• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۴۱۴۹۲۵۲
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۶
اقتصادی » صنعت

رنگ و لعاب متفاوت نمایشگاه خودرو؛ وارداتی یا داخلی؟

امسال شرکت‌های زیادی در نمایشگاه خودرو شرکت کردند، اما آنچه در این نمایشگاه خودنمایی می‌کرد تعداد قابل توجه خودرو‌های مونتاژی بود.

به گزارش خبرنگار گروه صنعت خبرگزاری صدا و سیما؛ امسال در نمایشگاه خودروی تهران، خودروسازان انواع خودرو‌های سواری، سنگین و پیکاپ را به نمایش گذاشتند؛ آقای مهدی تقدسی نژاد مدیر عامل نمایشگاه شهر آفتاب می‌گوید: با توجه به موضوع واردات خودرو، برقی کردن خودرو‌ها و استفاده از خودرو‌هایی که مصرف سوخت کمی دارند، سعی کردیم همین موضوعات را رویکرد نمایشگاه قرار دهیم.
 
در این نمایشگاه خبری از خودرو‌های داخلی نبود و آنچه به چشم می‌خورد تعداد قابل توجه خودرو‌های مونتاژی بود؛ در همین باره یکی از شرکت کنندگان حاضر در این نمایشگاه با گلایه از وجود خودرو‌های مونتاژی در نمایشگاه گفت: توقع داشتیم امسال خودروسازان، خودرو‌های ملی را به نمایشگاه بیاورند، اما این اتفاق رخ نداد و آنچه بیشتر دیدیم، خودرو‌های مونتاژی بود که کیفیت بالایی هم ندارند. 
 
آبان ماه ۱۴۰۲ بود که تعرفه واردات قطعات منفصله خودرو‌های وارداتی مونتاژی ۱۳ تا ۳۵ درصد افزایش یافت و بر این اساس قرار شد برای داخلی سازی بالای ۵۰ درصد میزان تعرفه به شدت کاهش پیدا کند و برای داخلی سازی‌های کمتر از ۲۰ درصد میزان تعرفه واردات قطعات با تعرفه واردات خودرو یکسان در نظر گرفته شود. 
 
آقای چریک یکی از تولیدکنندگان می‌گوید: با توجه به اینکه در تعرفه گمرکی برای داخلی سازی ۲۰ تا ۵۰ درصد تفاوتی وجود ندارد، به همین دلیل داخلی سازی سخت است. 
 
این در حالی است که خودروسازان ملزم بودند با ۲۰ درصد داخلی سازی تولید را شروع کنند و هر ساله به این میزان اضافه شود تا صاحب بن سازه خودرویی شوند.
 
آقای احمدی یکی دیگر از تولیدکنندگان می‌گوید: برای مونتاژ خودرو در داخل کشور باید با ۲۰ درصد داخلی سازی، کار را شروع می‌کردیم و سال به سال هم موظف بودیم به این میزان اضافه کنیم. البته خودروساز معتقد است برای افزایش عمق ساخت داخل باید سرمایه گذاری کرد طوری که برای هر درصد داخلی سازی باید بیش از یک میلیارد تومان هزینه قالب سازی انجام داد. 
 
سیاست تعرفه‌ای وزارت صمت، حمایت از عمق داخلی سازی خودرو و قطعات آن است؛ آقای مجید جلیلی یکی از کارشناسان صنعت خودرو می‌گوید: در سال‌های اخیر با وجود راه اندازی خط تولید، صاحب بن سازه خودرویی نشده ایم؛ داخلی سازی خودرو‌های مونتاژی، مربوط به قطعات غیرمتحرک می‌شود؛ در این زمینه از سال‌های قبل برنامه‌هایی از سوی خودروسازان مونتاژی اجرا شده بود؛ به عنوان نمونه داخلی سازی رینگ، لاستیک و قطعات تزئینی خودرو‌ها انجام شد. 
 
عضو هیئت علمی موسسه مطالعات و پژوهش بازرگانی ادامه داد: برای افزایش عمق ساخت داخل برای خودرو‌های مونتاژی در زمینه بن سازه، عملا کاری انجام نشده، زیرا خودرو‌ها وارداتی هستند و بن سازه براساس مشخصه‌هایی که شرکت تولیدکننده اعلام کرده باید استفاده شود یا در زمینه قوای محرکه و قوای انتقال نیرو مثل گیربکس، نمی‌توان داخلی سازی کرد.
 
