• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۴۵۱۴۸۸۹
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۱۹:۲۶
اقتصادی » صنعت
توان مالی و مدیریتی، شروط واگذاری سهام بلوکه سایپا؛

امکان خرید سهام سایپا برای خارجی‌ها

 معاون حمل و نقل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران گفت: کسانی که بدنبال خرید بلوک سهام سایپا هستند باید برنامه خود را ارائه کنند و توان مالی و مدیریتی داشته باشند. متقاضیانی که شریک خارجی دارند در اولویتند.

به گزارش تحریریه صنعت خبرگزاری صدا و سیما، برنامه میز اقتصاد شبکه خبر با حضور آقایان سهیل معمارباشی، معاون بهره برداری و صنایع حمل و نقل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو، علی قاسمیان مقدم، عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران، آرش محبی نژاد دبیر انجمن قطعه سازان خودرو و محمد رستمی عضو کمیسیون صنایع مجلس با محوریت " واگذاری مدیریت صنعت خودرو به بخش خصوصی " پخش شد.
 
آقای معمارباشی معاون بهره برداری و صنایع حمل و نقل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران درخصوص وضعیت سهام دولت در خودروسازان و درصد سهام دولت از سایپا و ایران خودرو گفت: سال ۶۵ با مصوبه هیئت وزیران، ۱۰۰ درصد سهام شرکت سایپا به ایدرو واگذار شد. سازمان گسترش براساس تکالیف برنامه‌های ۵ ساله، از سال ۷۲ تا سال ۷۹ واگذاری بخشی از سهام این شرکت را به متقاضیان خود رأساً انجام می‌داد، سال ۷۷ سهام دولت در شرکت سایپا به زیر ۵۰ درصد رسید. هم اکنون سهام دولت در شرکت سایپا ۱۶ و ۸۲ درصد است. ۹ درصد صندوق فولاد، حدود ۱۰ دصرد گروه کرمان موتور و حدود ۴۲ درصد سهام تو دلی است که در اختیار شرکت سرمایه گذاری شرکت سایپا قرار دارد و یکسری سهام خرد هم این شرکت در حال حاضر دراختیار دارد. در مورد شرکت ایران خودرو سهام دولت الان حدود ۵ درصد است. 
وی افزود: براساس بند ب ماده ۵ قانون برنامه هفتم توسعه، تکلیف داریم که سهام تو دلی را در شرکت‌های دولتی واگذار کنیم. در بند ت هم آمده است در همان ماده که سهامی که معارض هستند باید حتماً واگذار شوند تا سال دوم برنامه و اگر واگذار نشوند یک اتفاقاتی بعداً خواهد افتاد. سهام تو دلی سهامی بوده است که دراختیار شرکت‌های زیرمجموعه خود گروه قرار گرفته است. اینها این سهام را خریداری کرده بودند، طی عرضه ها، یا تعاونی کارکنان شرکت بوده است یا شرکت‌های دیگری که در مجموعه گروه بودند که هم اکنون مجموع آن در شرکت سایپا همان ۴۲ درصدی است و فراخوانی هم که توسط شرکت سایپا منتشر شده، در راستای همان اجرای تکلیف قانونی، برای شناسایی متقاضیانی است که تمایل دارند این سهام را خریداری کنند و در این فعالیت، این شرکت مدیریت را برعهده بگیرند. 
