• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۹۸۶۲۶۶
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۱
اقتصادی » صنعت

سامانه یکپارچه فروش خودرو، بدون متولی

در حالیکه وزارت صمت سامانه یکپارچه عرضه خودرو را متعلق به شورای رقابت می‌داند ، این شورا اعلام می‌کند براساس مصوبه کارگروه خودروی شورای رقابت، مسئولیت سامانه بر عهده وزارت صمت است.

به گزارش خبرنگار گروه صنعت خبرگزاری صدا و سیما؛ سامانه یکپارچه فروش خودرو سال گذشته و با همکاری مشترک وزارت صمت و شورای رقابت راه اندازی شد و هدف اولیه از طراحی این سایت این بود که فروش خودرو‌های داخلی (محصولات ایران خودرو و سایپا) به این سامانه منتقل شود. در ادامه، اما سیاستگذار تصمیم گرفت که فروش کل خودرو‌ها اعم از داخلی ها، مونتاژی‌ها و حتی وارداتی‌ها از مسیر سامانه یکپارچه انجام شود.
 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
 
آقای منوچهر منطقی معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت در این خصوص گفته بود: سامانه یکپارچه تخصیص خودرو با هدف افزایش نظارت دولت، افزایش منافع مشتریان، تخصیص هدفمند خودرو‌ها به کاربران اصلی و کاهش دلال بازی در این حوزه طراحی شده است. عرضه خودرو براساس این سامانه بسیار متنوع و چند برابر ظرفیت دوره‌های پیشین است و همه خودروسازان موظفند تمامی محصولات خودرو‌های سواری خود را در این سامانه یکپارچه عرضه کنند و هیچ‌گونه استثنایی برای تخصیص خودرو به مشتریان خارج از این سامانه وجود نخواهد داشت.
 
حالا بیش از سه ماه از اجرای مرحله دوم عرضه در سامانه یکپارچه گذشته و خبری از اجرای مرحله سوم نیست. 
 
آقای عباس علی آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: سامانه یکپارچه خودرو متعلق به وزارت صمت نیست. سامانه یکپارچه خودرو اصلا متعلق به وزارت صمت نیست و این سامانه متعلق به شورای رقابت است. در مورد ثبت‌نام جدید در سامانه یکپارچه هم اطلاعی ندارم و شورای رقابت می‌داند. 
 
علی آبادی این مطالب را در حالی بیان کرد که بعد از اجرای دو نوبت عرضه خودرو از طریق سامانه یکپارچه، مردم در انتظار اجرای مرحله سوم طرح عرضه یکپارچه خودرو بودند. 
 
‌تاکنون عرضه یکپارچه خودرو از طریق سامانه، یک بار در اسفند ماه ۱۴۰۱ و یک بار هم در خرداد ۱۴۰۲ انجام شده و پیرو این عرضه‌ها همه متقاضیان خرید خودرو بدون قرعه‌کشی در نوبت دریافت خودرو قرار گرفته‌اند. 
 
در حالی وزارت صمت مسئولیت سامانه یکپارچه فروش خودرو را به گردن نمی‌گیرد که در نامه عبدالله توکلی سرپرست وقت دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت و مدیرکل فعلی دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت در مورخ ۱۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ به شرکت‌های خودروساز اعلام شد که عرضه خودرو باید فقط از طریق «سامانه متمرکز» انجام شود.
 
 در این نامه که به امضای عبدالله توکلی، سرپرست دفتر صنایع خودرو، رسیده، خطاب به مدیران شرکت‌های خودروسازی کشور آمده است: پیرو اجرای بند ۵ دستورات ابلاغی ریاست جمهوری (موضوع نامه شماره ۱۶۱۸۶۹ مورخ ۱۴۰۰.۱۲.۱۵) در خصوص نحوه عرضه خودرو به منظور ایجاد شفافیت و افزایش رضایت‌مندی مردم و همچنین دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت برای ایجاد سامانه یکپارچه فروش خودرو (نامه شماره ۶۰.۴۷۲۹۶ مورخ ۱۴۰۱.۲.۱۲) خواهشمند است ترتیبی اتخاذ شود تا عرضه خودرو فقط از طریق سامانه متمرکز که متعاقبا توسط وزارت صمت معرفی می‌شود انجام شود و هرگونه عرضه از طرق دیگر فورا متوقف شود.
 
