پخش زنده
امروز: -
نشست علمی نخبگانی حکمرانی شهید رئیسی، روایت مردمی سازی و مدیریت شهید رئیسی، به همت بسیج جامعه زنان کشور برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، این نشست با سخنرانی رویا حیدر زاده، رئیس بسیج جامعهی زنان، فهیمه فرهمند پور، رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده، سید احمد عبودتیان، دستیار مردمی سازی شهید رئیسی، محمد هانی ایرانمنش، عضو حقیقی شورای عالی جهاد سازندگی و با حضور جمعی از بانوان فعال در حوزه مطالعات زنان، حکمرانی و حقوق، در دانشگاه جامع انقلاب اسلامی برگزار شد.
محمد هانی ایرانمنش، عضو حقیقی شورای عالی جهاد سازندگی در این نشست گفت:این کلام امیرالمومنین، علیه السلام که انما عماد الدین و جمادالمسلمین، اعتقاد شهید رئیسی بود.
وی تاکید کرد: نگاه شهید رئیسی این بود که مردم ستون دین هستند. رهبر معظم میفرمایند:«ملاک اخلاقی سنجش مسئولان، توجه به مردم سالاری دینی است»،
چرا که وقتی به این قائل باشید که مردم ستون دین هستند اخلاق شما در حکمرانی، در قانون گذاری، در مواجهه با مردم و در رفتارهاتون تغییر خواهد کرد.
ایرانمنش ادادمه داد: آقای رئیسی سالها در جایگاه عدالت ایستاده بود، اما چون قائل این مکتب بود، باور داشت که مردم باید اقامهی قسط و عدالت بر عهده بگیرند و خداوند انبیاء را هم مقدمه اقامه قسط توسط مردم میدانند.
ایرانمنش ادامه داد: توهمی که برخی رفقای سیاسی دارند این است که شاید فعالیت حزبی و باندبازی، به این برقراری عدالت کمک کند، اما آقای رئیسی مدام با این انگارهی ذهنی مقابله میکرد اگر چه شاید گاهی شکست میخورد؛ و همواره از انتقاد به خودش استقبال میکرد.
عضو حقیقی شورای عالی جهاد سازندگی گفت: شهید رئیسی از پیشرفت عدالت همواره استقبال میکرد و از ارکان پیشرفت را، مردم پایه بودن و عدالت پایه بودن میدانست و اعتقاد عجیبی داشت به اینکه کلید حل مسائل اساسی کشور که حکمرانی در آنها ناکام مانده، به دست مردم است.
ایرانمنش تاکید کرد: شهید رئیسی باور داشت که هر جا توانستیم مردم را به میدان بیاوریم، آن امر تحقق پیدا کرد و برای این باور پیگیری میکرد و دستور میداد.
این عضو ستاد تحولی دولت سیزدهم، گفت: البته ما راه طولانیای داریم که این نظام بروکراسی زدهی ما با تکیه بر مردم سالاری دینی پیش برود؛ اگر چه شهید رئیسی هم نتوانست تحول عظیمی در این عرصه ایجاد کند، اما این راه را با جدیت پی میگرفت.
ایرانمنش افزود: من نمیتوانم زندگی اشرافی داشته باشم و از عدالت دم میزنم همچنان که نمونههای مدعی عدالتی که خود زندگی اشرافی داشتند، در انتخابات از سوی مردم پس زده شدند. مردم عدالت را از کسی میپذیرند که همنشینی با مستضعفین داشته باشند. همنشینی با فقرا، مستضعفین و مردم نباید نمایش و بازی باشد، بلکه همچون رئیسی، بخشی از وجود آدمی باشد.
وی ادامه داد: هر وقت سه گانه عقلانیت، عدالت و معنویت، توانستند با هم تومان بشوند یعنی هم گفتمان و هم جریان آن در یک جهت باشند، مردم به سمت شما حرکت خواهند کرد و هر وقت این تومانی و تناسب به هم ریخت، دچار چالش و اختلال شدیم.
