• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۴۴۴۸۷۰۲
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۷
اقتصادی » صنعت

خصوصی‌سازی؛ درمانی حیاتی برای بیماری مزمن خودروسازی کشور

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودروی کشور، واگذاری شرکت‌های خودروسازی از جمله ایران خودرو و سایپا را به بخش خصوصی ، درمانی حیاتی برای بیماری مزمن خودروسازی کشور عنوان کرد.

خصوصی‌سازی؛ درمانی حیاتی برای بیماری مزمن خودروسازی کشور

به گزارش تحریریه صنعت خبرگزاری صدا و سیما ، دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودروی کشور درباره واگذاری شرکت‌های خودروسازی از جمله ایران خودرو به بخش خصوصی افزود: ما به‌عنوان انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور، موضعی شفاف و صریح درخصوص خصوصی‌سازی صنعت خودرو داریم و آن را امری ضروری و حیاتی می‌دانیم؛ تأخیر در این روند نه‌ فقط به صنعت آسیب می‌زند بلکه به مشکلات زنجیره تأمین و مردم نیز دامن می‌زند.

آرش محبی‌نژاد اضافه کرد: ما بسته پیشنهادی به وزارت صمت و ریاست سازمان گسترش ارائه داده‌ایم که در چارچوب آن، اگر واگذاری انجام بگیرد، مورد حمایت قطعه‌سازان قرار خواهد گرفت؛ به‌ویژه، خصوصی‌سازی صنعت خودرو را امری ضروری و حیاتی می‌دانیم و اعتقاد داریم که در این زمینه، تاخیر‌هایی نیز تا کنون رخ داده است.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودروی کشور گفت: بیش از ۲۰ نهاد دخیل در صنعت خودرو وجود دارد که هر کدام از منظر خود مسائل را می‌بینند، و نبود سیاست‌گذاری واحد در این زمینه باعث تعلل در تدوین و تصویب چارچوب درست خصوصی‌سازی شده است.

این فعال صنعت قطعه‌سازی کشور افزود: در حالی که خصوصی‌سازی ضرورتی غیرقابل انکار است و همه مقامات عالی‌رتبه نظام و قوانین، به‌ویژه اصل ۴۴، بر لزوم واگذاری بنگاه‌داری از دولت به بخش خصوصی تأکید دارند.

آرش محبی‌نژاد تاکید کرد: موضع انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور در خصوص شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا  یکسان است؛ در مورد ایران‌خودرو، بخش قابل توجهی از مسیر خصوصی‌سازی طی شده است و درحال حاضر گروهی از سهام‌داران بخش خصوصی سهام قابل توجهی دارند.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودروی کشور اضافه کرد: نکته مهم این است که در غیاب سهام تودلی و با سلب حق رأی این سهام در صورت عدم وجود موانع قانونی دیگر، گروه مذکور قادر به تعیین مدیرعامل ایران‌خودرو و به‌دست گرفتن مدیریت آن خواهد بود.

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازان خودروی کشور ادامه داد: ما به‌عنوان یکی از معدود تشکل‌ها، سندی شفاف و مکتوب در این زمینه تنظیم کرده‌ایم که در آن، شرایط و چارچوب‌های خصوصی‌سازی به‌طور دقیق ذکر و به مراجع ذی‌صلاح اعلام شده است. این سند تأکید دارد که اگر خصوصی‌سازی به درستی انجام گیرد، هم صنعت قطعه‌سازی و خودروسازی و هم مردم از آن منتفع خواهند شد.

به گفته آرش محبی‌نژاد، چارچوب خصوصی‌سازی شامل چهار بخش اصلی از جمله اول، اهلیت؛ دوم، رفع تعارض منافع میان مدیر یا مالک جدید و ذی‌نفعان خودروساز؛ سوم، تعهدات متقابل دولت و بخش خصوصی؛ و چهارم، قوانین و مقررات ضد انحصار است.

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازان خودروی کشور با اشاره به اینکه اگر چهار بخش اصلی مربوط به خصوصی‌سازی به درستی رعایت شود، قطعاً شاهد رشد و شکوفایی صنعت خودرو خواهیم بود تاکید کرد: با این حال، هنوز درخصوص واگذاری به بخش خصوصی، شاهد تنوع و اختلاف نظر در میان نهاد‌های مختلف دخیل در صنعت خودرو هستیم.

آرش محبی‌نژاد اضافه کرد: صنعت خودرو، فرماندهی واحد و متمرکزی ندارد. این نداشتن وحدت نظر باعث می‌شود که نهاد‌ها و ارگان‌های مختلف نتوانند به جمع‌بندی واحدی در خصوص مسائل مختلف این صنعت برسند.

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازان خودروی کشور ادامه داد: یک گروه برخلاف نظر مقامات عالی‌رتبه نظام و قوانین مربوط به آن، موافق خصوصی‌سازی نیستند که به هرحال این گروه هر چه سریع‌تر باید دیدگاه خود را اصلاح کنند، زیرا نه تنها طبق قانون، بلکه بر اساس سیاست‌های کلان کشور، خصوصی‌سازی ضروری است. دسته دوم، نیز به نوعی درخصوص نحوه و زمان اجرای خصوصی‌سازی تردید دارند و تشکیک‌هایی در این زمینه وارد کرده‌اند.

