• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۴۴۰۶۳۶۳
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۷
علمی و فرهنگی » علم و فناوری

عزم دانش‌بنیان‌ها در مسیر داخلی‌سازی قطار‌های پرسرعت

معاون علمی رئیس جمهور در افتتاحیه رام قطار ملی گفت: بیش از چهل شرکت دانش بنیان در طرح رام قطار ملی، همکاری داشتند و طرح بعدی ما در این مسیر، داخلی سازی قطار پرسرعت باید باشد.

عزم دانش‌بنیان‌ها در مسیر داخلی‌سازی قطار‌های پرسرعت

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ در تلاقی هفته پژوهش و فناوری و هفته حمل نقل ، امروز مراسم افتتاحیه رام قطار ملی با حضور حسین افشین، معاون علمی رئیس جمهور و زاکانی، شهردار تهران در محل شرکت واگن سازی تهران برگزار شد.

افشین در این مراسم  گفت:‌ در سال ۸۵ حدود ۲۰ سال پیش در واگن سازی پلور سبز،  انتقال فناوری برای واگن های جدید مسافربری انجام ،‌ ساخت واگن آغاز و در سال ۸۷  ساخته شد. 

وی ضمن ابراز خوشحالی از اینکه اصالت طرح  رام قطار ملی، با طراحی ایرانی-اسلامی است افزود :‌ افراد وقتی از بیرون به این طرح نگاه می کنند، باید حس ایرانی بودن را از آن بگیرند. مردم باید در این قطار احساس راحتی کنند و نوع صندلی ها و تهویه مناسب باشد.

معاون علمی رئیس جمهور به منابع تامین مالی این طرح اشاره کرد و گفت: منابع تامین مالی این طرح ،  ۷۰ میلیون دلار است که حدود ۳۰ میلیون دلار آن تامین شده و قسمت متناظر آن متوجه شهرداری است.

حسین افشین افزود:‌ ما دوست داریم که طرح های بزرگی مانند قطار ملی پرسرعت انجام شود و معتقدم که ساخت قطار پرسرعت باید در کشور جدی گرفته شود. 

معاون علمی رئیس جمهور با بیان اینکه فناوری  قطار پرسرعت به فناوری مترو نزدیک است و انتقال این فناوری راحت است، گفت: تاکنون ریل های قطار پر سرعت ،‌ توسط ذوب آهن اصفهان ساخته شده است و به محض اجرای یک طرح از قطار پرسرعت،  با همین متخصصان داخلی می توانیم کار را جلو ببریم و طرح را اجرایی کنیم.

گفتنی است در راستای اجرای ماده ۵۴ قانون برنامه ششم توسعه، شهرداری و شرکت مترو تهران، برنامه طراحی و ساخت قطار ملی مترو را با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به منظور بومی سازی دانش طراحی و ساخت تجهیزات مورد نیاز قطار مترو از حدود ۵ سال پیش آغاز کرد.

این امر با هدف رفع انحصار و وابستگی مطلق به شرکت‌های خارجی، استفاده از حداکثر ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان و نیز ارگان‌های داخلی، توجه به موضوع تعمیرات و نگهداری قطار‌ها و تهیه اسناد فنی منطبق بر استاندارد‌های روز دنیا و با تکیه بر توانمندی مهندسان و صنعتگران داخلی شکل گرفت.

با تحقق برنامه طراحی و تولید یک رام قطار ۷ واگنه مترو که یکی از سریع‌ترین طرح های توسعه محصولات پیچیده و با فناوری بالا در کشور است، ضمن دستیابی به یک رکورد ملی، معادل بهترین رکورد‌ها در سطح جهانی محقق شد و حالا قطاری با عمق داخلی سازی ۸۵ درصد تولید شده است.

از این رو، قرارداد تولید انبوه نخستین نمونه قطار ملی مترو، بین شرکت مترو تهران و شرکت واگن سازی تهران، شامل تولید ۱۱۳ واگن، به جریان افتاد و امروز صبح خط تولید انبوه قطار ملی مترو افتتاح شد.

پیش بینی می‌شود تا  پایان سال جاری،  ۲ رام قطار ملی مترو، به بهره برداری برسد.

