پخش زنده
امروز: -
وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری گفت: ما معتقد به همکاری دوجانبه و تعامل متقابل با دانشگاه آزاد هستیم ، نباید با این دانشگاه به عنوان شهروند درجه دو برخورد شود.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، آقای سیمایی صراف در دومین روز سالگرد تاسیس دانشگاه آزاد با بیان اینکه در ابتدا سنگ بنای تاسیس دانشگاه آزاد بر خصوصی و نیمه اشرافی داشت گفت: معتقد به تعامل و همکاری متقابل با دانشگاه آزاد هستیم، ما نگاه شهروند درجه دو به دانشگاه آزاد نداریم.
سیمایی صراف در این جلسه قول داد مجوز تشکیل پنجمین هیات ممیزی دانشگاه آزاد را اعطا کند ، دانشگاه آزاد باید عضو موثر ایرانداک باشد.
وی از دو وظیفه اصلی وزارت علوم نام برد و گفت: ما معتقد به نظارت هستیم نه دخالت ، تمرکز به عدالت و همگرایی عمومی کمک میکند.
وزیر علوم گفت: پیش از این توسعه آموزش در گذشته تقاضای عمومی بوده و امروزه باید به دنبال کمیت آموزش عالی باشیم.
سیمایی صراف از افق مشترک وزارت علوم و دانشگاه آزاد گفت و افزود: توسعه کمی بدون پشتوانههای علمی و نظری تلف شدن منابع است و گسترش بیش از حد دانشگاهها میتواند حتی بحرانهای اجتماعی هم بوجود بیاورد.
وی گفت: در مجموع از همه دانشگاههای غیر دولتیها حمایت میکنیم و دانشگاه آزاد را جزی کلان آموزش عالی می دانیم.
سیمایی با اشاره به تدوین آییننامه ارتقای اعضای هیئت علمی، اضافه کرد: دانشگاه آزاد اسلامی در همه جلسات مربوط به تدوین این آییننامه نقش فعالی داشته و این آییننامه به زودی ارائه خواهد شد. همچنین، معتقدیم دانشگاه آزاد باید عضو مؤثر هیئت امنای ایران باشد تا تعاملات گشودهتر شود.
وی با تاکید بر وظیفه نظارت وزارت علوم، بیان کرد: ما معتقد به دخالت در امور دانشگاه آزاد نیستیم، اما نظارت بر اجرای قوانین، مقررات، سیاستهای کلان کشور و اسناد بالادستی، از وظایف اصلی ماست.
سیمایی در ادامه به هزینههای تمرکزگرایی در آموزش عالی اشاره کرد و گفت: تمرکزگرایی، در کنار فوایدی همچون انسجام و همگرایی، هزینههای نامطلوبی نیز به دنبال دارد و ممکن است از فواید آن نیز بهرهمند نشویم. بنابراین، همگرایی و انسجام در آموزش عالی، به ویژه در بخش غیردولتی، میتواند به اصلاح قضاوت بیرونی مردم کمک کند.
وزیر علوم با انتقاد از کمیتگرایی در دورههای گذشته، خاطرنشان کرد: متاسفانه، بافت شاخصهای آموزش عالی در کشور، کمیتگرایانه است. اما باید توجه داشت که توسعه کمی در واحدها، نباید بدون پشتوانههای مطالعاتی و نظری صورت گیرد، چرا که این امر منجر به اتلاف منابع و ایجاد بحرانهای اجتماعی میشود.
وی با تاکید بر ضرورت آیندهپژوهی در آموزش عالی، گفت: توسعه بدون پشتوانههای مطالعاتی، اتلاف منابع و ایجاد هزینه برای کشور است. اشتغال برای فارغالتحصیلان تحصیلات تکمیلی، هزینههایی برای دولت به دنبال دارد که باید در کلاننگری کشوری و ملی به آن توجه شود.
وزیر علوم اضافه کرد: از بین المللی شدن دانشگاهها استقبال میکنیم که ابعاد مختلفی مانند تاسیس شعبههای دانشگاه در کشورهای خارجی، تبادل استاد و دانشجو، مشاورههای فناوری و آموزشی و پژوهشی و ... را شامل میشود و دانشگاه آزاد اسلامی هم میتواند به این ترتیب اقدامات خود را عملیاتی کند.
سیمایی تاکید کرد: چیزی که مهم است، این است که حیثیت علمی کشور را در خارج از کشور حفظ کنیم، یعنی تولید مدرک نکنیم تا اگر فردی از جمهوری اسلامی در خارج از کشور مدرک کسب میکند بتواند با دانش اموختگانی که از کشورهای دیگر مدرک کسب میکنند، رقابت کند.
وی بیان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی برای مشابهت سازی، اطلاعات خود را در اختیار ایرانداک قرار نمیدهد تا بتوانیم از رسالهها و پایان نامه استفاده کنیم و این گلایه از سوی وزارت علوم است.
سیمایی تاکید کرد: در راستای همگرایی با دانشگاه آزاد اسلامی معتقد هستم که باید در هیئت امنای ایرانداک تغییراتی ایجاد کنیم، البته این پیشنهاد اولیه است و هنوز کارشناسی نشده است و این است که دانشگاه آزاد اسلامی عضو هیئت امنای ایرانداک شود تا بتوانیم از امکانات هم دیگر به صورت متقابل استفاده کنیم.
سیمایی در پایان با بیان اینکه با تنوع آموزش عالی موافق هستیم، افزود: تنوع آموزش عالی، باعث افزایش دسترسی همه اقشار و سلایق به علم و فناوری میشود و گسترش آموزش عالی در کشور، به ارتقای فرهنگ کمک میکند. اما باید مطمئن شویم که قوانین، مقررات و سیاستهای کلان کشور در همه سطوح آموزش عالی رعایت میشود.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این مراسم با اشاره به اینکه دانشگاههای بزرگ دنیا خصوصی هستند، گفت: در کشور ما نگاه به دانشگاه ، نگاه دولتی است.
طهرانچی با بیان اینکه دانشگاه آزاد محصول انقلاب اسلامی از سال ۱۳۶۱ است ، گفت: دانشگاه آزاد در گام دوم است و باری بر روی دوش دولت ندارد.