پخش زنده
امروز: -
دبیر قرارگاه بازارپردازی صنایع فرهنگی دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: تاثیرگذاری بر رفتار مخاطب، درآمدزایی و گردش اقتصادی و شخصیت پردازی بر اساس بومهای فرهنگی کشور؛ از حوزههای مورد توجه در بازارپردازی فرهنگی است.
امیر آقایی دبیر قرارگاه بازارپردازی صنایع فرهنگی دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، گفت: در زمینه تاثیرگذاری بر سبک زندگی کودکان و نوجوانان یا نسل آینده ایران، مشغول فعالیت هستیم.
آقایی با اشاره به نقش بازارپردازی در توسعه فرهنگی کشور افزود: بازارپردازی فرهنگی یکی از مهمترین راهبردهای پیشرفت فرهنگ در کشورها است.
دبیر قرارگاه بازارپردازی صنایع فرهنگی دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور افزود: تاثیرگذاری بر رفتار مخاطب اینکه چه پیامی را به مخاطب متناسب با ذائقه او در اختیارش قرار دهیم. محصولات فرهنگی باید با محتوا و با جریان فرهنگی به هم متصل شود. حوزه دیگر درآمدزایی و گردش اقتصادی است. بحث دیگر اینکه بازارپردازی فرهنگی راهبردی است که ظرفیتهای فرهنگی کشور را توسعه میدهد. آن ظرفیتهای فرهنگی هم عملا در بن مایهها و آن پیامها یا محتواهای فرهنگی که بخاطر سابقه فرهنگی و تمدنی در کشور وجود دارد و در محلها و منطقههای فرهنگی و بومهای فرهنگی پخش شده و توسعه پیدا کرده است؛ و شخصیت پردازی برای مخاطب باید بر اساس بومهای فرهنگی صورت گیرد تا همذات پنداری شخصیت و مخاطب صورت گیرد.
آقایی گفت: در کشور ما توجه به جزایر فرهنگی در حوزههای مختلف کتاب، تئاتر، سینما و موسیقی وجود دارد و این توجهات ویژه همدیگر را خنثی کرده است. مثلا یک فیلم سینمایی خیلی خوب، به آن توجه شده است ولی، چون عملا هیچ سابقهای نه در حوزه کتاب و بازی رومیزی و اسباب بازی برای آن وجود ندارد عملا آن مخاطب خیلی خوب هم از دست رفته است؛ و این تجربه هم به مرور اتفاق افتاده است. یعنی توجه به آن محصول در زنجیرههای دیگر آن نداشته ایم؛ و باعث شده ظرفیتهای بلند مدت را از دست بدهیم؛ و مخاطب معطل ظرفیتهای داخلی نمیماند و دسترسی به بازیهای خارجی انیمیشنها و اسباب بازیهای خارجی دارد عروسک آن همه جا هست تن پوش آن همه جا هست و باعث شده آن اتفاق نیفتد.
وی افزود: همچنان ذائقه اصیل ما توجه دارد به اینکه عنصرهای فرهنگی مبتنی بر بنیانهای ما، واقعا بازآفرینی درست داشته باشند و اگر در صحنه بیایند میتوانند مخاطب خودشان را بگیرند. مثلا فیلم سینمایی بچه زرنگ توانسته است دوباره در صحنهای با یک مخاطب خیلی خوب درگیر شود ولی بعد از آن دچار چالش میشود. اینکه سریال آن و کتاب تصویری، انیمیشن و بازی آن وجود ندارد. در مورد بچه زرنگ محصولات و اقلام جانبی که در حوزه لوازم التحریر فروشهای خوبی را در این مدت تجربه کرده است.
دبیر قرارگاه بازارپردازی صنایع فرهنگی دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: ما در شورای فرهنگ عمومی ناظر به این مساله که شخصیتها و عناصر فرهنگی در یک رفتار میان مدت یا بلندمدت عملا بر هویت فرهنگی و رفتار مخاطب تاثیر گذار میشوند . اینکه بصورت ارگانیک طبیعی و زاینده این اتفاق در کشور بیفتد.