• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۹۷۴۴۲۷
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۱
اقتصادی » صنعت

توسعه صنعت دوچرخه سازی منوط به فرهنگسازی و حمایت دولت

رئیس انجمن تولیدکنندگان دوچرخه گفت: افزایش تولید دوچرخه در کشور و توسعه این صنعت نیازمند فرهنگسازی برای مصرف و حمایت دولت است.

آقای ابوالفضل حجازی در نشست کارشناسی تحریریه صنعت خبرگزاری صدا و سیما با موضوع " بررسی چالش‌های پیش روی تولیدکنندگان دوچرخه " افزود: در گذشته دوچرخه از طریق کارت‌های یک بار مصرف بازرگانی و به صورت سی کی دی وارد کشور می‌شد و قانون خاصی هم برای واردات آن وجود نداشت به همین دلیل آمار دقیقی از وادرات این کالا ارائه نمی‌شد.
 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
 
 حجازی افزود: در سه سالی که انجمن تولیدکنندگان دوچرخه تشکیل شده به ویژه در یک و نیم سال اخیر، اقداماتی خوبی انجام شده است.
 
وی ادامه داد: ما توانستیم در مدت یک و سال نیم گذشته، تعداد واحد‌های تولیدی این صنعت را از ۱۳ واحد به ۳۰ واحد افزایش دهیم، از نظر اشتغالزایی هم تقریبا ۲ هزار نفر در این صنعت فعالیت می‌کنند.
 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
 
عضو اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه دوچرخه‌های تولید داخل گواهی استاندارد دارند گفت: دوچرخه‌های وارداتی به صورت قانونی وارد و مالیات ارزش افزوده آن‌ها هم پرداخت می‌شود ضمن اینکه هم دوچرخه‌های تولید داخل و هم دوچرخه‌های وارداتی، کد شناسه (شناسنامه) دارند که همه این اقدامات بعد از تاسیس انجمن و تشکل‌ها انجام شد.
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
 
حجازی افزود: هم اکنون طبق اعلام رسمی مرکز آمار، مصرف سرانه کشور ۴۵۰ تا ۵۰۰ هزار دستگاه دوچرخه است.
 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
 
وی با اشاره به اینکه بعضی از قطعات دوچرخه تولید داخل و بعضی هم وارداتی است گفت: لاستیک، طوقه، فرمان، ترک بند، زنجیره در داخل تولید می‌شود. اما بعضی از قطعات دوچرخه مثل چراغ، وارد می‌شود، زیرا تولید آن صرفه اقتصادی ندارد، یا اینکه بعضی از دوچرخه‌ها مثل دوچرخه حرفه‌ای و دوچرخه ورزشکاری که تعداد آن‌ها بسیار محدود است و سهمی در بازار ندارد و تولید آن در داخل توجیه اقتصادی ندارد.
 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
 
حجازی افزود: بعضی از قطعات دوچرخه بسیار کوچک و کم اهمیت به نظر می‌رسد، اما همان قطعات بسیار ظریف، حساس و خیلی مهم است و نمی‌شود به راحتی از کنار آن گذشت.
 
رئیس انجمن تولیدکنندگان دوچرخه با بیان اینکه در تولید دوچرخه استاندارد‌های اجباری باید لحاظ شود گفت: در حال حاضر انواع شاسی فلزی دوچرخه، ترک بند، گلگیر، فرمان، رکاب، زنجیر دوچرخه با دریافت گواهی استاندارد همه داخلی سازی می‌شوند، اما چراغ‌های دوچرخه وارد می‌شود.
 
حجازی افزود: به تازگی به تولیدکنندگان دوچرخه الزام شده که روی دوچرخه‌های تولیدی، چراغ نصب کنند که با رایزنی‌های انجام شده، قرار است روی دوچرخه‌های سایز کوچک چراغ نصب نشود (از سایز ۲۰ به بالا نصب چراغ الزامی شده است)
 
وی اضافه کرد: از همه تولیدکنندگان و شرکت‌های دانش بنیانی که توان تولید چراغ دوچرخه دارند به شرط اینکه گواهی سازمان استاندارد را دریافت کنند دعوت می‌کنیم تا با انجمن تولیدکنندگان دوچرخه همکاری کنند.
 
