• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۹۷۹۴۹۷
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۳

صدقه دادن بیشتر ثواب دارد یا قرض الحسنه؟

قرض الحسنه و صدقه هردو از سنت‌های اسلامی هستند که در آموزه‌های دینی فراوان به آن‌ها توصیه شده است، اما قرض الحسنه دادن ثواب بیشتری دارد.

صدقه دادن بیشتر ثواب دارد یا قرض الحسنه؟به گزارش سرویس وبگردی خبرگزاری صدا و سیما، در قرآن چند آیه درباره فضیلت قرض الحسنه آمده است البته برتری آن نسبت به صدقه به شرایط نیز بستگی دارد، ممکن است در شرایطی با توجه به وضعیت افراد صدقه اولویت داشته باشد.

اهمیت و جایگاه قرض الحسنه‌
یکی از کار‌های خداپسندانه‌ای که می‌توان با آن، گره‌ای از کار فرو بسته انسانی گشود، دلی را شاد کرد و اسباب خرسندی خداوند را به فراهم نمود، قرض دادن است.
اهتمام بدین مهم به گونه‌ای است که خداوند، وام دادن به غیر را قرض دادن به خود به حساب آورده است، چنان که می‌فرماید:
"مَّن ذَا الَّذِی یُقْرِض‌ُ اللَّه‌َ قَرْضًا حَسَنًا فَیُضَـَاعِفَه‌ُ لَه‌ُ أَضْعَافًا کَثِیرَة‌ً وَاللَّه‌ُ یَقْبِض‌ُ وَیَبْصُـطُ وَ إِلَیْه‌ِ تُرْجَعُون‌َ"؛ کیست که به خدا قرض الحسنه دهد، تا خدا بر آن چند برابر بیفزاید؟ خدا تنگدستى دهد و توانگرى بخشد و شما به سوى او باز گردانده مى‏شوید.
"... وَ أَقْرِضُوا اللّهَ قَرْضَاً حَسَناً ... "؛ .. و به خدا قرض نیکو دهید ....
اگر چه منظور از "قرض الحسنه‌" در آیات مذکور، قرض به معنای مصطلح آن نیست، بلکه معنای عام آن مراد است و شامل وام دادن، انفاق کردن، صدقه و... به برادران دینی است، که قرض الحسنه یکی از مصادیق آن است، اما در روایات منظور از قرض، همین قرض عرفی است و بدان تصریح شده است.
 
برخی از مفسران برای این که قرض عنوان حسنه پیدا کند، شرایطی را برای آن بیان کرده‌اند؛ نظیر‌:
۱. قرض باید از مال حلال و سالم باشد.
 ۲. بی‌منت، بی‌ریا و همراه با عشق و ایثار پرداخت شود.
۳. برای مصارف‌ِ ضروری باشد.
۴. قرض دهنده، خداوند متعال را بر این توفیق شکرگزار باشد و... 
 
قرض الحسنه در روایات
قرض دادن به برادران دینى براى کسانى که توان مالى دارند، سنت اسلامى است و خوددارى از آن ‏عملى ناپسند و مورد نکوهش است.
 
پیامبر اسلام (ص) در نکوهش کسانی که توان مالی دارند، اما از قرض دادن خوددارى می‌کنند فرمود: "کسى که برادر مسلمان و نیازمندش براى قرض گرفتن به او روى بیاورد و او با این که توانایى ‏دارد، خواسته وى را تأمین نکند، خداوند از بهشت محرومش مى‏سازد".
 
رسول خدا در جایی دیگر فرمودند: کسی که به برادر مسلمان خود قرض دهد، در برابر هر درهمی که قرض داده به اندازه کوه‌های احد، رضوان و سینا پاداش خواهد داشت و اگر برای وصول طلب خود با بدهکار مدارا کند، از پل صراط همانند برق جهنده، بدون حساب و عذاب عبور خواهد کرد".
 
