• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۹۳۷۵۰۴
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۴
علمی و فرهنگی » آموزش عالی، دانشگاه

تولید انبوه ۱۰۵ واگن قطار متروی تهران در مسیر تامین اعتبار

مدیر گروه پژوهشی مبدل‌های الکتریکی جهاددانشگاهی گفت: یکی از دلایل مهم موفقیت طرح فناورانه طراحی و ساخت سیستم رانش قطار به طور خاص و سایر پروژه‌های انجام شده در سازمان علم و صنعت، دوراندیشی مدیران در رصد نیاز‌های فناورانه و بازار کشور است.

تولید انبوه ۱۰۵ واگن قطار متروی تهران در مسیر تامین اعتبار/رصد نیاز‌های فناورانه و بازار کشور توسط جهاددانشگاهیبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی جهاد دانشگاهی ، آقای مهندس مهدی فاضلی گفت: طرح ساخت سیستم رانش یک رام قطار ۷ واگنه مترویی در راستای اجرای ماده ۵۴ قانون توسعه ششم و ماموریت احاله شده به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مبنی بر بومی‌سازی حدقل ۸۵ درصد دانش فنی طراحی و تولید قطار‌های مترویی با همکاری جهاددانشگاهی و سایر شرکت‌های دانش بنیان به موقع اجرا گذاشته شده است. به موازات طرح فناورانه طراحی و ساخت سیستم رانش یک رام قطار ۷ واگنه مترویی نیز به پیشنهاد سازمان علم و صنعت در دفتر مرکزی تصویب و مسئولیت اجرای آن به گروه پژوهشی مبدل‌های الکتریکی که کار مطالعه و طراحی نمونه تجهیزات را از اوایل دهه ۹۰ آغاز کرده بود، محول شد.

وی افزود: با توجه به نیاز به توسعه حمل و نقل ریلی درون شهری به خصوص مترو در تهران و سایر کلان شهر‌های کشور برای جابجایی مردم در سریع‌ترین زمان ممکن و کاهش ترافیک شهری، نیاز به حداقل ۲۰۰۰ دستگاه واگن در کشور احصاء شده است که به دلیل شرایط تحریم، شرکت‌های صاحب دانش فنی در این زمینه حتی شرکت‌های چینی نیز به بهانه‌های مختلف از همکاری با شرکت‌های واگن‌ساز داخلی جهت تامین و ساخت واگن‌های مورد نیاز، سرباز می‌زنند.

فاضلی در ادامه با اشاره به شروع طراحی و ساخت یک رام قطار ۷ واگنه مترویی نمونه در سال ۱۳۹۸، افزود: با گنجاندن ماده ۵۴ در قانون توسعه ششم به پیشنهاد جهاددانشگاهی و شروع طراحی و ساخت یک رام قطار ۷ واگنه مترویی نمونه در سال ۱۳۹۸، زمینه لازم برای دستیابی و ارتقای دانش فنی طراحی و ساخت اجزای مختلف قطار به ویژه اجزای دارای فناوری بالا مانند سیستم رانش و TCMS قطار فراهم شد که با انجام موفق این طرح، این خواسته به نتیجه رسید.

مجری طرح فناورانه طراحی و ساخت سیتم رانش یک رام قطار ۷ واگنه مترویی بیان کرد: در حال حاضر قطار نمونه ساخته شده، در حال انجام آخرین تست‌های استاندارد جهت اخذ گواهی ایمنی سیر و مسافرگیری است.

وی با بیان این که با توجه به موفقیت کسب شده، پروژه تولید انبوه ۱۰۵ واگن قطار مترویی برای متروی تهران در دستور کار قرار گرفته است که در حال سیر مراحل قانونی برای تامین اعتبار و ابلاغ به ذینفعان پروژه است، گفت: در این پروژه جهاددانشگاهی علم و صنعت و شرکت دانش بنیان زیر مجموعه این سازمان (شرکت جستار دانش علم و صنعت) مسئولیت طراحی و ساخت سیستم رانش و TCMS قطار‌ها را بر عهده خواهد داشت.

فاضلی گفت: انجام پروژه‌های فناورانه در این سطح از فناوری و حجم کار که موضوع از طراحی و ساخت یک تجهیز فراتر رفته و در قالب یک سیستم بزرگ متشکل از چندین تجهیز با فناوری‌های متفاوت تعریف می‌شود، به زمان و سرمایه‌گذاری قابل توجهی نیاز دارد. اگر سرمایه‌گذاری جهاد از طریق تعریف و تصویب طرح فناورانه نبود، امکان انجام به موقع و با موفقیت پروژه فناورانه ساخت سیستم رانش قطار ملی مترو وجود نداشت.