معمار باشی اضافه کرد: تکلیف قانونی برنامه هفتم، سال دوم برنامه هفتم بود، سال دوم برنامه هفتم هم، چون برنامه هفتم از مردادماه سال گذشته ابلاغ شده است، لذا سال دوم آن می‌شود از ابتدای مردادماه ۱۴۰۴ به بعد، یعنی ۱۴۰۴ به بعد باید حتماً واگذار شود.
وی گفت: سناریو‌های مختلفی برای واگذاری مدیریت به بخش خصوصی در شرکت سایپا مطرح است و کارگروهی که بنا به دستور وزیر در سازمان گسترش با حضور نخبگانی که در حوزه‌های فنی، مالی، می‌توانند کمک کنند شکل گرفته، این سناریو‌ها را احصاء کرده‌اند و بهترین سناریویی که شناسایی شد، همین واگذاری سهام تو دلی بود. هدف ما از این واگذاری این است که این شرکت به روند خوب تولید، روند اجرای پروژه‌های توسعه محصول، روند ارتقای کیفیت محصولات، بالا بردن ایمنی خودرو‌ها و اینها در ادامه حتماً برگردد. این از چه طریق ممکن بود؟ اولاً واگذاری به یک فرد یا گروهی انجام شود که اینها اهلیت لازم برای مدیریت این شرکت را داشته باشند. این اهلیت از جنبه مالی و فنی قابل بحث است. در بحث مالی ما این واگذاری را باید طوری رقم بزنیم که پول به داخل چرخه مدیریت شرکت و چرخه فعالیت شرکت وارد شود که با واگذاری سهام تو دلی این اتفاق عملاً خواهد افتاد.
معمارباشی افزود: چون این واگذاری در شرکت‌هایی که برای خود گروه سایپا هستند بعنوان سود شناسایی شده است و این سود بخشی از آن متعلق به خود شرکت سایپا است و به شرکت سایپا برمی گردد که الان هم گره اصلی این شرکت و شرکت‌های فعال در این صنعت همان بخش تأمین مالی، بخش هزینه‌های بالای مالی که اینها دارند، این از این جنبه کمک خواهد کرد. بحث دیگر این است که این فرد اهلیت اش یک جایی سنجیده شود و هر متقاضی نیاید تملک مالکیت این شرکت را برعهده بگیرد که این هم باز در مرحله بعدی با هماهنگی که با همکاران مان در وزارت اقتصاد و سازمان خصوصی سازی داریم و همچنین کمکی که از خبرگان صنعت داریم می‌گیریم، این هم انجام خواهد شد که امیدواریم ادامه کار به سمتی رود که ما ارتقای رقابت پذیری را در صنعت خودرو داشته باشیم، ما آن تحولی که مقام معظم رهبری هم همواره از صنعت خودرو انتظار داشتند را رقم بزنیم و آن افزایش ورود سرمایه بخش خصوصی به این حوزه که همیشه جناب آقای پزشکیان ریاست محترم جمهور به آن اشاره می‌کنند را رقم خواهیم زد. 
علی قاسمیان مقدم، عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران دیگر مهمان میز اقتصاد گفت: در واگذاری خودرو باید حاکمیت به اهلیت توجه کند. قاسمیان: برای شرکتی که سابقه گران‌فروشی دارد و چند همت جریمه را به صفر رسانده در واگذاری‌ها باید مراقبت کرد.
