پخش زنده 				 				
 		 					امروز: 					 						 					 					- 					 				
 			رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: اتوبوسهای وارداتی حدودا از ارزشی معادل ۳۵ تا ۳۶ میلیارد برخوردارند و با توجه به هزینه بلیت، این حجم سرمایهگذاری برای بخش خصوصی توجیه اقتصادی ندارد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، حجت الاسلام و المسلمین نصرالله پژمانفر از برگزاری جلسـه کمیسـیون با حضـور مدیرعامل سـازمان بهینه سـازی مصـرف سـوخت، رئیس سـازمان راهداری و حمل و نقل جادهای و معاونین وزارت صمت و بانک مرکزی برای بررسی موضوع «واردات اتوبوسهای برون شهری» خبر داد.
وی افزود: در کشور با توجه به ضعفی که در مسیر واردات به وجود آمده شاهد هستیم که تعداد اتوبوسها به شدت کاهش یافته است. بر اساس استاندارد به ازای هر چهار هزار و ۲۵۰ نفر در کشور باید یک دستگاه اتوبوس اختصاص یابد. ما ۸۵ میلیون نفر جمعیت داریم بنابراین نیازمند ۲۰ هزار دستگاه اتوبوس برون شهری هستیم. در حال حاضر ۷ هزار دستگاه اتوبوس فعال با عمر ۱۵ سال داریم که طبق قانون اتوبوسهایی که ۲۰ سال از عمر آنها گذشته به عنوان فرسوده شناخته میشوند که باید از ناوگان حمل و نقل حذف شوند چرا که قابلیت جابهجایی مسافر را در مسافت طولانی ندارند.
نماینده مشهد و کلات گفت: مسئله کمبود اتوبوس در برخی مقاطع مانند مانند پیک مسافر در تابستان، تعطیلات نوروز و به خصوص ایام اربعین حسینی (ع) که مسیر ریلی فراهم نیست و جابهجایی مسافران باید از طریق اتوبوس انجام شود، مشکلاتی ایجاد میکند. با توجه به اعتبارات اختصاصی، اما اتوبوس به میزان کافی وارد کشور نشده است زیرا که اتوبوسهای وارداتی حدودا از ارزشی معادل ۳۵ تا ۳۶ میلیارد برخوردارند و با توجه به هزینه بلیت، این حجم سرمایهگذاری برای بخش خصوصی توجیه اقتصادی ندارد بنابراین میتوان با حمایتهایی از قبیل پرداخت تسهیلات ۱۰ میلیاردی به واردکنندگان، در این زمینه تسهیلگری کرد، از این رو مقرر شد تا کمیتهای ظرف یک ماه آینده این موضوع را پیگیری و پیشنهادهایی را نیز به کمیسیون ارائه کند.
 							پس نتیجه میگیریم بلیت گرون کنیم