عضو حقیقی شورای عالی جهاد سازندگی گفت: از دلایلی که ما در ۱۴۰۰ گرایش به گفتمان انقلاب را شاهد بودیم، این بود که مردم تومانی نظامات عدل و احسان را در شخصیت و در جریان شهید رئیسی دیدند. عقلانیتی که قائل به مکتب انقلاب اسلامی بود و گفتمانی که وابسته به محبت اهل بیت (ع) بود.
این کارشناس مدیریت جهادی گفت: خیلی از افرادی که سراغ مردم میروند این مساله را در پروپاگاندای تبلیغاتی میروند و به تعبیر رهبر معظم انقلاب، «برای این کار برنامه ریزی جامع ندارند» در حالی که مهمترین فناوری به میدان آوردن مردم، خلق امت پیشران است.
ایرانمنش خاطر نشان کرد: درون این امت، باید امتی شکل بگیرد که پیشران است و باقی مردم را دعوت میکند. در اندیشه امام راحل و رهبر، همه امت میتوانند پیشران باشند، اما بانوان پیشران و پیشرو هستند.
عضو حقیقی شورای عالی جهاد سازندگی افزود: یکی از فناوریهای به میدان آوردن امت است که آقای رئیسی به پیشرانی بانوان باور داشت. در اندیشه مقام معظم رهبری، یکی از مسائل، خلق نهضت هاست.
وی ادامه داد: امام در اوایل انقلاب شعار نهضت ادامه دارد را خلق کردند که آقای رئیسی هم به حضور نهضتی مردم از جمله بانوان معتقد بود. نه اینکه به فردیت قهرمانهای زنان متفاوت است با ورود نهضتی زنان.
ایرامنش گفت: با اینکه همسر خودشان از چهرههای فرهیخته بودند، دنبال نمایش بازی قدرت با چند زن شبه سلبریتی نبود و به دنبال استفاده ابزاری زنان نبود، بلکه به دنبال استفاده از حضور نهضتی بانوان بود.
آقای رئیسی چند «نه» محکم داشت یکی از آنها نه به زن غربی بود، یکی از نشانههای آن هم عدم استفاده از ویترین زنانه بود.
نکته دوم، نه به زن شرقی بود. چرا که ایشان از تبار اندیشه امامین انقلاب، شعید بهشتی و شهید صدر بود.
با اینکه ایشان به شدت خانواده گرا بود، اما به معنای واقعی به حضور زن در حیات اجتماعی اعتقاد داشت.
یکی دیگر از مسائل، عبور ایشان از چالشهای مطالعات زنان بود و رویکرد ایشان، به موضوع زنان، رویکرد ظرفیت سازانه بود.
یک رویکرد، رویکرد پشتیبانی زنان در موضوعات جامعه است مثل پشت جبهه ها، ایران همدل و امثال آن، اما در نگاه وسیع تر، نظریهی دوشادوشی و پیشرانی زنان، زنان حتی جلوتر از آقایان حرکت میکنند و مابقی را دعوت میکنند مثل نهضت مشروطه، قیام سال ۴۲، قیام تباکو و انقلاب اسلامی، که نهضت پیشرانی زنان بوده که موفق شده.
ایرانمنش، با اشاره به اینکه، دفاع از آزادیهای مشروع، یکی دیگر از نگاههای ارزشمند شهید رئیسی بود، گفت:
«آزادی»، واژهای است که جریان غربگرا آزادی را نوعی ابزاری سیاسی خود کردهاند برای پیشبرد اهداف خود، و آقای رئیسی تمام تلاششان این بود که از دو گانهی اصولگرا و اصلاح طلب خارج شوند و نه به سمت آن آزادی که دستمایهی انتخابات افراد است بروند و نه به سمت آنها که استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی را متحجرانه کنار گذاشتهاند.
این عضو ستاد تحول دولت سیزدهم، خاطر نشان کرد: شهید رئیسی جزء معدود افرادی بودند که پرچم آزادیهای مشروع را بالا گرفتند و آزادیهای مشروع در موضوع زنان را به صورت جدی پی میگرفت.