• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۴۰۷۴۹۲۶
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
اقتصادی » صنعت

تنظیم بازار خودرو با رفع خود تحریمی‌ها از صنعت خودرو

فعالان صنعت خودرو می‌گویند: برخی از تحریم‌هایی که در داخل وجود دارد مانند قیمت گذاری دستوری و کمبود مواد اولیه، باعث کاهش تولید خودرو شده است.

تنظیم بازار خودرو با رفع خود تحریمی‌ها از صنعت خودرو
به گزارش خبرنگار گروه صنعت خبرگزاری صداوسیما؛ قبل از سال ۹۷ اوضاع بازار خودرو مطلوب بودو علاوه بر تولید داخل، واردات خودرو هم انجام می‌شد و مشکلی در تنظیم بازار خودرو وجود نداشت، اما بعد از تحریم و خروج خودروسازان خارجی از بازار، اوضاع نابسامان شد؛ خودرو به اندازه کافی در بازار وجود نداشت و خودروسازان نمی‌توانستند جوابگوی نیاز بازار باشند. 
 
به مرور زمان خودروسازان اقدام به افزایش تولید و تامین نیاز داخل کردند و در کنار این موضوع خودرو‌هایی را داخلی سازی کردند که به خودرو ملی تبدیل شد، تارا و شاهین جزو خودرو‌هایی است که خودروسازان بعد از پشت سر گذاشتن موانع، آن‌ها را تولید و طراحی کردند.
 
نه تنها سر راه خودروسازان، بلکه در راه رشد تولید قطعه‌سازان نیز مشکلاتی قرار گرفت؛ موانع موجود برای ترخیص قطعات، تامین نشدن ارز، تغییر در نحوه دریافت مالیات و همچنین نوسانات اقتصادی و سیاسی موضوعاتی است که قطعه‌سازان با آن دست و پنجه نرم کردند. 
 
آقای آرش محبی‌نژاد دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی کشور با بیان اینکه قطعه‌سازان در تامین مواد اولیه با چالش‌های زیادی روبه‌رو بوده‌اند، افزود: چالش‌های قطعه‌سازان مربوط به حال حاضر نیست و چند وقتی است که با آن سرو کار دارند و حتی هر روز نیز بر این چالش‌ها اضافه می‌شود. اصلی‌ترین چالش به عرضه مواد اولیه که هیچ گونه ارزبری یا وابستگی مواد خام به خارج کشور ندارد، برمی‌گردد؛ این مواد به قیمت پایه منفی ۵ درصد فوب خلیج فارس در بورس کالا عرضه می‌شود‏, آنجا هم به دلیل کمبود عرضه معمولا به مراتب بالاتر از قیمت بین المللی به دست تولیدکننده می‌رسد. 
 
وی ادامه داد: از جمله این مواد اولیه، می‌توان به صنعت پتروشیمی یا پلیمر اشاره کرد که عمدتا از گاز اتیلن یا محصولات داخلی و برای صنایع فولاد‏, آلومینیوم، مس از سنگ معدن استفاده می‌کنند. این مواد هیچ ارزبری ندارند، اما تولید کننده باید آن‌ها را به نرخ جهانی خریداری کند، متاسفانه در کشور با تغییر و نوسانات نرخ ارز، مواد اولیه داخلی زودتر از مواد اولیه خارجی دچار نوسان می‌شود که اصولا افزایشی است. 
 
محبی نژاد به تاثیر تحریم‌ها اشاره کرد و گفت: از لحاظ داخلی‌سازی و خودکفایی، تحریم‌ها خیلی به نفع صنعت خودروی کشور شده است یعنی تحریم‌ها هر چه به صنعت خودروی کشور تحمیل کرد در عوض مزیتی همچون تقویت داخلی را به همراه داشت.
 
