده و این ساماندهی دارد به تدریج صورت می‌گیرد یعنی ما الان ما یکباره نیامدیم وقتی که قانون ابلاغ شد، تمام کارت‌های داخل جایگاه جمع آوری بشود فقط به تعداد خیلی محدود کارت بماند، این به صورت تدریجی انجام شده و ملت هم واقعا خوب آمدند جلو و حمایت کردند. شته باشند که که سوختگیری با کارت خودشان انجام بشود به میزان مناسب، حجم توزیعی هم که در جایگاه وجود دارد، کارت اضطراری هم در داخل جایگاه قرار داده شده این طور نیست که مثلا ما بگوییم که کارت در جایگاه‌ها نیست، کارت به تعداد مناسب و باتوجه به حجم توزیع شان در اختیارشان قرار داده شده و این ساماندهی دارد به تدریج صورت می‌گیرد یعنی ما الان ما یکباره نیامدیم وقتی که قانون ابلاغ شد، تمام کارت‌های داخل جایگاه جمع آوری بشود فقط به تعداد خیلی محدود کارت بماند، این به صورت تدریجی انجام شده و ملت هم واقعا خوب آمدند جلو و حمایت کردند.
سوال: طرح جدید چیه؟ کی قرار هست که با کارت های بانکی همه استفاده کنیم؟
نژادعلی: طرح جدید هم حالا من دیدم که باز هم تو همین خبرها بود، ببینید ما در حوزه های نرم افزاری و در حوزه های استفاده از تکنولوژی فناوری و یا قدرمسلم تو هر فرآیندی نیاز به توسعه و گسترش وجود دارد و بهبود فرآیند، بهبود فرآیند یک نرم افزار و یک فرآیند اجرایی نمی شود مدام العمر با یک رویه خودش کار بکند پس در نتیجه گروه های توسعه نرم افزار و گروه های توسعه فرآیندی باید راهکارهای ویژه و مناسبی را به عنوان راهکارهای توسعه ای ببینند که بتوانند فرآیند کاری شان را گسترش بدهند این که حالا بحث کارت بانکی را طرح موضوع کردند و گروه های توسعه نرم افزار روش های جایگزینی هم در ارتباط با این موضوع ببینند که حالا ما با توجه به این که کارت های هوشمند سوخت، بحث تراشه هایشان که تراشه های وارداتی هست و ارزبری برای کشور ما دارد و تو شرایط فعلی هم ما خود درواقع صرفه جویی در میزان ارزبری، می تواند برای کشور خیلی مفید و فایده باشد روش های جایگزینی را که ارزبری ندارد و هزینه زا برای کشور نیست به دنبال آنها هستیم که بتوانیم جایگزین بکنیم وگرنه هیچ مورد خاصی هم نیست ، استفاده از این هم تو فاز مطالعه هست و فاز توسعه است هنوز اتفاق خاصی هم تو هیچکدام از جایگاه ها هم حادث نشده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
پیش‌بینی وضعیت جوی و کیفیت هوا
آغاز مسیر بزرگ نوجوانان ایران با نبرد مقابل چین تایپه
پیوست فرهنگی و اجتماعی در دستور کار شورای فرهنگ عمومی
طرح برخورد با مشترکین بد مصرف آب در واحد‌های صنفی
تقویم روز و اوقات شرعی سوم آذر به افق آبادان و خرمشهر
حرم شاهچراغ در سوگ مادر، سیاهپوش است
­المپیک ناشنوایان ۲۰۲۵؛ دومین پیروزی یاری مقابل ترکیه به ثبت رسید
اردوی تیم ملی کوراش بانوان در بجنورد برگزار می‌شود 
۶۰ درصد صادرات کشور به قطر از بوشهر انجام می‌شود
­المپیک ناشنوایان ۲۰۲۵؛ عرفان ستاری برنزی شد
هوای کلانشهر اصفهان ناسالم برای همه
بانوان کاراته ایران در مسیر جهانی
روشنایی ماندگار، تکمیل برق رسانی به آستان امامزاده کاستان با همت خیّر دامغانی
مراکز انتقال خون اصفهان پذیرای عزاداران حضرت زهرا(س)
­المپیک ناشنوایان ۲۰۲۵؛ نشان نقره در دستان ابوالفضل زهره وند
اطلاعیه قطع برق در برخی مناطق استان سمنان
­المپیک ناشنوایان ۲۰۲۵؛ نشان نقره رستم آبادی در کشتی آزاد
ایران ترور فرمانده بزرگ مقاومت را به شدت محکوم کرد
­المپیک ناشنوایان ۲۰۲۵؛ محمد سیاهوشی پنجمین طلایی کاروان ایران
فهرست پرواز‌های فرودگاه اصفهان (سوم آذر ۱۴۰۴)
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
تصاویر ناسا از منطقه آتش سوزی در جنگل الیت چالوس
راه‌اندازی بازارچه‌های میوه و تره بار درون شهری در همدان
مدارس استان البرز غیر حضوری شد
افتتاح واحد تولیدکارتن‌ در ارومیه
چندین شهید و زخمی در حمله رژیم‌صهیونیستی به ضاحیه بیروت
خط و نشان رئیس کل بانک مرکزی برای ملاکی بانک‌ها
ایست به اتلاف انرژی
سنگ اندازی مقابل اجرای طرح حمایت از رانندگان اینترنتی
چاقوی زنجان؛ تلفیق مهارت، هنر و تاریخ ۱۷۰۰ ساله
آلودگی شدید هوا در تهران
پایان چشم انتظاری
عزاداری شب شهادت حضرت زهرا (س) در حسینیه امام خمینی
ضرورت حفظ اتحاد و انسجام ملی
«اذان نگو بلال»، کاری از گروه هوش مصنوعی شبکه نمایش
آخرین خبر‌ها از مهار آتش سوزی در جنگل الیت
غیرحضوری شدن مدارس در سه شهر و چند روستای استان مرکزی  (۲ نظر)
کشتی فرنگی المپیک ۲۰۲۵ ناشنوایان؛ دزفولی طلایی شد  (۲ نظر)
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به یک باشگاه سیاسی تبدیل شده  (۱ نظر)
بامداد مرگبار در پایتخت؛ ۴ فوتی در تصادفات آخرین جمعه آبان ماه  (۱ نظر)
آمریکا و سه کشور اروپایی «توافق قاهره» را کشتند  (۱ نظر)
مصرف ۳ تا ۵ برابری برق در کولر‌های گازی  (۱ نظر)
رکورد ۸۸ کیلومتر ریل‌گذاری درطرح چابهار – زاهدان  (۱ نظر)
مدنی‌زاده: نوسان کوتاه‌مدت بورس نباید سرمایه‌گذاران را بترساند  (۱ نظر)
ترک‌ فعل در اجرای قانون جوانی جمعیت جرم است  (۱ نظر)
۱۵ متر سقوط برای نجات یک زندگی در کوه صفه اصفهان  (۱ نظر)
«آخرین دیدار»، در خبر‌های امروز رسانه  (۱ نظر)
بالا گرفتن تنش میان اروپا و آمریکا بر سر اوکراین  (۱ نظر)
تقویت هویت ملی و دینی دو محور کلیدی وزارت آموزش و پرورش است  (۱ نظر)