بیش از ۵۰ درصد از مهارت آموزان فنی و حرفهای کارجو هستند
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور گفت: براساس آمار موجود در سامانه رهگیری اشتغال ۵۰ درصد از مهارت آموزان سازمان آموزش فنی و حرفهای کارجو هستند که از این میزان در استانهای مختلف حدود ۴۰ تا ۸۰ درصد سر کار میروند.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما؛ غلامحسین محمدی در گفتوگوی زنده تلویزیونی برنامه پایش، گفت: در حال حاضر وضعیت بازار کار ایران به شکلی است که سالانه یک میلیون فرصت شغلی در کشور وجود دارد ولی اینکه یک میلیون فرصت شغلی به اشتغال پایدار برسد دلایل متعددی لازم است، اما بخش عمدهای از این فرصتها به دلیل کاهش مهارت و فقر مهارتی از بین میروند.
وی با اشاره به تأثیر مهارت بر تولید و بهرهوری، افزود: کسی که مهارت بیشتری دارد از امنیت شغلی و درآمد بیشتری برخوردار است. بنابر این تربیت نیروی ماهر تأثیر بسزایی در رشد اقتصادی دارد.
معاون وزیر کار با بیان اینکه ۳۰ درصد از رشد ۸ درصدی اقتصاد از محل بهرهوری است، گفت: اگر معتقدیم که نیروی کار روی رشد اقتصادی، کاهش مصرف مواداولیه و بهرهوری اثرگذار است، باید جدیتر در دستور کار قرار گیرد.
محمدی افزود: در بین ۱۴۰ کشور دنیا از لحاظ تحصیل و آموزش ایران رتبه ۶۱ دارد ولی رتبه مهارت دانشآموختگان ۱۳۶ است؛ یعنی فرزندان ما زیاد درس میخوانند ولی وقتی از دانشگاه خارج میشوند تازه به سمت مهارتآموزی میروند و این به معنی این است که نظامات آموزشی ما دچار نوعی اعوجاج است. خیلی از آدمها کاری که امروز انجام میدهند نیازی نبوده بابتش آنقدر درس بخوانند لذا ما باید یک نظام آموزشی متناسب با بازار و تقاضای کار و مبتنی بر مشارکت داشته باشیم.
رئیس سازمان آموزش فنیوحرفهای کشور، افزود: در یکی از کشورهای اروپایی ۸۰ درصد آموزشها در مراکز دوگانه است؛ یعنی جایی که همزمان صنعت و آموزش حضور دارد. امروز در کشورهای دنیا متوسط حضور دانشآموزان در هنرستانها ۷۰ درصد است، اما در ایران به تازگی در برنامه هفتم این سهم ۵۰ درصد مشخص شده است.
وی گفت: فرزندان ما باید از ۱۵ سالگی وارد آموزشهای مشارکتی یعنی آموزشهای با حضور صنایع و فعالان اقتصادی شوند تا وقتی به ۱۸ سالگی رسیدند یک کارگر نسبتاْ ماهر شوند.
رئیس سازمان آموزش فنی وحرفهای با بیان اینکه در تمام پایشهای موجود، کمبود نیروی کار ماهر جزو یکی از ۵ خواسته کارفرمایان بوده است، افزود: ما باید تلاش کنیم نظام آموزشی را از شکل گذشته تغییر بدهیم. ما آموزشهای رسمی داریم که دانشآموزان در دبیرستانها در اختیار آموزشوپرورش و در دانشگاهها در اختیار آموزش عالی هستند.
محمدی ادامه داد: سازمان آموزش فنیوحرفهای یکی از اجزای کل نظام است و مخاطب ما عموم جامعه هستند در کل کشور ۷۰۰ مرکز آموزش دولتی داریم که امکانات خوبی دارند و تلاشمان این است که با مشارکت صنوف، اتحادیهها، فعالان اقتصادی و صنایع آموزشها را تقاضامحور کنیم.
وی در خصوص عملکرد سازمان آموزش فنیوحرفهای برای اشتغال افراد، گفت: سامانه رهگیری اشتغال ما میگوید ۵۰ درصد از مهارت آموزان کارجو هستند که از این میزان در استانهای مختلف حدود ۴۰ تا ۸۰ درصد سر کار میروند.
به گفته معاون وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی پایداری شغل از تناسب شغل و شاغل به وجود میآید و اگر افراد، بنا به تقاضا، آموزش ببینند، سریعتر وارد بازار کار میشوند.