• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۴۳۳۹۹۹۸
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۷
اقتصادی » بازاروتجارت

لزوم تشکیل ستاد ملی گذر برای افزایش ترانزیت خارجی

معاون خدمات تجاری سازمان توسعه تجارت افزایش ترانزیت در کشور را در گرو ایجاد خطوط منظم تردد و تشکیل شرکت‌های مشترک بین المللی دانست.

لزوم تشکیل ستاد ملی گذر برای افزایش ترانزیت خارجی

سیدعلی امامی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه تجارت خارجی خبرگزاری صدا و سیما، در خصوص ظرفیت‌های ایران در ترانزیت خارجی گفت: رشد ۵۰ درصدی ترانزیت خارجی در نیمه اول امسال اتفاق ارزشمندی است، اما با توجه به ظرفیت‌هایی که کشورمان دارد این میزان رشد برای هدف‌های سال‌های گذشته ما بوده است؛ البته ما منابع و ظرفیت‌های زیادی داریم، اما، چون برنامه ریزی نداریم از این ظرفیت‌ها نمی‌توانیم استفاده کنیم.
وی ادامه داد: مطالعه‌ای که در سازمان توسعه تجارت انجام شده حدود ۸ میلیون تن بار در کشور‌های آسیای میانه و روسیه وجود دارد؛ یعنی بار غلاتی که میتواند از مسیر ایران عبور کند، اما به علت نبود زیرساخت‌ها این اتفاق رخ نداده است.
امامی تصریح کرد: ایران به لحاظ جغرافیایی امکان بسیار خوبی برای تبدل شدن به هاب لجستیک و ترانزیتی دارد. هند به عنوان کشور آینده دار اقتصادی، چین و روسیه انگیزه‌های بسیاری دارند تا از مسیر امن ایران برای عبور تولیدات خود استفاده کند. همچنین ما می‌توانیم از این فرصت استفاده کنیم تا ایران را به هاب لجستیکی تبدیل کنیم.
معاون خدمات تجاری سازمان توسعه تجارت با اشاره به راهکار‌های افزایش ترانزیت در کشور افزود: در حال حاضر بستر امن و منظمی در کشور وجود دارد، اما باید خطوط منظم ریلی و دریایی ایجاد کنیم تا صاحبان کالا بتوانند کالا‌های خود را در تاریخ‌های مشخص از ایران عبور دهند. همچنین تبدیل شرکت‌های بین المللی به شرکت‌های مشترک فراملی جدی‌ترین مسئله‌ای است که ما پیگیرش هستیم؛ یعنی اگر قرار است باری از چین به ترکیه و اروپا ارسال شود در این مسیر همه کشور‌ها ذینفع شوند و بهره مالی ببرند.
وی تصریح کرد: سازمان توسعه تجارت در تلاش است با همکاری وزارت راه و گمرک خطوط منظم ریلی و دریایی همچنین شرکت‌های مشترک بین المللی را راه اندازی کند و در نهایت وظیفه اصلی سازمان توسعه تجارت در این زمینه تشویق صاحبان کالا برای عبور از این خطوط منظم است.
امامی همچنین در خصوص رقبای کریدوری ایران بیان کرد: با وجود اینکه عراق با سرمایه گذاری‌های جدید میخواهد رقیب ایران در تزانزیت خارجی باشد و حتی چین که میخواهد از طریق پاکستان و افغانستان کریدور جدید ایجاد کند، اما ایران به لحاظ زیرساختی و وجود کریدور‌های شمال - جنوب و شرق - غرب در مقایسه با کشور‌های همسایه قوی‌تر است. سوخت ارزان و ارزش افزوده لجستیکی امتیاز‌هایی هستند که کشورمان را بهتر از سایر کشور‌ها نشان می‌دهد؛ اما این کفایت نمی‌کند ما باید توافقات راهبری با کشور‌های بین المللی از جمله چین و هند ایجاد کنیم.
معاون خدمات تجاری سازمان توسعه تجارت با اشاره به برنامه هفتم در رونق زیرساخت‌های حمل و نقل کشور تاکید کرد: برای تقویت کریدور‌ها در برنامه هفتم، ستادی در نظر گرفته شده که هدف آن هماهنگ کردن ارگان‌ها برای جلوگیری از تصمیم‌های جزیره‌ای است تا گمرک، وزارت راه و وزارت صمت با همگرایی مشکلات را حل کنند. سازمان توسعه تجارت در این ستاد که به زودی زیر نظر رئیس جمهور تشکیل خواهد شد، وظیفه آگاهی سازی و اطلاع رسانی به صاحبان کالا را برای استفاده از امکانات دارد و انتقال دهنده مشکلات صادرکنندگان به ارگان‌های مربوطه است.
وی ادامه داد: چند کار بر عهده سازمان توسعه تجارت است، از جمله مشوق‌های صادراتی. ما برای خطوط کشتیرانی پشتیبانی تجارت در نظر گرفتیم تا هزینه هایشان کاهش یابد. برای کارگاه‌های هوایی بخشی از هزینه هایش را پرداخت می‌کنیم. همچنین برای تقویت ناوگان کشتیرانی تسهیلات در نظر گرفتیم که این کار با همکاری صندوق توسعه ملی انجام می‌شود تا شرکت‌ها با دریافت وام ناوگان جدید خریداری کننند.
