• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۹۷۹۴۹۷
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۳

صدقه دادن بیشتر ثواب دارد یا قرض الحسنه؟

قرض الحسنه و صدقه هردو از سنت‌های اسلامی هستند که در آموزه‌های دینی فراوان به آن‌ها توصیه شده است، اما قرض الحسنه دادن ثواب بیشتری دارد.

صدقه دادن بیشتر ثواب دارد یا قرض الحسنه؟به گزارش سرویس وبگردی خبرگزاری صدا و سیما، در قرآن چند آیه درباره فضیلت قرض الحسنه آمده است البته برتری آن نسبت به صدقه به شرایط نیز بستگی دارد، ممکن است در شرایطی با توجه به وضعیت افراد صدقه اولویت داشته باشد.

اهمیت و جایگاه قرض الحسنه‌
یکی از کار‌های خداپسندانه‌ای که می‌توان با آن، گره‌ای از کار فرو بسته انسانی گشود، دلی را شاد کرد و اسباب خرسندی خداوند را به فراهم نمود، قرض دادن است.
اهتمام بدین مهم به گونه‌ای است که خداوند، وام دادن به غیر را قرض دادن به خود به حساب آورده است، چنان که می‌فرماید:
"مَّن ذَا الَّذِی یُقْرِض‌ُ اللَّه‌َ قَرْضًا حَسَنًا فَیُضَـَاعِفَه‌ُ لَه‌ُ أَضْعَافًا کَثِیرَة‌ً وَاللَّه‌ُ یَقْبِض‌ُ وَیَبْصُـطُ وَ إِلَیْه‌ِ تُرْجَعُون‌َ"؛ کیست که به خدا قرض الحسنه دهد، تا خدا بر آن چند برابر بیفزاید؟ خدا تنگدستى دهد و توانگرى بخشد و شما به سوى او باز گردانده مى‏شوید.
"... وَ أَقْرِضُوا اللّهَ قَرْضَاً حَسَناً ... "؛ .. و به خدا قرض نیکو دهید ....
اگر چه منظور از "قرض الحسنه‌" در آیات مذکور، قرض به معنای مصطلح آن نیست، بلکه معنای عام آن مراد است و شامل وام دادن، انفاق کردن، صدقه و... به برادران دینی است، که قرض الحسنه یکی از مصادیق آن است، اما در روایات منظور از قرض، همین قرض عرفی است و بدان تصریح شده است.
 
برخی از مفسران برای این که قرض عنوان حسنه پیدا کند، شرایطی را برای آن بیان کرده‌اند؛ نظیر‌:
۱. قرض باید از مال حلال و سالم باشد.
 ۲. بی‌منت، بی‌ریا و همراه با عشق و ایثار پرداخت شود.
۳. برای مصارف‌ِ ضروری باشد.
۴. قرض دهنده، خداوند متعال را بر این توفیق شکرگزار باشد و... 
 
قرض الحسنه در روایات
قرض دادن به برادران دینى براى کسانى که توان مالى دارند، سنت اسلامى است و خوددارى از آن ‏عملى ناپسند و مورد نکوهش است.
 
پیامبر اسلام (ص) در نکوهش کسانی که توان مالی دارند، اما از قرض دادن خوددارى می‌کنند فرمود: "کسى که برادر مسلمان و نیازمندش براى قرض گرفتن به او روى بیاورد و او با این که توانایى ‏دارد، خواسته وى را تأمین نکند، خداوند از بهشت محرومش مى‏سازد".
 
رسول خدا در جایی دیگر فرمودند: کسی که به برادر مسلمان خود قرض دهد، در برابر هر درهمی که قرض داده به اندازه کوه‌های احد، رضوان و سینا پاداش خواهد داشت و اگر برای وصول طلب خود با بدهکار مدارا کند، از پل صراط همانند برق جهنده، بدون حساب و عذاب عبور خواهد کرد".
 
امام صادق (ع) نیز در این باره می‌فرماید: "قرض دادن را از صدقه بیشتر دوست می‌دارم. 
حضرتش می‌فرمود: کسی که قرض دهد و برایش مدت معین کند و شخص مقروض در وقت معین آن را نپردازد، اجر و پاداش هر روز تأخیر مانند پاداش یک دینار صدقه در هر روز است".
همچنین امام صادق (ع) می‌فرماید: "قرض و عاریه دادن و پذیرایى از میهمان از سنّت‌های اسلامى است".
بنابر این، در روایاتی که از معصومان (ع) به ما رسیده قرض دادن، کار بسیار مثبتی ارزیابی شده است، هر چند که از قرض گرفتن ـ حتی الامکان ـ منع شده است.
 
