• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۴۱۷۵۹۳۸
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۳
اجتماعی » جامعه و شهری
تقی‌پور نماینده مردم تهران و شمیرانات در مجلس:

ورود شورای رقابت به نرخ گذاری تاکسی های اینترنتی خلاف قانون است

تقی پور نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: قانونی که تأسیس شورای رقابت را پیش بینی کرده ورود این شورا را برای تعیین نرخ تاکسی‌های اینترنتی ممنوع کرده است.

 ورود شورای رقابت به نرخ گذاری تاکسی های اینترنتی خلاف قانون است

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما،برنامه بالاتر شبکه خبر که امروز پنجشنبه  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ پخش شد درباره این بود که تعرفه تاکسی‌های اینترنتی را شرکت‌ها تعیین کنند یا شورای رقابت؟ 
مهمانان این برنامه رضا تقی‌پور؛ نماینده منتخب حوزه تهران، اسلامشهر، ری و شمیرانات (مخالف) + مصطفی نخعی؛ نماینده منتخب حوزه خراسان جنوبی، سربیشه و نهبندان (موافق) بودند مشروح این برنامه را در زیر می خوانید:

مقدمه: پایه و منشأ تحول در کشور انتخابات است، این تأکید رهبر انقلاب بود برای صاحبان دیدگاه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی که به گفته ایشان حرف از تحول می‌زدند. زمانی که نامزد‌ها با همین دیدگاه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی وارد کارزار انتخاباتی مجلس شدند، صدا و سیما تلاش کرد با پرسش این سؤال در ویدئو‌های انتخاباتی نامزد‌ها که تعرفه‌های تاکسی‌های اینترنتی را شرکت‌ها خود تعیین کنند یا شورای رقابت، همین طور راجع به کمیسیون‌ها به مردم کمک کند تا با شناخت بیشتری پای صندوق‌های رأی بیایند، موضوعی که نمایندگان مجلس هم راجع به آن نگاه‌های مختلفی دارند و در این برنامه موافقان و مخالفان موضوعی که عرض کردم باهم مناظره‌ای را خواهند داشت.


سؤال: آقای تقی‌پور از نظر شما بازار تاکسی‌های اینترنتی، بازار رقابتی تلقی می‌شود یا یک بازار انحصاری است و از نظر شما که مخالف ورود شورای رقابت هستید، تحلیلش چیست که می‌فرمایید این شورا نباید به بازار تاکسی‌های اینترنتی ورود کند؟
رضا تقی‌پور؛ نماینده منتخب حوزه تهران، اسلامشهر، ری و شمیرانات: همان طور که در این مقدمه‌ای که پخش شد، این کارشناس محترم هم اشاره کردند به هر صورت بخش عمده‌ای از این بازار تاکسی‌های اینترنتی امروز در دست دو شرکت بزرگ است، شاید بیش از نود و چند درصد و به نظر می‌رسد که این از مصادیق انحصار غیرطبیعی باشد، منتهی این که بنده عرض می‌کنم اینجا خود شورای رقابت برای تعیین تعرفه نباید به صورت مستقیم وارد شود، بنده استنادم به خود قانونی است که تأسیس شورای رقابت را پیش بینی کرده و تأکید می‌کنم بر این که به هر صورت در این مورد قانون وجود دارد و ما باید به مرّ قانون عمل کنیم، این قانون باید رعایت شود.

طبق قانون نباید شورای رقابت در تعیین نرخ دخالت کند

تقی پور: قانون اصل ۴۴ در ماده ۵۹ می‌گوید که شورای رقابت می‌تواند برای حوزه‌هایی که نیاز به تنظیم‌گر دارند، تنظیم‌گر بخشی تعیین کند، ترکیب آن را هم پیشنهاد دهد با تصویب هیئت وزیران آن تنظیم‌گر می‌تواند هم مقررات را در آن حوزه تنظیم کند و هم طبیعتاً تعرفه که جزئی از این مقررات است می‌تواند توسط آن تنظیم‌گر بخشی تعیین شود، در عین حال که می‌تواند چارچوب‌های کلی را خودش بدهد و در این مورد هم در بحث‌های بعدی عرض خواهم کرد که ظاهراً این اتفاق افتاده، یعنی باز این یک امر بدیهی است که به هر صورت وقتی بازار این گونه انحصاری یا انحصارگونه است، طبیعتاً اگر این بازار توسط حاکمیت کنترل و نظارت نشود، قطعاً کاربران و مصرف کنندگان ضرر می‌کنند، بنابراین این نظارت و کنترل باید وجود داشته باشد.


سؤال: این زیان کاربران به چه صورت است از نظر شما که اشاره کردید؟ 

تقی‌پور: زیان کاربران این گونه است که به هر صورت فرض کنید الان در شرایط ازدحام ترافیک؛ یک فرمولی به هر صورت تعیین شده از قبل برای محاسبه زمان و مسافت، من عرضم این است حالا در یک منطقه‌ ازدحام بیشتر است، چون این عوامل قبلاً در آن فرمول محاسبه منظور شده، پس بنابراین دلیلی ندارد ما بیاییم یک سری عوامل بیشتر یا صرف این که تقاضا آنجا زیاد است بیاییم اینها را وارد کنیم، اینجا قطعاً ضرر خواهند کرد مصرف کنندگان و به تعبیری ما باید بتوانیم حقوق مصرف کنندگان را این‌جا تأمین و از آن دفاع کنیم، طبیعتاً موارد دیگری هم است ازجمله این که اگر بخواهیم رقابتی باشد این بازار؛ مثل خیلی از سکو‌های خارجی، این جا به نظر می‌رسد که فقط یک‌طرفه است این فرمولی که اعمال می‌شود؛ یعنی فقط مزایده گذاشته می‌شود، در حالی که خیلی از سکو‌های خارجی، مناقصه هم دارند یعنی این که خودرویی می‌توانند به نرخ کمتر این را قبول کند، ولی ما این امکان و این قابلیت را در این سکو‌های داخلی نمی‌بینیم.


سؤال: آقای نخعی نظر شما چیست؟ شما فرموده بودید موافق ورود شورای رقابت هستید و طبیعتاً در مخالفت با آقای تقی‌پور اینجا حضور دارید، علتش چیست؟
مصطفی نخعی؛ نماینده منتخب حوزه خراسان جنوبی، سربیشه و نهبندان: دو نگاه وجود دارد این‌جا؛ نگاه اول این است که ما تاکسی‌های اینترنتی را در رقابت با ابزار‌های دیگر حمل و نقل اگر ببینیم مثل مترو، تاکسی‌های خطی، بی‌آرتی و اتوبوس و غیره با توجه به سهم شش درصدی که تاکسی‌های اینترنتی در شهر تهران که گویا اوج آن در شهر تهران است در کشور، شاید خیلی فضای انحصاری نباشد، به عنوان یک ابزار در کنار سایر ابزار‌های حمل و نقل. اما نگاه دیگری وجود دارد و آن با توجه به این مَچ‌مکینگی که اینها انجام می‌دهند یا واسطه بین مسافر و راننده هستند، به نوعی در رقابت با آژانس‌ها اگر به این فضا نگاه کنیم، من معتقدم  فضا کاملاً انحصاری است. چون  همان طور که آقای دکتر هم اشاره کردند، تعدادشان محدود است و  در رقابت با آژانس‌ها فکر می‌کنم یک فضای کاملاً انحصاری است.

قانون در زمانی که انحصار باشد باید وارد شود

نخعی : قانون می‌گوید اگر جایی انحصار بود، این تکلیف شورای رقابت است که ورود پیدا کند، این چیزی است که قانون صراحت دارد. آقای دکتر هم اشاره کردند، می‌فرمایند که شورای رقابت نه، نهادی را که شورای رقابت تعیین می‌کند، فرقی نمی‌کند در هر صورت، بالأخره باز شورای رقابت است، یا خود مستقیماً یا نهادی را که شورای رقابت می‌خواهد تعیین کند فرقی نمی‌کند، در هر صورت موضوع این است.

