• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۴۰۵۶۰۱۶
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۱
اقتصادی » صنعت

اما و اگر‌های توسعه خودرو‌ برقی؛ از نبود ایستگاه‌های شارژ تا بن سازه

­عضو هیئت علمی موسسه مطالعات و پژوهش بازرگانی گفت: توسعه خودرو‌های برقی نیاز به زیرساخت‌هایی از جمله ایستگاه‌های شارژ دارد که توسعه‌ای در این زمینه نداشته ایم.

آقای مجید جلیلی ­عضو هیئت علمی موسسه مطالعات و پژوهش بازرگانی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه صنعت خبرگزاری صداوسیما، با اشاره به زیرساخت‌های مورد نیاز برای توسعه خودرو‌های برقی گفت: از آنجایی که خودرو‌های برقی آلایندگی صفر دارند، می‌توان گفت توسعه آن کمک به مسائل زیست محیطی و کاهش آلایندگی در کلان شهر‌ها می‌کند. 

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی

وی با بیان اینکه برای توسعه این خودرو‌ها در گام نخست دولت باید اقداماتی انجام دهد، گفت: برای تولید برق، نیاز به سوخت است که استفاده دوباره از این سوخت‌های فسیلی موجب ایجاد آلایندگی می‌شود. موضوع دیگر بحث هزینه‌های نظام بهداشت و درمان کشور است که سالانه چندین میلیارد دلار برآورد می‌شود، کاهش آلایندگی و به دنبال آن کاهش مشکلات و بیماری‌های ناشی از آن، می‌تواند کمک به کاهش هزینه‌های بهداشت و درمانی کند که دولت در قالب یارانه‌های مختلف اعطا می‌کند.

­عضو هیئت علمی موسسه مطالعات و پژوهش بازرگانی در ادامه گفت: اما یک نکته مهم دیگر انگیزه اساسی دولت برای برقی سازی حمل و نقل و توسعه خودرو‌های برقی است؛ حرکت به سمت خودرو‌های برقی، فرصت‌های درآمدی برای دولت محیا می‌کند و یک سری سرفصل‌های هزینه‌ای دارد. در کشور‌های مختلف تفاوت این مورد می‌تواند مثبت یا منفی باشد، یعنی برقی سازی خودرو می‌تواند منافع مادی برای دولت داشته باشد و یا یک سری فشار‌های هزینه‌ای به دولت وارد کند؛ در کشور ما مشخص است برقی سازی، منافع مادی برای دولت به همراه خواهد داشت که دلیل اصلی آن هم، یارانه‌ای است که دولت به سوخت‌های فسیلی در کشور می‌دهد. 

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی

جلیلی می‌گوید: برخی از کشور‌ها در قبال فروش سوخت‌های فسیلی، مالیات می‌گیرند که بیشتر کشور‌های توسعه یافته و واردکننده حامل‌های انرژی هستند؛ این کشور‌ها با برقی سازی حمل و نقل حداقل از منظر کاهش مالیات‌هایی که از قبال سوخت‌های فسیلی می‌گیرند، متضرر می‌شوند، اما در کشور ما، چون یارانه حامل‌های انرژی، بنزین و گازوییل داریم، برقی سازی می‌تواند منافع مادی برای دولت داشته باشد.

­عضو هیئت علمی موسسه مطالعات و پژوهش بازرگانی با بیان اینکه برای توسعه خودرو‌های برقی نیاز به زیرساخت است، گفت: در تولید این خودرو‌های برقی، زیرساخت مرتبط با توسعه زنجیره تولید و قطعات خودرو، مورد توجه قرار می‌گیرد همچنین بحث باتری و بازیافت آن مطرح است چرا که این باتری‌ها دوره مصرف دارند و باید بازیافت شوند (دوره مصرف باتری خودرو‌های برقی حدود ۵۰۰ هزار کیلومتر و بازه زمانی ۵ تا ۶ سال است).

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی

وی در ادامه افزود: تامین قطعات این خودرو‌های برقی بحث دیگر در زیرساخت است که باید به طور کامل تامین شوند و سرمایه گذاری‌های جدیدی در این حوزه صورت گیرد؛ موضوع دیگر بحث بن سازه خودرو برقی است که این خودرو‌ها نیاز به بن سازه جدید دارند، دلیل آن هم این است که باتری که در این خودرو‌ها استفاده می‌شود، وزن زیادی دارد و این باتری باید در طول خودرو وزنش توزیع شود که معمولا در قسمت‌های با ارتفاع کم خودرو، استفاده می‌شود.