عضو اتاق بازرگانی با اشاره به اینکه به شدت به دنبال خودکفایی صنعت دوچرخه هستیم گفت: به طور نمونه، توپی‌های وسط دوچرخه، به ظاهر یک قطعه بسیار ساده است، اما بسیار حرفه‌ای و یک کار تخصصی می‌طلبد، اما با توجه به اینکه بیش از ۱۰۰ مدل دوچرخه در کشور وجود دارد اگر تولید کننده بخواهد توپی‌های آن‌ها را جداگانه (۴۰ تا ۵۰ هزار توپی) تولید کنند برای تولیدکننده صرفه اقتصادی ندارد ضمن اینکه در هیچ جای دنیا، کارخانه دار اقدام به سرمایه گذاری برای تولید قطعاتی مثل توپی، گلگیر، ترک بند و ... نمی‌کند با قطعه ساز دیگر قرارداد امضا می‌کند تا قطعات مورد نیاز را تامین و خدمات پس از فروش را پوشش دهد؛ البته ضعف‌ها و مشکلاتی در این صنعت وجود دارد که باعث کندی تولید می‌شود و باید برطرف شود.
 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
 
حجازی افزود: البته این روش در همه جای دنیا مرسوم است که اگر تولید کالایی صرفه اقتصادی نداشته باشد ترجیح می‌دهند وارد کنند تا تولید شود.
 
وی یکی از مشکلات و موانع تولید را مشکلات ارزی، میزان و تاخیر در تخصیص ارز و ثبت سفارش کالا برشمرد و گفت: گاهی اوقات با تاخیر‌های بیش از ۶ ماهه در تخصیص ارز، ماشین آلات و قطعات وارداتی در گمرکات معطل می‌شوند که باعث تعطیلی واحد‌های تولیدی می‌شود.
 
رئیس انجمن تولیدکنندگان دوچرخه افزود: تولیدکنندگان همیشه دغدغه ضعف قانون و اعمال سلیقه بعضی از مدیران غیر متخصص و ناکارآمد را دارند که همین مسئله به تولید لطمه می‌زند.
 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
 
حجازی ادامه داد: به عنوان رئیس انجمن تولیدکنندگان دوچرخه از مسئولان مربوطه می‌خواهم با توجه به اینکه ما می‌توانیم خیلی از قطعات را تولید کنیم به ما اجازه تولید دهند، اما به شرطی که سازمان استاندارد هم گواهی استاندارد بدهد و استاندارد‌های اروپا را لحاظ نکند؛ یعنی استاندارد را حداقل یک پله پایین‌تر از ضوابط استانداردی اروپا در نظر بگیرند، متاسفانه دولت از این صنعت حمایت نمی‌کند و نظر انجمن و افرادی که متخصص آن هستند را جویا نمی‌شود.
 
وی با تاکید بر اینکه در بومی سازی تولیدات، استاندارد‌ها پلکانی لحاظ شود گفت: وقتی قرار است کالایی بومی سازی شود برای حمایت از تولید باید استاندارد‌ها بر اساس توان تولیدکننده داخلی اعمال شود نه بر اساس استاندارد‌های اروپا.
 
حجازی با بیان اینکه ایران در تولید لاستیک خودکفاست افزود: لاستیک‌های تولیدی ایران از کیفیت بالایی برخوردار و قابل رقابت با مشابه خارجی است که کشور‌های همسایه مشتری آن هستند فقط بعضی از سایز‌هایی که تعدادشان محدود است و تولید آن صرفه اقتصادی ندارد تولید نمی‌شود.
رئیس انجمن تولیدکنندگان دوچرخه گفت: قیمت گذاری در انجمن بر اساس قیمت تمام شده و سود ۱۵ تا ۱۷ درصد در نظر گرفته می‌شود. 
 
این تولید کننده دوچرخه در خصوص تولید دوچرخه‌های برقی هم گفت: متاسفانه از تولید دوچرخه برقی، هیچ حمایتی نمی‌شود البته هم اکنون دوچرخه و موتور‌های برقی زیادی در کشور وجود دارد، اما مردم برای خرید از آن استقبال نمی‌کنند؛ به نظر دولت باید تدابیر تشویقی داشته باشد تا برای استفاده از این وسیله، رغبت نشان داده شود و این کار را از کارمندان خود شروع کند؛ مثلا به کارمندانی که با دوچرخه به اداره می‌آیند، تشویقی در نظر بگیرند یا موتوری‌های حمل بار را با موتور‌های برقی برایشان جایگزین کنند.
 