نخعی: موضوع این است که ما یک واقعیتی داریم به نام تاکسی‌های اینترنتی در کشور که امروز جزو لاینفک شبکه حمل و نقل در کشور شدند، اما خیلی فضای تنظیم‌گری وجود ندارد، به نوعی رها هستند، یعنی تنظیم‌گری، سیاست‌گذاری با توجه به جنبه‌های مختلفی که اینها می‌توانند تحت تأثیر قرار دهند به هر حال خیلی نمی‌بینیم که سیاست‌گذاری دقیقی در این حوزه وجود داشته باشد. شما ببینید تاکسی‌های اینترنتی جنبه‌های مختلفی را می‌توانند تحت تأثیر قرار دهند، نمی‌شود ما فقط یک نگاه تک بعدی قیمتی روی اینها داشته باشیم.

نخعی: به هر حال موضوع انرژی یا تحت تأثیر قرار دادن سیاست‌های انرژی در کشور توسط تاکسی‌های اینترنتی یک واقعیت انکارناپذیر است. از منظر تحلیل‌های اقتصادی به هر حال یک واقعیت  انکار ناپذیر است.

نخعی: در بحث اشتغال و نیروی کار نیاز به ملاحظاتی وجود دارد. در بحث حمل و نقل نیاز به ملاحظاتی وجود دارد، ما امروز چالش کم نداریم در حوزه حمل و نقل، در همین شهر تهران ببینید ترافیک وحشتناکی که وجود دارد و بسیاری دیگر از چالش‌هایی که ما در سیستم حمل و نقل کشور داریم، آن طرف بالأخره افزایش بی رویه مصرف انرژی در کشور و ناترازی که روز به روز افزایش پیدا می‌کند، به نظر من، توجه به تاکسی‌های اینترنتی حال این که گسترش بیشتری پیدا کند یا محدودتر شود، هر سیاست‌گذاری در این حوزه حتماً روی همه این مؤلفه‌ها اثرگذار خواهد بود که ان‌شاءالله در این جلسه قاعدتاً راجع به بعضی از اینها باید صحبت کنیم. 


سؤال: آقای تقی‌پور شما موافق این هستید دولت چقدر ورود کند در حوزه قیمت‌گذاری یعنی قیمت‌گذاری دستوری انجام دهد یا فرمول‌گذاری کند شورای رقابت یا آن نهادی که فرمودید شورای رقابت باید آن کارگروهی که تعیین کند؟
تقی‌پور: اولاً باید این را عرض کنم که از موقعی که تاکسی‌های اینترنتی وارد عرصه حمل و نقل شهری شدند، انصافاً باید بگوییم تسهیل زیادی به وجود آمده، یعنی این به اعتباری؛ فناوری نو و جدید اولاً باعث ارتقای بهره وری می‌شود، چون به هر صورت ما در آن روش حمل و نقل سنتی معمولاً یک طرف پر بود و یک طرف خالی بود هر سفری، این‌جا با توجه به تنظیماتی که می‌شود توسط آن سکو، دو طرف تقریباً پر است و این یعنی صرفه جویی در انرژی، وقت، کاهش آلودگی و خیلی از مسائلی که هست؛ بنابراین همه این مزیت‌ها را ما اصلاً نباید کنار بگذاریم و کنار هم نمی‌گذاریم. آن چیزی که امروز ما راجع به آن صحبت می‌کنیم تأمین حقوق کاربران است و این که این فناوری نو و روش جدید به نحوی باشد که باعث اجحاف، اجبار و الزام به قبول هزینه یا یک تعرفه‌ای که حالا چارچوب ندارد توسط کاربران نشود. 


سؤال: الان به نظرتان این طور است؟
نخعی: بله، الان در بعضی مواقع این طور است، یعنی اوایل که می‌توانیم بگوییم این طور نبود، یعنی تعرفه‌ها پایین بود، حالا خیلی قضاوت نمی‌کنم، ولی شاید برای ورود به بازار بود و برای این که به قول معروف بازار گسترش پیدا کند، ولی امروز این گله و شکایت را ما از کاربران داریم که آقای مفتح هم اشاره کردند، آقای هاشمی تشکری هم اشاره کردند، بعضی موقع‌ها واقعاً نرخ‌ها؛ نرخ‌های قابل قبولی نیستند و این قطعاً باید چارچوب داشته باشد. منتها عرضم این است؛ این چارچوب را آن تنظیم‌گر که انعطاف بیشتری دارد، علت این که من عرض می‌کنم شورای رقابت به تنهایی نمی‌تواند، برای این که این حوزه‌ها خیلی وسیع هستند، یعنی ما از این حوزه‌ها بسیار فراوان داریم. قانون هم عرض کردم به شورای رقابت این اجازه را می‌دهد که برای هر کدام از این حوزه‌ها یک تنظیم‌گری را تعیین کند، ترکیبش را مشخص کند، آن تنظیم‌گر این‌جا فرقش با قانون این است، من تأکید می‌کنم به تنظیم‌گر .

تقی پور: این است که قانون؛ صُلب است یعنی وقتی ما یک قانونی می‌گذاریم سال‌ها می‌تواند با آن صُلبیتش و سخت است انعطاف در قانون ایجاد کردن، باید قانون تغییر کند. ولی مقررات؛ این گونه نیست. مقررات، چون آن نهاد تنظیم‌گر می‌تواند هفته بعد تصمیم بگیرد و یک چیزی را تغییر دهد، دو عامل را کم و زیاد کند، با تعامل حتی با خود صاحبان سکوها، این انعطاف وجود دارد، منتها عرضم این است به هر صورت تنظیم مقررات که تعرفه هم جزئی از آن است، یک کار حاکمیتی است، بنابراین این تنظیم‌گر بخشی باید این کار را انجام دهد. طبیعتاً آن انعطاف را هم می‌تواند اعمال کند .

سوال : قیمت گذاری دستوری کند یا طور دیگر؟

تقی پور: البته این کلمه راستش، به نظرم این  کلیدواژه‌ای است که بیشتر شاید بوی سیاسی می‌دهد من زیاد موافق کاربرد این کلمه نیستم. این که اگر این طوری است،  خیلی از چیز‌ها دستوری است یعنی؟ مثال می‌زنم؛ شما بروید نظرسنجی کنید، الان از مردم نظرسنجی کنید بگویید آیا از تعرفه‌های حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات شما راضی هستید یا نه؟ به نظرم خیلی‌ها راضی هستند، دلیلش هم این است که این از همان اول با یک روش درست، یعنی آن نهاد تنظیم‌گرش تعیین شده، در قانون پیش بینی شده، وزارت ارتباطات می‌تواند از طریق کمیسیون و سازمان تنظیم مقررات هم مقررات را تنظیم و پروانه‌ها را صادر کند، هم تعرفه‌ها را تعیین کند و امروز من می‌توانم این را عرض کنم که یکی از دقیق‌ترین جا‌هایی که تعرفه‌ها رعایت می‌شود، همین حوزه است، چون به ریز همه چیز در شبکه موجود است و همه اطلاعات ذخیره شده، حتی تک تک شهروندان می‌توانند هر جا که اعتراضی داشته باشند مراجعه کنند بگویند این صورتحسابی که برای من آمده چرا این گونه است؟ چرا می‌گویید این پهنای باند را من استفاده کردم، به ریز با دقیقه و ثانیه‌اش به آنها گفته می‌شود که شما ساعت فلان این قدر دقیقه استفاده کردید، ساعت فلان، روز فلان این قدر دقیقه استفاده کردید یا در مورد مکالمه همین طور. این نشان می‌دهد که اتفاقاً آن شفافیتی که ما دنبالش هستیم با تنظیم‌گری درست می‌تواند برای مردم اطمینان خاطر بیاورد و خیالشان راحت باشد که حقوقشان دارد ایفا می‌شود.