وی ادامه داد: در زمان تحریم، کشور‌هایی که در خودروسازی شریک تجاری ایران بودند از جمله فرانسه، کره جنوبی، آلمان و آن‌هایی که مواد اولیه قطعات را تامین می‌کردند از جمله ژاپن و سایر کشور‌های اروپایی و حتی کشور‌های اسپانیایی به دلیل تبعیت از تحریم‌های آمریکا قطعات نیمه ساخته و مواد اولیه به ایران ندادند و بعد از آن خیلی سخت می‌توانستیم قطعات‌های تک (پیشرفته) تامین کنیم و چاره‌ای جز اینکه در مقطعی افت تولید داشته باشیم، نداشتیم.
 
محبی نژاد گفت: امروز یک فاصله معناداری با افزایش تولید در صنعت خودرو داریم در صورتیکه قرار بود هر سال افزایش تولید و صادرات و همچنین خودرو تجاری داشته باشیم.
 
دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور با تاکید بر اینکه اقتصاد و افزایش شمارگان (تیراژ)، دستوری نمی‌شود و نیازمند یک برنامه منسجم و حمایت هدفمند است، افزود: باید تصدی‌گری دولتی، حمایت راهبردی و منطقی در کشور داشته باشیم. گام نخست در افزایش تولید اصلاح قیمت‌گذاری و گام دوم بحث نقدینگی است؛ نقدینگی خون در رگ‌های این صنعت است و اکنون با بحران نقدینگی در این صنعت رو به رو هستیم.
 
محبی نژاد با تاکید بر اینکه قیمت‌گذاری خودرو نیاز به تغییر دارد، گفت: باید زیر ساخت را برای افزایش تولید فراهم کرد، زیرا توانمندی افزایش تولید وجود دارد، اما زیرساخت آماده نیست. اکنون این امکان وجود دارد که ۲ میلیون خودرو در سال تولید شود به شرطی که زیر ساخت‌ها فراهم باشد.
 
فعالان این صنعت می‌گویند: باید موانع تولید از سر راه تولیدکنندگان برداشته شود تا با توان بیشتر اقدام به داخلی‌سازی قطعات کنند و در صنعت خودرو به خودکفایی کامل برسیم. 
 
مازیار بیگلو دبیر انجمن قطعه سازان با تاکید بر رفع موانع در صنعت خودرو، گفت: خود تحریمی‌ها از بحث قوانین تا مجوز‌های دست و پا گیر و همچنین شرایطی که برای گرفتن مواد اولیه و ارز مورد نیاز واحد‌های تولیدی گذاشته می‌شود و قوانین متغییر و خلق الساعه، بر این صنعت تاثیر گذاشته است.
 
بیگلو افزود: لازم است با فرآیند مانع زدایی، فرآیند خود تحریمی داخلی از بین رود که با این اتفاقات می‌توانیم روند مثبت تولید را حفظ کنیم. 
 
در نهایت می‌توان گفت آنطور که کارشناسان صنعت خودرو می‌گویند، رفع موانع تولید در صنعت خودرو، با خروج دولت از قیمت‌گذاری آغاز می‌شود و با حذف جریان جواز خودروسازی، قطعه‌سازی و حذف دخالت‌هایی مانند الزام به استفاده از قطعه سازان خاص، آزادی فضای کسب و کار را در این صنعت رقم خواهد زد که می‌تواند به رشد اقتصادی منجر شود.
 
