پخش زنده
امروز: -
نشست بررسی و رونمایی کتاب «سیاست فرهنگی خارجی آلمان در روابط بین الملل و دو جانبه»، در سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، این نشست با حضور نویسنده و مسوولان فرهنگی کشور در حاشیه سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برپا شد.
حسین دیوسالار، دبیر شورای عالی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به اینکه انتشار چنین کتابهایی به فعال سازی دیپلماسی فرهنگی کمک میکند، گفت: دیپلماسی فرهنگی و قدرت نرم، موضوعاتی است که مورد توجه کشورهای توسعه یافته قرار دارد و آنان درک درست تاریخی از این مولفههای مهم داشته اند و دارند.
دبیر شورای عالی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی افزود:کشورهای توسعه یافته براساس تاریخ غنی گذشته شان یا تاریخی که خود ساخته اند مسیر توسعه را ایجاد کرده اند و در میان، عرصه دیپلماسی شان در همه بخش ها، از جمله فرهنگ فعال شده است.
دیوسالار با اشاره به ویژگیهای کتاب «سیاست فرهنگی خارجی آلمان» گفت: نویسنده در این کتاب، تلاش کرده است علاوه بر روابط دوجانبه آلمان و جمهوری اسلامی ایران، روابط این کشور با سایر کشورهای جهان را نیز مورد کنکاش قرار دهد و نگاه جامع تری به موضوع داشته باشد.
دبیر شورای عالی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی همچنین افزود: بی تردید ما در روابط دوجانبه با کشورها، نیاز به شناخت کامل داریم. هر جا ما نسبت به طرف مقابل شناخت داشته ایم، صاحب توفیق شده ایم.
وی همچنین با اشاره به اینکه ما دارای کشوری با فرهنگ غنی و قابل افتخار در جهان هستیم، گفت: این ظرفیت را داریم که دیگران را به راحتی جذب این فرهنگ ارزشمند سازیم و در نتیجه، منافع ملی را در عرصههای مختلف میتوانیم محافظت کنیم.
در ادامه این نشست، حمید محمدی نویسنده کتاب «سیاست فرهنگی خارجی آلمان در روابط بین الملل و دوجانبه» افزود: آنچه که مدتها دغدغه داشتم این بود که ما نیاز به شناخت دقیق سیاستها و رویکردهای کشورها در حوزه فرهنگ داریم. از آنجا که کمتر در این باره کار شده بود، من تصمیم گرفتم این کتاب را تالیف کنم.
وی با بررسی تاریخی شرایط آلمان در قرن گذشته، گفت: این کشور بعد از جنگ جهانی دوم، وجهه و اعتبار بین المللی اش را از دست داده بود. دولت جدید بعد از جنگ به دنبال ترمیم این وجهه و بازیابی موقعیت خود در سطح بین الملل بود. در نتیجه سیاست خارجی برای مسوولان اش، اهمیت بسیاری داشت.
محمدی افزود: کشور آلمان، برخلاف بسیاری از کشورهای دیگر، وزارتخانهای مرتبط با فرهنگ ندارد و فقط یک اداره فرهنگ و رسانه در دولت آن، فعالیت و امور فرهنگی داخل کشور را مدیریت میکند.
وی گفت:، اما در حوزه فعالیتهای فرهنگی بین المللی، یک بخش، مستقیما زیر نظر وزارت امور خارجه این کشور حضور دارد. این موضوع، نشان از جایگاه مهم فرهنگ در مراودات بین المللی این کشور دارد.
نویسنده کتاب «سیاست فرهنگی خارجی آلمان» با اشاره به سیاستهای فرهنگی بین المللی کشور آلمان، افزود: برخلاف بسیاری از کشورها که در حوزه فرهنگ، متمرکز هستند، آلمان در حوزه فرهنگ بین الملل، دست به تمرکززدایی زده است به طوری که سیاستگذاریهای مرتبط را ۲۶ سازمان و نهاد انجام میدهند.
محمدی همچنین گفت: از دهه ۷۰ میلادی، سیاست فرهنگی خارجی آلمان به عنوان ضلع سوم سیاست خارجی این کشور تعیین شد. دیپلماسی سیاسی و اقتصادی در کنار دیپلماسی فرهنگی مورد استفاده قرار گرفت و در واقع، از فرهنگ برای پیشبرد اهداف اقتصادی و سیاسی بهره برداری شد.
وی با اشاره به اینکه آلمانیها از فرهنگ برای تغییر در ایجاد ارتباط با کشورها، استفاده میکنند، افزود: آلمان سعی کرده است از دهه ۸۰ میلادی، فعالیتهای فرهنگی خارجی خود را وسعت دهد.
نویسنده کتاب «سیاست فرهنگی خارجی آلمان» گفت: موضوعاتی مانند میراث فرهنگی و آموزش زبان، برای تعامل با کشورهای دیگر مورد استفاده قرار میگیرد و با تمرکز بر فعالیتهای علمی- فرهنگی، به جذب نخبگان کشورهای دیگر، مبادرت میورزد. این فعالیت ها، سبب رونق گرفتن کسب و کارها در آلمان میشود.
رایزن پیشین جمهوری اسلامی ایران در آلمان، درباره بودجه فعالیتهای فرهنگی خارجی در این کشور، افزود: طبق آماری که تا سال ۲۰۲۱ داریم، آلمانیها مبلغ ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار برای این کار در نظر گرفته اند که عدد قابل توجهی است و نشان از آن دارد که آنها مصممتر از قبل، به موضوع روابط فرهنگی بین المللی شان، میپردازند.
کتاب «سیاست فرهنگی خارجی آلمان در روابط بین الملل و دو جانبه» از سوی انتشارات الهدی منتشر و روانه بازار شده است.