سؤال: آقای نخعی چقدر موافق آقای تقی‌پور هستید؟
نخعی: ما بالأخره باید مشخص کنیم که با تنظیم‌گری در حوزه قیمت موافق هستیم یا نیستیم؟ فکر می‌کنم آقای دکتر خیلی شفاف این را مطرح نکردند. در هر صورت من شخصاً معتقدم، در قسمت اول عرایضم هم عرض کردم؛ تنظیم‌گری باید وجود داشته باشد، نه محدود به قیمت، این که تنظیم‌گری محدود به قیمت باشد، فکر می‌کنم این مشکلی را از ما حل نمی‌کند. گرچه امروز نارضایتی‌های بسیاری وجود دارد، یعنی از همین تاکسی‌های اینترنتی که در کشور فعالیت می‌کنند بعضاً شکایت‌ها و نارضایتی‌های بسیاری مطرح می‌شود؛ در بحث قیمت‌گذاری و آپشن‌هایی که قرار می‌دهند مثل عجله دارم و مسائل این چنینی.


تقی‌پور: من عرض نکردم فقط محدود به قیمت است، عرض کردم تعرفه جزئی از تنظیم‌گری است. 
نخعی: ما در بحث تنظیم‌گری یا همان رگولاتوری، به همان نکته‌ای که اشاره شد، باز هم می‌خواهم تأکید کنم که آقای دکتر هم ظاهراً همین نظر را دارند که قیمت گذاری بخشی از این تنظیم‌گری باشد، من هم این را اعتقاد دارم، در هر صورت  سیاست‌گذاری ما باید به نحوی باشد که مسائل دیگر حوزه حمل و نقل را هم ببینیم، مثلاً در حوزه حمل و نقل درون‌شهری ما با معضلی مثل ترافیک مواجه هستیم، باید ببینیم که آیا افزایش یا کاهش قیمت، حالا این افزایش یا کاهش قیمت، چون بالأخره شورای رقابت یا هر نهاد تنظیم‌گری وقتی می‌خواهد مداخله کند در قیمت، این‌جا یا می‌خواهد قیمت‌ها را کاهش دهد یا قیمت‌ها را افزایش دهد، اگر کاهش داد، باعث نارضایتی راننده می‌شود، اگر این را افزایش داد؛ باعث نارضایتی مسافر می‌شود.

تاکسی های اینترنتی هیچ جای دنیا از حمایت‌های دولتی برخوردار نیستند 

نخعی: اگر روی کمیسیون آمد نرخ‌گذاری کرد، کمیسیونی که خود این اپلیکیشن‌ها یا پلتفرم‌ها یا سکو‌ها دارند دریافت می‌کنند که ۱۵ درصد است در کشور ما، باز این خود می‌تواند یک سری آسیب‌هایی را داشته باشد. این است که من می‌گویم به هر حال یکی از مؤلفه‌های تنظیم‌گری؛ قیمت است. ما مسائل بسیار مهم‌تر دیگری داریم که باید آن را در کنارش ببینیم. یک نکته‌ای را در نظر داشته باشید؛ تاکسی‌های اینترنتی، این گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس است. بررسی‌هایی که انجام دادند، تقریباً هیچ جای دنیا از حمایت‌های دولتی برخوردار نیستند به آن شکل، چرا؟ چون توسعه حمل و نقل مبتنی بر تک‌سرنشین و دو سرنشین، این خود به هر حال یکی از دلایل افزایش ترافیک است، یکی از دلایل افزایش مصرف سوخت است، خودش رقیبی است برای حمل و نقل عمومی در کشور؛ اینها را ما باید حتماً در نظر بگیریم. مثلاً یکی از این سکو‌های بین المللی مثل اوبر در ۸۰ کشور دنیا فعالیت می‌کند، کلاً هفت میلیون راننده دارد، فقط یکی از پلتفرم‌ها یا سکو‌های ما در ایران؛ چهار میلیون راننده دارد. این توسعه عجیب و غریبی که در این بحث اتفاق افتاده، خیلی از تاکسی‌های خطی دیگر انگیزه‌ای ندارند که در مسیر کار کنند. همه اینها آمدند در بحث تاکسی‌های اینترنتی فعالیت می‌کنند، آژانس‌ها عملاً تعطیل شده، می‌خواهم بگویم؛ تنظیم گری باید محدود به اینها هم باشد، بالأخره تا کجا می‌خواهد این رشد پیدا کند؟

فقط یکی از پلتفرم‌ها یا سکو‌های ما در ایران؛ چهار میلیون راننده دارد

نخعی: بخش زیادی از ترافیک شهری ما به خاطر رشد روزافزون اینهاست، من احترام می‌گذارم، بالأخره بخشی از گرفتاری‌های ما را در حوزه حمل و نقل، اینها حل کردند، بخشی از آن اشتغال را به‌خصوص برای نیروی کاری که شاید مهارت آن‌چنانی نداشته باشد معتقدم که بالأخره اقداماتی انجام شده، ویژگی‌های مثبت این چنینی داشته که قدردان اینها باید باشیم، قدردان تلاش‌های اینها باید باشیم، اما تنظیم‌گری این‌جا نقش خود را نشان دهد. شاید یکی از آن جا‌هایی که اتفاقاً کم‌ترین کارایی را داشته باشد، همین بحث قیمت‌گذاری باشد. ما اگر جنبه‌های دیگر کار را ببینیم، مثلاً بحث ترافیک را درست ببینیم، مثلاً شما اگر تعرفه‌گذاری‌تان به شکلی باشد که همچنان باعث افزایش و گسترش روزافزون اینها بیش از آن که الان هست بشود، باید ببینیم آسیب‌هایش چیست؟ چه مزایایی می‌تواند داشته باشد، چه آسیب‌هایی می‌تواند داشته باشد؟ همه اینها باید در این فضا دیده شود به نظرم. این که من می‌گویم که این تنظیم‌گری باید وجود داشته باشد، محدود به قیمت هم نباشد که اتفاقاً معتقدم اگر ما رفتیم صرفاً تک بعدی به اینمسئله نگاه کردیم، بیشتر از آن که مزیت برای ما داشته باشد، ممکن است مشکلاتی را ایجاد کند؛ به این دلیل است. 


سؤال: آقای تقی‌پور شما چقدر موافق این هستید که پیش از قیمت‌گذاری نهاد حاکمیتی، شورای رقابت یا آن کارگروه یا هر جای دیگری که شما دو بزرگوار به آن اشاره می‌کنید بیاید ورود کند راجع به مثلاً این که ترافیک هم بخواهد کنترل کند، خود اندازه شرکت هم کنترل کند، قیمت هم کنترل کند و بیش از این چیزی که راجع به آن صحبت می‌کنیم؟
تقی‌پور: قطعاً خود این موضوع تاکسی‌های اینترنتی، یک بخشی از زیست بوم حمل و نقل شهری است. طبیعتاً ما همه عوامل را باید در نظر بگیریم. من موافق این هستم و در زمانی که خدمت مردم تهران بودیم در شورای چهارم خاطرم هست که یک برنامه راهبردی برای حمل و نقل و مدیریت شهری تهران تهیه شد با یک مشاور بسیار قوی بین‌المللی که خلاصه‌اش این بود که ما باید حمل و نقل عمومی را به شکلی توسعه دهیم که هر شهروندی چه از محل سکونتش، چه از محل کارش وقتی می‌آید بیرون، حداکثر با ۳۰۰ متر پیاده‌روی بتواند به یک وسیله نقلیه عمومی دسترسی پیدا کند؛ این یک راهبرد کلان و یک سیاست بسیار روشنی بود که در آن برنامه تعیین شد.