مجری طرح فناورانه طراحی و ساخت سیتم رانش یک رام قطار ۷ واگنه مترویی با تاکید بر این که در خصوص مدیریت زمان، تقسیم پروژه به اجزای مختلف و اجرای موازی گروه‌های طراحی تعریف شده و تعریف یک تیم فنی مجرب جهت یکپارچه‌سازی خروجی گروه‌های طراحی و تجمیع طرح، کمک زیادی به انجام به موقع پروژه کرد، گفت: البته این موضوع را هم باید در نظر داشت که با دوراندیشی مدیران وقت سازمان علم و صنعت، فاز مطالعاتی و طراحی برخی اجزای نمونه، از ابتدای دهه ۹۰ شروع شده بود و این موضوع نقش قابل توجهی در کاهش خطا‌های حین طراحی داشته است.

وی تصریح کرد: تعریف طرح‌های فناورانه برای پروژه‌های با سطح فناوری بسیار بالا با افق تعریف نیاز میان مدت یا بلند مدت در کشور، و سرمایه‌گذاری توسط دفتر مرکزی، کمک قابل توجهی به پیشبرد پروژه‌های کلان ملی آتی می‌کند.

مهندس فاضلی در پاسخ به این سوال که تقویت روحیه «ما می‌توانیم» چه جایگاهی در جهاددانشگاهی دارد؟، اظهار کرد: اگر به ترکیب کادر علمی و فنی طراح فناورانه سیستم رانش قطار مترو به طور خاص و طرح‌های فناورانه و پروژه‌های کارفرمایی موفق سازمان علم و صنعت در طی این سه دهه که اینجانب افتخار حضور و همکاری با جهاد دانشگاهی را داشته‌ام، دقت شود، ملاحظه می‌گردد که ما نه در مرحله شعار بلکه در عمل، «ما می‌توانیم» را به اثبات رسانیده‌ایم.

وی در رابطه با نقش جهاددانشگاهی به عنوان تجلی‌گاه علم، ایمان و عمل در پیشرفت دانش بنیان کشور بیان کرد: در بسیاری از پروژه‌های انجام شده یا در حال انجام در داخل کشور که موضوع انتقال دانش‌فنی و بومی‌سازی هم پیوست قرارداد بوده است، موضوع دانش فنی به درستی انجام نشده یا نمی‌شود. این موضوع در پروژه‌هایی که با فاینانس خارجی همراه است، اهمیت بیشتری دارد. جهاددانشگاهی با حضور نیرو‌های توانمند و متعهد خود، می‌تواند علاوه بر وظیفه اصلی خود که خلق و توسعه دانش است، در پروژه‌های کلان ملی در نقش دریافت‌کننده دانش فنی و بومی‌سازی آن ایفاگر بازی باشد.

