• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۹۸۶۲۶۶
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۱
اقتصادی » صنعت

سامانه یکپارچه فروش خودرو، بدون متولی

در حالیکه وزارت صمت سامانه یکپارچه عرضه خودرو را متعلق به شورای رقابت می‌داند ، این شورا اعلام می‌کند براساس مصوبه کارگروه خودروی شورای رقابت، مسئولیت سامانه بر عهده وزارت صمت است.

به گزارش خبرنگار گروه صنعت خبرگزاری صدا و سیما؛ سامانه یکپارچه فروش خودرو سال گذشته و با همکاری مشترک وزارت صمت و شورای رقابت راه اندازی شد و هدف اولیه از طراحی این سایت این بود که فروش خودرو‌های داخلی (محصولات ایران خودرو و سایپا) به این سامانه منتقل شود. در ادامه، اما سیاستگذار تصمیم گرفت که فروش کل خودرو‌ها اعم از داخلی ها، مونتاژی‌ها و حتی وارداتی‌ها از مسیر سامانه یکپارچه انجام شود.
 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
 
آقای منوچهر منطقی معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت در این خصوص گفته بود: سامانه یکپارچه تخصیص خودرو با هدف افزایش نظارت دولت، افزایش منافع مشتریان، تخصیص هدفمند خودرو‌ها به کاربران اصلی و کاهش دلال بازی در این حوزه طراحی شده است. عرضه خودرو براساس این سامانه بسیار متنوع و چند برابر ظرفیت دوره‌های پیشین است و همه خودروسازان موظفند تمامی محصولات خودرو‌های سواری خود را در این سامانه یکپارچه عرضه کنند و هیچ‌گونه استثنایی برای تخصیص خودرو به مشتریان خارج از این سامانه وجود نخواهد داشت.
 
حالا بیش از سه ماه از اجرای مرحله دوم عرضه در سامانه یکپارچه گذشته و خبری از اجرای مرحله سوم نیست. 
 
آقای عباس علی آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: سامانه یکپارچه خودرو متعلق به وزارت صمت نیست. سامانه یکپارچه خودرو اصلا متعلق به وزارت صمت نیست و این سامانه متعلق به شورای رقابت است. در مورد ثبت‌نام جدید در سامانه یکپارچه هم اطلاعی ندارم و شورای رقابت می‌داند. 
 
علی آبادی این مطالب را در حالی بیان کرد که بعد از اجرای دو نوبت عرضه خودرو از طریق سامانه یکپارچه، مردم در انتظار اجرای مرحله سوم طرح عرضه یکپارچه خودرو بودند. 
 
‌تاکنون عرضه یکپارچه خودرو از طریق سامانه، یک بار در اسفند ماه ۱۴۰۱ و یک بار هم در خرداد ۱۴۰۲ انجام شده و پیرو این عرضه‌ها همه متقاضیان خرید خودرو بدون قرعه‌کشی در نوبت دریافت خودرو قرار گرفته‌اند. 
 
در حالی وزارت صمت مسئولیت سامانه یکپارچه فروش خودرو را به گردن نمی‌گیرد که در نامه عبدالله توکلی سرپرست وقت دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت و مدیرکل فعلی دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت در مورخ ۱۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ به شرکت‌های خودروساز اعلام شد که عرضه خودرو باید فقط از طریق «سامانه متمرکز» انجام شود.
 
 در این نامه که به امضای عبدالله توکلی، سرپرست دفتر صنایع خودرو، رسیده، خطاب به مدیران شرکت‌های خودروسازی کشور آمده است: پیرو اجرای بند ۵ دستورات ابلاغی ریاست جمهوری (موضوع نامه شماره ۱۶۱۸۶۹ مورخ ۱۴۰۰.۱۲.۱۵) در خصوص نحوه عرضه خودرو به منظور ایجاد شفافیت و افزایش رضایت‌مندی مردم و همچنین دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت برای ایجاد سامانه یکپارچه فروش خودرو (نامه شماره ۶۰.۴۷۲۹۶ مورخ ۱۴۰۱.۲.۱۲) خواهشمند است ترتیبی اتخاذ شود تا عرضه خودرو فقط از طریق سامانه متمرکز که متعاقبا توسط وزارت صمت معرفی می‌شود انجام شود و هرگونه عرضه از طرق دیگر فورا متوقف شود.
 