به گفته جلیلی، در توسعه زیرساخت خودرو برقی بحث ایستگاه‌های شارژ آن‌ها مطرح است؛ این خودرو‌ها همانند خودرو‌های بنزینی نیاز به تامین انرژی دارند و باید بعد از طی یک مسافتی، شارژ شود. اکنون این خودرو‌ها متوسط مسافتی که با یکبار شارژ طی می‌کنند حدود ۵۰۰ کیلومتر است که خودروسازان جهان در حال افزایش آن هستند مثلا شرکت تویوتا ژاپن اعلام کرده تا سال ۲۰۳۰ مسافت هزار کیلومتر را برای خودرو‌های برقی به همراه خواهد آورد، حتی برد هزار و ۵۰۰ کیلومتری را به واسطه توسعه فناوری خواهد داشت.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی

 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
تصادف مرگبار در محور فرعی دهگلان - قروچای
نیم صفحه نخست روزنامه‌های ورزشی ۱۱ آبان
اختصاص ۲۰۰ میلیارد تومان برای تعریض جاده قره پشتلوی زنجان
قانون کاهش مصرف کیسه های پلاستیکی در انتظار اجرا
ایران به دنبال صلح در سودان؛ غرب و صهیونیسم در پی تجزیه
مدال طلا را برای سربلندی کشورم کسب کردم
پیگیری رفع آلودگی دره خرگوش دراستان زنجان
هفته نهم سوپرلیگ یونان؛‌ پیروزی المپیاکوس با گلزنی طارمی
آخرین وضع مصدومان سپاهان
تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، ۱۱ آبان ۱۴۰۴
هفته نهم فوتبال بوندس لیگا؛ باواریایی ها همچنان می تازند
اختتامیه سی‌وهفتمین جشنواره تئاتر آذربایجان‌شرقی
رقابت ۲۵۰ ورزشکار جانباز در مسابقات تنیس روی میز کشور
تقویم و اوقات شرعی یکشنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۴ به افق قم
مسابقات اتومبیلرانی قهرمانی استان در بروجرد
بازدیداستاندار قم از محل احداث نیروگاه خورشیدی در جاده قم به گرمسار
رزمایش ارزیابی آمادگی مولدهای برق اضطراری در مراکز حیاتی لرستان
معرفی برترین‌های مسابقات بومی محلی دختران بسیجی استان قم
پیروزی النصر با درخشش رونالدو
قهرمانی رقابت‌های منطقه ۶ جوانان کشور از آن پینگ‌ پنگ‌ باز قمی شد
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
جهاد نهاجا برای دفاع از مرز‌های هوایی ایران مایه افتخار است
تایید قهرمانی کشتی آزاد ایران در رقابت‌های جهانی ۲۰۱۵
فرصت طلایی ایران در عصر چندقطبی شدن جهان
بدرفتاری کارمندان دولت را گزارش کنید
اعلام نتایج اولویت بندی طرح مادران ایران خودرو؛ ۱۱ آبان
پاسخ دانشگاه علوم پزشکی یزد درباره فوت مادر مهریزی
کشور فلسطین ظرف ۵ سال تشکیل می‌شود
نتانیاهو برای اهداف داخلی، به دنبال از سرگیری جنگ است
آتش‌سوزی در مراتع شمال معلم‌کلایه
دیدار تیم‌های صنعت نفت آبادان و برق شیراز در مرحله سوم جام حذفی
امضای قرارداد‌های بزرگترین طرح جمع‌آوری گاز‌های مشعل
تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، ۱۰ آبان ۱۴۰۴
بررسی پیش‌نویس موافقتنامه همکاری‌های قضایی بین ایران و عربستان
تساوی استقلال و فولاد در دربی خوزستان
تحویل ویلای ۸ هزار متری متهم چای دبش به بانک ملت
کالابرگ به شیوۀ جدید عرضه می شود  (۱ نظر)
قهرمانی بلند قامتان ایران در والیبال بازی‌های آسیایی جوانان  (۱ نظر)
تصادف در اتوبان تهران کرج با ۱۱ مصدوم و ۳ فوتی  (۱ نظر)
پیش ثبت نام ۷۳۰ نفر برای تشرف به حج تمتع ۱۴۰۵  (۱ نظر)
قطع درختان صنوبر در چمستان قانونی بود  (۱ نظر)
بازی‌های آسیایی جوانان؛ ایران در رده چهارم آسیا قرار گرفت  (۱ نظر)
یادواره شهدای سلامت در خرم‌آباد  (۱ نظر)
پیام تسلیت رئیس مجلس در پی درگذشت مادر شهیدان عاکفی  (۱ نظر)
کشور فلسطین ظرف ۵ سال تشکیل می‌شود  (۱ نظر)
قصه آموزش در تنها مدرسه روستای نرگس‌زمین ساری  (۱ نظر)
انتشار فراخوان برای پیشنهاد شعار مشترک فاطمیه ۱۴۰۴  (۱ نظر)