وی افزود: من می‌خواهم یک زاویه نگاه دیگری را ارائه کنم. ببینید خصوصی سازی یک ابزار است، هدف که نیست، یعنی ما نمی‌خواهیم یک سهامی را واگذار کنیم بعد برای همدیگر کف بزنیم و بگوییم خصوصی سازی کرده‌ایم. پس یک ابزار است برای یک هدفی. ببینید موضوع اصلی این است که ما یعنی حاکمیت از این خصوصی سازی به دنبال چه هدفی است. درست است که صنعت خصوصی می‌شود، اما به هر حال در یک چارچوب حاکمیتی این اتفاق دارد می‌افتد. اساساً در همه جای دنیا حاکمیت‌ها سیاست‌ها و خط مشی‌های کلی را تعیین می‌کنند، ما باید ببینیم که هدف این خصوصی سازی کجا است. انواع هدف را می‌شود متصور بود برای این موضوع. 
قاسیمان گفت: شرکت خصوصی طبعاً هدف اول آن سودآوری برای خودش است. اگر حاکمیت کنترل لازم را نداشته باشد به دنبال افزایش سود خودش است. شاید آنقدر که بعضی از منافع ملی از نظر حاکمیتی مهم باشد، بعضاً برای او مهم نباشد؛ بنابراین نکته من این است که ما بیاییم نگاه کنیم به برخی از سوابق کسانی که متقاضی هستند، پیگیر شویم که اینها در کدام جهت و سمت و سو حرکت کرده‌اند. بعضی هایشان سوابق خودروسازی دارند، بعضی‌ها سوابق قطعه سازی دارند. اینها مهم است، اهلیت را از این جا‌ها می‌شود فمید. ما ببینیم که مثلاً یک شرکتی که سوابق آن از منظر همکاری با شرکت‌های خودروساز، یک شرکتی که می‌آید در آستانه واگذاری مثلاً جریمه گران فروشی دارد، این را از دو رقمی می‌کند یک رقمی همت، بعد می‌کند صفر و بعد می‌آید وارد فرآیند خصوصی سازی می‌شود. آیا ما نباید مراقب این جریان‌ها باشیم، نباید مراقب این شرایط باشیم. آیا حاکمیت نباید این مسائل را مراقبت کند، قطعاً باید این را مراقبت کند. برنامه حاکمیت برای بعد از واگذاری چیست، من جسارتاً شاید خیلی به نظر من این مطلب درست نباشد، بگوییم خب حالا واگذار کنیم بعد ببینیم در آینده چه می‌شود. خیر ما باید در ابتدا برنامه مشخص کنیم برای آن کسی که می‌خواهد بیاید این صنعت بزرگ را در کشور مدیریت کند، تصاحب کند. الان صنعت خودرو ۳ درصد از جی دی پی کل کشور است، این برنامه حاکمیت برای این صنعت چه است. اگر ما برنامه نداشته باشیم فکر می‌کنیم یک مقداری ممکن است که بعد از واگذاری زمانی که می‌خواهیم برویم سراغ برنامه ها، فرآیند‌ها طوری تغییر کرده باشد، چینش‌ها به نوعی باشد که اینقدر هزینه ساز باشد که اصلاً پشیمان شویم و بگوییم خیلی خب دیگر فعلاً شما با همین دست فرمانی که خودتان صلاح می‌دانید جلو بروید،