تولید خودروی پیشرفته و جدید، خودرو‌های برقی، متصل و خودران جزء ۸ فرمان رئیس جمهور بود که سال ۱۴۰۰ با هدف ساماندهی صنعت خودرو به خودروسازان ابلاغ شد.
 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
توزیع سوخت ویژه برای کشاورزان زنجانی در فصل پاییز
برگزاری ۶۰۰ عنوان برنامه هفته بسیج در همدان 
طرح محدودیت سنی برای استفاده از شبکه‌های اجتماعی در ترکیه 
حل مشکلات با وحدت و حرکت بر مسیر علمی میسر است
بازدید وزیر میراث فرهنگی از جاذبه های گردشگری زنجان
پذیرش پرواز‌های مسدود شده از روسیه و چک در فرودگاه بندرعباس
اعزام دانش‌آموزان زارچی به مناطق عملیاتی جنوب
افتتاح اندیشکده دین، علم و فناوری در دانشگاه صنعتی اصفهان
بسیج پشتوانه پایدار نظام جمهوری اسلامی ایران 
کاهش دمای هوا در خراسان جنوبی
آغاز کنگره سراسری پیشگامان رهایی با حضور دانشجویان سراسر کشور
آثاری از تب‌دنگی در مازندران مشاهده نشد
توقیف ۲۷۰ حلقه لاستیک خارجی قاچاق در مهاباد
کاهش کانون تب برفکی در استان مرکزی
برگزاری دوره آموزشی پیشگیری و کنترل تب برفکی در سیوکی
ایران تجاوز تروریستی رژیم صهیونیستی علیه لبنان را شدیدا محکوم کرد
بازدید وزیر بهداشت از روند ساخت بیمارستان شهید سلیمانی کرمان
عراقچی: غنی‌سازی صفردرصدی را به هیچ وجه نمی‌پذیریم
اختلاس ۱۹۰ میلیارد ریالی کارمندی در هرمزگان با فروش گازوئیل سهمیه‌ای
پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب درپی درگذشت فرزند حجت‌الاسلام صدیقی
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
فوت فرزاد خوش برش در بیمارستان 
دریای خزر، نیازمند همکاری مشترک استانهای ساحلی پنج کشور
پیروزی تیم فوتبال ابومسلم مشهد مقابل دریای آرین بابل
طلای هادی ساروی در کشتی فرنگی بازی‌های کشورهای اسلامی
لزوم پیشگیری از سرماخوردگی و رعایت نکات بهداشتی در روز‌های سرد سال
سیاست‌های تشویقی برای فرزند آوری باید افزایش یابد
اجرای برج‌ نگاره «قهرمان» بر پیکره برج آزادی
خوزستان، بی باران تا هفته آینده، جاده ها اما مملو از مه
گیجگاه ۱۴۰۴/۰۸/۲۸
پاسخ اعضای دولت به پرسش خبرنگاران
انتخابی جام جهانی ۲۰۲۶؛ قرعه کشی پلی آف بین قاره‌ای، فردا در زوریخ
تقویم و اوقات شرعی زنجان در ۲۸ آبان ۱۴۰۴
خط و نشان کشیدن وزیران خارجه آلمان و انگلیس برای روسیه
صعود ساروی و هدایتی به پیکار پایانی
سردار شکارچی: قدرت موشکی ایران دشمن را شگفت‌زده کرد
۳۰۰ کیلومتر بزرگراه در سیستان و بلوچستان افتتاح می‌شود  (۲ نظر)
غیرحضوری شدن مدارس ابتدایی چند شهر و روستای استان مرکزی  (۲ نظر)
آموزش مجازی مدارس و دانشگاه‌های رشت همزمان با برگزاری اجلاس استان‌های ساحلی خزر  (۱ نظر)
سردار حسن‌زاده: قدرت موشکی ایران مهار شدنی نیست  (۱ نظر)
قانون اساسی بالاترین سند ملی برای دفاع از کشور  (۱ نظر)
آغاز مذاکرات ایران و چین برای اتصال ریلی شرق به غرب  (۱ نظر)
منابع انسانی موتور محرک تعلیم‌وتربیت است  (۱ نظر)
طرح نماد، سرمایه‌های اجتماعی را حفظ می‌کند  (۱ نظر)
دیپلمات روس: قطعنامه آمریکا درباره غزه بسیار مبهم است  (۱ نظر)
راه اندازی خط تولید موتور‌های کم مصرف در سمنان  (۱ نظر)
جامعه ایران در آستانه ورود به «سیاه‌چاله جمعیتی»  (۱ نظر)
ادامه خدمت‌رسانی به سیل‌زدگان هزارانی  (۱ نظر)
استقبال ترامپ با تشریفاتی کم‌سابقه از ولیعهد عربستان  (۱ نظر)
رکوردشکنی پالایشگاه گاز شهید هاشمی‌نژاد در تأمین انرژی شمال شرق کشور  (۱ نظر)
کاهش ۴ میلیون لیتری مصرف روزانه گازوئیل  (۱ نظر)