این موضوع را از شورای رقابت پیگیری کردیم؛ آقای سپهر دادجوی توکلی مدیر مرکز ملی رقابت در پاسخ به این سوال، مبنی بر اینکه مسئولیت سامانه یکپارچه عرضه خودرو بر عهده کیست؟ گفت: براساس مصوبه کارگروه خودروی شورای رقابت، مسئولیت سامانه یکپارچه عرضه خودرو بر عهده معاونت صنایع حمل و نقل وزارت صمت است. 
 
وی در پاسخ به این سوال که نقش شورای رقابت درباره عرضه خودرو چیست؟ گفت: شورای رقابت بازار را رصد کرده و براساس تحلیل‌ها و کار‌های کارشناسی، تشخیص داده که بازار خودرو انحصاری است و این بار برخلاف دفعات قبل، بدنه کارشناسی خود را توسعه داده و بجای تصمیم گیری در اتاق‌های دربسته از بخش‌هایی مانند سازمان حمایت به عنوان متخصص قیمت گذاری خواسته است تا در خصوص تنظیم بازار خودروی سواری کمک کند. 
 
وی افزود: همچنین در تصمیم گیری‌ها شورای رقابت از افرادی مانند معاون حمل و نقل وزارت صمت به عنوان فردی که نسبت به وضعیت تولید خودروسازان مطلع است و شرایط تولید آن‌ها مطلع است بهره گرفته شده است. 
 
مدیر مرکز ملی رقابت گفت: تنظیم بازار خودروی سواری با بهره گیری از نظر کارشناسان ایده شورای رقابت بوده و لذا پاسخگوی افکار عمومی نیز شورای رقابت است. در واقع نقش رسمی شورای رقابت در حوزه خودرو در مرحله اول، تشخیص وضعیت بازار انحصاری، در مرحله دوم تعیین و صدور دستورالعملی برای تنظیم گری بازار انحصاری و در مرحله سوم نظارت بر اجرای دستورالعمل خودش بوده است. 
 
پس از نارضایتی مردم از فروش خودرو به روش قرعه کشی، رئیس جمهور در اسفند ۱۴۰۰ به وزارت صنعت‏‌، معدن و تجارت دستور داد ضمن حذف تدریجی قرعه کشی باید عرضه خودرو روند شفافی داشته باشد. 
 