 

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی


امکان خرید سهام سایپا برای خارجی‌ها

 معاون حمل و نقل سازمان گسترش و نوسازی صنایع گفت: کسانی که بدنبال خرید بلوک سهام سایپا هستند باید برنامه خود را ارائه کنند و توان مالی و مدیریتی داشته باشند. به گفته سهیل معمار باشی، کسانی که شریک خارجی دارند می‌توانند جزو اولویت‌ها باشند.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی

شروط واگذاری خودروسازان شفاف نیست
کارشناس صنعت خودرو: شروط واگذاری خودروسازان شفاف نیست
امیر حسن کاکایی: دولت شروط مشخصی را برای واگذاری اعلام نکرده است، موضوع اهلیت کلی گویی است و دولت پیش نیاز‌ها را شفاف اعلام نمی‌کند.

 

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی

زیان انباشته خودروسازان ناشی از مدیریت دولتی
آرش محبی نژاد دبیر انجمن قطعه سازان خودرو هم گفت: سیاست های دولتی باعث زیان صنعت و زنجیره تامین شده است.

 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
}
 
مجمع ایران خودرو به درستی انجام نشد
عضو کمیسیون صنایع مجلس: مجمع ایران خودرو به درستی انجام نشد، مجلس ورود کرده است.. محمد رستمی گفت: سازوکار واگذاری ایران خودرو قانونی نبود؛ در مورد سایپا باید موارد .قانونی رعایت شود
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
رونمایی از نماد علی ولی الله در میدان ۱۱ آبان دستگرد
اجرای ۵۰۰ برنامه ویژه ۱۳ آبان در مازندران
بررسی توسعه همکاری ها بین جغتای و جاجرم
لیگ برتر بسکتبال به هفته هشتم رسید
مرحله کشوری سی‌اُمین دوره کنگره قرآنی مدارس سمپاد برگزار می‌شود
قلع و قمع ۷ فقره ساخت وساز غیرمجاز در لردگان
پیگیری مشکلات کمبود نهاده‌های دامی
آگاه سازی خانواده های البرزی در طرح جوانی جمعیت
هیئت‌های مذهبی سنگر ایمان و مسئولیت اجتماعی هستند
دیدار سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در هند با وزیر امور خارجه
اعلام برنامه دیدار‌های تیم‌های ملی هندبال زنان و مردان ایران در ریاض
اجرای پویش کاشی‌ حرم امام حسین (ع) با کمک خیران
رئیس دانشگاه جامع علمی، کاربردی کردستان معرفی شد
هشدار زرد هواشناسی در کرمان
دیدار‌های فشرده هیئت پارلمانی ایران در مسکو
تشریح برنامه های ایام فاطمیه در کهگیلویه و بویراحمد
بازدید مشاور رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح از منطقه دوم ندسا
قضاوت داور چهارمحال و بختیاری در مسابقات تیراندازی کشور
اولیانوف: آینده برنامه هسته‌ای ایران در اختیار تهران است
مشخص شدن رنگ پیراهن تیم ملی فوتسال ایران برای دیدار با مغرب
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
جهاد نهاجا برای دفاع از مرز‌های هوایی ایران مایه افتخار است
تایید قهرمانی کشتی آزاد ایران در رقابت‌های جهانی ۲۰۱۵
تحویل ویلای ۸ هزار متری متهم چای دبش به بانک ملت
فرصت طلایی ایران در عصر چندقطبی شدن جهان
امضای قرارداد‌های بزرگترین طرح جمع‌آوری گاز‌های مشعل
پاسخ دانشگاه علوم پزشکی یزد درباره فوت مادر مهریزی
بدرفتاری کارمندان دولت را گزارش کنید
اعلام نتایج اولویت بندی طرح مادران ایران خودرو؛ ۱۱ آبان
نتانیاهو برای اهداف داخلی، به دنبال از سرگیری جنگ است
کشور فلسطین ظرف ۵ سال تشکیل می‌شود
آتش‌سوزی در مراتع شمال معلم‌کلایه
بی‌ثباتی قیمت برنج
قطع آب ادارات پر مصرف؛ قانون برای همه یکسان است
بررسی پیش‌نویس موافقتنامه همکاری‌های قضایی بین ایران و عربستان
میدان امیر چخماق یزد
تصادف در اتوبان تهران کرج با ۱۱ مصدوم و ۳ فوتی  (۱ نظر)
پیش ثبت نام ۷۳۰ نفر برای تشرف به حج تمتع ۱۴۰۵  (۱ نظر)
قطع درختان صنوبر در چمستان قانونی بود  (۱ نظر)
بازی‌های آسیایی جوانان؛ ایران در رده چهارم آسیا قرار گرفت  (۱ نظر)
پیام تسلیت رئیس مجلس در پی درگذشت مادر شهیدان عاکفی  (۱ نظر)
یادواره شهدای سلامت در خرم‌آباد  (۱ نظر)
کشور فلسطین ظرف ۵ سال تشکیل می‌شود  (۱ نظر)
قصه آموزش در تنها مدرسه روستای نرگس‌زمین ساری  (۱ نظر)
افشای هویت جانیان صهیونی به دست گروه سایبری حنظله  (۱ نظر)
کرملین: مسکو از نزدیک تحولات ونزوئلا را زیر نظر دارد  (۱ نظر)
تظاهرات مخالفان رئیس جمهور صربستان  (۱ نظر)
دیدار عراقچی با پدر زندانی ایرانی در ترکیه  (۱ نظر)