این قطعه‌ساز با اشاره به اینکه تصمیم‌گیرنده اصلی مشخص نیست افزود: اگر وزارت صمت مسئولیت این امر را بر عهده دارد، باید از قبل چارچوب مشخصی را تعیین می‌کرد؛ در حالی که ما به‌عنوان تشکل بخش خصوصی، چارچوبی مستند، مدلل، منسجم و غیرقابل تفسیر ارائه داده‌ایم و با این شرایط هم باز تاکنون هیچ بازخوردی دریافت نکرده‌ایم. اگر این چارچوب ضعف‌هایی دارد، باید اصلاح شود، و اگر نه، باید هرچه سریع‌تر به مرحله اجرا برسد.

آرش محبی‌نژاد تاکید کرد: هر گونه تأخیر بیشتر در خصوصی‌سازی، علاوه بر آسیب به خودروسازی، منجر به مشکلاتی برای زنجیره تأمین این صنعت و در نهایت مردم خواهد شد؛ بنابراین، تعلل جایز نیست و باید دغدغه‌های اصلی مردم و زنجیره تأمین خودروسازی که از ارکان اصلی صنعت به شمار می‌آیند، رفع شود؛ ما به‌طور راسخ معتقدیم که بسته پیشنهادی ما قادر است این دغدغه‌ها را به‌خوبی مرتفع کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
خدمت جهادی کاروان نذر خدمت در روستای نیسیان اردستان
تاکید بر عدالت اقلیمی و توجه به تغییرات اقلیمی
مسابقات پاراوزنه برداری غرب کشور به میزبانی کرمانشاه در حال برگزاری است
بدرقه شاعر شادوران (حامد ماکویی) تا آرامگاه ابدی اش
ارسال ۱۰ تانکر آب به مناطق کم برخوردار خراسان جنوبی
دومین گردهمایی فعالان نهج البلاغه در خوزستان
افزایش غلظت آلاینده‌ها در مناطق صنعتی
احداث تصفیه‌خانه فاضلاب بهارستان از اولویت‌های زیست‌محیطی منطقه است
صعود کاله مازندران به رده دوم لیگ برتر بسکتبال
دیدار وزرای ورزش ایران و عربستان در ریاض
از نوآوری تا تجارت؛ مسیر جهانی نانوی ایران
تاکید بر ضرورت حمایت از صنایع کوچک در خوزستان
فراهم شدن دسترسی پایدار اهالی۶ روستای روانسر به آب آشامیدنی سالم
شاگردان مسعود حمیدی، در پی کسب سومین پیروزی متوالی
آشتی ذوب آهن با برد و توقف ملوان مقابل شمس آذر
تصمیم‌های فرمانداران می‌تواند در سطح ملی اثرگذار باشد
ضرورت توجه صنایع خوزستان به تولید ، مسئولیت‌های اجتماعی و توسعه دریامحور
کشف ۲ تن آرد خارج از شبکه در ميام
تأکیداستاندارآذربایجان غربی بر مدیریت بهینه منابع آبی
موفقیت موزه ایرانی در ثبت رکورد گینس
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
پیش بینی باران برای هفته آخر آبان در کهگیلویه و بویراحمد
خبر خوش برای کارگرانی که بیمه آنها قطع شده است
سفر رئیس جمهور به کردستان با حاشیه‌های شنیدنی
عجیب، اما واقعی، صف‌های طولانی غذای رایگان در آمریکا
بسته هنر و سینما ۱۴۰۴/۰۸/۱۵
داستان یک نردبان
چین: آمریکا در یمن قانون‌شکنی می‌کند
انتقام کشته‌های فاشر و جنینه را خواهیم گرفت
نتایج هفته نهم لیگ برتر بسکتبال ایران
هشدار نخست‌وزیر سودان درباره سرایت جنگ
یادداشت قالیباف در دفتر یادبود مجلس ملی پاکستان
حزب الله: مذاکره با دشمن منفعت ملی ندارد
بیروت بدون مقاومت، به شهری بی‌دفاع بدل می‌شود
زاگرس جنوبی جهرم بازی برده را واگذار کرد
گروه‌بندی رقابت‌های فوتبال قطع عضو قهرمانی آسیا اعلام شد
تعطیلی مدارس برخی مناطق هرمزگان  (۳ نظر)
نتایج قرعه کشی طرح عادی ایران خودرو اعلام شد  (۲ نظر)
سه نفر با اهدای عضو مرحومه مبینا حمصیان به زندگی بازگشتند  (۲ نظر)
تقویت نظام مدیریت زمین برای مقابله با زمین‌خواری و تخریب محیط زیست  (۲ نظر)
آغاز همکاری سازمان راهداری و پلیس‌راه برای شناسایی هزار نقطه پرخطر  (۲ نظر)
تأکید چین بر گسترش مناسبات اقتصادی با روسیه  (۲ نظر)
حقوق کارکنان باید مستقیم به حسابشان واریز شود  (۱ نظر)
با قاطعیت از حاکمیت خود دفاع می‌کنیم  (۱ نظر)
به جزایر ایران حمله شود همانجا پاسخ کوبنده می‌دهیم  (۱ نظر)
ارتش رژیم اشغالگر محور «فیلادلفیا» را بست  (۱ نظر)
والیبال ایران عزادار شد؛ صابر کاظمی درگذشت  (۱ نظر)
بازتاب گسترده بیانات رهبر معظم انقلاب در رسانه‌های آمریکای لاتین  (۱ نظر)
برگزاری راهپیمایی ۱۳ آبان در مشهد، متمرکز در میدان شهدا  (۱ نظر)
لزوم اجرای روش‌های نوین در دامداری‌های کردستان  (۱ نظر)
شرایط دریافت مجدد وام اشتغالزایی و مشاغل خانگی اعلام شد  (۱ نظر)