گزارش از فائزه شعبانی اصل خبرنگار تحریریه صنعت خبرگزاری صداوسیما
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
دست متصدی متخلف واحد تشخیص رنگ خودرو در رشت رو شد
نشان ملی گردشگری سلامت ایران رونمایی می‌شود
تعلیق خدمات سازمان ملل به مهاجران افغان در مرز اسلام قلعه هرات
نشست رئیس جمهور و فعالان اقتصاد دیجیتال
تاکید رئیس جمهور بر به روز شدن تجهیزات آموزشی و بهبود مدیریت مدارس
قهرمانی کشور آب‌های آرام بانوان؛ برترین‌های ۵۰۰ متر معرفی شدند
رونمایی از ۴ کتاب در همدان
جنگ ۱۲ روزه یک طرح آمریکایی -صهیونیستی بود
دعوت مربی کردستانی به اردوی تیم ملی ژیمناستیک هنری جوانان
برگزاری دوره تربیت ممتحن حفظ عمومی قرآن در شهرکرد
برگزاری انتخابات الکترونیکی شورا‌ها در خوزستان
اعطای زمین به متقاضیان مسکن در اولویت کمیسیون اصل ۹۰
افتتاح دو طرح فرهنگی و آموزشی در کاشان
جهاد تببین با هدف تربیت نسلی مومن و تمدن ساز 
دعوت هندبالیست کردستانی به اردوی تیم ملی بزرگسالان
آئین سنتی دهه اول فاطمیه در روستای مرزیِ گِرمی
اعلام روندبرنامه ثبت جهانی دیوار تاریخی جرجان
عطر رب یاقوت سرخ در کوچه‌های درجزین
توزیع هشت هزار جلد کتاب میان دانش آموزان
حرکت دولت چهاردهم به سوی اقتصاد چرخشی
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
تعطیلی مدارس، دانشگاه ها و ادارات دولتی ۸ شهرستان هرمزگان؛ ۱۴ آبان
اعمال محدودیت‌های ترافیکی راهپیمایی ۱۳ آبان زنجان
درگذشت پزشک گچسارانی
والیبال ایران عزادار شد؛ صابر کاظمی درگذشت
سه نفر با اهدای عضو مرحومه مبینا حمصیان به زندگی بازگشتند
بازگشت پرواز‌های لوفت هانزا به ایران
کشت موز در اراضی جنوب سیستان و بلوچستان
تسخیر لانه جاسوسی، تصمیمی ملی برای استقلال ایران
بازتاب گسترده بیانات رهبر معظم انقلاب در رسانه‌های آمریکای لاتین
آغاز راهپیمایی ۱۳ آبان با شعار، متحد و استوار مقابل استکبار،در مشهد
واکنش عراقچی به تمجید برنده جایزه صلح نوبل از جنایتکاران
گوترش: جنگ سودان از کنترل خارج شده است
شرایط دریافت مجدد وام اشتغالزایی و مشاغل خانگی اعلام شد
گیجگاه ۱۴۰۴/۰۸/۱۳
سپاهان در ثانیه های پایانی از شکست فرار کرد
تعطیلی مدارس برخی مناطق هرمزگان  (۳ نظر)
عراقچی: غنی سازی صفر امکان ندارد  (۲ نظر)
نتایج قرعه کشی طرح عادی ایران خودرو اعلام شد  (۱ نظر)
با قاطعیت از حاکمیت خود دفاع می‌کنیم  (۱ نظر)
به جزایر ایران حمله شود همانجا پاسخ کوبنده می‌دهیم  (۱ نظر)
بازتاب درخشش طلایی والیبال دختران ایران در تارنمای شورای المپیک آسیا  (۱ نظر)
انتقاد افغانستان از نقض حریم هوایی این کشور از سوی آمریکا  (۱ نظر)
سخنگوی سپاه: ما غافلگیر نشدیم و آرایش سپاه جنگی بود  (۱ نظر)
گلنور به دیدار پاس کردستان می‌رود  (۱ نظر)
ارتش رژیم اشغالگر محور «فیلادلفیا» را بست  (۱ نظر)
والیبال ایران عزادار شد؛ صابر کاظمی درگذشت  (۱ نظر)
برگزاری راهپیمایی ۱۳ آبان در مشهد، متمرکز در میدان شهدا  (۱ نظر)
سه نفر با اهدای عضو مرحومه مبینا حمصیان به زندگی بازگشتند  (۱ نظر)
بازتاب گسترده بیانات رهبر معظم انقلاب در رسانه‌های آمریکای لاتین  (۱ نظر)
شرایط دریافت مجدد وام اشتغالزایی و مشاغل خانگی اعلام شد  (۱ نظر)