وزارت کشور و صمت برای موضوع تعرفه از طرف شورای رقابت تعیین شدند

تقی پور: طبیعتاً تنظیم مقررات همه اینها را در بر می‌گیرد، یعنی قطعاً فقط تعرفه نیست،  این که نسبت اینها چگونه باشد؟ باید دیده شود، این که در مصرف کلان انرژی، آلودگی محیط زیست و بسیاری مسائل دیگر که همه اینها می‌توانند با تنظیم‌گری درست انجام شوند و اتفاقاً تأکیدم بر همین است که شورای رقابت به تنهایی طبیعتاً نمی‌تواند این همه مسئله را در حوزه‌های مختلف حل کند، بلکه ما می‌توانیم یک کمیسیون تنظیم مقررات به صورت اختصاصی برای این موضوع در نظر بگیریم، ظاهراً هم الان این کار تا حدودی اتفاق افتاده، یعنی وزارت کشور و صمت تعیین شدند برای موضوع تعرفه از طرف شورای رقابت.

تقی پور: طبیعتاً اگر ترکیب این کمیسیون کامل شود؛ یعنی از مدیریت شهری، شهرداری‌ها به این اضافه شود که این ملاحظات یا حتی محیط زیست و اعضای دیگر به این، البته منظورمان این نیست که بروکراسی را پیچیده‌تر یا بیشتر کنیم، ولی منظور این است که تصمیماتی که گرفته می‌شود، تصمیمات درست و کاملی باشد، همه جوانب را در نظر بگیرد ازجمله حقوق کاربران که در مورد تعرفه مصداق بیشتری دارد، البته بقیه حقوق شهروندان است که ما با گسترش حمل و نقل عمومی اجازه ندهیم محیط زیست بیشتر از این آلوده شود یا بحث تک سرنشین را حتماً در راهبردهایمان به طرف کاهش و حذفش برویم، قطعاً اینها هم جزو مواردی است که به نظرم با تنظیم‌گری درست همه اینها قابل دست یافتن است.


سؤال: چطور آن تنظیم‌گری که به آن اشاره می‌کنید، چون ترافیک هم به آن اشاره کردید.
تقی‌پور: وقتی مدیریت شهری این‌جا بیاید وارد شود، طبیعتاً تصمیماتی که گرفته می‌شود در ارتباط با بقیه تصمیمات است، یعنی آن می‌تواند بر فرض این‌جا لحاظ کنند که ما خوب است که این مقدار درصد، البته در آن برنامه که عرض کردم اینها وجود داشت که مثلاً چه درصدی مترو باشد؟ چه درصدی باید اتوبوس باشد؟ چه درصدی نهایتاً می‌تواند تاکسی از انواع متنوعش می‌تواند باشد؟ چه تاکسی‌های خطی، چه تاکسی‌های اختصاصی، چه تاکسی‌های تلفنی و آژانس‌ها و طبیعتاً تاکسی‌های اینترنتی هم به این مجموعه اضافه شده است. همه اینها با آن برنامه کلان که برای مدیریت حمل و نقل شهر تعیین می‌شود که به نظرم آن کمیسیون می‌تواند بسیار مؤثر باشد؛ در تدوین این برنامه می‌تواند آن‌جا دیده شود و نتیجه آن راهبرد و چارچوب می‌تواند مقررات درستی باشد که ما در همه زمینه‌ها برای این موضوع پیش بینی کنیم.


سؤال: آقای نخعی شما فکر می‌کنید که، چون یک انتقادی که مطرح می‌شود، شما اشاره کردید بازار این چند شرکت ارائه دهنده تاکسی‌های اینترنتی یک بازار انحصاری است و در طرف مقابلش گفته می‌شود نه اگر دولت ورود کند و نهاد حاکمیتی ورود کند، این‌جا قیمت گذاری دستوری انجام می‌دهد، برخی‌ها می‌گویند اصلاً باید در این شرایط انحصاری بیاییم و قیمت‌گذاری دستوری انجام دهیم، یعنی مداخله داشته باشیم، شما به کدامش معتقدید؟ 
نخعی: عرض کردم ما این که این فضا را کاملاً رها کنیم و همه اختیار در خود همین شرکت‌ها باشد و اینها به هر شکلی که خودشان می‌دانند بیایند قیمت‌گذاری را انجام دهند، کاری که الان دارد اتفاق می‌افتد، به بهانه ترافیک و بهانه‌های مختلف دیگر قیمت‌های سرسام‌آوری را از مردم می‌گیرند، سوء استفاده می‌کنند از فضای موجود، حتماً نیاز است که یک نهادی که این نهاد را باید به یک ادبیات مشترکی با آقای دکتر برسیم، من بالأخره نظر خودم را دارم، آقای دکتر هم می‌فرمایند کمیسیون ویژه در این خصوص تشکیل شود.


سؤال: با آن کمیسیون ویژه موافق نیستید؟
نخعی: عرض می‌کنم، بالأخره مدیریت شهری قانون هم تکلیف کرده است، ما ماده ۹ قانون توسعه حمل و نقل عمومی، کاملاً این تکلیف را بر عهده شهرداری گذاشته، آقای تقی‌پور می‌فرمایند که ما در دوره چهارم شورا این را شروع کردیم برنامه ریزی کنیم، چند سال واقعاً از آن زمان گذشته؟ من نمی‌دانم دوستان در شهرداری چه کار دارند می‌کنند؟ یعنی در این چند سال چه اتفاقی افتاده، چه مسئله‌ای رقم خورده؟ در بحث توسعه حمل و نقل عمومی واقعاً چه کاری را انجام دادند؟ شما می‌گویید از دوره چهارم ما شروع کردیم، الان چندین سال گذشته است از آن موقع ولی ما همچنان این چالش‌ها را داریم، بعد چیزی هم که پیش می‌آید، بحث تاکسی اینترنتی هم که پیش می‌آید، همه هنر دوستان در شهرداری تهران و در شورای شهر تهران این است که ما برویم الآن سریع شروع کنیم ابزار قیمتی را ما بیاییم اعمال کنیم، چون دیدم در صحبت‌های آقایان هم این مسئله بود. من می‌گویم شما بروید کار خودتان را انجام دهید، یعنی شما در فضای مدیریت شهری در همه این سال‌های گذشته چه کار کردید؟ الان یک واقعیتی به نام تاکسی اینترنتی آمده، آمده که یک بخشی از آن موضوع اشتغال را، یک بخش زیادی از این چالش‌هایی که شما نتوانستید حل کنید حل کند.


نخعی: در بحث قیمت در خیلی از موضوعات دیگر عرض کردم این مسئله را، بلافاصله این دوستان سر و کله شان پیدا می‌شود که حالا ما برویم آنجا مداخله بکنیم قیمت گذاری بکنیم فلان بکنیم شما کار خودتان را انجام بدهید شما در انجام تکالیف خودتان هم توانی ندارید دارید ناتوان عمل می‌کنید. 
تقی پور: خب من اینجا باید یک دفاع بکنم از مدیریت شهری حداقل تهران، ببینید آقای نخعی اینکه می‌فرمایید، چون من به ریز در آن دوره که در شورا بودیم اتفاقاً شورای شهر تهران یک سه نفری را تعیین کرد که برای تعامل با دولت و اینکه شما باز اطلاع دارید برابر قانون ۸۰ درصد هزینه‌های تأمین زیرساخت‌ها در حمل و نقل عمومی به عهده دولت است و خب این را قانون به صراحت می‌گوید که دولت باید اینها را در بودجه‌های سالانه پیش بینی بکند و در اختیار مدیریت شهری بگذارد تا این تأمین بشود پس بنابراین اینکه ما برنامه‌ی راهبردی برای حمل و نقل در تهران تدوین کردیم حتماً کار درستی است یعنی اصلاً که الفبای قضیه است اگر نباشد که باید انتقاد کنیم و اما اینکه چرا کم اجرا شد و هم انتقاد شما هم درست است منتهی عواملش را باید ببینیم عواملش این است که ما در آن تاریخ ۱۴ هزار میلیارد تومان خاطرم هست که الآن این عدد‌ها خیلی تغییر کرده طلب شهرداری تهران بود از دولت بابت همین موضوع.

