• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۴۲۳۲۹۸۳
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۵
آذربایجان غربی » اجتماعی

كاروان‌سرای شركت نفت ارومیه، كاروان‌سرایی در مسیر جاده ابریشم

کاروان‌سرای شرکت نفت ارومیه از جمله کاروان‌سراهای تاریخی آذربایجان غربی بوده که در مسیر جاده ابریشم قرار گرفته است.

كاروان‌سرای شركت نفت ارومیه، كاروان‌سرایی در مسیر جاده ابریشم

بهروز خان‌محمدی، باستان‌شناس اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی در یادداشتی نوشته است: آذربایجان غربی به لحاظ همجواری با کشورهای ترکیه، عراق و آذربایجان همواره در طول تاریخ یکی از نقاط پررفت و آمد منطقه بوده و به روایتی دروازه اروپا محسوب شده است، بر همین اساس، وجود راه‌های باستانی متعدد مواصلاتی با کشورهای همجوار نیز در این استان قابل تصور است.

اما خلاء و یا حداقل کمبود پژوهش­های مرتبط با موضوع، باعث عدم آگاهی از وضعیت راه‌ها، مسیرهای مواصلاتی، کاروان‌سراها و اقامتگاه‌های احتمالی احداثی و غیره شده است.

کاروان‌سراهای شناسایی شده در استان بسیار محدود و موردی بوده و تاکنون در این زمینه تحقیق جامعی صورت نگرفته است، کاروان‌سرای جنب شرکت نفت در میدان ولیعصر ارومیه و ابتدای بلوار شهدا قرار گرفته و از همین رو به این نام معروف شده است.

در گزارش ثبتی، این اثر را کاروان‌سرایی از اواخر دوران قاجار و اوایل دوره پهلوی می­دانند، شباهت پلان این بنا با کاروان‌سرای شاه عباسی جلفا قابل توجه بوده ولی کاروان‌سرای جلفا در دوره صفوی ساخته شده است.

این کاروان‌سرا برای مدت‌ها خارج از محدوده شهر ارومیه و با فاصله چند صد متری از دروازه بالو، یکی از هفت دروازه ارومیه، واقع شده است با گسترش ساخت‌وساز­های شهری، امروزه کاملاً در میان بناهای شهری محصور شده است.

با تلاش کارشناسان اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی، سرانجام این اثر مستند­نگاری و نقشه­‌برداری شده و در سال 1380 با شماره 5071 در فهرست آثار ملی کشور جای گرفت.

ویژگی‌های معماری

این بنا به فرم مستطیلی به مساحت تقریبی چهار هزار متر است و از سه جهت شرق، غرب و جنوب با بناهای مجاور تلفیق شده و از ضلع شمالی به بلوار شهدا منتهی می‌شود که در گذشته نیز مسیر مواصلاتی ارومیه_سلماس بوده است.

ورودی اصلی بنا در این ضلع بوده و شامل سردر بلندی است که دو اتاق در دوطرف آن با پلان مشابه برای کنترل ورود و خروج، نگهبانی و ارائه خدمات مختلف به مسافران از قبیل خواروبار فروشی، نانوایی و غیره تعبیه شده است.

حجره­های کاروان‌سرا، پیرامون حیاط مستطیل‌شکل آن در اضلاع شرقی، غربی و جنوبی احداث شده است، در ضلع غربی و شرقی هرکدام 9 حجره و در ضلع جنوبی 10 حجره مشابه هم احداث شده، این حجره‌ها به وسیله درب‌هایی که در دیواره‌­های داخلی ایجاد شده، به یکدیگر متصل­اند.

در دو گوشه جبهه جنوبی، دو اتاق قرینه بزرگتر و تقریبا مربع‌شکل ساخته شده، این دو اتاق به لحاظ گنجایش بیشتر کارکرد متفاوتی نسبت به حجره‌­ها داشته‌­اند پوشش سقف حجره‌­ها به‌صورت طاق‌­های هلالی و با استفاده از آجر بوده و نورگیرهای کوچکی در برخی از طاق‌ها برای روشنایی بیشتر تعبیه شده است.