گزارشی از فائزه شعبانی اصل خبرنگار تحریریه صنعت خبرگزاری صدا و سیما
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
من مرحله قبل ثبت نام کردم بعد ازیک ماه پیام آمد برنده ساینا شدم ماشین اسقاط کردم ولی بیش از یکماه ا اسقاط خودرو گذشته ولی خبری ازثبت ناموواریز پول خود ونیست
والا ما که خودروی فرسوده داریم با هزار بدبختی وام جور کردم تا حساب وکالتی ایجاد کنم اونم از شانس بد ما مرحله سوم برگزار نمیشه
من هم با هزار زحمت ثبت نام کردم درنوبت پاییز ۴۰۲ هستم ولی هیچ خبری نمیشه. انگاری مارا سرکار گذاشته اند
بنده یه پیکان مدل ۸۳دارم که ازکار افتاده ولی طرح جایگزینی هم ندارند دستمان به هیچ جا بند نیست
نظر شما
آخرین اخبار
چلگرد و سورشجان سردترین نقاط چهارمحال و بختیاری
هوای مشهد پس از ۳۲ روز سالم شد
سرما؛ پیغام آمدن برف و باران، آورد
پاراآسیایی جوانان؛ صعود تیم دونفره پاراتنیس روی میز ایران به فینال
نهضت کاشت درخت در بوستان‌های پایتخت اجرایی شد
درخشش نوجوان شاهرودی در رقابت های والیبال دانش‌آموزی جهان
برگزاری جشن میلاد حضرت زهرا (س) در کوالالامپور با حضور ایرانیان مقیم
درگذشت مادر شهید سیدحسین موسوی در فومن
معرفی برترین‌های مرحله نخست رقابت‌های لیگ ترای‌اتلون در دزفول
حسن یزدانی پس از نزدیک به ۵۰۰ روز در وزن جدید کشتی گرفت
نمایش مستند برگزیده ایدفا در جشنواره سینماحقیقت
ایجاد تالار صدای مردم در استانداری خوزستان
اجرای حکم قصاص نفس نامادری "آوا"دختر چهار ساله در ارومیه
بنزین ۵ هزار تومانی وارد جایگاه های سوخت شد
ممنوعیت استفاده از اصطلاحات بیگانه بر سردر صنوف میاندورود
کدام یک برای سیستم ایمنی بهتر است؟
دستیابی ورزشکاران خوزستان به ۸ مدال مسابقات پاراآسیایی
چشم سمنان به برف روشن شد
اثربخشی سازه‌های آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد در بارش‌های اخیر
انعقاد تفاهم‌نامه مخابرات با شهرک‌های صنعتی خراسان شمالی برای فیبر نوری
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
نورآباد ممسنی با ۹۵ میلیمتر باران، در صدر بارش‌ها
واژگونی اتوبوس مسافربری در مسیر سمیرم به یاسوج
لحظات قبل از فوت خسرو علی‌کردی
هوای مشهد امروز جمعه ۲۱ آذر ۱۴۰۴ سالم شد
اعلام اسامی مسافران حادثه واژگونی اتوبوس یاسوج در جاده سمیرم
نورآباد با ۸۹ میلی متر، رکورد دار بارندگی در فارس
هشدار زرد هواشناسی خوزستان مبنی بر کاهش دما و یخ زدگی زمین
بازگشت آموزش حضوری به تمام مدارس مازندران از شنبه ۲۲ آذر
دشمن توان مقابله نظامی با ایران ندارد
هشدار قرمز وقوع مه گرفتگی در خوزستان
واژگونی اتوبوس مسافربری در مسیر سمیرم به یاسوج با سه کشته و ۱۵مصدوم
آغاز بارش ها از روز جمعه در آذربایجان غربی؛ دما کاهش می یابد
توقیف نفتکش ونزوئلایی ضد قوانین دریانوردی آزاد است
لیگ برتر کشتی آزاد؛ صعود بانک شهر به مرحله نهایی
مجروح شدن فرمانده انتظامی مشهد و یک مامورپلیس، حین انجام وظیفه
مخالفت شهرداری تهران با اجرای طرح ترافیک تا پایان سال  (۱۰ نظر)
میزان بارش برف در فریدونشهر  (۵ نظر)
شاخص هوای شیراز امروز ۲۰ آذر ۱۴۰۴  (۳ نظر)
شرط آمریکا برای استفاده ترکیه از جنگنده اف-۳۵  (۲ نظر)
نورآباد ممسنی با ۹۵ میلیمتر باران، در صدر بارش‌ها  (۱ نظر)
واژگونی اتوبوس مسافربری در مسیر سمیرم به یاسوج  (۱ نظر)
میزان بارش سامانه اخیر در چهارمحال و بختیاری  (۱ نظر)
اعلام اسامی مسافران حادثه واژگونی اتوبوس یاسوج در جاده سمیرم  (۱ نظر)
بازگشت آموزش حضوری به تمام مدارس مازندران از شنبه ۲۲ آذر  (۱ نظر)
هشدار قرمز وقوع مه گرفتگی در خوزستان  (۱ نظر)
واژگونی اتوبوس مسافربری در مسیر سمیرم به یاسوج با سه کشته و ۱۵مصدوم  (۱ نظر)
لالی، اندیمشک و مسجدسلیمان، پربارش‌ترین نقاط خوزستان  (۱ نظر)
۱۳ مصدوم در پی انحراف اتوبوس در جاده دنا  (۱ نظر)
پیشنهاد میزان افزایش حقوق‌ها با دولت، اما تصویب با مجلس است  (۱ نظر)
بررسی منابع آبهای سطحی و زیرزمینی آذربایجان غربی  (۱ نظر)