تقی پور: توسعه‌ی زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی یعنی همین خطوط جدید مترو حاصل آن برنامه است خطوط جدید اتوبوسرانی و اینکه باید به چه میزان در کدام خطوط در کدام محور‌ها باید توسعه پیدا بکند حاصل آن برنامه است پس آن برنامه کار درستی بوده، اما اینکه اجرا نشده باید عواملش را و موانعش را برداریم بله این هم حرف درستی است به نظرم باید یک مقدار برگردیم این هم که عرض کردم آن کمیسیون  از اعضای دولتی  باشند مدیریت شهری در آن باشد برای اینکه واقعاً این مسائل را بنشینند کنار هم بحث بکنند همان‌ها بروند در دولت و هیئت دولت، هیئت وزیران متوجه بشوند که وقتی که یک تصمیمی می‌گیرد این اعتبارات را در اختیار مدیریت شهری قرار نمی‌دهد نتیجه اش این است که ما خطوط مترویمان با تأخیر شروع به کار می‌کند‌ای سرفاصله‌ی حرکت‌های قطار مترویمان زیاد است و این ازدحامی که وجود دارد جوابگو نیست پس بنابراین همه اینها به نظر من با آن کار مشترک جمعی در آن کمیسیون می‌تواند واقعاً شکل بگیرد.


نخعی: امیدوارم آقای دکتر ببینید شما می‌فرمایید کمیسیون واقعاً کشور تجربه‌ی خوبی از این کمیسیون‌ها نداریم تجربه‌ی خوبی از ورود شورای رقابت نداریم من می‌گویم ولی به ناچار دارم این حرف را می‌زنم یعنی من می‌گویم شورای رقابت ولی باور بکنید که از روی ناچاری است، چون چیز دیگری به ذهن آدم نمی‌رسد ما می‌گوییم آقا انحصار طبیعتاً شورای، اما اگر شورای رقابت و این شورا‌ها و کمیسیون‌هایی که حضرت عالی می‌فرمایید قرار است به سبک و سیاق گذشته موضوعات را دنبال بکنند هیچ مشکلی از کشور حل نمی‌شود هیچ مشکلی از حمل و نقل درون شهری و این تاکسی‌های اینترنتی و این موضوعاتی را که.
تقی پور: من باز هم یک مثال خوب دارم عرض کردم من کمیسیون تنظیم مقررات در وزارت ارتباطات، چون می‌گویم یک موقعی من رئیسش بودم الآن هم آقای وزیر، وزیر ارتباطات رئیسش هست دو هفته یک بار به صورت منظم تشکیل می‌شود واقعاً کار پشت دست خیلی کم داریم نداریم تقریباً کاری که آنجا معطل بشود و از وزارتخانه‌های مختلف وزارت اقتصاد هست، سازمان برنامه و بودجه هست، یعنی واقعاً آن افرادی که باید باشند یک جمعِ جمع و جور و در عین حال کارآمد به نظر من می‌نشینند تصمیم می‌گیرند نتیجه اش هم همین پروانه هاست همین تعرفه‌هایی است که واقعاً می‌بینیم دارد رعایت می‌شود. 

بخشی از این ترافیک شهری به دلیل گسترش خارج از ضابطه تاکسی‌های اینترنتی است


نخعی: به نظر من آقای دکتر باید قبل از اینکه در واقع ما راه حل را در تشکیل این شورا‌ها و این کمیسیون‌ها ببینیم یک اراده‌ی جدی در دولت، در مدیریت شهری، چه شورای شهر و چه شهرداری باید برای این مسئله وجود داشته باشد من فکر می‌کنم که ما به هیچ عنوان خلأ قانونی نداریم یعنی اگر یک کسی بیاید بگوید که آقا مجلس چرا ورود نمی‌کند؟ مجلس چرا قانونگذاری نمی‌کند؟ من می‌گویم ما قانون داریم ما سال ۸۶ قانون توسعه‌ی حمل و نقل عمومی کشور بهینه سازی مصرف سوخت قانون هوای پاک تا دلتان بخواهد اتفاقاً ما تراکم قانون داریم تراکم قانون داریم در این مسئله به اندازه‌ی کافی قانون وجود دارد ارادهِ وجود ندارد بله من الآن می‌گویم که بخشی از این ترافیک شهری به دلیل گسترش خارج از ضابطه تاکسی‌های اینترنتی است خب منتهی آن ور قضیه را هم باید ببینیم سالانه یک و نیم میلیون خودرو دارد وارد این کشور می‌شود چند خودروی فرسوده دارد خارج می‌شود؟ سالیانه طولانی است که هیچ خودروی فرسوده‌ای اصلاً خارج نشده از ناوگان، توسعه حمل و نقل عمومی هم فرسودگی آن هم خود توسعه‌ی حمل و نقل عمومی در این چند سال واقعاً چه اتفاقی برای آن افتاده می‌خواهم بگویم که در واقع ما اشکالات اساسی در بحث حمل و نقل عمومی داریم امروز تاکسی‌ها اینترنتی که به دلیل سوخت ارزان به دلیل نیروی کار ارزان، توسعه‌ی عجیبی پیدا کردند در کشور ما شدند رقیب حمل و نقل عمومی، رقیب مترو شده، رقیب بی. آر. تی شده، رقیب اتوبوس شده، رقیب تاکسی‌های خطی شده، این تا کجا می‌خواهد ادامه پیدا کند؟ 


تقی پور: خب تنظیمگر می‌تواند اینها را تنظیم کند. 
نخعی: بله همین من می‌گویم تنظیمگر باید باشد برای تنظیم اینها، اما اگر با هم رویکرد‌های سابق باشد همه‌ی هنرش را بگذارد روی اینکه ما بیاییم قیمت بگذاریم قیمت تعیین بکنیم همین شرایط فعلی را هم خرابش می‌کنند یعنی نارضایتی بیشتری ایجاد خواهند کرد من فکر می‌کنم که ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور باید ورود جدی تری بکند به این مسائل به هر حال ببینید  موضوع خیلی بزرگتر از اینها است به نظر من و واقعاً این اراده جدی باید در دولت و در به هر حال مدیریت شهری وجود داشته باشد تا این اراده هم عرض حضرت عالی هم اشاره کردید فرمودید که ما در شهرداری موضوعاتی را در شورای شهر دنبال می‌کردیم دولت همراهی نکرد واقعیت هم همین است یعنی شما یک موضوع خوبی را می‌خواهید پیگیری بکنید ولی بالاخره اگر همراهی هر کدام از این نهاد‌ها نباشد حتماً دچار مشکل می‌شوید در پیگیری آن مسائل بنابراین من فکر می‌کنم که در واقع این تنظیم گری قطعاً باید انجام بشود، اما با یک رویکرد جدید.


