• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۴۳۵۴۵۸۴
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۸
اقتصادی » صنعت

امسال تولید موتورسیکلت به ۷۰۰ هزار دستگاه می‌رسد

رئیس هیئت مدیره قطعه سازان و مجموعه سازان موتورسیکلت گفت: سال گذشته ۶۱۵ هزار موتورسیکلت تولید شد که پیش بینی می‌کنیم تا پایان امسال به تولید حدود ۷۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت برسیم.

محمدتقی زردوز در مصاحبه با خبرنگار تحریریه صنعت خبرگزاری صدا و سیما درباره تولید قطعات موتورسیکلت در ایران افزود: در این خصوص ما در سه حالت قرار داریم‏، در برخی زمینه‌ها بیش از ظرفیت تقاضا تولید داریم‏، در برخی زمینه‌ها برابری می‌کنیم و در برخی زمینه‌ها نیز عقب هستیم. 

وی گفت: باید یک تراز درستی از وضع قطعه سازی نسبت به موتورسیکلت سازی داشته باشیم و بر آن اساس حرکت کنیم تا بتوانیم در بخشی‌های که عقب هستیم و نیاز‌ها بیش از توان قطعه سازی کشور است آن بخش‌ها توسعه پیدا کند تا بتوانیم براساس نیاز یک ساله حداقل بالای ۵۰ درصد قطعات را به طور کامل در داخل کشور هم به لحاظ کیفی و رقابت و قیمت تامین کنیم. 

 

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
 

رئیس هیئت مدیره قطعه سازان و مجموعه سازان موتورسیکلت درباره عمق داخلی سازی نیز افزود: اکنون داخلی سازی در برخی موتور‌ها ۱۰ درصد، در برخی ۲۰ درصد و نهایت روی موتورسیکلت‌های سی دی‌ای که سالهاست تولید می‌شود، ۵۰ درصد بومی سازی داریم. 

وی درباره واردات موتورسیکلت‌ها نیز گفت: متاسفانه موتورسیکلت طی سال‌های گذشته عمدتا وارد کشور شده است‏، اکنون با توجه به شرایطی که در بومی سازی و داخلی سازی قطعات مورد نیاز موتورسیکلت پیش آمده‏، الزامی را برای صنعت ایجاد می‌کند که آنچه در داخل قابل تولید است دیگر واردات نشود.

زردوز با بیان اینکه در بسیاری از شاخه‌های صنعت موتورسیکلت، مزیت‌های رقابتی بسیار جدی داریم گفت: متاسفانه تاکنون به این مزیت‌های رقابتی توجهی نشده است. ما در زمینه انرژی، نیروی کار، حقوق و دستمزد و مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و حتی آلومینیوم مزیت رقابتی در مقایسه با چین داریم. 

 

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی

رئیس هیئت مدیره قطعه سازان و مجموعه سازان موتورسیکلت افزود: ما اگر از این مزیت‌های رقابتی بتوانیم به درستی استفاده کنیم به خوبی می‌توانیم در بسیاری از قطعات با کشور‌های مدعی این صنعت رقابت کنیم و در نهایت صنعت موتور را از وابستگی به واردات و ارزبری خارج کنیم.

زردوز درباره صادرات قطعات موتورسیکلت نیز گفت: اکنون صادرات به صورت غیر سازمان دهی شده انجام می‌شود، هم قطعه سازان و هم موتورسیکلت سازان صادرات دارند، اما اکنون تولید قطعات در کشور با رویکرد صادرات محور انجام نمی‌شود.

رئیس هیئت مدیره قطعه سازان و مجموعه سازان موتورسیکلت درباره اینکه چه میزان تولید داریم افزود: در سال گذشته ۶۱۵ هزار موتورسیکلت در کشور تولید شد که امسال هدف گذاری برای تولید یک میلیون تولید بود‏، پیش بینی ما این است که تا پایان امسال به حدود ۷۰۰ هزار موتورسیکلت برسیم. 

وی درباره سهم موتورسیکلت برقی از این میزان تولید نیز گفت: متاسفانه موتورسیکلت برقی تاکنون سهم مناسبی از تولید نداشته است، دلیل آن نیز این است که استفاده از موتورسیکلت برقی، زیرساخت‌هایی مانند قطعات با کیفیت، باطری و امکان شارژ می‌خواهد و تا این زیرساخت‌ها ایجاد نشود، امکان استفاده از موتورسیکلت برقی فراهم نیست.
 
وی ادامه داد: اکنون طبق آمار میزان تولید موتورسیکلت‌های برقی زیر ۳۰ هزار تا در سال است.
 
زردوز درباره تامین مواد اولیه نیز گفت: با توجه به مزیتی که در تولید لاستیک و پلاستیک داریم و یا در تولید آلومینیوم مورد نیاز، کمبودی در این خصوص نداریم و در بخش فولاد نیز کمبود‌ها طی سال‌های گذشته کم شده و وابستگی‌ها به واردات مواد اولیه بسیار کاهش پیدا کرده است طوری که اکنون در هیچ ماده اولیه‌ای کمبود نداریم حتی مزیت هم نسبت به چین داریم.
 
وی درباره تامین ارز مورد نیاز افزود: اگر بخواهیم همه موتورسیکلت‌ها را مانند سال‌های قبل وارد کنیم همیشه کمبود داریم، اما اگر بخواهیم به سمت داخلی سازی برویم و فقط آن بخشی را که از لحاظ فنی و اقتصادی نیاز داریم وارد کنیم، کمبود نخواهیم داشت.
 