این موضوع را از شورای رقابت پیگیری کردیم؛ آقای سپهر دادجوی توکلی مدیر مرکز ملی رقابت در پاسخ به این سوال، مبنی بر اینکه مسئولیت سامانه یکپارچه عرضه خودرو بر عهده کیست؟ گفت: براساس مصوبه کارگروه خودروی شورای رقابت، مسئولیت سامانه یکپارچه عرضه خودرو بر عهده معاونت صنایع حمل و نقل وزارت صمت است. 
 
وی در پاسخ به این سوال که نقش شورای رقابت درباره عرضه خودرو چیست؟ گفت: شورای رقابت بازار را رصد کرده و براساس تحلیل‌ها و کار‌های کارشناسی، تشخیص داده که بازار خودرو انحصاری است و این بار برخلاف دفعات قبل، بدنه کارشناسی خود را توسعه داده و بجای تصمیم گیری در اتاق‌های دربسته از بخش‌هایی مانند سازمان حمایت به عنوان متخصص قیمت گذاری خواسته است تا در خصوص تنظیم بازار خودروی سواری کمک کند. 
 
وی افزود: همچنین در تصمیم گیری‌ها شورای رقابت از افرادی مانند معاون حمل و نقل وزارت صمت به عنوان فردی که نسبت به وضعیت تولید خودروسازان مطلع است و شرایط تولید آن‌ها مطلع است بهره گرفته شده است. 
 
مدیر مرکز ملی رقابت گفت: تنظیم بازار خودروی سواری با بهره گیری از نظر کارشناسان ایده شورای رقابت بوده و لذا پاسخگوی افکار عمومی نیز شورای رقابت است. در واقع نقش رسمی شورای رقابت در حوزه خودرو در مرحله اول، تشخیص وضعیت بازار انحصاری، در مرحله دوم تعیین و صدور دستورالعملی برای تنظیم گری بازار انحصاری و در مرحله سوم نظارت بر اجرای دستورالعمل خودش بوده است. 
 
پس از نارضایتی مردم از فروش خودرو به روش قرعه کشی، رئیس جمهور در اسفند ۱۴۰۰ به وزارت صنعت‏‌، معدن و تجارت دستور داد ضمن حذف تدریجی قرعه کشی باید عرضه خودرو روند شفافی داشته باشد. 
 