امام صادق (ع) نیز در این باره می‌فرماید: "قرض دادن را از صدقه بیشتر دوست می‌دارم. 
حضرتش می‌فرمود: کسی که قرض دهد و برایش مدت معین کند و شخص مقروض در وقت معین آن را نپردازد، اجر و پاداش هر روز تأخیر مانند پاداش یک دینار صدقه در هر روز است".
همچنین امام صادق (ع) می‌فرماید: "قرض و عاریه دادن و پذیرایى از میهمان از سنّت‌های اسلامى است".
بنابر این، در روایاتی که از معصومان (ع) به ما رسیده قرض دادن، کار بسیار مثبتی ارزیابی شده است، هر چند که از قرض گرفتن ـ حتی الامکان ـ منع شده است.
 
البته، گفتنی است در روایات، قرض گرفتن بدون نیاز عملى نکوهیده تلقّى شده و از آن نهى شده است. 
براساس‏این روایات، انسان باید در شرایطى روى به قرض آورد که ناچار و درمانده باشد؛ چون مدیون‏کردن خود جز تحمّل مسئولیّت و زیر بار حقوق دیگرى رفتن و اغتشاش فکرى و دغدغه روحى ‏و غم و غصّه چیزى دیگر در پى نخواهد داشت؛ از این رو، از امام على (ع) نقل شده است که رسول خدا (ص) پیوسته این دعا را مى‏خوانده است: "اَللَّهُمّ‏اِنّى اَعُوذُ بِکَ مِنْ غَلَبةِ الدَّیْن"؛ خدایا از زیادى بدهى به تو پناه مى‏برم.
 
از امام کاظم (ع) نقل شده است: "مَن طَلَبَ الرِّزْقَ مِنْ حِلِّه فَغُلِبَ فَلْیَسْتَقْرِضْ عَلَى اللَّهِ عَزَوَجَلَّ وَ عَلى رَسُولِهِ"؛ کسى که براى کسب روزى از راه حلال تلاش کند، اما کمبود مالى بر او چیره شود و راه به‏جایى نبرد، پس برعهده خداوند عزّوجلّ و رسولش قرض بگیرد.
از مجموع روایات مربوط به قرض‏الحسنه استفاده مى‏شود که یکى ازحکمت هاى مهم تشریع این سنّت اسلامى رفع نیاز ضرورى نیازمندان جامعه است، نه تولید و تجارت و تکاثر ثروت.
انسان در شرایطى باید به قرض روى آورد که امور جارى روزمرّه‏اش ‏دچار اختلال شده باشد و با قرض بخواهد آن را سامان دهد.
 
قرض الحسنه و فرق آن با صدقه
از آن جا که اسلام مخالف هرگونه گداپروری است، و پیامبرش بر دست کارگری که با کد یمین و عرق جبین به تأمین معیشت خویش می‌پردازد، بوسه می‌زند؛ و با مرور روایاتی که درباره قرض و صدقه آمده است، برتری قرض بر صدقه کاملاً آشکار می‌شود. در این فرصت چند نمونه از این روایات را بیان می‌کنیم.
 
