راکبان موتور سیکلت به ترتیب در اندونزی و تایلند ، بیشترین تصادفات را ثبت کرده اند.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما از کوالالامپور، بر اساس آخرین آمارهای رسمی به طور میانگین بیشترین تصادفات راکبان موتور سیکلت به ترتیب به اندونزی با میانگین سالانه ۵۳ هزار و تایلند با میانگین ۴۸ هزار تصادف در سال اختصاص دارد.
براساس اعلام پلیس تایلند حدود ۱۵ درصد فوتی های مربوط به تصادفات موتور سیکلت در این کشور به علت نداشتن کلاه ایمنی با کیفیت ثبت شده است. کلاه ایمنی طبق قوانین بیشتر کشورهای جنوب شرق آسیا به عنوان ابزاری نجات بخش برای راکبان موتور سیکلت اجباری است. نداشتن یا استفاده از کلاه بی کیفیت در سنگارپور دو هزار دلار جریمه یا شش ماه زندان و در ویتنام چهار میلیون دونگ جریمه نقدی دارد. اما در مالزی و اندونزی علاوه بر جریمه ، موجب ابطال گواهینامه و توقیف موتور سیکلت نیز می شود. تشدید نظارت ، آموزش همگانی و اعمال قوانین سختگیرانه پلیس ، مهمترین راهکار کشورهای این منطقه برای مدیریت و کنترل راکبان موتور سیکلت است. کارشناسان معتقدند آب وهوای استوایی، قیمت ارزان و فرار از ترافیک های آزاردهنده سه دلیل عمده ای است که موجب شده است؛ بیش از شصت درصد مردم جنوب شرق آسیا از موتورسیکلت استفاده می کنند. طبق آمارهای رسمی به طور میانگین ؛ روزانه بیش از ۲۵۰ میلیون موتور سیکلت در ده کشور عضو اتحادیه جنوب شرق آسیا تردد می کنند.