گزارشی از فائزه شعبانی اصل خبرنگار تحریریه صنعت خبرگزاری صدا و سیما
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
من مرحله قبل ثبت نام کردم بعد ازیک ماه پیام آمد برنده ساینا شدم ماشین اسقاط کردم ولی بیش از یکماه ا اسقاط خودرو گذشته ولی خبری ازثبت ناموواریز پول خود ونیست
والا ما که خودروی فرسوده داریم با هزار بدبختی وام جور کردم تا حساب وکالتی ایجاد کنم اونم از شانس بد ما مرحله سوم برگزار نمیشه
من هم با هزار زحمت ثبت نام کردم درنوبت پاییز ۴۰۲ هستم ولی هیچ خبری نمیشه. انگاری مارا سرکار گذاشته اند
بنده یه پیکان مدل ۸۳دارم که ازکار افتاده ولی طرح جایگزینی هم ندارند دستمان به هیچ جا بند نیست
نظر شما
آخرین اخبار
آغاز به کار پردیس خبرگزاری صداوسیما
رادیو تریبون معرفی ظرفیت‌ها و پیشرفت استان‌ها در خراسان جنوبی
استخدام در صداوسیما - استان مرکزی
تداوم روز‌های آلوده با چاشنی رطوبت و مه در خوزستان
اعزام ۹۵ دانش آموز کلاله‌ای به مناطق عملیاتی جنوب کشور
آغاز جشنواره تئاتر مازندران
پیروزی تیم ملی بسکتبال با ویلچر بانوان مقابل تیم فیلیپین
تأکید ایران و کرواسی بر گسترش همکاری‌های دوجانبه در حوزه محیط‌زیست
رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان فلسطین
افزایش نقدشوندگی از اهداف راه اندازی مرحله معاملات پایانی
اعزام کاروان راهیان نور دانش آموز دختر بهشهری به جنوب کشور
بررسی نقش پژوهش‌های راهبردی در بهره وری انرژی
بررسی لایحه «نحوه مدیریت تعارض منافع در انجام وظایف قانونی و ارائه خدمات عمومی» در کمیسیون اجتماعی
سارقان ۵۰۰ کیلوگرم غلات در دام پلیس اندیمشک
جریمه میلیاردی قاچاقچی گل مصنوعی در لرستان
بررسی گزارش بسیج سازندگی در کمیسیون حمایت از تولید مجلس
پاداش مدال آوران بازی‌های آسیایی جوانان بحرین پرداخت شد
دستغیب برای ارائه گزارش دیوان محاسبات به کمیسیون بودجه می‌آید
ابوالفضل زندی در صدر جدول رده بندی جهانی
برادران صادقیان رقبای خود را در رقابت‌های جهانی پاریس شناختند
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
تهران تا آخر پاییز بارش باران ندارد
مربی ایتالیایی جدید تیم ملی فوتبال رونمایی شد
اتحادیه اروپا: الفاشر تبدیل به گورستان بشریت شده است
مهارت‌افزایی نیروی کار، مؤثر در رشد اقتصادی و عدالت آموزشی
رد قاطع مذاکرات مستقیم با رژیم صهیونیستی
رونمایی از مجسمه زانوزنندگان برابر ایران
ساکنان و گردشگران کیش مهمان ویژه برنامه محفل
تیم ایران به مصاف میزبان می‌رود
ایران اعتراف ترامپ را در مجامع بین المللی پیگیری می‌کند
تقویم و اوقات شرعی جمعه ۱۶ آبان ۱۴۰۴ به افق قم
درخشش آذربایجان‌شرقی در پدافند غیرعامل
یکطرفه شدن جاده چالوس از بعدازظهر امروز جمعه
آغاز دوره میکرو رسانه همارسا از مخاطب منفعل تا روایتگر فعال
دست‌اندازی بانک‌های‌ناتراز به‌منابع بانک‌مرکزی باید متوقف شود
ضرورت تعامل و همکاری‌ صداوسیما با حوزه‌های علمیه
تقویت نظام مدیریت زمین برای مقابله با زمین‌خواری و تخریب محیط زیست  (۲ نظر)
آغاز همکاری سازمان راهداری و پلیس‌راه برای شناسایی هزار نقطه پرخطر  (۲ نظر)
حقوق کارکنان باید مستقیم به حسابشان واریز شود  (۱ نظر)
والیبال ایران عزادار شد؛ صابر کاظمی درگذشت  (۱ نظر)
لزوم اجرای روش‌های نوین در دامداری‌های کردستان  (۱ نظر)
پزشکیان: مساجد بهترین کانون ساماندهی امور اجتماعی هستند  (۱ نظر)
جنگ نامتقارن؛ کابوس آمریکا در صورت تهاجم به ونزوئلا  (۱ نظر)
واکنش محیط‌زیست هرمزگان به کشتن الاغ‌ها  (۱ نظر)
نیروهای مسلح ایران قوای ناتو را شکست دادند   (۱ نظر)
ده‌ها هزار غیرنظامی در سودان کشته شدند  (۱ نظر)
تهران تا آخر پاییز بارش باران ندارد  (۱ نظر)
اتحادیه اروپا: الفاشر تبدیل به گورستان بشریت شده است  (۱ نظر)
پیوند دو ملت ایران و پاکستان ناگسستنی است  (۱ نظر)
تسهیلات وام ازدواج  (۱ نظر)
همکاری‌ سازنده ایران، چین و روسیه در مقابله با یک‌جانبه‌گرایی آمریکا  (۱ نظر)