حجازی با بیان اینکه هم اکنون باتری موتور سیکلت و دوچرخه در داخل تولید می‌شود افزود: قیمت باطری دوچرخه، حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و باتری موتور سیکلت تقریبا تا ۵ میلیون تومان است و هر شارژ باتری حدود ۶۰ کیلومتر در مسافت بدون شیب، پیمایش دارد.
 
وی ادامه داد: در دو سه سال اخیر، ۸۰ تا ۹۰ هزار موتور و دوچرخه برقی وارد کشور شده که از خرید آن استقبال نشده و هم اکنون به خاطر انبار شدن، باطری‌های آن خراب شده است.
 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
 
حجازی در مورد قیمت دوچرخه و موتور سیکلت‌های برقی هم گفت: قیمت دوچرخه از ۲۰ تا ۶۰ میلیون تومان و موتور سیکلت هم از ۶۰ میلیون تا ۱۵۰ میلیون تومان است.
 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
 
وی افزود: پیشهاد می‌کنم دولت برای حمایت از تولیدکننده دوچرخه برقی، یکی از بانک‌ها را موظف کند که به متقاضیان علاقه‌مند تسهیلات سه ساله با سود ۴ درصد ارائه دهد.
 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
 
رئیس انجمن تولیدکنندگان دوچرخه گفت: انجمن تولیدکندگان دوچرخه، آمادگی کامل دارد با شهرداری‌ها قرارداد همکاری امضا کند و در مدت ۶ ماه ۵۰ هزار موتور سیکلت فرسوده را با موتور‌های برقی و دوچرخه‌های برقی جایگزین کند.
 
حجازی افزود: فرهنگ سازی برای استفاده از موتورسیکلت و دوچرخه برقی تنها نیازمند طرح‌های حمایتی و فرهنگ‌سازی رسانه به ویژه از سوی خبرگزاری‌ها و رسانه ملی است.
 
وی اضافه کرد: در صورت جایگزینی موتور سیکلت‌های برقی با بنزینی و فرهنگ سازی برای استفاده از دوچرخه، مسئله مهم کاهش بسیار محسوس آلودگی هوا، حفظ سلامت جانی راکبان، کاهش تصادفات جاده‌ای و هزینه‌های بهداشتی آن نیز عاید کشور می‌شود.
 
حجازی گفت: اگر دولت خواهان رواج استفاده از موتورسیکلت و دوچرخه برقی در کشور است باید گواهی تاییدیه استاندارد‌ها و شماره گذاری‌ها تسهیل و زیرساخت‌های لازم هم ایجاد شود که در صورت استقبال مردم، تولیدکننده هم قیمت تمام شده کالا را کاهش دهد، جالب است که موتور سیکلت از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف است، اما از دوچرخه ارزش افزوده دریافت می‌شود.
 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
 
این تولیدکننده و فعال اقتصادی افزود: تولیدکنندگان ما را کشور‌های همسایه شکار می‌کنند، یعنی کارخانه‌هایی را که تولید و اشتغالزایی بالایی دارند شناسایی می‌کنند، به آن‌ها زمین رایگان می‌دهند، تسهیلات ارزان در اختیارشان قرار می‌دهند تا کارخانه در کشور هدف احداث شود؛ که این خطر بزرگی است
 