رسول گرامى اسلام (ص) فرمود: "شبى که به معراج برده شدم، این نوشته را بر در بهشت دیدم: "اَلصَّدَقَةُ بِعَشْرِ اَمْثالِها وَالْقَرْضُ‏بِثَمانِیَةَ عَشَر" صدقه ده برابر پاداش دارد و قرض الحسنه هیجده برابر.
حضرتش همچنین فرمود: "اگر هزار درهم را دو بار قرض دهم بیشتر دوست دارم تا این که آن را یک بار تصدق دهم".
امام صادق (ع) فرمود: "اگر مالی را قرض دهم پیش من محبوب‌تر است تا همانند آن را صله دهم".
بنابر این طبق این احادیث، قرض الحسنه، نسبت به صدقه، از جایگاه بالاتری برخوردار است. بعضی از جهت‌های امتیاز آن می‌تواند چنین باشد:
صدقه دادن بیشتر ثواب دارد یا قرض الحسنه؟
۱. در قرض الحسنه، مال به دست کسی می‌رسد که به آن نیاز دارد؛ چراکه انسان بی نیاز قرض نمی‌گیرد، برخلاف صدقه که ممکن است به دست انسان بی نیاز بیفتد. امام صادق (ع) در این باره می‌فرماید: "پاداش قرض از این رو از پاداش صدقه بیش‌تر است که قرض گیرنده جز از روی نیاز قرض نمی‌گیرد، ولی صدقه گیرنده گاهی با این که نیاز ندارد، صدقه می‌گیرد".
 
۲. در قرض الحسنه، عزّت نفس قرض گیرنده از بین نمی‌رود، ولی صدقه گیرنده، با گرفتن صدقه، به گونه‌ای رفته رفته، عزت نفس خود را از دست می‌دهد و نفس او به پستی می‌گراید.
 
۳. قرض الحسنه، سبب می‌شود که شخص قرض گیرنده به تلاش و فعالیت وادار شود تا بتواند قرض خود را ادا کند، که این خود باعث رونق اقتصادی و شکوفایی خلاقیت‌ها و استعداد‌ها می‌شود، ولی در صدقه گیرنده ـ از آن جا که انگیزه‌ای برای رد مال ندارد ـ چنین تلاشی مشاهده نمی‌شود.
 
۴. در قرض الحسنه، انسان مالی را که به دیگری می‌دهد، دوباره، پس از مدتی پس می‌گیرد و بر قرض گیرنده نیز واجب است در وقت معین مال قرض گرفته شده را به صاحبش برگرداند، ولی در صدقه چنین نیست، یعنی چیزی که صدقه داده شد، چنین نیست که دوباره به دست صاحبش برگردد، بلکه، چون این مال بخشش بدون عوض است، بر صدقه گیرنده نیز لازم نیست صدقه را برگرداند و یا در عوض آن کاری انجام دهد.
 
۵. در ثواب نیز این دو با هم تفاوت دارند؛ زیرا ثواب صدقه نزد خداوند متعال ده برابر، ولی پاداش قرض الحسنه هجده برابر است. در روایتی از امام صادق چنین می‌خوانیم‌:"بر در بهشت نوشته شده است که پاداش صدقه ده برابر، ولی پاداش قرض دادن، هجده برابر است‌".
البته این موارد و موارد دیگر، تنها امتیاز قرض الحسنه را در شرایط مساوی اثبات می‌کند و گرنه گاهی اوقات، رفع معضلات اجتماعی، در انفاق و صدقات منحصر بوده و نمی‌توان تنها با قرض گره از کار درماندگان گشود که در این صورت صدقه اولویت خواهد داشت.
نتیجه: طبق آموزه‌های دینی، اعم از آیات قرآن و روایات، در بیشتر موارد قرض الحسنه در مقایسه با برخى دیگر از انفاق هاى مالى؛ نظیر صدقه فضیلت و برترى دارد.
بیشتر بخوانید : هشت را به عقل و عمل می‌دهند نه عشق و قلب
فرمود امام صادق (علیه السلام): کسی که به برادر دینی خود قرض الحسنه دهد برای خشنودی خدای تعالی، ثواب صدقه خواهد بود تا وقتی که آن پول به او رد شود.
 