رئیس هیئت مدیره قطعه سازان و مجموعه سازان موتورسیکلت با بیان اینکه بیش از ۹۵ درصد قعطات مورد نیاز موتورسیکلت ها، قابل ساخت در داخل است گفت: واردات در این صنعت می‌تواند به حداقل کاهش پیدا کند تا آن قطعاتی که از نظر اقتصادی صرفه تولید ندارد‏، وارد شود که این عدد در صنعت موتورسیکلت زیر ۵ درصد است.

وی درباره اسقاط موتور سیکلت‌های فرسوده نیز افزود: یک طرف موضوع نوسازی ناوگان حمل و نقل شهری، تولید کنندگان صنعت هستند که باید موتورسیکلت با کیفت تولید کنند، طرف دیگرش دستگاه‌های دولتی هستند که شرایط را طوری فراهم کنند تا امکان نوسازی فراهم شود. بانک‌ها کمک کنند و تسهیلات کم بهره بدهند تا مردم بتوانند موتورسیکلت‌های فرسوده خود را با موتورسیکلت‌های نو تعویض کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
مهروموم دو واحد صنفی گران فروش در اصفهان
برخورد با صیادان غیرمجاز در رودخانه زاب و کشف ادوات صید
اختصاص ۹ هزار و ۱۰۰ واحد زمین برای متقاضیان طرح جوانی جمعیت در خوزستان
۳۳ بانوی سرپرست خانوار در اشنویه صاحب شغل شدند
رجب؛ سرآغاز فصلی تازه برای عبودیت و بندگی پرودگار
دوران دانشجویی طلایی‌ترین و ماندگارترین مقطع زندگی است
۴هزار ميليارد کلاهبرداري با وعده کذب افزايش سود و سرمايه
پرواز‌های بین المللی یزد برای توسعه توریست درمانی
تشریح جزئیات پرونده قتل مشکوک در یزد
فعالیت مجازی برخی از مدارس شهرستان های خراسان رضوی
دو هکتار از مزارع گتوند زیر کشت رازیانه رفت
دیدار استاندار آذربایجان‌غربی با خانواده شهید علوی‌پور
اهدای میوه شب یلدا به نیازمندان در شاهین شهر
جشن شب یلدای استاندار آذربایجان‌غربی با راهداران
برگزاری بیش از ۲۱۰ برنامه به مناسبت ۹ دی در شاهین‌شهر و میمه
برگزاری جشنواره فرهنگی ورزشی بسیج طلاب و مدارس علمیه سراسر خوزستان
پوشش ۱۰۰ درصدی جمعیت دام سنگین حمیدیه در برابر تب برفکی
شناسایی و ساماندهی کودکان کار، اولویت اصلی شورای اجتماعی کردستان
بازدید استاندار آذربایجان‌غربی ازیک واحد صنعتی در ارومیه
انجام بیش از دوهزار مورد بازرسی از اصناف اشنویه
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
مناطق مختلف فارس ، سیراب از بارش رحمت الهی
عقیل کشاورز جاسوس موساد اعدام شد
چطور فلش مموری اطلاعات را ذخیره می‌کند؟ | آشنایی با ساختار داخلی USB Flash
نیرو‌های مسلح به سرعت در حال ترمیم کاستی‌ها هستند
دور سوم مرحله پنجم کالابرگ الکترونیکی واریز شد
امشب؛ پایان مهلت ثبت نام محصولات ایران‌خودرو
جزئیات تغییر ساعت کاری دستگاه‌های اجرایی از اول دی
حقوق آذرماه بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تأمین اجتماعی در حال پرداخت است
توقف خروج کامیون ها از دوغارون تایباد
ادامه بارندگی در کشور؛ بارش همچنان در نوار شرقی
حرکت صنعت هسته‌ای ایران در تراز کشور‌های پیشرفته جهان
نیم صفحه نخست روزنامه‌های ورزشی ۲۹ آذر
تعویق دیدار نفت و گاز گچساران و پیکان در جام حذفی فوتبال
افزایش شمار جانباختگان در سیلاب جنوب کشور به ۷ نفر
محرومیت دوساله خواهران منصوریان
مناطق مختلف فارس ، سیراب از بارش رحمت الهی  (۴ نظر)
امشب؛ پایان مهلت ثبت نام محصولات ایران‌خودرو  (۱ نظر)
کاهش سهم گاز صنایع، زیر سایه مصرف بخش‌های غیرتولیدی  (۱ نظر)
اغازبکار ادارات استان کرمان فردا ۲۹ آذرماه با دو ساعت تاخیر  (۱ نظر)
جان باختن یکی از امدادگران هلال احمر حین عملیات در شهرستان جهرم  (۱ نظر)
غیرحضوری شدن مدارس در برخی مناطق استان قم فردا شنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۴  (۱ نظر)
فعالیت حضور مدارس فردا شنبه در گلستان  (۱ نظر)
برف و باران، پاییز فارس را بدرقه کرد  (۱ نظر)
ایران ریاکاری آمریکا در «دلسوزی برای مردم ایران» را محکوم کرد  (۱ نظر)
بارش برف و لغزندگی همه محور‌های خراسان شمالی  (۱ نظر)
وضعیت مدارس برای روز شنبه  (۱ نظر)
آمریکا در حمایت از رژیم صهیونی ۲ قاضی لاهه را تحریم کرد  (۱ نظر)
انتقاد امام جمعه موقت آبادان از تاخیر یا کیفیت نامناسب در انجام وظایف مسئولان  (۱ نظر)