حجازی گفت: مسئولان می‌توانند با دادن به موقع ارز و مواد اولیه از تولید حمایت و قوانین تولید را آسان کنند تا تولید رونق بگیرد، بنابراین بر اساس تولید بالا، نرخ تورم هم کاهش پیدا می‌کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
فرش ابریشم زنجان میراثی در معرض فراموشی
برقراری مسیر پروازی کیش به اربیل و بالعکس از دوم دی
پیروزی فولاد خوزستان در جام حذفی
تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، ۳۰ آذر ۱۴۰۴
۳۰۰۰ اتوبوس جدید تا سال آینده وارد ناوگان کشور می‌شود
همکاری زنجان و اسپانیا؛ نانوکامپوزیتی برای تبدیل گاز سمی H₂S به هیدروژن
زنجان؛ قطب مهم معدنی با ۲۷۰ معدن فعال و ۱۱۲ پروانه اکتشاف
سردار وحیدی: همه تحولات منطقه‌ای را زیر نظر داریم
تقویم و اوقات شرعی یکشنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۴ به افق قم
ورود ۴۳ میلیون متر مکعب آب در اثر فعالیت دو سامانه بارشی اخیر به سدهای استان
بازگشت بانوان کرمانی از رقابت های کشوری با خوشرنگ ترین مدال ها
آغاز هفته دهم رقابت‌های لیگ دسته دوم با شکست بندر آستارا در ماهشهر
آزادسازی ۲۵ هکتار از اراضی حریم رودخانه‌های آذربایجان‌شرقی
توزیع ۱۲۰ بسته معیشتی بین مددجویان بهزیستی در پویش یلدای مهربانی
غیر حضوری شدن مدارس ابتدایی خراسان جنوبی
پژو پارس سرقتي از رفسنجان در بم توقيف شد
جای خالی زغال سنگ در سبد انرژی ایران
تأخیر در آغاز به‌کار ادارات و مدارس فریدونشهرو مدارس گلپایگان
ماندگاری سرمای هوا در سمنان
مدارس ۵ شهرستان خراسان شمالی یکشنبه غیرحضوری شد
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
مناطق مختلف فارس ، سیراب از بارش رحمت الهی
عقیل کشاورز جاسوس موساد اعدام شد
چطور فلش مموری اطلاعات را ذخیره می‌کند؟ | آشنایی با ساختار داخلی USB Flash
نیرو‌های مسلح به سرعت در حال ترمیم کاستی‌ها هستند
دور سوم مرحله پنجم کالابرگ الکترونیکی واریز شد
امشب؛ پایان مهلت ثبت نام محصولات ایران‌خودرو
توقف خروج کامیون ها از دوغارون تایباد
ادامه بارندگی در کشور؛ بارش همچنان در نوار شرقی
شروع به کار ادارات خراسان رضوی با ۲ ساعت تاخیر
حقوق آذرماه بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تأمین اجتماعی در حال پرداخت است
افزایش شمار جانباختگان در سیلاب جنوب کشور به ۷ نفر
از یک الزام مقرراتی تا موتور محرک توسعه پایدار در ساختمان
نیم صفحه نخست روزنامه‌های ورزشی ۲۹ آذر
تعویق دیدار نفت و گاز گچساران و پیکان در جام حذفی فوتبال
پوشش ۲۸۰ هزار کیلومتر راه در شش روز اخیر
پیاده روی بزرگ خانوادگی فردا در گرگان  (۴ نظر)
میزان بارش سامانه اخیر در چهارمحال و بختیاری  (۲ نظر)
ورود سامانه بارشی قوی از جنوب و جنوب غرب کشور  (۱ نظر)
مناطق مختلف فارس ، سیراب از بارش رحمت الهی  (۱ نظر)
مشترکان پرمصرف گاز هزینه‌های بالاتری پرداخت می‌کنند  (۱ نظر)
نصب تندیس والرین در ورودی فرودگاه مهرآباد  (۱ نظر)
امشب؛ پایان مهلت ثبت نام محصولات ایران‌خودرو  (۱ نظر)
کاهش سهم گاز صنایع، زیر سایه مصرف بخش‌های غیرتولیدی  (۱ نظر)
برخورد دو خودرو در جاده بابل به بهنمیر؛ ۳ کشته و ۵ مصدوم  (۱ نظر)
اغازبکار ادارات استان کرمان فردا ۲۹ آذرماه با دو ساعت تاخیر  (۱ نظر)
جان باختن یکی از امدادگران هلال احمر حین عملیات در شهرستان جهرم  (۱ نظر)
غیرحضوری شدن مدارس در برخی مناطق استان قم فردا شنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۴  (۱ نظر)
فعالیت حضور مدارس فردا شنبه در گلستان  (۱ نظر)
برف و باران، پاییز فارس را بدرقه کرد  (۱ نظر)
پزشکیان: طرح راه آهن در خراسان جنوبی را به اتمام می‌رسانیم  (۱ نظر)