منبع: اسلام کوئیست
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
صفحه نخست روزنامه های اصفهان(بیست و ششم آبان ۱۴۰۴)
اعطای پروانه بهره‌برداری به نخستین شهرک مسکونی دولتی کشور
مدیرعامل جدید ایران‌ایر منصوب شد
الحاق ۸۷۴۰ هکتار از اراضی استان یزد برای طرح‌های مسکن
سامانه ای برای بارگذاری اسناد قولنامه ای راه اندازی می شود
تأکید فرماندار ماکو بر بازنگری فوری زیرساخت‌های جاده‌ای در پی افزایش تصادفات
کاهش تصادفات معطل تکمیل طرح
ساماندهی ۱۰ هزار و ۲۶۰ متقاضی جوانی جمعیت و تک واریزی در زنجان
امحای ۲۵۱ دستگاه ماینر غیرمجاز در انبار‌های اموال تملیکی آذربایجان غربی
انتخابات؛ مسیر صیانت از نظام و هم‌افزایی برای اعتماد عمومی
جهش تولید زعفران در آذربایجان‌غربی؛ طلای سرخ شمال‌غرب کشور به بار نشست
فعالیت ۱۶۰ هزار خادم رضوی در کشور
احیای تالاب‌ها باید در دستور کار باشد
تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، ۲۶ آبان ۱۴۰۴
واژگونی یک دستگاه خودروی پراید در محور مهاباد - میاندوآب
ارومیه، رتبه نخست تولید سیب در استان
تقویم و اوقات شرعی دوشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۴ به افق ارومیه
برگزاری جلسه کمیسیون ماده ۵ آذربایجان‌غربی
تقویم و اوقات شرعی دوشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۴ به افق قم
پیرغلامان حسینی در آستان سلطان طوس
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
شیراز لرزید
هوای اصفهان سالم شد
توصیه‌های هواشناسی کشاورزی استان همدان
ختم ۴۲ درصد پرونده‌ها در شورا‌های حل اختلاف به سازش
رکورد ۱۹۰ روزه در ساخت ۱۵۰۰ واحد مسکونی
تکذیب استعفای اعضای دولت
استخدام در صداوسیما - استان مرکزی
اطلاعیه دانشگاه تهران درباره حواشی رویدادی در دانشکدگان هنر‌های زیبا
بارش باران در مناطق مختلف خوزستان
بدون تعارف با رئیس سازمان هواشناسی کشور
بازی‌های همبستگی اسلامی، فربد تالشی هم به نیمه نهایی ساندا رسید
آغاز اصلاح یک موسسه اعتباری ناتراز
قطع آب اداره‌های دولتی پر مصرف
فعالیت سامانه بارشی تا روز دوشنبه در استان کرمانشاه
فرهنگ در خدمت بی فرهنگی
اجرای طرح تعریض آزادراه کرج قزوین  (۴ نظر)
اطلاعیه کارگروه شرایط اضطرار آلودگی هوای استان مرکزی  (۳ نظر)
نیروی دریایی سپاه پاسداران یک نفتکش را توقیف کرد  (۲ نظر)
رفاهیات در فیش‌های حقوقی بازنشستگان، مشمول کسور نمی‌شود  (۲ نظر)
بارش باران در برخی از مناطق خوزستان  (۱ نظر)
تولد نهمین فرزند سرگرد یزدی  (۱ نظر)
تجدید دیدار استاد و دانشجویان پس از ۳۴ سال در مشهد  (۱ نظر)
میدری: شیوه جدید کالابرگ از آذرماه اجرایی می‌شود  (۱ نظر)
ولایتی: آینده‌ای روشن در انتظار ایران و عراق است  (۱ نظر)
رد ادعا‌های بی‌اساس گروه ۷ در رابطه با جمهوری اسلامی ایران  (۱ نظر)
افتتاح طرح‌های نوین گردشگری در هفته کیش  (۱ نظر)
پیش بینی بارش باران و رگبار در استان تهران  (۱ نظر)
صیانت از مرز‌ها با استقرار دستگاه‌های اپتیکی و الکترونیکی  (۱ نظر)
پرداخت وام برای جایگزینی موتورسیکلت‌های فرسوده در یزد  (۱ نظر)
تنش در روابط چین و ژاپن  (۱ نظر)