مجری: شورای رقابت باشد ولی با رویکرد جدید. 
نخعی: با یک رویکرد جدید باشد، قیمت بخشی از این باشد و موضوعات مهمتر دیگری را که حالا من دو سه تا از موضوعات را اینجا اشاره کردم وجود داشته باشد. 
سؤال: آقای تقی پور راجع به کاربر‌ها صحبت کردیم راجع به راننده‌ها چطور؟ الآن مثلاً برای کمیسیون ها، برای این گزینه‌هایی که گفته می‌شود حالا آقای نخعی به آن اشاره کردند مثل عجله دارم و اینها آن‌ها نظرتان چی هست؟ کمیسیون‌ها را فکر می‌کنید کی باید تعیین بکند؟
تقی پور: کمیسیون‌ها را قطعاً باید همان تنظیم گر باید تعیین بکند، چون می‌تواند در شرایط مختلف متفاوت باشد یعنی همین طور که.


سؤال: یعنی می‌گویید دست شرکت‌ها نباشد؟
تقی پور: طبیعتاً بله ببینید اصلاً وقتی می‌گوییم رقابتی عرض کردم این را می‌توانند اینجا می‌تواند رقابتی باشد یعنی یک سکویی اجازه داشته باشد کمتر بگیرد همه اش چرا آن وری داریم صحبت می‌کنیم اگر یک سکویی تصمیم گرفت کمتر بگیرد و به نفع راننده باشد طبیعتاً خب این می‌تواند زودتر توسعه پیدا بکند در مجموع به نفع کاربر می‌تواند باشد یعنی می‌تواند تخفیف به کاربر بدهد اینها این قابلیت‌هایی که عرض می‌کنم در اکثر سکو‌های خارجی وجود دارد بعضاً حالا شاید هنوز آن بلوغ لازم را این برنامه‌های کاربردی مان ندارند که اینها را پیش بینی بکنند برای این پیشنهادات بسیار زیادی است از جمله همان بحث مناقصه که عرض کردم که آن تنظیم گر می‌تواند این را الزام بکند  به سکو‌ها همین طور در مورد کمیسیون و مسائل دیگری که امروز با آنها روبرو هستیم.

تقی پور: الآن به هر صورت بحث بیمه‌ی این راننده‌ها بحثی است که به نظرم همین جور بلاتکلیف هست البته من منظورم این نیست که اینها باید استخدام آن سکو باشند قطعاً این کار، کار درستی نیست ولی باید آن تنظیم گر باز برای این کار یک چاره‌ای بیندیشد یک تدبیری را اعلام بکند که این مسائلی که به هر صورت بعضاً باعث گله و شکایت می‌شود اینها ان شاء الله برطرف بشود به نظر من تنها تعرفه هم حلّال همه مشکلات نیست شاید ما اگر در کنار این تعرفه یک مقدار کمتر هم باشد ولی این مسائل را برای صاحبان خودرو‌ها و راننده‌ها حل بکنیم شاید این جوری رضایتشان بهتر جلب بشود و بتوانند خدمت بهتری را به مردم ارائه بدهند در مجموع ببینید ما یک سری اصول داریم اصل این است که حقوق کاربران باید رعایت بشود اصل این است که رقابت اساساً ما این را خواهشاً دقت بکنیم بعضی موقع‌ها بعضی مفاهیم در کشور ما معکوس شده رقابت برای ارزان کردن است رقابت نه برای گران کردن، ما متأسفانه بعضی از موقع‌ها حالا جایش اینجا نیست که من عرض بکنم در مورد بورس کالا من یک انتقاد جدی در کمیسیون صنایع داشتم و بار‌ها با خود این آقایان بحث کردم بعضی موقع‌ها این بورس بازی‌ها باعث گرانی می‌شود برای مردم اینکه اصلاً منطقی نیست بالاخره یک چارچوبی وجود دارد یک قیمت تمام شده‌ای وجود دارد ما در آموزه‌های دینی مان توصیه بر این است که احتکار نشود قیمت‌ها منصفانه باشد ما نمی‌توانیم همه‌ی اینها را کنار بگذاریم بعد بیاییم بگوییم حالا، چون مثلاً در جای کذا قانون‌های ضد تراس، قانون‌های ضد انحصار، یعنی یک مجموعه‌ای از قوانین دارند که آنها هم اجازه نمی‌دهند این تاخت و تاز صورت بگیرد و هر کی هر قیمتی خواست اعلام بکند و بگیرد از مردم، ما بعضاً این الگوهایمان ناقص است باید این را کامل کنیم.


سؤال: نظرتان راجع به این گزینه‌هایی مثل عجله دارم و این‌هایی که خیلی خبرساز شده است چیست؟
تقی پور: به نظرمن عجله دارم می‌تواند یک مسیر سوء‌استفاده باشد برای اینکه این قیمت‌ها مرتب اضافه بشود خب وقتی یک امکانی وجود دارد طبیعتاً باید آن امکان در اختیار کاربر باید قرار بگیرد دیگر معنی ندارد که ما بگوییم اگر مثلاً نرخ رسمی را یا آن نرخی که از قبل تعیین شده رعایت کنیم من نمی‌توانم یا نمی‌خواهم این مسیر را بروم ولی اگر بیشتر دادی این به نظرم کار درستی نیست همان یکی از قواعد غیرمنصفانه است.


سؤال: این جوری نیست که مثلاً بر مبنای عرضه و تقاضا و در آن منطقه و محله و...
تقی پور: ببینید آخر من عرضم همین است این عرضه و تقاضا از طریق سکو قابل تنظیم است یعنی حداقل عرضه از طریق سکو قابل تنظمی است من عرضم همین است که خوب است که سکو بیاید مقرراتش را بر مبنای نفع کاربر تنظیم بکند نه نفع خودش یا نفع دیگران اینها حتماً قابل پیاده سازی هست مثالش را همان که عرض کردم در گزینه‌های خارجی مناقصه هم وجود دارد خب بیایند این را پیاده کنند چرا تا حالا نکردند؟!
سؤال: آقای نخعی شما راجع به کمیسیون‌ها و این گزینه‌های عجله دارم ابتدا کمیسیون راننده‌ها را بفرمایید؟
نخعی: خب من عرض کردم که به هر حال ورود شورای رقابت در بحث قیمت طبیعتاً اگر بحث کاهش قیمت باشد یعنی منجر به کاهش قیمت بشود این باعث نارضایتی خیل عظیمی از رانندگان خواهد شد اگر افزایش قیمت باشد نارضایتی مسافرین را در پی دارد طبیعتاً این رویکرد باید به سمت کمیسیون باشد کمیسیونی که این شرکت‌ها دارند دریافت می‌کنند شاید این شرکت‌ها بگویند که ما کمترین کمیسیون را در بین تاکسی‌های اینترنتی در دنیا داریم می‌گیریم اینها دارند می‌گویند ما ۱۵ درصد داریم می‌گیریم در حالی که کف آن در دنیا ۱۷ درصد است شاید این بحث را مطرح بکنند، اما یک واقعیتی وجود دارد و آن اینکه به هر حال حمایت‌های بسیار زیاد دولتی دارند اینها استفاده می‌کنند این سوخت ارزانی که در اختیارشان قرار می‌گیرد و نیروی کار ارزانی که در اختیارشان هست این یکی از دلایل توسعه‌ی عجیب این در واقع تاکسی‌های اینترنتی در کشور شده است.