البته، گفتنی است در روایات، قرض گرفتن بدون نیاز عملى نکوهیده تلقّى شده و از آن نهى شده است. 
براساس‏این روایات، انسان باید در شرایطى روى به قرض آورد که ناچار و درمانده باشد؛ چون مدیون‏کردن خود جز تحمّل مسئولیّت و زیر بار حقوق دیگرى رفتن و اغتشاش فکرى و دغدغه روحى ‏و غم و غصّه چیزى دیگر در پى نخواهد داشت؛ از این رو، از امام على (ع) نقل شده است که رسول خدا (ص) پیوسته این دعا را مى‏خوانده است: "اَللَّهُمّ‏اِنّى اَعُوذُ بِکَ مِنْ غَلَبةِ الدَّیْن"؛ خدایا از زیادى بدهى به تو پناه مى‏برم.
 
از امام کاظم (ع) نقل شده است: "مَن طَلَبَ الرِّزْقَ مِنْ حِلِّه فَغُلِبَ فَلْیَسْتَقْرِضْ عَلَى اللَّهِ عَزَوَجَلَّ وَ عَلى رَسُولِهِ"؛ کسى که براى کسب روزى از راه حلال تلاش کند، اما کمبود مالى بر او چیره شود و راه به‏جایى نبرد، پس برعهده خداوند عزّوجلّ و رسولش قرض بگیرد.
از مجموع روایات مربوط به قرض‏الحسنه استفاده مى‏شود که یکى ازحکمت هاى مهم تشریع این سنّت اسلامى رفع نیاز ضرورى نیازمندان جامعه است، نه تولید و تجارت و تکاثر ثروت.
انسان در شرایطى باید به قرض روى آورد که امور جارى روزمرّه‏اش ‏دچار اختلال شده باشد و با قرض بخواهد آن را سامان دهد.
 
قرض الحسنه و فرق آن با صدقه
از آن جا که اسلام مخالف هرگونه گداپروری است، و پیامبرش بر دست کارگری که با کد یمین و عرق جبین به تأمین معیشت خویش می‌پردازد، بوسه می‌زند؛ و با مرور روایاتی که درباره قرض و صدقه آمده است، برتری قرض بر صدقه کاملاً آشکار می‌شود. در این فرصت چند نمونه از این روایات را بیان می‌کنیم.
 
رسول گرامى اسلام (ص) فرمود: "شبى که به معراج برده شدم، این نوشته را بر در بهشت دیدم: "اَلصَّدَقَةُ بِعَشْرِ اَمْثالِها وَالْقَرْضُ‏بِثَمانِیَةَ عَشَر" صدقه ده برابر پاداش دارد و قرض الحسنه هیجده برابر.
حضرتش همچنین فرمود: "اگر هزار درهم را دو بار قرض دهم بیشتر دوست دارم تا این که آن را یک بار تصدق دهم".
امام صادق (ع) فرمود: "اگر مالی را قرض دهم پیش من محبوب‌تر است تا همانند آن را صله دهم".
بنابر این طبق این احادیث، قرض الحسنه، نسبت به صدقه، از جایگاه بالاتری برخوردار است. بعضی از جهت‌های امتیاز آن می‌تواند چنین باشد:
صدقه دادن بیشتر ثواب دارد یا قرض الحسنه؟
۱. در قرض الحسنه، مال به دست کسی می‌رسد که به آن نیاز دارد؛ چراکه انسان بی نیاز قرض نمی‌گیرد، برخلاف صدقه که ممکن است به دست انسان بی نیاز بیفتد. امام صادق (ع) در این باره می‌فرماید: "پاداش قرض از این رو از پاداش صدقه بیش‌تر است که قرض گیرنده جز از روی نیاز قرض نمی‌گیرد، ولی صدقه گیرنده گاهی با این که نیاز ندارد، صدقه می‌گیرد".
 
۲. در قرض الحسنه، عزّت نفس قرض گیرنده از بین نمی‌رود، ولی صدقه گیرنده، با گرفتن صدقه، به گونه‌ای رفته رفته، عزت نفس خود را از دست می‌دهد و نفس او به پستی می‌گراید.
 
۳. قرض الحسنه، سبب می‌شود که شخص قرض گیرنده به تلاش و فعالیت وادار شود تا بتواند قرض خود را ادا کند، که این خود باعث رونق اقتصادی و شکوفایی خلاقیت‌ها و استعداد‌ها می‌شود، ولی در صدقه گیرنده ـ از آن جا که انگیزه‌ای برای رد مال ندارد ـ چنین تلاشی مشاهده نمی‌شود.
 
۴. در قرض الحسنه، انسان مالی را که به دیگری می‌دهد، دوباره، پس از مدتی پس می‌گیرد و بر قرض گیرنده نیز واجب است در وقت معین مال قرض گرفته شده را به صاحبش برگرداند، ولی در صدقه چنین نیست، یعنی چیزی که صدقه داده شد، چنین نیست که دوباره به دست صاحبش برگردد، بلکه، چون این مال بخشش بدون عوض است، بر صدقه گیرنده نیز لازم نیست صدقه را برگرداند و یا در عوض آن کاری انجام دهد.
 
