• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۹۰۷۷۷۰
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۸
اقتصادی » گمرک، حمل و نقل
معاون وزیر راه و شهرسازی ؛

قطعه ۳ آزاد راه تهران شمال ۵ تا ۶ سال دیگر به پایان می‌رسد

معاون وزیر راه گفت: منطقه ۳ آزاد راه تهران شمال که سخت‌ترین قطعه آن نیز هست، در صورت اختصاص سالانه ۱۰ هزار میلیارد تومان تا ۵ تا ۶ سال دیگر به پایان می‌رسد.

به گزارش  خبرگزاری صداوسیما،  آقای مهندس خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در گفتگو با رادیو اقتصاد درباره ساخت آزاد راه تهران شمال گفت: منطقه ۳ این آزاد راه که سخت ترین قطعه آن نیز هست ، در صورت اختصاص سالانه ۱۰ هزار میلیارد تومان تا ۵ تا ۶ سال دیگر به پایان می رسد .

سوال : امروز یکی از روزنامه ها گزارش تحلیلی و تحقیقی را منتشر کرد که خیلی جالب بود ، یک نمایه بسیار روشنی از وضعیت آزاد راه تهران شمال را داد ولی من همچنان حرف خودم می زنم معتقدم که نشانه های فراوانی وجود دارد که ما می توانیم زودتر از ۱۴۱۰ آن را تمام کنیم و به کشور و مردم عزیزمان هدیه کنیم شما نظرتان چیست و آیا طرح های نیمه تمام دیگرهم هست بفرمایید؟

خادمی : طرح های نیمه تمام که فرمودید تعدادش زیاد هست، در حوزه زیرساخت های حمل و نقل کشور در حال حاضر حدود ۳۵۰ هزار میلیارد تومان طرح های نیمه تمام داریم که دارد کار می شود و متوسط عمر این پروژه عملا با توجه به همین اعتباری که سالی ۳۰ هزار میلیارد تومان هست خوب همین عددی هست که دوستان می فرمایند پروژه های راه سازی و پروژه های بزرگ عموما خوب راه سازی که در طول مسیر هم کار می شود عموما پروژه های زمان بری هستند .

سوال : یک گزارشی را امروز دنیای اقتصاد منتشر کرده که کل این آزاد راه ها 1410 به سرانجام خواهد رسید، براساس پیش بینی ها که عرض کردم خدمتتان بر این باورند که همه نشانه ها به ما می گوید که می توانیم اراده کنیم زودتر به بهره برداری برسیم ؟