نمای ورودی حجره­‌ها نیز به صورت طاق هلالی اجرا شده و در بالای پنجره‌­ها به‌ویژه در محل اتاقک­‌های نگهبانی ورودی اصلی از طاق‌­های کمانی استفاده شده است.

مصالح

عمده­‌ترین مصالح به‌کار رفته در این بنای تاریخی آجر است، پس از آن به ترتیب سنگ و گچ قرار دارند، بدین صورت که پی­‌های دیوار به وسیله لاشه‌­سنگ ساخته شده و بدنه داخلی و خارجی بنا تا سقف از آجر است و پس از آن پوشش طاقی تمام سقف را در بر گرفته است.

در دیواره شمالی و محل ورودی، از اره‌های سنگی تا ارتفاع حدود 1 متر ایجاد شده و به روی آن با آجر کار شده است، امروزه تزئینات باقی­مانده بنا، آجر­کاری محدودی است.

در برخی قسمت‌ها به‌خصوص در محل طاق‌ها از تزئینات هره­چینی آجری به صورت محدود استفاده شده و در بخش سردر ورودی و پاطاق­‌ها از پیش‌آمد­گی آجرها برای تزئین استفاده شده است.

این کاروان‌سرا به لحاظ پلان در دسته کاروان‌سرای با الگوی پلان متفرقه طبقه‌بندی شده و مشابه کاروان‌سرای شاه‌عباسی جلفا و با آن قابل مقایسه است. این بنا به همراه کاروان‌سرای سیمون مهاباد، کاروان‌سرای جمال‌آباد و جاده سرو_ارومیه و کاروان‌سرای کوزه‌رش و آق‌زیارت سلماس، کاروان‌سراهای درون شهری خان میرهاشم و چیت ساران خوی و کاروان‌سراهای برون شهری قوردیک شاه‌عباسی و خان خوی، کاروان‌سراهای شناسایی شده محور فرعی جاده ابریشم هستند که از غرب دریاچه ارومیه و استان آذربایجان غربی عبور کرده و به سمت ترکیه امتداد می‌یابند.

این مسیر فرعی در نتیجه عوامل مختلفی همچون فصول مختلف سال، امنیت یا ناامنی جاده­ها، صعب‌العبور بودن یا دشواری پیمایش، به تناسب مورد استفاده قرار می­گرفته است.

بی‌شک کاروان‌سراهای موجود در این مسیر بیش از آنچه امروز باقی مانده، بوده که در اثر مرور زمان و مقاومت اندک مصالح و دلایل دیگر از بین رفته­اند.

این بنا از آثار ارزشمند تاریخی در شهر ارومیه است که ارزش‌های تاریخی آن چنانکه شایسته بوده شناخته نشده است، در حال حاضر، این بنا توسط اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی در حال مرمت اساسی است.