نخعی: توسعه بسیار زیاد این‌ها و توسعه‌ی روزافزون اینها که عملاً رقیبی شده برای سیستم حمل و نقل عمومی کشور و آن را تحت تأثیر قرار داده خب این طبیعتاً سودآوری بسیار زیادی را برای این شرکت‌ها ایجاد کرده درست است ممکن است درصد کمیسیونشان کمتر باشد، اما شما به تعداد نگاه کنید به تعداد سفر نگاه بکنید به تعداد راننده نگاه بکنید این گسترشی که بالاخره اتفاق افتاده باعث سودآوری بسیار زیادی برای اینها شده شورای رقابت که خب من عرض کردم طبیعتاً باید ورود پیدا بکند به این مسئله و این فضای انحصاری که به وجود آمده را مدیریت بکند تنظیم گری بکند و یکی از آن هم حتماً مؤلفه‌ی قیمت است در بحث کمیسیون‌ها می‌تواند روی سقف کمیسیون نظر بدهد البته این سقف کمیسیونی که تعیین می‌کنند مشروط به اینکه یک وقتی نشود که اینها فقط تشویق بشوند به سفر‌های کوتاه مدت یعنی شما یک سقفی روی کمیسیون می‌گذارید این باعث بشود که در واقع این سکو‌ها تشویق بشوند و همه شوق و اشتیاقشان این باشد که بروند دنبال سفر‌های کوتاه مدت دیگر سفر‌های بلند مدتی را که آنجا کمیسیونشان سقف دارد و بیشتر دریافت نمی‌کنند  عملاً حذف بکنند یا محدودش بکنند یا در بحث درصد در بحث درصد هم اینها دیگر جزئیاتی است که بالاخره باید در آن تنظیم گری‌ها مشخص بشود، اما اینکه ما باید ورود پیدا بکنیم شورای رقابت در این فضای انحصاری باید ورود پیدا بکند حقوق مصرف کننده را تأمین بکند نارضایتی‌هایی که وجود دارد را مدیریت بکند در این شکی نیست، ولی اینکه به چه شکلی با چه جزئیاتی این کار را انجام بدهد خب این طبیعتاًنیاز به تحلیل دارد نیاز به بررسی دارد و ما این نکته را باید مدنظر داشته باشیم. 


سؤال: البته همکاران من در خصوص کمیسیون‌ها چندین ماه است از شورای رقابت پیگیرند دیشب هم گزارش همکارم بحث شد و با هم دیدیم ولی خب هنوز به نتیجه‌ای نرسیدند.
نخعی: در هر صورت ببینید هر سیاستگذاری که در واقع ما در این حوزه انجام می‌دهیم حتماً اثر می‌گذارد روی مؤلفه‌های دیگری یعنی شما می‌بینید همین الآن این گزارشات رسمی است دیگر بالاخره گزارش هایی است که مرکز پژوهش مجلس حداقل بررسی کرده است بخشی از ترافیک شهری آلودگی هوایی که ما در شهر تهران حداقل داریم ناشی از گسترش و توسعه‌ی در واقع همین تاکسی‌ها اینترنتی است بخشی از افزایش مصرف سوخت که باعث این ناترازی روزافزون بنزین  می‌شود بخشی از آن ناشی از همین موضوع است، بحث نیروی کار و اشتغال بالاخره ببینید در برخی از مناطق کشور اینها رقیبی برای صنعت شدند یعنی صنعت خالی شده تهی شده از نیروی کاری که حالا ممکن است خیلی مهارت آنچنانی نداشته باشد درست است که یک بخشی از گرفتاری‌های ما را حل کرده، اما در بخش‌هایی از کشور عملاً تبدیل شدند به رقیب صنعت، صنعتی که ارزش افزوده دارد ایجاد می‌کند صنعتی که ارزآوری برای کشور دارد. 


سؤال: نظرتان راجع به آن گزینه که عجله دارم و اینها چیست؟
نخعی: من که مخالفم به هر حال ببینید دوستان ادعا می‌کنند در این شرکت‌ها که ما الگوریتم‌هایی را داریم که آنجا ترافیک در آن پیش بینی شده طول سفر در آن پیش بینی شده همه‌ی این موارد را دیدیم خب اگر دیدید دیگر این عجله دارم چیه؟ این عجله دارم به نظرم من یک محلی است فقط برای سوء استفاده کردن حالا خوشبختانه تعزیرات هم دیدم ورود کرده در این مسئله و هشدار داده که بالاخره نباید این وجود داشته باشد واقعاً هم نباید وجود داشته باشد. 
سؤال: این سؤالی که از آقای تقی پور پرسیدم اینکه ممکن است آنجا عرضه و تقاضا متفاوت باشد به هر حال بازار مثلاً بازار رقابتی بین کاربر و راننده و طبیعتا‌ً شما پول بیشتری می‌پردازین می‌توانید سریعتر به ماشین برسید چطور؟
نخعی: خب در هر صورت ببینید من که می‌گویم انحصار وجود دارد به خاطر همین است یعنی شما می‌فرمایید که ما یک آپشن‌هایی را بگذاریم که هر کس پول بیشتری پرداخت کرد که درست نیست این تضییع حقوق مصرف کننده است این تضییع حقوق مصرف کننده است به نظر من اصلاً مناسب نیست و اتفاقاً همین محدودیت‌ها باید اعمال بشود تا بقیه‌ی حالا سکو‌ها هم در واقع در کنار اینها بتوانند توسعه پیدا بکنند و نقش آفرینی بکنند. 