خادمی : خوب همه دوستان می دانند که آزادراهی هست که ارتباط پایتخت را به شمال کشور برقرار می کند و بخشی از کریدور آزادراهی شمال و جنوب ما هست که از دریای مازندران تا خلیج فارس در حال احداث است و قطعات مختلفش در حال اجرا هست ، سخت ترین نقاطش خوب همان طوری که می دانند عبور از البرز است ، یکی هم جنوب در زاگرس است که سخت ترین و پیچیده ترین و پر هزینه ترین است در آزاد راه تهران شمال ما ۴ منطقه اجرایی داشتیم که با افتتاحی که دیروز صورت گرفت عملا سه منطقه اش به بهره برداری رسیده یک منطقه اش از تهران تا شهرستانک است که در واقع چند سال پیش به بهره برداری رسید ، یک منطقه اش هم از چالوس است به مرزن آباد در ورودی استان مازندران آن هم که در سال ۱۳۹۱ بهره برداری شده و دیروز هم منطقه دو باند رفتش مورد بهره برداری قرار گرفت که اولا مردم آزاد راه تهران تا استان مازندران در پل زنگوله که آن طرف جاده البرز هست به صورت آزادراه عبور خواهند کرد، آن چیزی که آقایان گفتند منطقه سه این آزادراه هست که جزو سخت ترین مناطق این آزادراه است و یک پیچیدگی های خاص خودش را دارد طولش ۵۱ کیلومتر است حالا در بعضی طرح ها ۵۲ است بعضی ها ۴۷ بوده در گذشته اما درحال حاضر ۵۱ است، عدد اعتباری که برای این وجود دارد عدد اعتباری خیلی زیادی است بعضی از تونل هایش هفت و نیم کیلومتر ممتد طولش است بلندترین تونلی که در کشور خاورمیانه احداث شده همین تونل شش ونیم کیلومتری هست که در منطقه دو بود که در واقع دیروز افتتاح شد و آن تونل ها خوب تونل های طولانی تری هستند ما برنامه خودمان این است که بین ۵ تا ۶ سال می شود این پروژه را تمام کرد در صورتی که سالی حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار داده شود، وقتی که می گویند زمان ، اجرا یک بار توانمندی فنی هست یک بار هم منابع مالی هست توانمندی فنی کشور که منطقه یک و دو سر برنامه زمان بندی تحویل شد این وجود دارد که واقعا از لحاظ توان فنی و مهندسی کشور به این جا رسیده که بتواند طبق برنامه زمان بندی سخت ترین پروژه ها را هم تحویل دهد ، خوب تعداد پیمانکار و تجهیزات زیاد می شود و در واقع امکانش هست اما آن چیزی که الان یک کم محدودیت وجود دارد خوب منابع مالی سنگینی می خواهد با توجه به تعداد طرح هایی که ما در کشور داریم عرض کردم ۳۵۰ هزار میلیارد تومان طرح های نیمه تمام که آن ها هم همه در جای خودش مورد نیاز است و بخش های مختلف کشور هم بالاخره تقاضا دارند که کار انجام شود به خصوص با توجه به شرایطی که وجود دارد یک عدالت اجتماعی هم باید برقرار کنیم در زیر ساختها که همه منابع را نمی شود در یک پروژه هزینه کرد با توجه به این ما برنامه های خودمان شش ساله است در واقع و اگر منابع مالی باشد و می توان حداکثر با شش سال این را تحویل داد .

سوال : الان هم راجع همین قطعه ای که پنج شنبه افتتاح شده فقط بخش رفتش هست برگشتش چطور ؟

خادمی : برگشتش هم ۴۵ درصد پیشرفت دارد ما حتی منطقه سه هم که قرار است شروع شود برای این که بتوانیم زودتر از سرمایه گذاری ایجاد شده و مردم هم رفاه برایشان ایجاد شود اینها را اولویت بندی کردیم که زودتر انجام شود،  مثلا ما در منطقه دو ، سه بخش ایجاد کردیم ، یک بخش خود تونل البرز بود که خیلی موثر بود و مردم گرفتار بودند خصوصا در زمستان زودتر بهره برداری کردیم ، بعد از آن یک باندش را چون این باند در کنار جاده قدیم است ما راه داشتیم که همه پروژه را در دوسال آینده به بهره داری برسد اما بهتر دیدیم که تا دوسال دیگر اگر بخش دیگر افتتاح شود خوب بهتر است به همین علت  ، یک باندش را با سرعت تمام کردیم و الان باند بعدی آن هم چهل و پنج درصد پیشرفت دارد که آقای وزیر فرمایش کردند که سال بعدی تلاش شود تحویل شود .

سوال :گفته شده که بخش عمده ای از باقیمانده طرح با کمک پیمان کاران چینی و سرمایه گذاران چینی خواهد بود درست است؟

خادمی : اولا اجرا توسط ایرانی ها خواهد بود و صد در صد اجرا می کنند و در بخش های خارجی هیچ نیازی به تخصص های خارجی نیاز ندارد و این دو تا قطعه هم کاملا بومی انجام شد و خیلی خوب و با کیفیت بسیار عالی به نظرم این افتخار مهندسی کشور هست ما به همه منابع فکر می کنیم یعنی اگر کسی بخواهد منابع خارجی هم بیاورد مذاکراتی هم صورت گرفته همه دغدغه کشورهای دنیا هم این است که بتوانند از منابع خارجی برای زیرساخت هایشان استفاده کنند ما هم مذاکراتی صورت گرفته ولی بیشتر نگاه ها به سمت منابع داخلی است .