۵. در ثواب نیز این دو با هم تفاوت دارند؛ زیرا ثواب صدقه نزد خداوند متعال ده برابر، ولی پاداش قرض الحسنه هجده برابر است. در روایتی از امام صادق چنین می‌خوانیم‌:"بر در بهشت نوشته شده است که پاداش صدقه ده برابر، ولی پاداش قرض دادن، هجده برابر است‌".
البته این موارد و موارد دیگر، تنها امتیاز قرض الحسنه را در شرایط مساوی اثبات می‌کند و گرنه گاهی اوقات، رفع معضلات اجتماعی، در انفاق و صدقات منحصر بوده و نمی‌توان تنها با قرض گره از کار درماندگان گشود که در این صورت صدقه اولویت خواهد داشت.
نتیجه: طبق آموزه‌های دینی، اعم از آیات قرآن و روایات، در بیشتر موارد قرض الحسنه در مقایسه با برخى دیگر از انفاق هاى مالى؛ نظیر صدقه فضیلت و برترى دارد.
بیشتر بخوانید : هشت را به عقل و عمل می‌دهند نه عشق و قلب
فرمود امام صادق (علیه السلام): کسی که به برادر دینی خود قرض الحسنه دهد برای خشنودی خدای تعالی، ثواب صدقه خواهد بود تا وقتی که آن پول به او رد شود.
 
منبع: اسلام کوئیست
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
کولاک سپاهان زنجان در انزلی
روزگاری کودکان زیر سایه موسفیدان قد می کشیدند
مقاومت در لبنان وارد مرحله بازدارندگی هوشمند شده است
مسئولیت‌های اجتماعی معادن به‌صورت منسجم، هدفمند و قانون‌مند اجرا شوند
شورای عالی انقلاب فرهنگی، ستون نظام فرهنگی کشور
کشت زعفران راهکار مقابله با کم آبی
پیشرفت بیش از ۷۰ درصدی بیمارستان شهید مفتح ورامین
استاد آواز زنجانی در جمع مفاخر میراث ناملموس جهانی
بازارچه میوه با قیمت مصوب به زودی در شهر راه‌اندازی می‌شود
رصد انبارهای کالاهای اساسی در استان تهران؛ هیچ کمبودی وجود ندارد
تقویم و اوقات شرعی سه شنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۴ به افق قم
آموزش رایگان مشاغل خانگی به دانش آموزان
تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، ۲۰ آبان ۱۴۰۴
اجرایی شدن زیست بوم‌های دیجیتال دولت
در پی انتشار کلیپ غیراخلاقی منتسب به بازیکن ملوان بندر انزلی
افزایش سرمایه‌گذاری و اشتغال در بخش تعاون خورشیدی خراسان جنوبی
بهداد سلیمی: ٣ نشان ایلیا صالحی در شرایطی ویژه به دست آمد
ورود گردشگران لهستانی به خراسان جنوبی
پیکر مادر شهید خاکباز یگانه با حضور مردم شهید پرور قم تشییع شد
فعالیت تولیدی ۱۴ واحد گلخانه‌ای در شهرستان مهاباد
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
فروش فوق‌العاده ۲ محصول سایپا از فردا
شهادت ستوان یکم ولی زاده، مدافع نظم و امنیت در رامشیر
قدردانی مردم انگلیس از مرد مسلمانی که جان چندین نفر را نجات داد
باید ذات مداخله‌جوی غرب را بازشناسی کرد
زنجان؛ واحدهای فرآوری کلید توسعه صادرات کشاورزی
بازدید سرلشگر موسوی از ساختمان شیشه‌ای صدا و سیما
چمن ورزشگاه یادگار امام (ره) آسیب دیده است
مصوبات کارگروه اضطرار آلودگی هوای تهران اعلام شد
ریشه‌کنی گرانی شرط اثرگذاری عملکرد دستگاه‌های نظارتی
خبر‌های خوش از پرداخت مطالبات دارو
تصویب حسابرسی سال مالی شورای اسلامی شهر تبریز
تقویم و اوقات شرعی دوشنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۴ به افق قم
منابع مرحله پنجم کالابرگ برای هفت دهک تامین شد
استقلال ملی، مسیر رسیدن به پیروزی و اقتدار
اخبار کوتاه از مناطق مختلف کهگیلویه و بویراحمد
استخدام در سازمان صداوسیما  (۱ نظر)
آغاز پیش‌فروش ۳ محصول سایپا  (۱ نظر)
جزییات معافیت از صدور صورت‌حساب الکترونیکی در سامانه مودیان ۱۴۰۴  (۱ نظر)
شهادت ستوان یکم ولی زاده، مدافع نظم و امنیت در رامشیر  (۱ نظر)
اهواز آلوده‌ترین شهر کشور  (۱ نظر)
اجرای طرح رایگان دوگانه سوز کردن خودرو‌های مدل ۹۴ به بالا در خوزستان  (۱ نظر)
ماجرای دنباله دار پرستار قاتل نوزادان در انگلیس  (۱ نظر)
درگذشت مادر شهیدان متحدی در بسطام  (۱ نظر)
اعتراف صریح ترامپ، اثبات جنایت آمریکا در همه محاکم  (۱ نظر)
اجرای پویش سلامت علوی طرح شهید رئیسی در بروجرد  (۱ نظر)