امید که پس از مرمت  از آن با کاربری‌های فرهنگی مرتبط با جاده ابریشم همچون موزه هنرهای سنتی، فرش یا صنایع‌دستی، اقامتگاه‌های بوم‌گردی و غیره  مسیر جاده ابریشم در استان احیا و اقامتگاه‌های شناسایی شده آن سامان یابند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
برگزاری محفل شعرخوانی «چکامه کتاب» در ارومیه
نصف جهان، دروازه بلاروس به خلیج فارس
برخورد جدی با دور دور و حرکات مخاطره آمیز در منطقه صفاییه و بافت تاریخی یزد
پیروزی ماخاچ قلعه در یک چهارم در حضور حسین نژاد
معرفی سرپرست جدید اداره کل غله و خدمات بازرگانی مازندران
دمای هوا تغییرات محسوسی ندارد
رونمایی از مجسمه زانوزنندگان برابر ایران
واژگونی خودرو در محور خوشاب به قوچان با ۳ مصدوم
تشدید سرکوب مهاجران در آمریکا
ارزش چهار میلیون و ۵۰۰ هزار دلاری صادرات محصولات فناورانه استان قزوین 
بازدید نماینده رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور از رامهرمز
دو مسمومیت ناشی از گاز گرفتگی در انار
تنفس هوای نا سالم در تهران
خطر آلودگی‌های میکروبی و شیمیایی در مصرف‌کنندگان آبمیوه‌های دودزا
قطعی فیبر در مسیر تهران-شیراز علت افزایش پینگ بازی‌ها
برگزاری مسابقات آمادگی جسمانی ویژه دانش‌آموزان غیر ایرانی در قم
جلوگیری از هدر رفت بیش از ۴۷ هزار متر مکعب آب در اشکذر
تهرانِ معنوی در مسیر جهانی شدن با محوریت گردشگری مساجد
ضرورت تامین ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای تجهیزات بیمارستان ولایت 
درخشش قرارگاه منطقه‌ای کربلا در مسابقات قرآن و عترت خانواده کارکنان سپاه
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
پیش بینی باران برای هفته آخر آبان در کهگیلویه و بویراحمد
خبر خوش برای کارگرانی که بیمه آنها قطع شده است
سفر رئیس جمهور به کردستان با حاشیه‌های شنیدنی
عجیب، اما واقعی، صف‌های طولانی غذای رایگان در آمریکا
چین: آمریکا در یمن قانون‌شکنی می‌کند
داستان یک نردبان
بسته هنر و سینما ۱۴۰۴/۰۸/۱۵
انتقام کشته‌های فاشر و جنینه را خواهیم گرفت
نتایج هفته نهم لیگ برتر بسکتبال ایران
هشدار نخست‌وزیر سودان درباره سرایت جنگ
بیروت بدون مقاومت، به شهری بی‌دفاع بدل می‌شود
یادداشت قالیباف در دفتر یادبود مجلس ملی پاکستان
حزب الله: مذاکره با دشمن منفعت ملی ندارد
زاگرس جنوبی جهرم بازی برده را واگذار کرد
گروه‌بندی رقابت‌های فوتبال قطع عضو قهرمانی آسیا اعلام شد
تعطیلی مدارس برخی مناطق هرمزگان  (۳ نظر)
نتایج قرعه کشی طرح عادی ایران خودرو اعلام شد  (۲ نظر)
سه نفر با اهدای عضو مرحومه مبینا حمصیان به زندگی بازگشتند  (۲ نظر)
تقویت نظام مدیریت زمین برای مقابله با زمین‌خواری و تخریب محیط زیست  (۲ نظر)
آغاز همکاری سازمان راهداری و پلیس‌راه برای شناسایی هزار نقطه پرخطر  (۲ نظر)
تأکید چین بر گسترش مناسبات اقتصادی با روسیه  (۲ نظر)
حقوق کارکنان باید مستقیم به حسابشان واریز شود  (۱ نظر)
با قاطعیت از حاکمیت خود دفاع می‌کنیم  (۱ نظر)
به جزایر ایران حمله شود همانجا پاسخ کوبنده می‌دهیم  (۱ نظر)
ارتش رژیم اشغالگر محور «فیلادلفیا» را بست  (۱ نظر)
والیبال ایران عزادار شد؛ صابر کاظمی درگذشت  (۱ نظر)
بازتاب گسترده بیانات رهبر معظم انقلاب در رسانه‌های آمریکای لاتین  (۱ نظر)
برگزاری راهپیمایی ۱۳ آبان در مشهد، متمرکز در میدان شهدا  (۱ نظر)
شرایط دریافت مجدد وام اشتغالزایی و مشاغل خانگی اعلام شد  (۱ نظر)
لزوم اجرای روش‌های نوین در دامداری‌های کردستان  (۱ نظر)