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
نشست مدیران امور دانشجویی کشور در سمنان
بزرگداشت زنده یاد نوشیروانی نیکوکار بزرگ در بابل
احیای یک طرح فولادی در تربت‌حیدریه پس از ۱۴ سال 
پایان مسابقات مینی‌فوتبال کارگری بوکان
برگزاری یادواره شهدای معلم و دانش‌آموز در عجب‌شیر
تفرقه در امت اسلام، خواست صهیونیسم جهانی است
پیش بینی دو هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای بهره‌برداری از قطعه ۲ _ج محور ارومیه - مهاباد- میاندوآب
عرضه رایگان زمین حذف می شود؟!
تاکید رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی بر برخورد با قبح زدایی و هنجارشکنی هدفمند
بازدید استاندار آذربایجان‌غربی از طرح ساماندهی و زیباسازی ساحل زرینه‌رود
همه اصناف مشمول قانون مالیات بر ارزش افزوده می‌شوند
جشنواره برگ‌های رنگارنگ سرکان در قاب دوربین عکاسان
آغاز حملات گسترده هوایی به جنوب لبنان
افتتاح مرحله سوم کارخانه نوآوری زاهدان با حضور وزیر علوم
برگزاری مانور استانی مقابله با پشه آئدس در بندرگز
ستاد اربعین ۱۴۰۵ استان کرمانشاه کار خود را آغاز کرد
علت کمبود نهاده‌های دامی، خشکسالی و هشداری که باور نشد
افزایش تولید و قاچاق مواد مخدر صنعتی در افغانستان
آغاز ساخت زیر گذر شهدا در بوکان
رایزنی غریب آبادی با مقامات عربستان
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
حقوق کارکنان باید مستقیم به حسابشان واریز شود
والیبال ایران عزادار شد؛ صابر کاظمی درگذشت
واکنش چین به تهدید نظامی آمریکا علیه نیجریه
فاصله قیمت زعفران از تولید تا مصرف
استعفا در شرایط حساس
پاسخ اعضای دولت به پرسش خبرنگاران
زهران ممدانی، اولین شهردار مسلمان نیویورک شد
عملکرد دستگاه‌ها در صدور مجوز‌های کسب و کار
کشف ۱۵۶ دستگاه خودروی لوکس قاچاق به ارزش ۸۸۵ میلیارد تومان
روزنامه‌های فردای ۱۳ آبان
آغاز دهمین سوگواره نمایش آیینی «نگین شکسته» در مشهد
وزیر خارجه ارمنستان: روابط ما با ایران راهبردی است
هدف از جنگ ۱۲ روزه براندازی نظام جمهوری اسلامی بود
ایروانی: اظهارات ترامپ تهدید علیه صلح‌وامنیت بین‌المللی است
پخش زنده والیبال ایران و بحرین در شبکه ورزش
تعطیلی مدارس برخی مناطق هرمزگان  (۳ نظر)
نتایج قرعه کشی طرح عادی ایران خودرو اعلام شد  (۲ نظر)
سه نفر با اهدای عضو مرحومه مبینا حمصیان به زندگی بازگشتند  (۲ نظر)
تقویت نظام مدیریت زمین برای مقابله با زمین‌خواری و تخریب محیط زیست  (۲ نظر)
آغاز همکاری سازمان راهداری و پلیس‌راه برای شناسایی هزار نقطه پرخطر  (۲ نظر)
تأکید چین بر گسترش مناسبات اقتصادی با روسیه  (۲ نظر)
حقوق کارکنان باید مستقیم به حسابشان واریز شود  (۱ نظر)
با قاطعیت از حاکمیت خود دفاع می‌کنیم  (۱ نظر)
به جزایر ایران حمله شود همانجا پاسخ کوبنده می‌دهیم  (۱ نظر)
ارتش رژیم اشغالگر محور «فیلادلفیا» را بست  (۱ نظر)
والیبال ایران عزادار شد؛ صابر کاظمی درگذشت  (۱ نظر)
بازتاب گسترده بیانات رهبر معظم انقلاب در رسانه‌های آمریکای لاتین  (۱ نظر)
برگزاری راهپیمایی ۱۳ آبان در مشهد، متمرکز در میدان شهدا  (۱ نظر)
لزوم اجرای روش‌های نوین در دامداری‌های کردستان  (۱ نظر)
شرایط دریافت مجدد وام اشتغالزایی و مشاغل خانگی اعلام شد  (۱ نظر)