مهندس فاضلی در پایان اظهار کرد: یکی از دلایل مهم موفقیت طرح فناورانه طراحی و ساخت سیستم رانش به طور خاص و سایر پروژه‌های انجام شده در سازمان علم و صنعت، دوراندیشی مدیران در رصد نیاز‌های فناورانه و بازار کشور است. موضوع دستیابی به دانش فنی سیستم رانش نیز از سال ۱۳۸۸ در سازمان علم و صنعت مطرح شد و مطالعات و طراحی‌های پایه که این مدت انجام شد، و تامین منابع مالی مورد نیاز طی این دوره و تعریف طرح فناورانه و تامین اعتبار قابل توجه توسط دفتر مرکزی، نقش بسزایی در موفقیت و انجام به موقع طرح تعریف شده در سال ۱۳۹۸ و پروژه کارفرمایی قطار ملی مترو داشت. امید است طرح مصوب دستیابی به دانش فنی طراحی و ساخت سیستم رانش قطار‌های پرسرعت که به حالت تعلیق درآمده است، نیز با همین هدف، مجددا به حالت اجرایی خود بازگردد و منوط به وجود و تامین مالی صددرصدی توسط کارفرما نشود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
آغاز به کار پردیس خبرگزاری صداوسیما
رادیو تریبون معرفی ظرفیت‌ها و پیشرفت استان‌ها در خراسان جنوبی
استخدام در صداوسیما - استان مرکزی
تداوم روز‌های آلوده با چاشنی رطوبت و مه در خوزستان
اعزام ۹۵ دانش آموز کلاله‌ای به مناطق عملیاتی جنوب کشور
آغاز جشنواره تئاتر مازندران
پیروزی تیم ملی بسکتبال با ویلچر بانوان مقابل تیم فیلیپین
تأکید ایران و کرواسی بر گسترش همکاری‌های دوجانبه در حوزه محیط‌زیست
رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان فلسطین
افزایش نقدشوندگی از اهداف راه اندازی مرحله معاملات پایانی
اعزام کاروان راهیان نور دانش آموز دختر بهشهری به جنوب کشور
بررسی نقش پژوهش‌های راهبردی در بهره وری انرژی
بررسی لایحه «نحوه مدیریت تعارض منافع در انجام وظایف قانونی و ارائه خدمات عمومی» در کمیسیون اجتماعی
سارقان ۵۰۰ کیلوگرم غلات در دام پلیس اندیمشک
جریمه میلیاردی قاچاقچی گل مصنوعی در لرستان
بررسی گزارش بسیج سازندگی در کمیسیون حمایت از تولید مجلس
پاداش مدال آوران بازی‌های آسیایی جوانان بحرین پرداخت شد
دستغیب برای ارائه گزارش دیوان محاسبات به کمیسیون بودجه می‌آید
ابوالفضل زندی در صدر جدول رده بندی جهانی
برادران صادقیان رقبای خود را در رقابت‌های جهانی پاریس شناختند
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
تهران تا آخر پاییز بارش باران ندارد
مربی ایتالیایی جدید تیم ملی فوتبال رونمایی شد
اتحادیه اروپا: الفاشر تبدیل به گورستان بشریت شده است
مهارت‌افزایی نیروی کار، مؤثر در رشد اقتصادی و عدالت آموزشی
رد قاطع مذاکرات مستقیم با رژیم صهیونیستی
رونمایی از مجسمه زانوزنندگان برابر ایران
ساکنان و گردشگران کیش مهمان ویژه برنامه محفل
تیم ایران به مصاف میزبان می‌رود
ایران اعتراف ترامپ را در مجامع بین المللی پیگیری می‌کند
تقویم و اوقات شرعی جمعه ۱۶ آبان ۱۴۰۴ به افق قم
درخشش آذربایجان‌شرقی در پدافند غیرعامل
یکطرفه شدن جاده چالوس از بعدازظهر امروز جمعه
آغاز دوره میکرو رسانه همارسا از مخاطب منفعل تا روایتگر فعال
دست‌اندازی بانک‌های‌ناتراز به‌منابع بانک‌مرکزی باید متوقف شود
ضرورت تعامل و همکاری‌ صداوسیما با حوزه‌های علمیه
تقویت نظام مدیریت زمین برای مقابله با زمین‌خواری و تخریب محیط زیست  (۲ نظر)
آغاز همکاری سازمان راهداری و پلیس‌راه برای شناسایی هزار نقطه پرخطر  (۲ نظر)
حقوق کارکنان باید مستقیم به حسابشان واریز شود  (۱ نظر)
والیبال ایران عزادار شد؛ صابر کاظمی درگذشت  (۱ نظر)
لزوم اجرای روش‌های نوین در دامداری‌های کردستان  (۱ نظر)
پزشکیان: مساجد بهترین کانون ساماندهی امور اجتماعی هستند  (۱ نظر)
جنگ نامتقارن؛ کابوس آمریکا در صورت تهاجم به ونزوئلا  (۱ نظر)
واکنش محیط‌زیست هرمزگان به کشتن الاغ‌ها  (۱ نظر)
نیروهای مسلح ایران قوای ناتو را شکست دادند   (۱ نظر)
ده‌ها هزار غیرنظامی در سودان کشته شدند  (۱ نظر)
تهران تا آخر پاییز بارش باران ندارد  (۱ نظر)
اتحادیه اروپا: الفاشر تبدیل به گورستان بشریت شده است  (۱ نظر)
پیوند دو ملت ایران و پاکستان ناگسستنی است  (۱ نظر)
تسهیلات وام ازدواج  (۱ نظر)
همکاری‌ سازنده ایران، چین و روسیه در مقابله با یک‌جانبه‌گرایی آمریکا  (۱ نظر)