سؤال: آقای تقی پور شما در مجلس دوازدهم این موضوعی که الآن داریم به مناظره می‌گذاریم را چگونه پیگیری خواهید کرد چه اقدامی انجام خواهید داد؟
تقی پور: در صحبت‌ها اشاره شد واقع مطلب این است که به نظر می‌رسد ما الآن در این زمینه قانون جدیدی نیاز نداریم منتهی قطعاً در بحث‌های نظارتی و اینی که آیا این نهاد تنظیم گر ایجاد شده یا تعیین شده و آیا این نظام یعنی نظام تنظیم مقررات مربوط به کل حمل و نقل شهری و ذیل آن حمل و نقل تاکسی‌های اینترنت از طریق تاکسی‌های اینترنتی آیا این نظام به درستی ایجاد شده و دارد درست کار می‌کند طبیعتاً این نظارت کلان کار مجلس هست و هر جا که کم نقصی وجود داشته باشد یا مشکلی وجود داشته باشد طبیعتاً ما باید تذکر بدهیم باید اخطار بدهیم اگر کار رسید به جایی که واقعاً احساس شد بعضی از قوانین یا موازی اند یا تلاقی دارند با هم تداخل دارند و نیا به اصلاح دارند قطعاً ما این را در مجلس دوازدهم ان شاءالله دنبال خواهیم کرد و یک سری اصول وجود دارد قطعاً ما اگر این‌ها را در نظر بگیریم اینکه به هر صورت باید رضایت کاربران تأمین بشود اینکه بالاخره شهر‌های بزرگی مثل تهران مثل مراکز استان‌ها با این ازدحامی که در آن وجود دارد نباید اجازه بدهیم بیشتر از این، این ترافیک گسترش پیدا بکند قطعاً اولویت‌ها باید مشخص بشود عرض کردم در تهران که حالا این راهبرد‌ها وجود داشته در بقیه‌ی جا‌ها هم باید این اتفاق بیفتد و نهایتاً با این قوانین و قوانینی که حالا اگر نیاز هست ما باید بتوانیم یک تنظیم گری درست را من باز تأکید می‌کنم روی تنظیم گری، چون واقعاً منعطف است در میدان است می‌تواند به لحظه تصمیم بگیرد می‌تواند به سرعت تصمیمات اشتباهش را اصلاح بکند و تصمیمات جدید بگیرد بنابراین این ناتنظیم گر را ما اگر به نظرم تقویت کنیم و همه بدانند که یک مرجع وجود دارد و آن مرجع همه این وظایف را باید به خوبی در کنار هم انجام بدهد این راه حل است که من پیشنهاد می‌کنم.
سؤال: و اینکه چگونه صیانت می‌کنید که خود شرکت‌ها آسیب نبینند به هر حال اینها جزئی از اقتصادند و دارند فعالیت می‌کنند.
تقی پور: عرض می‌کنم قطعاً همین طور است ببینید اصلاً تنظیم گر باید حافظ منافع شرکت‌ها هم باشد وقتی ما می‌گوییم تنظیم گر منظورمان این هست که ببینید حالا من، چون فرصت محدود بود عرض نکردم تنظیم گر سه تا کار را حداقل باید انجام بدهد؛ ۱ ـ رابطه درست سکو‌ها با دولت، اینها حالا مالیات می‌دهند نمی‌دانم چه جوری است این را باید تنظیم بکنیم و بحث‌های حاکمیتی، ۲ ـ رابطه‌ی خود سکو‌ها با همدیگر ممکن است یک جا‌هایی لازم باش اینها با هم همکاری کنند حتماً باید این را تنظیم گر باید تعیین بکند و ۳ ـ رابطه بین کاربر با سکو همه اینها در اقتصاد دیجیتال در کسب و کار‌های دیجیتال موضوع تنظیم گری هستند و نیاز به چارچوب و مقررات دارند البته باز این یک اصل هست که این مقررات نباید پیچیده باشد نباید بروکراتیک باشد نباید دست و پا گیر باشد نباید مشکلی را اضافه کند بلکه باید تسهیل و تسریع بکند.
سؤال: آقای نخعی جمع بندی شما و اینکه شما در مجلس دوازدهم در خصوص موضوعی که داریم مناظره می‌کنیم چه کار‌هایی انجام خواهید داد؟
نخعی: بله ببینید من مجدد تأکید می‌کنم توسعه حمل و نقل عمومی ما دچار اشکال هست به نظر من درصدی از درآمد این شرکت‌ها باید برای شهرداری ها، با هدف توسعه‌ی حمل و نقل عمومی در نظر گرفته بشود این موضوعی است که ما باید دنبال بکنیم حالا اگر ظرفیت قانونی آن وجود نداشته باشد باید ظرفیت قانونی اش را ایجاد بکنیم تأکید می‌کنم روی بحث توسعه حمل و نقل عمومی، این یک مطلب، مطلب دوم اینکه خب ما قانون اشاره کردم قانون توسعه‌ی حمل و نقل عمومی و بهینه سازی مصرف سوخت را داریم مصوب سال ۸۶ این قوانینی که حالا به نوعی با این مرتبط با این مسئله هست علی رغم اینکه بله کفایت می‌کند یعنی اگر مجریان اراده‌ای برای پیگیری موضوعات داشته باشند قوانین کفایت می‌کند با این حال از آنجایی که صراحتاً درصدی و سهمی برای تاکسی‌های اینترنتی در این قوانین دیده نشده ببینید برای مترو دیده شده برای اتوبوس دیده شده برای تاکسی‌ها دیده شده تاکسی‌ها خطی دیده شده، اما برای تاکسی‌های اینترنتی سهمی در حمل و نقل عمومی دیده نشده شاید اینجا نیاز باشد که یک جا‌هایی قانون به روزرسانی در آن صورت بگیرد، اما نکته‌ای که می‌خواهم بگویم اینکه ما از مدل کشور‌های دیگر دنیا استفاده کنیم بالاخره ببینید الآن حمل و نقل هیبریدی یا ترکیبی در کشور‌های مختلف دنیا دارد استفاده می‌شود یعنی در واقع اطلاعات آنلاین سیستم‌های حمل و نقل با در واقع این مسیر مثلاً می‌گویم شما انتخاب می‌کنید می‌خواهی از نقطه A می‌خواهید بروید به نقطه B به شما پیشنهاد می‌دهد می‌گوید شما بخشی از این را از تاکسی اینترنتی استفاده کن و بخشی از این را، چون ساعت مترو و ساعت اتوبوس و همه در آن هست بخشی از این را می‌خواهم بگویم از این سیستم ترکیبی استفاده بکنیم مثل همه جای دنیا.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
تیم ایران به مصاف میزبان می‌رود
ضرورت تعامل و همکاری‌ صداوسیما با حوزه‌های علمیه
برپایی کاروان سلامت در مایان 
آغاز دوره میکرو رسانه همارسا از مخاطب منفعل تا روایتگر فعال
درخشش آذربایجان‌شرقی در پدافند غیرعامل
ساکنان و گردشگران کیش مهمان ویژه برنامه محفل
تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، ۱۶ آبان ۱۴۰۴
تقویم و اوقات شرعی جمعه ۱۶ آبان ۱۴۰۴ به افق قم
دستگیری شکارچیان غیرمجاز در چاراویماق
طنین کلام وحی قاریان محفل در پارک ماهیگیر کیش
ویژه برنامه قرآنی محفل در کیش
برگزاری هشتمین سالگرد شهید مدافع حرم در تبریز
آغاز رقابت برای بهترین های سال فیفا
احیای زمین‌های بایر پس از ۴ دهه رکود
برگزاری آزمون کارآموزی وکالت، پس از تصویب قانون مجوز‌های کسب و کار
بیروت‌ بدون مقاومت ، شهر بی‌دفاع می‌شود
برنامه شهیدانه در پهندر دودانگه
آغاز روند افزایشی دمای هوا در سمنان
تأکید رئیس جمهور بر اهمیت مسئولیت‌پذیری و اصلاح رفتار مدیریتی
یک طلا، دو نقره و یک برنز در کوراش به ایران رسید
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
خبر خوش برای کارگرانی که بیمه آنها قطع شده است
چین: آمریکا در یمن قانون‌شکنی می‌کند
انتقام کشته‌های فاشر و جنینه را خواهیم گرفت
یادداشت قالیباف در دفتر یادبود مجلس ملی پاکستان
نتایج هفته نهم لیگ برتر بسکتبال ایران
زاگرس جنوبی جهرم بازی برده را واگذار کرد
تقویم و اوقات شرعی پنج شنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۴ به افق قم
هشدار نخست‌وزیر سودان درباره سرایت جنگ
سفر رئیس جمهور به کردستان با حاشیه‌های شنیدنی
تقابل گفتمان‌ها؛ از آپارتاید علمی غرب تا زکات‌العلم انقلاب اسلامی
هم‌اندیشی طلاب و بانوان زنجانی با محوریت بصیرت فاطمی
نخستین دوره آموزشی هفتمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی در زنجان
حملات رژیم صهیونیستی به مواضع حزب الله در جنوب لبنان
حزب الله: مذاکره با دشمن منفعت ملی ندارد
ساپینتو: از تساوی ناامید هستم؛ کارمان به اما و اگر کشیده
تعطیلی مدارس برخی مناطق هرمزگان  (۳ نظر)
نتایج قرعه کشی طرح عادی ایران خودرو اعلام شد  (۲ نظر)
سه نفر با اهدای عضو مرحومه مبینا حمصیان به زندگی بازگشتند  (۲ نظر)
تقویت نظام مدیریت زمین برای مقابله با زمین‌خواری و تخریب محیط زیست  (۲ نظر)
آغاز همکاری سازمان راهداری و پلیس‌راه برای شناسایی هزار نقطه پرخطر  (۲ نظر)
تأکید چین بر گسترش مناسبات اقتصادی با روسیه  (۲ نظر)
حقوق کارکنان باید مستقیم به حسابشان واریز شود  (۱ نظر)
با قاطعیت از حاکمیت خود دفاع می‌کنیم  (۱ نظر)
به جزایر ایران حمله شود همانجا پاسخ کوبنده می‌دهیم  (۱ نظر)
ارتش رژیم اشغالگر محور «فیلادلفیا» را بست  (۱ نظر)
والیبال ایران عزادار شد؛ صابر کاظمی درگذشت  (۱ نظر)
بازتاب گسترده بیانات رهبر معظم انقلاب در رسانه‌های آمریکای لاتین  (۱ نظر)
برگزاری راهپیمایی ۱۳ آبان در مشهد، متمرکز در میدان شهدا  (۱ نظر)
لزوم اجرای روش‌های نوین در دامداری‌های کردستان  (۱ نظر)
شرایط دریافت مجدد وام اشتغالزایی و مشاغل خانگی اعلام شد  (۱ نظر)