امامی همچنین در خصوص مسیر‌های پرتردد ترانزیتی گفت: در مسیر دریایی جنوب، بندر امام و بندرعباس، در شمال بندر امیرآباد بیشترین صادرات و واردات انجام می‌شود. در مسیر زمینی مرز پرویز خان مهم‌ترین مرز صادراتی و ترانزیتی است. همچنین مرز دوغارون برای صادرات و ترانزیت و مرز بازرگان مهمترین مرز‌ها برای کالای واراداتی هستند. سرخس نیز مهم‌ترین مرز ریلی ماست که بار‌های وارداتی و صادراتی در این مسیر انجام می‌شود. در حال حاضر ایران مرکز ترانزیت و عبور کالا‌های کشور‌های روسیه، اربیل عراق، افغانستان، آسیای میانه و قزاقستان است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
برگزاری محفل شعرخوانی «چکامه کتاب» در ارومیه
نصف جهان، دروازه بلاروس به خلیج فارس
برخورد جدی با دور دور و حرکات مخاطره آمیز در منطقه صفاییه و بافت تاریخی یزد
پیروزی ماخاچ قلعه در یک چهارم در حضور حسین نژاد
معرفی سرپرست جدید اداره کل غله و خدمات بازرگانی مازندران
دمای هوا تغییرات محسوسی ندارد
رونمایی از مجسمه زانوزنندگان برابر ایران
واژگونی خودرو در محور خوشاب به قوچان با ۳ مصدوم
تشدید سرکوب مهاجران در آمریکا
ارزش چهار میلیون و ۵۰۰ هزار دلاری صادرات محصولات فناورانه استان قزوین 
بازدید نماینده رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور از رامهرمز
دو مسمومیت ناشی از گاز گرفتگی در انار
تنفس هوای نا سالم در تهران
خطر آلودگی‌های میکروبی و شیمیایی در مصرف‌کنندگان آبمیوه‌های دودزا
قطعی فیبر در مسیر تهران-شیراز علت افزایش پینگ بازی‌ها
برگزاری مسابقات آمادگی جسمانی ویژه دانش‌آموزان غیر ایرانی در قم
جلوگیری از هدر رفت بیش از ۴۷ هزار متر مکعب آب در اشکذر
تهرانِ معنوی در مسیر جهانی شدن با محوریت گردشگری مساجد
ضرورت تامین ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای تجهیزات بیمارستان ولایت 
درخشش قرارگاه منطقه‌ای کربلا در مسابقات قرآن و عترت خانواده کارکنان سپاه
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
پیش بینی باران برای هفته آخر آبان در کهگیلویه و بویراحمد
خبر خوش برای کارگرانی که بیمه آنها قطع شده است
سفر رئیس جمهور به کردستان با حاشیه‌های شنیدنی
عجیب، اما واقعی، صف‌های طولانی غذای رایگان در آمریکا
چین: آمریکا در یمن قانون‌شکنی می‌کند
داستان یک نردبان
بسته هنر و سینما ۱۴۰۴/۰۸/۱۵
انتقام کشته‌های فاشر و جنینه را خواهیم گرفت
نتایج هفته نهم لیگ برتر بسکتبال ایران
هشدار نخست‌وزیر سودان درباره سرایت جنگ
بیروت بدون مقاومت، به شهری بی‌دفاع بدل می‌شود
یادداشت قالیباف در دفتر یادبود مجلس ملی پاکستان
حزب الله: مذاکره با دشمن منفعت ملی ندارد
زاگرس جنوبی جهرم بازی برده را واگذار کرد
گروه‌بندی رقابت‌های فوتبال قطع عضو قهرمانی آسیا اعلام شد
تعطیلی مدارس برخی مناطق هرمزگان  (۳ نظر)
نتایج قرعه کشی طرح عادی ایران خودرو اعلام شد  (۲ نظر)
سه نفر با اهدای عضو مرحومه مبینا حمصیان به زندگی بازگشتند  (۲ نظر)
تقویت نظام مدیریت زمین برای مقابله با زمین‌خواری و تخریب محیط زیست  (۲ نظر)
آغاز همکاری سازمان راهداری و پلیس‌راه برای شناسایی هزار نقطه پرخطر  (۲ نظر)
تأکید چین بر گسترش مناسبات اقتصادی با روسیه  (۲ نظر)
حقوق کارکنان باید مستقیم به حسابشان واریز شود  (۱ نظر)
با قاطعیت از حاکمیت خود دفاع می‌کنیم  (۱ نظر)
به جزایر ایران حمله شود همانجا پاسخ کوبنده می‌دهیم  (۱ نظر)
ارتش رژیم اشغالگر محور «فیلادلفیا» را بست  (۱ نظر)
والیبال ایران عزادار شد؛ صابر کاظمی درگذشت  (۱ نظر)
بازتاب گسترده بیانات رهبر معظم انقلاب در رسانه‌های آمریکای لاتین  (۱ نظر)
برگزاری راهپیمایی ۱۳ آبان در مشهد، متمرکز در میدان شهدا  (۱ نظر)
شرایط دریافت مجدد وام اشتغالزایی و مشاغل خانگی اعلام شد  (۱ نظر)
لزوم اجرای روش‌های نوین در دامداری‌های کردستان  (۱ نظر)