 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
آغاز به کار پردیس خبرگزاری صداوسیما
رادیو تریبون معرفی ظرفیت‌ها و پیشرفت استان‌ها در خراسان جنوبی
استخدام در صداوسیما - استان مرکزی
تداوم روز‌های آلوده با چاشنی رطوبت و مه در خوزستان
اعزام ۹۵ دانش آموز کلاله‌ای به مناطق عملیاتی جنوب کشور
آغاز جشنواره تئاتر مازندران
پیروزی تیم ملی بسکتبال با ویلچر بانوان مقابل تیم فیلیپین
تأکید ایران و کرواسی بر گسترش همکاری‌های دوجانبه در حوزه محیط‌زیست
رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان فلسطین
افزایش نقدشوندگی از اهداف راه اندازی مرحله معاملات پایانی
اعزام کاروان راهیان نور دانش آموز دختر بهشهری به جنوب کشور
بررسی نقش پژوهش‌های راهبردی در بهره وری انرژی
بررسی لایحه «نحوه مدیریت تعارض منافع در انجام وظایف قانونی و ارائه خدمات عمومی» در کمیسیون اجتماعی
سارقان ۵۰۰ کیلوگرم غلات در دام پلیس اندیمشک
جریمه میلیاردی قاچاقچی گل مصنوعی در لرستان
بررسی گزارش بسیج سازندگی در کمیسیون حمایت از تولید مجلس
پاداش مدال آوران بازی‌های آسیایی جوانان بحرین پرداخت شد
دستغیب برای ارائه گزارش دیوان محاسبات به کمیسیون بودجه می‌آید
ابوالفضل زندی در صدر جدول رده بندی جهانی
برادران صادقیان رقبای خود را در رقابت‌های جهانی پاریس شناختند
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
تهران تا آخر پاییز بارش باران ندارد
مربی ایتالیایی جدید تیم ملی فوتبال رونمایی شد
اتحادیه اروپا: الفاشر تبدیل به گورستان بشریت شده است
مهارت‌افزایی نیروی کار، مؤثر در رشد اقتصادی و عدالت آموزشی
رد قاطع مذاکرات مستقیم با رژیم صهیونیستی
رونمایی از مجسمه زانوزنندگان برابر ایران
ساکنان و گردشگران کیش مهمان ویژه برنامه محفل
تیم ایران به مصاف میزبان می‌رود
ایران اعتراف ترامپ را در مجامع بین المللی پیگیری می‌کند
تقویم و اوقات شرعی جمعه ۱۶ آبان ۱۴۰۴ به افق قم
درخشش آذربایجان‌شرقی در پدافند غیرعامل
یکطرفه شدن جاده چالوس از بعدازظهر امروز جمعه
آغاز دوره میکرو رسانه همارسا از مخاطب منفعل تا روایتگر فعال
دست‌اندازی بانک‌های‌ناتراز به‌منابع بانک‌مرکزی باید متوقف شود
ضرورت تعامل و همکاری‌ صداوسیما با حوزه‌های علمیه
تقویت نظام مدیریت زمین برای مقابله با زمین‌خواری و تخریب محیط زیست  (۲ نظر)
آغاز همکاری سازمان راهداری و پلیس‌راه برای شناسایی هزار نقطه پرخطر  (۲ نظر)
حقوق کارکنان باید مستقیم به حسابشان واریز شود  (۱ نظر)
والیبال ایران عزادار شد؛ صابر کاظمی درگذشت  (۱ نظر)
لزوم اجرای روش‌های نوین در دامداری‌های کردستان  (۱ نظر)
پزشکیان: مساجد بهترین کانون ساماندهی امور اجتماعی هستند  (۱ نظر)
جنگ نامتقارن؛ کابوس آمریکا در صورت تهاجم به ونزوئلا  (۱ نظر)
واکنش محیط‌زیست هرمزگان به کشتن الاغ‌ها  (۱ نظر)
نیروهای مسلح ایران قوای ناتو را شکست دادند   (۱ نظر)
ده‌ها هزار غیرنظامی در سودان کشته شدند  (۱ نظر)
تهران تا آخر پاییز بارش باران ندارد  (۱ نظر)
اتحادیه اروپا: الفاشر تبدیل به گورستان بشریت شده است  (۱ نظر)
پیوند دو ملت ایران و پاکستان ناگسستنی است  (۱ نظر)
تسهیلات وام ازدواج  (۱ نظر)
همکاری‌ سازنده ایران، چین و روسیه در مقابله با یک‌جانبه‌گرایی آمریکا  (۱ نظر)